Μαραθώνιος για κάθε πτήση επαναπατρισμού (εικόνες)
Ο επαναπατρισμός μέσα σε συνθήκες κορωνοϊού είναι πλέον μια καθημερινή αλλά εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία στην πράξη. Σχεδόν κάθε ένας που αφικνείται είναι και μια ξεχωριστή ως προς την διαχείριση υπόθεση.
Ο έλεγχος υγιεινής, η δειγματοληψία όλων των αφιχθέντων, ο έλεγχος, η παραλαβή αποσκευών, ο διαχωρισμός σε ομάδες, η επιβίβαση σε λεωφορεία για μεταφορά στα ξενοδοχεία καραντίνας, αν και πλέον φαίνονται ως διαδικασίες ρουτίνας, αν και επαναπατρίστηκαν ήδη 3.000 Κύπριοι με την διαδικασία αυτή, μόνο ρουτίνα δεν είναι. Υπάρχουν πάμπολλες λεπτομέρειες που διαφοροποιούν όχι μόνο κάθε πτήση, αλλά σχεδόν και κάθε επιβάτη που φτάνει.
Ο “Φ” βρέθηκε για αρκετές ώρες στο Κέντρο Συντονισμού έρευνας – Διάσωσης (ΚΣΕΔ) που είναι ουσιαστικά το στρατηγείο του επαναπατρισμού 7.000 Κυπρίων και πραγματικά ο τεχνολογικός και όχι μόνο εγκέφαλος της εξαιρετικά πολύπλοκης διαδικασίας.
Από εκεί, το κέντρο “Ζήνων” οργανώνονται, ρυθμίζονται και ελέγχονται όλες οι διαδικασίες. Κάθε μέρα, στο ΚΣΕΔ ο συναγερμός ξεκινά πολύ πριν φτάσουν οι 2-3 καθημερινές πλέον πτήσεις επαναπατρισμού. Ξεκινούν αρκετές ώρες πριν, η πλήρης επάνδρωση του επιτελείου ξεκινά από την ώρα που ξεκινά στο αεροδρόμιο της άλλης χώρας, από την οποία θα πετάξει το πρώτο αεροπλάνο η διαδικασία επιβίβασης και ολοκληρώνεται την ώρα που και ο τελευταίος επιβάτης, της τελευταίας για την ημέρα πτήσης, φτάσει στο ξενοδοχείο καραντίνας.
Εκεί βρίσκονται σε τακτική βάση και οι επικεφαλείς του στρατηγείου, δηλαδή ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος που έχει το γενικό πρόσταγμα ο γ. διευθυντής του υπουργείου Μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ. Μαζί τους πάντοτε και ο σύμβουλος του υπουργού Χρήστος Παπαμιχαήλ. Πανταχού παρών ο διοικητής του ΚΣΕΔ Πλωτάρχης Αντρέας Χαραλαμπίδης και στελέχη του, που με την εμπειρία των δυνατοτήτων του ΚΣΕΔ αλλά και παρόμοιων ασκήσεων, είναι η δικλείδα ασφάλειας για τις ορθές διαδικασίες.
Πολλές και κάθε φορά διαφορετικές είναι και άλλες περιπλοκές, όπως για παράδειγμα το να μένουν δύο φοιτήτριες στο ίδιο δωμάτιο, να πάνε στο αεροδρόμιο αφού το ξενοίκιασαν και η μία να μην είναι στην λίστα της πτήσης για τον ένα ή τον άλλο λόγο. Η – ομολογουμένως συχνό φαινόμενο – τα “ζευγαράκια” φοιτητών, που μπορεί να είναι σε διαφορετικό έτος ή για κάποιο άλλο λόγο ένας να μείνει εκτός πτήσης.
Όλα αυτά, ενώ στο στρατηγείο τα βλέπου κυριολεκτικά ζωντανά στις οθόνες υπολογιστών και τηλεοράσεων όπου τρέχουν δεκάδες ζωντανές πληροφορίες, αλλά ταυτόχρονα και στα κινητά όλων, ιδιαίτερα του υπουργού και το γ. διευθυντή, όπου φτάνουν δεκάδες κλήσεις και μηνύματα κάθε λεπτό σε κάθε περίοδο επιβίβασης για επαναπατρισμό.
Την ίδια ώρα φτάνουν δεκάδες παράπονα, είτε απευθείας είτε μεταφέρονται μέσω άλλων υπηρεσιών. Τίποτα δεν αφήνουν να πέσει κάτω. Όλα εξετάζονται εκείνη την ώρα. Ένας φοιτητής του οποίου οι γονείς παραπονέθηκαν ότι δεν τον έβαλαν στην πτήση για παράδειγμα, διαφάνηκε ότι ενώ έπρεπε να ήταν στην λίστα επιβίβασης δεν ήταν. Η έρευνα έδειξε ότι όταν του τηλεφωνούσαν προηγουμένως από την Aegean για την διευθέτηση της πτήσης του, δεν απαντούσε. “Με καλούσαν από ελληνικό αριθμό και δεν απαντούσα”, εξήγησε και ο ίδιος αμέσως μετά. Οπότε μεταφέρθηκε σε επόμενη πτήση.
Σε κάποιες περιπτώσεις – και παρακολουθήσαμε τέτοιες – Γιάννης Καρούσος και Σταύρος Μιχαήλ, καλούνται να πάρουν αποφάσεις, είτε για αντικατάσταση επιβατών που δεν προσήλθαν με αναμένοντες ή ακόμα και για “σπάσιμο” του μέγιστου αριθμού επιβατών, αντί π.χ. 97 να μπουν 103. Στις περισσότερες τέτοιες περιπτώσεις, είναι σίγουρο ότι με την άφιξη του αεροσκάφος θα προκύψει ακόμα ένα πρόβλημα – δεν θα έρθουν οι αποσκευές αφού οι επιβάτες μπήκαν στο αεροπλάνο μετά που ολοκληρώθηκε η φόρτωση των αποσκευών.
Μόλις “κλείσει” η επιβίβαση, στο στρατηγείο του ΚΣΕΔ, φτάνει σε δύο τερματικά η λίστα επιβατών, το ένα είναι αυτό του υπουργού που την διανέμει σε όσους έχουν να εργαστούν επί αυτής. Το δεύτερο τερματικό, είναι ο “απόρρητος” υπολογιστής της υπηρεσίας Αλλοδαπών και Μετανάστευσης, στον οποίο έχουν πρόσβαση τα εξουσιοδοτημένα στελέχη της υπηρεσίας. Γίνεται προκαταρτικός έλεγχος για περιπτώσεις προσώπων που για παράδειγμα καταζητούνται κ.τ.λ. χωρίς βέβαια να υπερβάλλουν υπό τις συνθήκες – δηλαδή π.χ δεν ψάχνουν για εντάλματα λόγω μικροχρεών κ.τ.λ. Ο έλεγχος ολοκληρώνεται από την ίδια υπηρεσία κατά τον φυσικό έλεγχο εγγράφων εντός του αεροδρομίου κατά την άφιξη.
Παράλληλα, γίνεται ένας δεύτερος έλεγχος των δικαιολογητικών με βάση τα διατάγματα. Ναι, βρέθηκαν για παράδειγμα και πλαστές βεβαιώσεις από Πρεσβεία που διασταυρώθηκαν ενώ ο επιβάτης βρισκόταν στο αεροπλάνο και κατά την άφιξη έγιναν τα δέοντα από την Αστυνομία.