Αυτό το Σάββατο πάμε στο Μουσείο Πιερίδη για την έκθεση “Μαίρη Χριστοφίδη – Επιστροφή στην Κύπρο”
Το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017, στις 19:00, ο Πρέσβυς της Ελλάδας στην Κύπρο, κ. Ηλίας Φωτόπουλος, θα εγκαινιάσει την έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη «Επιστροφή στην Κύπρο», στο Μουσείο Πιερίδη – Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, Ζήνωνος Κιτιέως 4, Λάρνακα. Χαιρετισμό θα απευθύνει ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Πιερίδη κ. Δημήτρης Πιερίδης.
Στην έκθεση θα παρευρεθεί επίσης η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα Τέως αναπλ. Υπουργός Πολιτισμού και Διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης καθώς και πολλοί διάσημοι δημοσιογράφοι του αθηναϊκού τύπου όπως, η Μαίρη Αδαμοπούλου (ΤΑ ΝΕΑ ), η Μαριλένα Αστραπέλου (ΤΟ ΒΗΜΑ), η Φοίβη Παρασκευά (ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ), ο Αντώνης Καρατζαφέρης (ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ) , ο Νίκος Βατόπουλος (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ) , ο Πάσχος Μανδραβέλης (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ), ο Δημήτρης Λυμπερόπουλος (ΕΣΠΡΕΣΣΟ) , η Γωγώ Αυγερινοπούλου (DOWN TOWN), η Μαίρη Αυγερινοπούλου DOWN TOWN, η Μαργαρίτα Σφέτσα (ΤΟ ΒΗΜΑ), ο Φώτης Απέργης (ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ), η Κορίνα Φαρμακόρι (LIFO), η Νόρα Ράλλη (ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ).
Εξήντα ευφάνταστες και αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες της Μαίρης Χριστοφίδη φανερώνουν την εμμονή της για την προσέγγιση της πραγματικότητας, αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα. Μυήθηκε στα μυστικά της φωτογραφικής τέχνης από τον Πλάτωνα Ριβέλλη και αδιάλειπτα, εδώ και περίπου εικοσιπέντε χρόνια, αποκαλύπτει το δικό της βλέμμα μέσα από ασπρόμαυρες και συγκριτικά λιγότερες έγχρωμες φωτογραφίες, σαν να τηρεί προσεχτικά ένα ιδιότυπο ημερολόγιο. Η ίδια εξάλλου από το 1997 έως σήμερα σπάνια αποχωρίζεται τη φωτογραφική της μηχανή αποτυπώνοντας με περισσότερες από 10.000 λήψεις, έως τώρα, τη δική της αλήθεια.
Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, επισημαίνει για το έργο της: «Οι φωτογραφίες της Χριστοφίδη έχουν ειρηνοφόρα ταυτότητα και αδιαπραγμάτευτη ανθρωπιστική ιδεολογία. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα ταξίδι στον κόσμο που ξεκινά από την Ελλάδα και συνεχίζει με την περιπλάνησή της άλλοτε στην Κούβα ή την Αργεντινή και άλλοτε στην Τουρκία και την Κορέα. Η τεράστια αυτή ανθρωπογεωγραφία αποκαλύπτει τη δική της συγκίνηση απέναντι στον άνθρωπο, στη μικρή ή τη μεγάλη ιστορία του.
Η φωτογραφία για τη Χριστοφίδη είναι δώρου Θεού και η τέχνη της ένα μακρινό ταξίδι. Η μνήμη, η νοσταλγία, ο έρωτας και ο πόνος ορίζουν το φωτογραφικό της σύμπαν, βιώνοντας το παιχνίδι του χρόνου κάθε στιγμή ως παρελθόν, παρόν και μέλλον. Οι αυθόρμητες και ζεστές της φωτογραφίες προκαλούν τη μνήμη και ολοκληρώνουν το προσωπικό της ημερολόγιο. Έτσι, με το φωτοφράχτη της άλλοτε αποτυπώνει τις μορφές μικρών παιδιών, με την αθώα τους έκφραση από την Κύπρο και την Τυνησία, ενώ άλλες φορές με τρυφερότητα στρέφεται προς ηλικιωμένα άτομα που κουβαλούν στην έκφραση τους τον πόνο από το πέρασμα του χρόνου. Η εμμονή της απέναντι στην πορεία του ατόμου, με τις φυσικές τάσεις των σωμάτων τους συνεχίζεται συναθροίζοντας εικόνες από τις πολυσύχναστες αγορές της Κωνσταντινούπολης και τις συναυλίες στο Λονδίνο και την Αθήνα. Το πλήθος τη μαγεύει, και μέσα σ’ αυτό αναζητά την ταυτότητα μιας αποδοχής ή συναίνεσης για μια αρμονική συνύπαρξη πέρα από τις όποιες κοινωνικές, θρησκευτικές ή οικονομικές διεκδικήσεις που αρκετές φορές, δυστυχώς, καταλήγουν σε αιματηρές συγκρούσεις.
