Τον ασκό του Αιόλου σε σχέση με τις τουρκοκυπριακές περιουσίες (περίπου μισό από σκάλες στις ελεύθερες περιοχές) άνοιξε ο δήμαρχος Πάφου
ΓΡΑΦΕΙ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΗΛΙΑΔΗ
[email protected]
Τον ασκό του Αιόλου σε σχέση με τις τουρκοκυπριακές περιουσίες (περίπου μισό από σκάλες στις ελεύθερες περιοχές) άνοιξε ο δήμαρχος Πάφου Φαίδωνας Φαίδωνος, ο οποίος, μιλώντας αρχικά στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Sigma (22/8/2017), στον Πολίτη 107.6 FM αλλά και σε πολλά άλλα μίντια τις μέρες που ακολούθησαν, έκανε λόγο για τεραστίων διαστάσεων σκάνδαλο, κάνοντας και συγκεκριμένες αναφορές σε πρόσφυγες και μη πρόσφυγες, οι οποίοι (κατα)κρατούν άλλοι παράνομα και άλλοι παράτυπα τουρκοκυπριακές περιουσίες αξίας εκατομμυρίων ευρώ. Πολλές από τις αναφορές Φαίδωνος καταγράφονται στην εσωτερική έκθεση/ στρατηγικό σχέδιο 2017-2019 που ετοίμασε η υπηρεσία διαχείρισης τουρκοκυπριακών περιουσιών του Υπουργείου Εσωτερικών, την οποία εξασφάλισε ο «Πολίτης».
Διαφάνεια – Αξιοκρατία
Στο παράρτημα της εσωτερικής έκθεσης/ στρατηγικός σχεδιασμός του Υπουργείο Εσωτερικών για τη διαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσιών περιλαμβάνονται και δύο πολύ ενδιαφέρουσες επιστολές του αναπληρωτή διευθυντή Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών Μάκη Οικονομίδη. Στην πρώτη επιστολή, με τίτλο «Διαφάνεια, Αξιοκρατία, Νομιμοφροσύνη» (ημερομηνίας 8/2/2016) προς τους επικεφαλής των κλάδων της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών (μέσω των επάρχων Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας και Πάφου) αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως έχουν διαπιστωθεί σε περιπτώσεις ελέγχων που ο ίδιος ο κ. Οικονομίδης έχει διεξαγάγει με τη μέθοδο της τυχαίας δειγματοληψίας τα εξής:
Οικίες, υποστατικά και κλήροι διακατέχονται από μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα.
Τουρκοκυπριακές περιουσίες εκμισθώνονται κερδοσκοπικώς σε τρίτους, άνευ της συγκατάθεσης του Κηδεμόνα.
Αυθαιρεσίες και υπερβάσεις ως προς τις οικοδομικές άδειες και πρόκληση τετελεσμένων.
Κατοχή και εκμετάλλευση δυσανάλογης έκτασης και αξίας ιδιοκτησίας μεταξύ δικαιούχων.
Ανεπαρκής έλεγχος ως προς την ορθότητα των στοιχείων των αιτητών (π.χ. ακόμα και δημόσιοι λειτουργοί του Υπουργείου Εσωτερικών εμφανίζονται σαν ιδιωτικοί υπάλληλοι).
Αλλαγή χρήσης άνευ της συγκατάθεσης του Κηδεμόνα.
Απουσία παντελούς ελέγχου ως προς την ιδιότητα του χρήστη και τη χρήση της ιδιοκτησίας (π.χ. ενώ καταγράφεται ως χρήση ανθοπωλείου, τουρκοκυπριακή ιδιοκτησία είχε μετατραπεί σε γραφείο στοιχημάτων).
Απουσία συστήματος παρακολούθησης/ πληροφόρησης ως προς την κατάσταση της τουρκοκυπριακής περιουσίας, ακόμη και σε περιπτώσεις κραυγαλέες.
Κατακράτηση πληροφοριών από δημόσιους λειτουργούς και μη ενημέρωση της προϊστάμενης αρχής.
