Φοιτητική Παράταξη ΑΚΕΛ: Προβληματισμός για τη νέα Σχολή ΤΕΠΑΚ στη Λάρνακα
Τον προβληματισμό της εκφράζει η Φοιτητική Παράταξη του ΑΚΕΛ, Προοδευτική σε σχέση με τη νέα Σχολή του ΤΕΠΑΚ στη Λάρνακα.
Ανακοίνωση
Ως Προοδευτική Κ.Φ από θέση αρχής χαιρετίζουμε την οποιαδήποτε κίνηση συμβάλει στην ανάπτυξη της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Κύπρο ωστόσο οφείλουμε να καταγράψουμε τους προβληματισμούς μας καθώς η ανάπτυξη αυτή δεν πρέπει να είναι ανεξέλεγκτη ούτε βεβιασμένη.
Η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη χωρίς σχεδιασμό ελλοχεύει μια σειρά από κινδύνους:
1. Η δημιουργία Σχολών, δεν πρέπει να βασίζεται ούτε στις τάσεις της αγοράς, ούτε στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων. Αντίθετα, πρέπει να έχει ως γνώμονα την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας, την αναβάθμιση της παρεχόμενης επιστημονικής γνώσης και να προκύπτει έπειτα από ολοκληρωμένη μελέτη και πλάνο.
2. Για την δημιουργία νέων σχολών, πρέπει να υπάρχει ολιστικός σχεδιασμός, ούτως ώστε αυτές να συνοδεύονται από όλα τα απαραίτητα εχέγγυα για μια υγειής ακαδημαική εμπειρία (χώροι εστίασης, φοιτητικές εστίες, σύγχρονες εγκαταστάσεις και υποδομές).
3. Η δημιουργία πανεπιστημιακών σχολών, την ίδια ώρα που συμβάλλει στην ανάπτυξη των αστικών ή ορεινών περιοχών, φέρει συνάμα μαζί της και το κίνδυνο της ανεξέλεγκτης αύξησης του κόστους ζωής. Για αυτό το λόγο και η πολιτεία οφείλει βασίζει την ανάπτυξη αυτή όπως είπαμε και πριν σε συγκεκριμένο πλάνο.
Η δημιουργία νέων σχολών και προγραμμάτων δεν πρέπει να αποτελεί ακόμα μια «φούσκα», που σε κάποια φάση θα σκάσει. Αντίθετα πρέπει να αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου Capacity Plan, το οποίο θα στηρίζεται σε σοβαρή χαρτογράφηση των κοινωνικών αναγκών και σε ένα συνολικό σχεδιασμό που οφείλει να προσμετρά το μέγεθος και τις δυνατότητες του τόπου.
Στο σημείο αυτό υπενθυμίζουμε στην Πολιτεία ότι η δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Κύπρο δεν προσφέρει βασικά προγράμματα σπουδών όπως:
– Μουσικές Σπουδές.
– Αθλητικές σπουδές.
– Φαρμακευτική.
Το γεγονός αυτό είναι αντιφατικό, αφού ενώ υπάρχουν Μουσικά και Αθλητικά Σχολεία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν υπάρχει η αντίστοιχη σύνδεση με την τριτοβάθμια. Αυτό αναγκάζει μεγάλο αριθμό φοιτητών/τριών είτε να μεταβαίνουν στο εξωτερικό είτε να καταφεύγουν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που έχουν το μονοπώλιο αυτών των προγραμμάτων και συχνά προβαίνουν σε αισχροκέρδεια.
Καταληκτικά, η δημιουργία της Σχολής Θάλασσας μπορεί να αποτελέσει μια ουσιαστικά θετική εξέλιξη για την κυπριακή κοινωνία και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, μόνο εφόσον διασφαλιστούν όλες οι βασικές προϋποθέσεις.