Η Χριστοφίδη συχνά λέει: «η φωτογραφία είναι ό,τι ορίζεις μέσα στο κάδρο» και στα όρια της αιχμαλώτισε με ενάργεια την αξεπέραστη ομορφιά της φύσης όπως μεταξύ άλλων των παγετώνων κάτω από το γαλάζιο ουρανό της Παταγονίας και των τοπίων με τους αεροκρεμούντες βράχους στην Καππαδοκία. Πρόκειται για φωτογραφίες με δυνατό και καθαρό φως, με ένταση και απόλυτη ευκρίνεια…»
Παράλληλα, ο Πλάτων Ριβέλλης γράφει: «Η Μαίρη Χριστοφίδη εφαρμόζει στις φωτογραφίες της μια οπτική πολυφωνία, ανάλογη της συνεκφοράς των φωνών της μουσικής πολυφωνίας. Εν προκειμένω οι φωνές δεν είναι τίποτα άλλο από διαφορετικά θραύσματα περιγραφών της πραγματικότητας. Για να πετύχει ένας τέτοιος στόχος είναι σημαντικό είτε να κυριαρχεί η μία φωνή και οι υπόλοιπες να λειτουργούν ως απόηχος ή ποίκιλμα της πρώτης, είτε να συνεκφέρονται όλες ως ένας νέος ήχος, ή ως μία νέα πραγματική περιγραφή. Η Μαίρη Χριστοφίδη υιοθετεί αυτή τη δεύτερη προσέγγιση και προκαλεί στον θεατή έκπληξη και αναπάντητα ερωτηματικά. Η έκπληξη οφείλεται στην απόλαυση μιας πρωτόγνωρης σύνθεσης, η οποία συνδέεται μόνον αποσπασματικά με την πραγματικότητα. Τα ερωτηματικά, πάλι, προκύπτουν από την αδυναμία να εστιαστεί το βλέμμα πάνω σε ένα κυρίαρχο σημείο, αφού όλα τα υπόλοιπα εισβάλλουν στο κάδρο για να ταράξουν τη μονοσήμαντη σύλληψη και να εξάρουν την οπτική σύνθεση…»
Η Μαίρη Χριστοφίδη γεννήθηκε στην Κύπρο. Σπούδασε οικονομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Management. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Με τη φωτογραφία ασχολείται από το 1997 και από τότε είναι μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου. Εχει πραγματοποιήσει αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις όπως οι: «Στιγμές» Φωτογραφικός Κύκλος, Αθήνα 2001 – «Lo Sguardo Dei Fotografi Greci», ομαδική Φωτογραφικού Κύκλου, Perugia 2002 – Ατομική έκθεση, Αίθουσα Μελίνα Μερκούρη, Λευκωσία 2003 – «Architecture du Reel» συμμετοχή στην έκθεση με τίτλο «Η Πόλη», Πύλη Αμμόχωστου, Λευκωσία 2005 – «Είκοσι χρόνια» ομαδική Φωτογραφικού Κύκλου, Μουσείο Μπενάκη, 2005 – «Mini Portfolios» ομαδική Φωτογραφικού Κύκλου, Ελληνοαμερικανική Ένωση, 2016 – Ατομική έκθεση, Πολιτιστικό Ίδρυμα Καλοπαναγιώτη, Κύπρος, 2016 – Ατομική έκθεση, Πολιτιστικό Φεστιβάλ Ασέας Τρίπολης 2016 – Ατομική έκθεση «Συγχορδίες», Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα 2017
Δείτε φωτογραφίες από τις ετοιμασίες της έκθεσης:
Διάρκεια έκθεσης 2 Δεκεμβρίου 2017 έως 12 Φεβρουαρίου 2018