Πιέσεις και υποδείξεις
Στις 2 Μαρτίου 2016 ο αναπληρωτής διευθυντής της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών Μάκης Οικονομίδης, με επιστολή του με τίτλο «Επισκέψεις μη εξουσιοδοτημένων προσώπων στα γραφεία των κλάδων Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών» προς επάρχους Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας και Πάφου (προς προϊσταμένους κλάδους Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών), ζητεί να λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να διασφαλίζεται η αντικειμενική, παραγωγική, απρόσκοπτη και ανεπηρέαστη εκτέλεση των καθηκόντων της υπηρεσίας. «Έχει επισημανθεί και καταγγελθεί πως μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα περιφέρονται ασκόπως στα γραφεία των κλάδων Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών ή ακόμη, έτι χειρότερο, προσέρχονται με σκοπό να ενημερωθούν και ενδεχομένως να επηρεάσουν το αποτέλεσμα εξέτασης διαφόρων αιτήσεων τρίτων προσώπων, προκαλώντας αλγεινή εντύπωση στο ευρύτερο κοινό. Ενίοτε προκαλείται η σφαλερή/ σκόπιμη εντύπωση ότι αποφάσεις λήφθηκαν κατόπιν πιέσεων και υποδείξεων τρίτων, λόγω ακριβώς της παρουσίας μη δικαιούχων προσώπων στους χώρους εργασίας μας», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Οικονομίδης. Επιπλέον, στην ίδια επιστολή σημειώνεται ότι «ιδιαίτερα, ενδείκνυται η ανάρτηση πινακίδας σε περίοπτη θέση στην οποία να αναγράφεται πως απαγορεύεται η είσοδος στους μη έχοντες εργασία, να οριστεί λειτουργός εξυπηρέτησης κοινού προς τον οποίο θα απευθύνονται οι ενδιαφερόμενοι πολίτες για πληροφορίες και επίδοση/ παραλαβή εγγράφων, οι θύρες των γραφείων των λειτουργών του κλάδου να παραμένουν κλειστές και ει δυνατόν να αποσυρθούν ακόμη και οποιαδήποτε περιττά καθίσματα από τους περιβάλλοντες χώρους».
Εκατομμύρια ανείσπρακτα
Όπως αναφέρεται στην εν λόγω έκθεση, στις 31 Δεκεμβρίου 2015, οι καθυστερήσεις από ενοίκια τουρκοκυπριακών περιουσιών ανέρχονταν στο ποσό των 7.300.214 ευρώ, ενώ παράλληλα διαπιστώνεται ανησυχητική αύξηση του ρυθμού κατά 5,2 εκατοστιαίες μονάδες. Ο Κηδεμόνας Τουρκοκυπριακών Περιουσιών καταβάλλει στα συμβούλια αποχετεύσεως τις οφειλές των αποχετευτικών τελών που αφορούν τις τουρκοκυπριακές περιουσίες. Όλα τα επαρχιακά γραφεία οφείλουν να εισπράττουν αυτά τα ποσά από τους μισθωτές των τουρκοκυπριακών περιουσιών. Κατά το έτος 2014, το συνολικό ποσό που καταβλήθηκε από τον Κηδεμόνα για αποχετευτικά τέλη ανέρχονταν σε 996.086 ευρώ, σε αντίθεση με τις εισπράξεις που ανέρχονταν σε 122.501 ευρώ, δηλαδή ποσοστό μόλις 12,3%. Η διαφορά ύψους 873.585 ευρώ καλύφθηκε με κυβερνητική χορηγία.
