Δεν έχει συμπληρώσει ακόμη χρόνο στο πηδάλιο της Λάρνακας, όμως, ο Ανδρέας Βύρας ως βέρος Λαρνακιώτης γνωρίζει ένα προς ένα τα προβλήματα της πόλης του και δρομολογεί λύσεις για όλα. Το ξέρει βέβαια ότι έχει θέσει τον πήχη ψηλά, όμως αισιοδοξεί ότι με σύμμαχο τους συνδημότες του, θα τα καταφέρει.
Έχει όραμα για την πόλη του Ζήνωνα και δεν το κρύβει.«Μόλις ανέλαβα τα καθήκοντά μου ως δήμαρχος, είχα ένα τρίπτυχο, με την έννοια ότι όταν είσαι δήμαρχος μιας πόλης δεν έχεις μονοδιάστατη αντίληψη των πραγμάτων. Ένας δήμος έχει εμπλοκή σε όλο το φάσμα της ζωής του δημότη. Το όραμά μου είναι να κάνουμε μια πόλη λειτουργική, φιλόξενη για τους ντόπιους και ξένους τουρίστες, μια πόλη που να είναι ελκυστική για επενδύσεις. Η Λάρνακα έμεινε πίσω στον τουρισμό, ενώ έχουμε πολλά πλεονεκτήματα όπως θάλασσα, ιστορία, κουλτούρα, αρχαιολογικά και θρησκευτικά μνημεία. Θέλουμε να κάνουμε μια πόλη φιλόξενη για ντόπιους και ξένους επισκέπτες, αλλά και μια πόλη που να προσελκύει ξένους επενδυτές. Θέλουμε μια Λάρνακα χωρίς διαφθορά, χωρίς αλλότρια κίνητρα».
Για το «σήμα κατατεθέν» της πόλης του, την περιοχή των Φοινικούδων, έχει συγκεκριμένους στόχους, τους οποίους όμως συνδέει γενικότερα με το παραλιακό μέτωπο της πόλης: «Τα σχέδια μας για τις Φοινικούδες, είναι συνυφασμένα με ένα μεγάλο όραμα που έχουμε και το οποίο είναι η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου της πόλης. Σήμερα το παραλιακό μέτωπο της πόλης διακόπτεται από λιμάνι – μαρίνα, δεξαμενές και αεροδρόμιο. Ένας μεγάλος στόχος που έχουμε είναι να ενοποιηθεί το παραλιακό μέτωπο, μπορεί όχι για αυτοκίνητα, αλλά τουλάχιστον για πεζούς και για θέματα ανάπτυξης, να είναι ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο. Κάποια από τα έργα που προτιθέμεθα να κάνουμε στις Φοινικούδες στόχο έχουν να εμπλουτίσουν τον χώρο, εκεί που είναι σήμερα κενός. Βγήκαμε σε προσφορές, αγοράσαμε λουλούδια και θα γίνει μια σημαντική αισθητική αλλαγή σε θέματα πρασίνου στην παραλία. Αυτή η προσπάθεια για αναβάθμιση, υπολογίζουμε ότι θα κρατήσει ένα περίπου χρόνο από την ώρα που θα προκηρύξουμε σχετικό διαγωνισμό.
