Το χαλλούμι στη 2η θέση των εξαγωγών, σκληρή μάχη με τα «λευκά τυριά» του εξωτερικού
Παραμένει το χαλλούμι το ισχυρότερο κυπριακό εξαγώγιμο προϊόν, την ώρα που ο κλάδος τυροκόμων εξακολουθεί να μάχεται του ανταγωνισμού από το εξωτερικό.
Μιλώντας στην εκπομπή Alpha Ενημέρωση, ο Μιχάλης Κούλλουρος Λειτουργός ΚΕΒΕ και Εκτ. Γραμματέας Συνδ. Τυροκόμων υπογράμμισε ότι η παραγωγή έχει δεκαπλασιαστεί την τελευταία δεκαπενταετία.
Το 2024 καταγράφηκαν 45.000 τόνοι, εκ των οποίων οι 42.000 κατέληξαν σε εξαγωγές, αποφέροντας περίπου 320 εκατ. ευρώ. Τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2025 δείχνουν ήδη 201 εκατ. ευρώ, κάτι που προμηνύει ακόμη καλύτερη χρονιά. Η κατοχύρωση ως ΠΟΠ από το 2020 συνέβαλε καθοριστικά στη θωράκιση του προϊόντος, αν και η προστασία καλύπτει κυρίως την Ε.Ε., με τις εξωευρωπαϊκές αγορές να απαιτούν συνεχή παρακολούθηση για φαινόμενα μιμητισμού.
Ο κλάδος εξακολουθεί να δίνει μάχη κατά των «λευκών τυριών» που βαφτίζονται ως χαλλούμι στο εξωτερικό, με τον Σύνδεσμο Τυροκόμων να συνεργάζεται με το Υπουργείο Γεωργίας και το Υπουργείο Εμπορίου για εντοπισμό και αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών.
Το χαλλούμι, πέρα από τις εξαγωγές, στηρίζει άμεσα την εγχώρια οικονομία με χιλιάδες εργαζόμενους σε τυροκομεία, με φάρμες και κτηνοτροφικές μονάδες εξαρτώνται από την παραγωγική αλυσίδα. Ο κ. Κούλλουρος σημειώνει ότι οι παλιές εντάσεις γύρω από τις ποσοστώσεις αγελαδινού–αιγοπρόβειου έχουν σε μεγάλο βαθμό ξεπεραστεί και ο κλάδος κινείται πλέον ενιαία, με στόχο την επάρκεια πρώτης ύλης και την επέκταση των εξαγωγών χαλλουμιού ΠΟΠ.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της τυροκομίας, το οποίο παραμένει υψηλό λόγω της κτηνοτροφίας – όπου παράγεται και το μεγαλύτερο μερίδιο των εκπομπών μεθανίου – αλλά και της ενέργειας και του νερού που απαιτούνται στα τυροκομεία.
Ο κλάδος, ωστόσο, έχει επενδύσει εκατομμύρια σε τεχνολογίες μείωσης του αποτυπώματος, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέχρι βιολογικούς σταθμούς επεξεργασίας αποβλήτων. Η λεγόμενη «πράσινη τυροκομία» αποτελεί πλέον στρατηγικό στόχο, τόσο για λόγους περιβαλλοντικής ευθύνης όσο και για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των νεότερων καταναλωτών που αναζητούν πιο βιώσιμα προϊόντα.
Κλείνοντας, ο κ. Κούλλουρος ότι το χαλλούμι ΠΟΠ έχει τεράστια οικονομική δυναμική, αλλά απαιτείται συνεχής προσοχή σε θέματα προστασίας, ποιότητας και περιβαλλοντικής συμμόρφωσης, εάν θέλουμε να παραμείνει το πιο αναγνωρίσιμο κυπριακό προϊόν παγκοσμίως.