Όλοι ξέρουν
Ενδεικτικό του πώς και γιατί κάποια πράγματα συμβαίνουν είναι το ότι σύμφωνα με νόμο του 2012 έχει συσταθεί Συμβουλευτή Επιτροπή η οποία μελετά (ή θα έπρεπε να μελετά) ενδελεχώς και παρέχει συμβουλές στον Κηδεμόνα Τουρκοκυπριακών Περιουσιών προτού αποφασίσει σχετικά με οποιονδήποτε ζήτημα αφορά τη διαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσιών. Η θητεία της επιτροπής είναι τριετής και απαρτίζεται από τον Κηδεμόνα, τον διευθυντή της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών, τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών, τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, έναν εκπρόσωπο όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων, έναν εκπρόσωπο της παγκύπριας ένωσης προσφύγων, έναν εκπρόσωπο της Παναγροτικής Ένωσης Κύπρου, έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Κυπρίων Αγροτών, έναν εκπρόσωπο της Αγροτικής, έναν εκπρόσωπο του Παναγροτικού Συνδέσμου, έναν εκπρόσωπο του Ευρωαγροτικού και έναν εκπρόσωπο της ΠΟΒΕΚ. Σημειώνεται πως κατά τη διάρκεια του 2015 πραγματοποιήθηκε μια συνεδρία της Συμβουλευτικής Επιτροπής, ενώ τα έτη 2013 και 2014 πραγματοποιήθηκαν δύο και μία συνεδρίες αντίστοιχα. Εντός του 2016 πραγματοποιήθηκαν συνολικά τρεις συνεδρίες.
Ανταλλαγή τουρκοκυπριακής περιουσίας με ελληνοκυπριακή
Σύσκεψη με Πρόεδρο χωρίς υπηρεσιακούς…
Περί τα τέλη του 2007, επί προεδρίας Τάσσου Παπαδόπουλου, η εταιρεία του ομίλου Σιακόλα υπέβαλε αρχικά αίτημα για ανταλλαγή ορισμένων τουρκοκυπριακών τεμαχίων που ήταν περίκλειστα σε προτεινόμενη ανάπτυξη γηπέδων γκολφ και συναφών εγκαταστάσεων με άλλα ιδιόκτητα τεμάχια της ίδιας. Το 2010, επί προεδρίας Δημήτρη Χριστόφια, ζήτησε επιπρόσθετη ανταλλαγή τουρκοκυπριακών τεμαχίων με ιδιόκτητη περιουσία λόγω της επιβολής του Χάρτη του Δικτύου «Φύση 2000», ημερομηνίας 1/3/2010, βάσει του οποίου επηρεαζόταν δυσμενώς παραλιακό τμήμα των ιδιοκτησιών της εταιρείας έκτασης 90.000 τ.μ. περίπου, ενώ επιπρόσθετη έκταση 50.000 τ.μ. περίπου επηρεαζόταν δυσμενώς από έργα δρόμων του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, τα οποία της κοινοποιήθηκαν με επιστολή τον Απρίλιο του 2010.
Στο Προεδρικό
Ο τότε γενικός εισαγγελέας Πέτρος Κληρίδης, σε σχετική με το πρώτο αίτημα της εταιρείας γνωμάτευσή του, ημερομηνίας 10/9/2009, αναφέρει ότι το γεγονός πως η αξία της ιδιωτικής γης που προσφέρεται στους Τουρκοκύπριους έναντι της αξίας της δικής τους περιουσίας είναι πέραν του διπλάσιου και το γεγονός ότι η προτεινόμενη ανταλλαγή είναι επωφελής για το περιβάλλον και ενδεχομένως για την οικονομία του τόπου, λαμβανομένων υπόψη των σημερινών οικονομικών δεδομένων, καθιστούν την προτιθέμενη ανταλλαγή νόμιμη. Το αίτημα τέθηκε ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου για έγκριση λόγω της μεγάλης αξίας της περιουσίας. Η ίδια διαδικασία ακολουθήθηκε και για το δεύτερο αίτημα. Σημειώνεται ότι είχαν προηγηθεί συσκέψεις εμπλεκόμενων τμημάτων υπό την προεδρία δύο πρώην υπουργών Εσωτερικών, ενώ ο αιτητής είχε απευθείας επαφές και συσκέψεις με τους δύο πρώην Προέδρους της Δημοκρατίας στο Προεδρικό Μέγαρο όπου δεν συμμετείχαν υπηρεσιακοί.