Δεξαμενές πετρελαιειδών: Για τον δήμαρχο Λάρνακας, η κατεδάφιση των δεξαμενών που βρίσκονται στο παράλιο μέτωπο της πόλης και καλύπτουν μεγάλο μέρους του, είναι επιτακτική ανάγκη. «Εκεί είναι το μεγαλύτερο στοίχημα το οποίο έχουμε ως πόλη. Αντιλαμβάνεστε ότι το πρώτο που τίθεται με την εκεί παρουσία των δεξαμενών είναι θέμα ασφάλειας. Το να υπάρχει σήμερα αποθήκευση υγραερίου σε μορφή δεξαμενής, είναι επικίνδυνο. Το 60% – 70% της πόλης αντιμετωπίζει θανάσιμο κίνδυνο λόγω αυτής της κατάστασης. Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ, έπρεπε τα ¾ της Λάρνακας να μην κατοικούνται λόγω της επικινδυνότητας. Το δεύτερο θέμα που τίθεται, είναι το γεγονός ότι στη μια πλευρά της πόλης είναι το αεροδρόμιο και στην άλλη οι δεξαμενές. Επιπλέον ένα μεγάλο μέρος του παραλιακού μας μετώπου είναι τουρκοκυπριακές περιουσίες. Οι προοπτικές και οι πιθανότητες ανάπτυξης της πόλης μας είναι πολύ περιορισμένες με αυτά τα δεδομένα. Πέρα από το θέμα ασφάλειας, με την κατεδάφιση των δεξαμενών απελευθερώνεται ένα παραλιακό μέτωπο 2 ½ χιλιομέτρων που θα είναι μια ένεση, ένας πνεύμονας για να δώσει ώθηση στην πόλη μας. Γι’ αυτό κάνουμε διάφορες ενέργειες και διαβήματα, ασκούμε πιέσεις, ώστε να φύγουν οι δεξαμενές από εκεί. Δεν είμαστε ευχαριστημένοι με την πορεία που κινούνται τα πράγματα για απελευθέρωση της παραλίας από τις δεξαμενές καυσίμων. Ένα θετικό βήμα είναι το γεγονός ότι ξεκίνησαν την αποξήλωση τα κρατικά διυλιστήρια, ότι παραχωρήθηκε ο χώρος στο Βασιλικό, ότι έγιναν κάποια έργα εκεί. Είχαμε πρόσφατα συνάντηση με τον υπουργό Εσωτερικών και αποφασίστηκε μέχρι το τέλος του χρόνου, να υπογραφεί μια δεσμευτική συμφωνία μεταξύ εταιρειών, κυβέρνησης και δήμου, στην οποία θα αναγράφονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, από τα οποία δεν θα μπορεί καμία πλευρά να υπαναχωρήσει, αφού θα προβλέπονται αυστηρές ποινές. Στόχος μου είναι στα επόμενα δύο-τρία χρόνια να σταματήσουν τη λειτουργία τους, για να ξεκινήσουν οι άλλες διαδικασίες, ώστε το έδαφος να έρθει στην κατάσταση που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αναπτυξιακούς σκοπούς».
Παραλία αεροδρομίου: Ο δήμαρχος Λάρνακας, θέτει ακόμη ένα σημαντικό στόχο που έχει σχέση με την ανάπτυξη της πόλης του. Όπως αποκαλύπτει, η Λάρνακα διεκδικεί πλέον και επίσημα το άνοιγμα της παραλίας που βρίσκεται μπροστά από το αεροδρόμιο, ώστε να χρησιμοποιείται από τους κολυμβητές. «Πρέπει το κράτος να μας πει γιατί προκύπτουν κάποιοι κίνδυνοι και γιατί δεν μπορεί να χρησιμοποιεί το κοινό την παραλία μπροστά από την περίφραξη του αεροδρομίου. Ποιοι είναι αυτοί οι λόγοι ασφάλειας που δεν επιτρέπουν τη χρησιμοποίηση της παραλίας από λουόμενους; Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορεί να γίνει ανάπτυξη εκεί, όμως δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί να μην επιτρέπεται η πρόσβαση στους πολίτες, τη στιγμή που επιτρέπεται στην παραλία Μακένζυ.
Η Λάρνακα πληρώνει δυσανάλογο κόστος για τη λειτουργία του αεροδρομίου στην πόλη μας. Σίγουρα είναι βοηθητικό και το θέλουμε στην πόλη μας, αλλά ο Λαρνακέας πληρώνει βαρύ τίμημα γι’ αυτό. Δεν μπορεί να γίνει καμία ανάπτυξη σε αυτό το παραλιακό μέτωπο. Επιπλέον, από το Κάστρο και μετά, οποιεσδήποτε αναπτύξεις πρέπει να εγκρίνονται από την πολιτική αεροπορία με αυστηρά κριτήρια, ενώ ο χώρος πέριξ του αεροδρομίου έχει μηδενικούς συντελεστές ανάπτυξης. Είμαστε η μοναδική πόλη στον κόσμο που έχει διεθνές αεροδρόμιο και δεν έχει κανένα ανταποδοτικό τέλος», λέει.
