Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Έρχονται νέοι κανόνες για πακέτα διακοπών, επιστροφές εισιτηρίων και ακυρώσεις
Έρχονται νέοι κανόνες για πακέτα διακοπών, επιστροφές εισιτηρίων και ακυρώσεις

Έρχονται νέοι κανόνες για πακέτα διακοπών, επιστροφές εισιτηρίων και ακυρώσεις

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία για την αναθεώρηση των κανόνων που προστατεύουν τους ταξιδιώτες που αγοράζουν οργανωμένα πακέτα διακοπών. Η πανδημία και μεγάλες χρεοκοπίες ταξιδιωτικών οργανισμών ανέδειξαν σοβαρά κενά στο ισχύον πλαίσιο και η νέα νομοθεσία στοχεύει να τα καλύψει πλήρως.

Τι θεωρείται πλέον «πακέτο διακοπών»

Η συμφωνία δίνει πιο ξεκάθαρους ορισμούς, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν ακριβώς πότε καλύπτονται από την ευρωπαϊκή προστασία. Η κατηγορία των «συνδεδεμένων ταξιδιωτικών υπηρεσιών» καταργείται και αντικαθίσταται από έναν ενιαίο, απλό ορισμό ταξιδιωτικού πακέτου.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στις διαδικτυακές κρατήσεις: εάν ένας ταξιδιώτης κάνει εύκολους, συνδεδεμένους συνδυασμούς υπηρεσιών μέσω διαφορετικών εμπόρων και τα προσωπικά του δεδομένα μεταβιβαστούν στον επόμενο πάροχο εντός 24 ωρών, τότε αυτό θεωρείται πακέτο. Άρα, καλύπτεται από όλες τις εγγυήσεις.

Κουπόνια και επιστροφές

Η πανδημία έκανε τα κουπόνια ταξιδιών καθημερινότητα, αλλά και πηγή σύγχυσης. Η νέα οδηγία θεσπίζει σαφείς κανόνες: ο ταξιδιώτης έχει πάντα δικαίωμα να αρνηθεί το κουπόνι και να λάβει επιστροφή εντός 14 ημερών. Εάν δε χρησιμοποιηθεί, το κουπόνι επιστρέφεται αυτόματα στον πελάτη μετά τη λήξη του.

Τα κουπόνια θα ισχύουν έως 12 μήνες, θα καλύπτονται από εγγύηση αφερεγγυότητας και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για οποιαδήποτε υπηρεσία του διοργανωτή ολόκληρα ή τμηματικά. Θα είναι επίσης επεκτάσιμα ή μεταβιβάσιμα μία φορά.

Ακύρωση ταξιδιού: Πότε δικαιούται ο ταξιδιώτης πλήρη επιστροφή

Εάν ο διοργανωτής χρεοκοπήσει, οι ταξιδιώτες θα αποζημιώνονται από τα ταμεία εγγυήσεων μέσα σε έξι μήνες με δυνατότητα παράτασης έως εννέα σε περιπτώσεις υπερβολικού φόρτου.

Σε περιπτώσεις «αναπόφευκτων και έκτακτων περιστάσεων» που εμποδίζουν ή επηρεάζουν σοβαρά το ταξίδι, οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα ακύρωσης και πλήρους επιστροφής. Η αξιολόγηση θα γίνεται κατά περίπτωση, με βάση επίσημες συστάσεις, χωρίς όμως αυτές να αποτελούν αυτοτελή λόγο ακύρωσης.

Εάν όμως ο ταξιδιώτης γνώριζε τον κίνδυνο κατά την κράτηση, δεν μπορεί να ζητήσει ακύρωση χωρίς χρέωση.

Διαχείριση παραπόνων και ευθύνη των οργανωτών

Οι ταξιδιωτικοί οργανισμοί υποχρεούνται πλέον να έχουν ξεκάθαρο μηχανισμό διαχείρισης παραπόνων. Πρέπει να απαντούν εντός επτά ημερών ότι παρέλαβαν το αίτημα και να δίνουν πλήρη, αιτιολογημένη απάντηση μέσα σε 60 ημέρες.

Το θέμα των προκαταβολών παραμένει στην αρμοδιότητα των κρατών-μελών, τα οποία μπορούν αν το επιθυμούννα επιβάλουν πλαφόν. Το ίδιο ισχύει και για την επιβολή ποινών σε παραβάσεις των κανόνων.

Η συμφωνία θα τεθεί σε ισχύ μετά την επίσημη έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο στις αρχές του επόμενου έτους. Στη συνέχεια, τα κράτη-μέλη θα έχουν 28 μήνες για να ενσωματώσουν τους νέους κανόνες στο εθνικό τους δίκαιο και επιπλέον έξι μήνες για να τους εφαρμόσουν.

Το πρόγραμμα «EP: Your Voice, Your Future» συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος επιχορηγήσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στον τομέα της επικοινωνίας.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν συμμετείχε στην προετοιμασία του και δεν φέρει καμία ευθύνη, ούτε και συνδέεται με κάποιο τρόπο με τις πληροφορίες ή τις απόψεις που διατυπώνονται στο πλαίσιο του προγράμματος, για το οποίο οι μόνοι υπεύθυνοι είναι οι συντάκτες, οι ερωτηθέντες, οι εκδότες ή οι φορείς αναμετάδοσης του προγράμματος, σύμφωνα με το ισχύον δίκαιο.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν φέρει επίσης καμία ευθύνη για τυχόν βλάβες, άμεσες ή έμμεσες, που ενδέχεται να προκύψουν από την υλοποίηση του προγράμματος.

Send this to a friend