Αγοραπωλησίες και απαλλοτριώσεις
Μεταξύ 20 Ιουλίου 1974 και 31 Δεκεμβρίου 2016 είχαν γίνει 496 μεταβιβάσεις/ πωλήσεις τουρκοκυπριακών περιουσιών που αναλογούν σε 2.954.646 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα, των οποίων η δηλωθείσα τιμή ήταν 81.033.943 ευρώ και η αποδεχθείσα τιμή 121.943.614 ευρώ. Οι πιο πολλές περιπτώσεις αφορούσαν τη Λάρνακα (291). Όπως σημειώνεται στην εσωτερική έκθεση του Υπουργείου Εσωτερικών, παλαιότερα εντοπίστηκαν περιπτώσεις όπου οι πωλήσεις τουρκοκυπριακών τεμαχίων δεν φαίνεται να παρουσιάζουν το στοιχείο της καλής πίστης, εφόσον το τίμημα πώλησης ήταν πολύ πιο χαμηλό από την αγοραία αξία της περιουσίας και οι αγοραστές προέβησαν σε σύντομο χρονικό διάστημα σε πώλησή της σε πολύ πιο υψηλές τιμές, ενώ παράλληλα αφορούν σε σημαντικής έκτασης και αξίας περιουσίες, όπως χαρακτηριστικά οι κάτωθι:
Τουρκοκυπριακό τεμάχιο με αρ. εγγραφής …, έκτασης 9.430 τ.μ. στην Αγία Παρασκευή Λακατάμιας αγοράστηκε από εταιρεία στις 20/7/2008 προς 478.408 ευρώ (αγοραία αξία 1.196.021 ευρώ). Κατά το 2012, το πιο πάνω τεμάχιο διαχωρίστηκε σε 11 οικόπεδα, από τα οποία τα πέντε έχουν πωληθεί σε ιδιώτες με δηλωθείσα τιμή πώλησης 980.000 ευρώ (αγοραία αξία 1.093.000 ευρώ). Τα υπόλοιπα έξι οικόπεδα έχουν συνολική αγοραία αξία 1.165.300 ευρώ σε τιμές του 2013.
Τουρκοκυπριακό τεμάχιο με αρ. εγγραφής …, έκτασης 7.935 τ.μ. στον Άγιο Σπυρίδωνα Λεμεσού, στις 16/5/2007 αγοράστηκε από εταιρεία με δηλωθείσα τιμή πώλησης 469.865 ευρώ (αγοραία αξία 541.627 ευρώ) και πωλήθηκε σε άλλη εταιρεία στις 10/4/2008 (δηλαδή σχεδόν έναν χρόνο μετά) προς 2.904.000 ευρώ.
Τουρκοκυπριακό τεμάχιο με αρ. εγγραφής …, έκτασης 13.713 τ.μ. στα Περβόλια Λάρνακας, στις 18/7/2007 αγοράστηκε από εταιρεία προς 1.537.741 ευρώ (αγοραία αξία 1.708.601) και πωλήθηκε σε άλλη εταιρεία την 1/11/2007 (δηλαδή τρεις μήνες μετά) προς 3.613.692 ευρώ (αγοραία αξία 3.613.692 ευρώ).
Τουρκοκυπριακό τεμάχιο με αρ. εγγραφής …, έκτασης 33.111 τ.μ. στα Περβόλια Λάρνακας, στις 2/10/2007 αγοράστηκε από εταιρεία προς 3.417.203 ευρώ (αγοραία αξία 7.346.986) και πωλήθηκε στην ίδια εταιρεία που αναφέρεται πιο πάνω στις 7/12/2007 (δηλαδή δυο μήνες μετά) προς 8.884.728 ευρώ (αγοραία αξία 8.884.728 ευρώ).