-Όσον αφορά τον υγροβιότοπο Αλυκής, τι γίνεται με τον σχεδιασμό για ανάπτυξη και αξιοποίηση της περιοχής αυτής;
-Υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια για τη δημιουργία ενός περιβαλλοντικού κέντρου στην περιοχή. Πρόκειται για μια περιοχή που βρίσκεται διοικητικά σε τρεις δήμους. Της Λάρνακας, της Αραδίππου και της Δρομολαξιάς. Πρόκειται για ένα μοναδικό και παγκοσμίου φήμης υγροβιότοπο. Ο οποίος, δυστυχώς, παραμένει βασικά αναξιοποίητος. Όπως είπα, έχει εγκριθεί η δημιουργία ενός περιβαλλοντικού κέντρου με αναψυκτήριο κ.λπ. στην περιοχή, αλλά δυστυχώς το υπουργείο Γεωργίας μας ενημέρωσε ότι επί του παρόντος δεν διαθέτει το σχετικό κονδύλι για υλοποίηση του έργου αυτού. Θεωρούμε όμως ότι το έργο είναι ώριμο και το διεκδικούμε από το κράτος.
-Είχατε δηλώσει προεκλογικά ότι για εσάς κέντρο πόλης ήταν και οι συνοικισμοί γύρω από τη Λάρνακα. Τι πράξατε προς την κατεύθυνση της επίλυσης των προβλημάτων των περιοχών αυτών;
-Όπως δήλωνα και πριν εκλεγώ δήμαρχος, οι περιοχές αυτές ήταν λίγο πιο παραμελημένες από το κέντρο της Λάρνακας. Έχω εξ αρχής καθιερώσει ότι δεν υπάρχει κέντρο ή περιφέρεια της Λάρνακας ως προς την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο δημότης. Από την αρχή της θητείας μου έχω περιοδεύσει σε πάνω από 30 περιοχές και σημεία της λεγόμενης περιφέρειας της πόλης της Λάρνακας, ακούγοντας επί τόπου και από τους ίδιους τους δημότες τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους. Και σας διαβεβαιώνω ότι άμεσα έλυσα προβλήματα ή δρομολόγησα την πορεία λύσης των πλείστων προβλημάτων που μου έθεσαν δημότες σε αυτές μου τις επισκέψεις. Πάντα στο βαθμό των δυνατοτήτων του δήμου ασφαλώς, εξηγώντας με ειλικρίνεια στον δημότη τις δυνατότητές μας. Σημειώνω επίσης ότι πρόσφατα δημιουργήσαμε τη δυνατότητα στον δημότη μας, να επικοινωνεί ηλεκτρονικά με τον δήμο, να θέτει το πρόβλημα του και να λαμβάνει εξυπηρέτηση και ενημέρωση υπεύθυνα από την αρμόδια Υπηρεσία του δήμου. Για τα έργα στο κέντρο της πόλης, να σας αναφέρω ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο κονδύλι γύρω στα €18,5 εκατ. από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της Ε.Ε., τα οποία αφορούν έργα κοινής ωφελείας στον αστικό πυρήνα της Λάρνακας. Αυτά τα έργα, τονίζω, έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πορεία υλοποίησης. Τα πιο σημαντικά από αυτά τα έργα είναι τα ακόλουθα:
Δημοτική Αγορά: Η δαπάνη για τη νέα δημοτική αγορά υπολογίζεται περί τα €6,2 εκατ. ευρώ. Το κονδύλι θα καλυφθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου από Ευρωπαϊκά Ταμεία της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 (όπως και το κονδύλι για την πλατεία Ζουχούρη). Η ανάπτυξη θα αποτελείται από ισόγειο Δημοτική Αγορά, στην οποία θα στεγάζονται 20 ώς 24 καταστήματα πώλησης παραδοσιακών προϊόντων και φθαρτών, χώρος τοπιοτεχνημένος για οργάνωση της λαϊκής υπαίθριας αγοράς και Κέντρο Πληροφόρησης. Στον όροφο, θα στεγάζονται τέσσερα υποστατικά αναψυχής και εκθεσιακός χώρος. Ένα από τα τέσσερα υποστατικά θα λειτουργεί ως παραδοσιακό κυπριακό καφενείο μιας άλλης εποχής, από το παρελθόν, γεγονός που αναμένεται να ελκύει ξένους τουρίστες αλλά και Κύπριους επισκέπτες. Στην ταράτσα της δημοτικής αγοράς θα δημιουργηθούν καθιστικά και χώρος πρασίνου. Ο πολυώροφος χώρος στάθμευσης θα περιλαμβάνει 180 περίπου χώρους, κατανεμημένους σε έξι επίπεδα. Στην πρώτη φάση θα κατασκευαστούν μόνο τα πρώτα τρία επίπεδα. Η ανάπτυξη θα έχει όλες τις απαιτούμενες πρόνοιες για διευκόλυνση και εξυπηρέτηση ατόμων που διακινούνται με τροχοκαθίσματα. Ακόμη, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε όπως προβεί στις απαραίτητες εκείνες ενέργειες προς διασφάλιση των συμφερόντων των ιδιοκτητών των δύο υποστατικών που θα πρέπει αναγκαστικά να μετακινηθούν, όταν θα αρχίσουν τα κατασκευαστικά έργα.
Πλατεία Ζουχούρη: Εξωραϊσμό της υφιστάμενης στεγασμένης δημοτικής αγοράς και δημιουργία περίπου είκοσι υποστατικών στον περίκλειστο υπαίθριο χώρο, περιλαμβάνει το έργο για την πλατεία Ζουχούρη. Τα υποστατικά τα οποία υπάρχουν από παλιά και πρόκειται να βελτιωθούν, θα χρησιμοποιηθούν για στέγαση επαγγελματιών που ασκούν παραδοσιακά κυπριακά επαγγέλματα. Επίσης θα δημιουργηθούν και κάποιοι χώροι αναψυχής. Σε περίπου πέντε χρόνια από σήμερα, και το τονίζω αυτό, ο ιστορικός πυρήνας της Λάρνακας δεν θα έχει καμιά σχέση με τη τωρινή του εικόνα. Δηλαδή, θα αποτελείται από τη νέα δημοτική αγορά, τη βελτιωμένη υφιστάμενη στεγασμένη αγορά και την πλατεία Ζουχούρη. Έργα, τα οποία αναμένεται να αναθερμάνουν την εμπορική και τουριστική κίνηση στην παλιά πόλη, δίνοντας ανάσα και νέα προοπτική στην οικονομία της. Και τα οποία, θα δέσουν αρμονικά και με τη γνωστή λαϊκή γειτονιά της Λάρνακας, πολύ κοντά στην πλατεία Αγίου Λαζάρου.
Τοπιοτέχνηση πεζοδρομίων: Επίσης, στο επόμενο μεσοδιάστημα αναμένεται να αρχίσει πάνω σε οργανωμένη βάση, η τοπιοτέχνηση των πεζοδρομίων του ιστορικού πυρήνα της πόλης. Βασική φιλοσοφία του έργου είναι να καταστεί πιο φιλική στο περιβάλλον και πιο προσβάσιμη στο κοινό, ασφαλώς και για τα άτομα πάνω σε τροχοκαθίσματα, η διέλευση στη συγκεκριμένη περιοχή.