Απαλλοτρίωση τ/κ περιουσίας
Σύμφωνα με επιστολή του Υπουργείου Εσωτερικών, ημερομηνίας 6/3/2015, προς την ελεγκτική υπηρεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας, οι απαλλοτριώσεις τουρκοκυπριακής γης έχουν ως εξής:
Ποσό ύψους 65.907.331 ευρώ αφορά σε αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις τουρκοκυπριακής γης, συνολικής έκτασης 5.388.047 τ.μ., που προσφέρθηκε, έγινε αποδεκτό και κατατέθηκε στο Ταμείο.
Ποσό ύψους 77.717.478 ευρώ αφορά σε αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις τουρκοκυπριακής γης, συνολικής έκτασης 7.751.843 τ.μ., για την οποία έγινε η γνωστοποίηση απαλλοτρίωσης, υποβλήθηκε προσφορά αποζημίωσης προς τον Κηδεμόνα, έγινε αποδοχή αλλά η αποζημίωση δεν έχει κατατεθεί ακόμη στο Ταμείο.
Ποσό ύψους 5.007.524 ευρώ αφορά σε αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις τουρκοκυπριακής γης, συνολικής έκτασης 208.220 τ.μ., για την οποία έγινε γνωστοποίηση απαλλοτρίωσης, υποβλήθηκε αποζημίωση προς τον Κηδεμόνα, αλλά εκκρεμεί η αποδοχή από τον Κηδεμόνα.
Ποσό ύψους 2.896.396 ευρώ αφορά σε αποζημιώσεις για απαλλοτριώσεις τουρκοκυπριακής γης, συνολικής έκτασης 2.094.563 τ.μ., για την οποία έγινε η γνωστοποίηση απαλλοτρίωσης χωρίς όμως να έχει υποβληθεί προσφορά αποζημίωσης προς τον Κηδεμόνα.
Ποσό ύψους 615.332.311 ευρώ (σε τιμές 2013) αφορά σε συνολική έκταση 16.423.113 τ.μ. τουρκοκυπριακής γης, η οποία έχει χρησιμοποιηθεί για τη στέγαση προσφύγων χωρίς να προωθηθεί η απαλλοτρίωση της γης αυτής.
Φιλικοί διακανονισμοί
Το Υπουργικό Συμβούλιο με απόφασή του, ημερομηνίας 31/12/2011, ενέκρινε κατόπιν διαπραγματεύσεων με τον πληρεξούσιο αντιπρόσωπο την καταβολή ποσού ύψους 6,6 εκατομμυρίων ευρώ ως αποζημίωση για απόκτηση από το κράτος του τουρκοκυπριακού τεμαχίου, έκτασης περίπου 50.000 τ.μ. στα Πάνω Πολεμίδια, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου χρησιμοποιήθηκε χωρίς απαλλοτρίωση για στεγαστικούς και επαγγελματικούς σκοπούς εκτοπισθέντων. Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση που υποβλήθηκε προς το Υπουργικό Συμβούλιο (2011), η αγοραία αξία του τεμαχίου, όπως εκτιμήθηκε από το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας ανερχόταν σε 8 εκατομμύρια ευρώ (τιμές Μαρτίου 2010), ενώ σύμφωνα με ιδιώτη εκτιμητή ανερχόταν σε 9.115.000 ευρώ. Το Υπουργικό Συμβούλιο εξουσιοδότησε τον διευθυντή του αρμόδιου τμήματος να καταβάλει τη χρηματική αποζημίωση, ως εκ της απαλλοτρίωσης, από τις σχετικές πιστώσεις του τμήματος.
Πρώην ε/κ και μισθωμένα
Ο γενικός εισαγγελέας στη γνωμάτευσή του, ημερομηνίας 10/9/2009, αναφορικά με το θέμα της ανταλλαγής μεταξύ άλλων, παρατήρησε ότι η ιδιωτική ελληνοκυπριακή περιουσία, η οποία τελικά μεταβιβάστηκε σε Τουρκοκύπριους, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως εγκαταλειφθείσα σύμφωνα με τη νομοθεσία και επομένως δεν υπόκειται στη διαχείριση του Κηδεμόνα, αλλά οι νέοι ιδιοκτήτες είναι πλέον ελεύθεροι να τη διαθέσουν, όπως οι ίδιοι κρίνουν, προς το συμφέρον τους. Ο γενικός εισαγγελέας ανέφερε ότι αυτή η άποψή του δεν είναι οριστική αλλά αποτελεί ένα πολύ σοβαρό ενδεχόμενο. Ούτως ή άλλως τα ελληνοκυπριακά τεμάχια που δόθηκαν στους Τουρκοκύπριους ιδιοκτήτες βρίσκονται στο παρόν στάδιο υπό τη διαχείριση του Κηδεμόνα και εάν οι Τουρκοκύπριοι διεκδικήσουν τα ελληνοκυπριακά τεμάχια στις ελεύθερες περιοχές για να τα πωλήσουν, ο Κηδεμόνας θα προβάλει ένσταση εφόσον οι Τουρκοκύπριοι ερευνηθούν και εντοπιστεί ότι κατέχουν παράνομα ελληνοκυπριακές περιουσίες στα κατεχόμενα. Τονίζεται δε ότι τα πρώην ελληνοκυπριακά τεμάχια που ενεγράφησαν στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας ως τουρκοκυπριακά, μετά την ανταλλαγή θεωρούνται ότι εμπίπτουν στον Κηδεμόνα και ήδη τα πλείστα έχουν μισθωθεί σε εκτοπισμένους συμπολίτες μας για γεωργικούς σκοπούς.
Όλοι κερδισμένοι…
Έτι περαιτέρω, με την ανταλλαγή και προτιθέμενη ανάπτυξη έγινε ήδη αποκατάσταση του παλαιού λατομείου (κρατήρας τεραστίων διαστάσεων με εκτεθειμένα ορυκτά για τα οποία υπήρχε σοβαρή υπόνοια από τους κατοίκους των πέριξ χωριών για πρόκληση σοβαρών προβλημάτων υγείας). Τα τουρκοκυπριακά τεμάχια που αντηλλάγησαν βρίσκονται ως νησίδες/ σφήνες εντός της υπό ανάπτυξη ιδιωτικής γης, περίκλειστα, επικλινή, άγονα, βραχώδη κ.λπ., με δυσμενή επηρεασμό των δικαιωμάτων τους, ενώ με την ανταλλαγή ενοποιήθηκε η προτιθέμενη περιοχή για την ανάπτυξη (γήπεδα γκολφ, ξενοδοχειακή μονάδα κ.λπ.), η οποία αναμένεται να συμβάλει θετικά στον τουρισμό και την οικονομία της υποβαθμισμένης περιοχής της Πόλης Χρυσοχούς και των πέριξ κοινοτήτων και την επακόλουθη δημιουργία ικανοποιητικού αριθμού θέσεων εργασίας. Αφετέρου, οι Τουρκοκύπριοι ιδιοκτήτες απέκτησαν καλύτερης ποιότητας γη (αρδευόμενη, γόνιμη με προσπέλαση κ.λπ.).