6-7 ξενοδοχεία στο στάδιο της αδειοδότησης
-Καλά τα όσα είπατε πριν για δημιουργία περαιτέρω τουριστικής υποδομής στη Λάρνακα. Αλλά πού θα μένουν οι τουρίστες μελλοντικά, σε μια πόλη που δεν έχει και πολλά ξενοδοχεία…
-Σωστή η επισήμανση. Είναι ένα πρόβλημα. Ένα κενό στο οποίο δίνουμε έμφαση. Ενθαρρύνουμε ιδιώτες επενδυτές προς αυτή την κατεύθυνση και είναι πολύ θετικό ότι υπάρχουν ήδη κάποια ενθαρρυντικά βήματα και ένας αριθμός νέων ξενοδοχείων άρχισε το τελευταίο διάστημα να οικοδομείται στην πόλη της Λάρνακας. Αυτή τη στιγμή, σας πληροφορώ, υπάρχουν έξι με επτά ξενοδοχεία στη Λάρνακα που είτε οικοδομούνται είτε βρίσκονται στο στάδιο της αδειοδότησης.
-Υπάρχει ακόμη ζωντανή η προοπτική για το ξενοδοχείο-μαμούθ στον χώρο των Φοινικούδων από τον Ρώσο επενδυτή;
-Χωρίς να θέλω να εισέλθω σε λεπτομέρειες, για διάφορους λόγους, δηλώνω ταυτόχρονα και υπεύθυνα ότι η προοπτική αυτής της πολύ σημαντικής επένδυσης υπάρχει ακόμη στον ορίζοντα.
-Τι ζητάτε, ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους Λαρνακείς;
-Θέλουμε ενεργούς και εποικοδομητικούς δημότες με άποψη και εισηγήσεις για το καλό και την ανάπτυξη της πόλης μας. Δημότες που να τολμήσουν να επενδύσουν προς την πλευρά της ανάπτυξης της πόλης μας. Παράλληλα όμως, κυρίως από τον Απρίλιο, που θα ξεκινήσουν τα κατασκευαστικά έργα για τη νέα δημοτική αγορά, υποχρεωτικά θα κλείσει ο υφιστάμενος δημοτικός χώρος στάθμευσης. Η απώλεια θα καλυφθεί μερικώς από την αξιοποίηση -προσωρινά- του παραπλήσιου χώρου της πλατείας Ζουχούρη. Όμως, είναι φυσιολογικό και αναπόφευκτο να προκύψει κάποια ταλαιπωρία για το κοινό, παρά τις όποιες προσπάθειες του δήμου να την περιορίσει. Επομένως, εφόσον όλοι επιθυμούν ανάπτυξη, θα πρέπει να επιδείξουν και την ανάλογη υπομονή και κατανόηση και σε αυτό το θέμα. Και αυτό ισχύει για όλα τα αναπτυξιακά έργα που θα εκτελεσθούν στη Λάρνακα τα επόμενα χρόνια.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Στη συνέντευξή του προς τον «Φ» ο δήμαρχος Λάρνακας αναφέρθηκε και στην εκτέλεση της δεύτερης φάσης του εξωραϊσμού και διαπλάτυνσης του παραλιακού δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας, εντός του 2018. Έργο που -όπως τόνισε- θα συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής Πύλας – Ορόκλινης, αλλά θα φέρει και πιο κοντά προς τη Λάρνακα τα Κοκκινοχώρια.
-Η Λάρνακα θέλει να προσελκύσει φοιτητόκοσμο και κάνει συγκεκριμένες κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση;
-Έχουμε κάποια ιδιωτικά πανεπιστήμια και κάποιες πανεπιστημιακές σχολές, σίγουρα όμως ένα κρατικό πανεπιστήμιο δίνει μια διαφορετική νότα στην πόλη μας και σε θέματα έρευνας, υγείας, οικονομίας, φοιτητικής ζωής. Ένα πανεπιστήμιο είναι πηγή ενέργειας και γι’ αυτό δώσαμε προτεραιότητα σε αυτό το θέμα και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου έγιναν σημαντικά βήματα. Ήδη ανακοινώθηκε η δημιουργία της Σχολής Επιστημών και Τεχνών της Θάλασσας στη Λάρνακα, ήδη υπάρχει διεθνής επιτροπή η οποία βοηθά στον σχεδιασμό της σχολής και σε αυτήν υπάρχουν και εκπρόσωποι του Δήμου Λάρνακας.
Πηγή: philenews.com