Η περίπτωση του Ναυτικού Ομίλου Κερύνειας
Σύμφωνα με τη σύμβαση μίσθωσης, ο μισθωτής υπόκειται στην υποχρέωση να μην εκμισθώνει, εκχωρεί ή παραχωρεί την άδεια χρήσεως του όλου ή μέρους του μισθίου σε τρίτο πρόσωπο. Ωστόσο, στη νομοθεσία δεν υπάρχει περιοριστική διάταξη προς τον Κηδεμόνα, όσον αφορά την υπεκμίσθωση. Ούτως ή άλλως ζητήθηκε σχετική γνωμάτευση από τη γενική εισαγγελία.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση τουρκοκυπριακού τεμαχίου στη Μουτταγιάκα, κατά την οποία ο Ναυτικός Όμιλος Κερύνειας (ΝΟΚ) προχώρησε στην υπενοικίαση μέρους του τουρκοκυπριακού τεμαχίου, όπου βρίσκεται το οίκημά του σε πρόσφυγα ο οποίος το χρησιμοποιεί ως εστιατόριο, παρ’ όλο που σύμφωνα με την άδεια χρήσης που του παραχωρήθηκε στις 22/7/1982 δεν υφίσταται δικαίωμα υπεκμίσθωσης. Η υπενοικίαση του υποστατικού του εστιατορίου για 30 συναπτά έτη, η οποία απέφερε έσοδα ύψους 350.000 ευρώ στον Ναυτικό Όμιλο Κερύνειας με απαίτηση για περαιτέρω 50.000 ευρώ (ενώ ο ΝΟΚ κατέβαλε μόλις 615 ευρώ στον Κηδεμόνα), δεν υποστηρίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία.
Αναζητώντας τρόπο…
Κατά το 2014 εξετάστηκε από τον Κηδεμόνα αίτημα του ΝΟΚ για τροποποίηση των όρων της σύμβασης έτσι ώστε να μπορεί να υπενοικιάζει τον χώρο του εστιατορίου σε τρία πρόσωπα. Ο Κηδεμόνας αρχικά αποφάσισε να απορρίψει το αίτημα και να προχωρήσει στην υπογραφή δύο ξεχωριστών συμβάσεων. Η διετής σύμβαση με τον εστιάτορα, όπως ετοιμάστηκε, προέβλεπε ενοίκιο 1.500 ευρώ μηνιαίως, μέρος του οποίου, ύψους 500 ευρώ, θα παραχωρείτο από τον Κηδεμόνα ως οικονομική βοήθεια στον Ναυτικό Όμιλο Κερύνειας. Ο ΝΟΚ εξέφρασε την αντίθεσή του σε σχέση με την απόφαση του Κηδεμόνα για υπογραφή δύο ξεχωριστών συμβάσεων και επεσήμανε ότι η πρόταση για οικονομική βοήθεια ύψους 500 ευρώ μηνιαίως είναι πολύ χαμηλή. Νέα εισήγηση για ενοικίαση ολόκληρου του τεμαχίου στον ΝΟΚ προς 3.000 ευρώ μηνιαίως με δικαίωμα υπενοικίασης στον εστιάτορα εφόσον ο όμιλος θα έχει πλέον κερδοσκοπικό ρόλο και θα θεωρείται αθέμιτη κρατική ενίσχυση η καταβολή ονομαστικού ενοικίου επίσης απορρίφθηκε από τον ΝΟΚ. Συναφώς, αναφέρεται ότι το συνολικό μηνιαίο αγοραίο ενοίκιο για την τουρκοκυπριακή γη, στην οποία βρίσκονται τόσο το εστιατόριο όσο και οι εγκαταστάσεις του ΝΟΚ, όπως εκτιμήθηκε από το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας ανέρχεται σε 3.000 ευρώ.
Εκμίσθωση υπό όρους
Κατόπιν των πιο πάνω, ο Κηδεμόνας αναίρεσε τις προηγούμενες αποφάσεις του και προέβη στη σύναψη νέας σύμβασης με τον ΝΟΚ, με ισχύ από 1η Ιουλίου 2015, με ενοίκιο 1.500 ευρώ το μήνα (που αποτελεί το αγοραίο ενοίκιο μόνο για το εστιατόριο), με δικαίωμα υπεκμίσθωσης του εστιατορίου υπό τον όρο ότι ο εκμισθωτής θα τυγχάνει της έγκρισης του Κηδεμόνα. Όσον αφορά το ενοίκιο που θα συμφωνηθεί μεταξύ ΝΟΚ και του εστιάτορα δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό αυτό. Επίσης, ο Ναυτικός Όμιλος Κερύνειας θα πρέπει να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για έκδοση πολεοδομικής άδειας και άδειας οικοδομής.
Πηγή: politis.com.cy