Αλαλούμ με τα μικροατυχήματα: O νόμος λέει «μετακινήστε», οι ασφαλιστικές «περιμένετε»
Η εφαρμογή της νομοθεσίας που εγκρίθηκε μόλις πριν μερικούς μήνες από τη Βουλή για τα μικροατυχήματα, η οποία προνοεί για την υποχρέωση των οδηγών να μετακινούν τα οχήματά τους ώστε να μην παρεμποδίζουν την κυκλοφορία, προσκρούει στη στάση κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών που συμβουλεύουν τους πελάτες τους να μην μετακινούν τα οχήματά τους μέχρι να έρθουν οι ασφαλιστές ή η οδική βοήθεια, προκειμένου να διαφανούν οι ακριβείς συνθήκες του ατυχήματος.
Στην πιθανότητα να αμφισβητηθούν οι συνθήκες του δυστυχήματος και να μην καταβληθούν αποζημιώσεις, οι οδηγοί, όχι μόνο δεν μετακινούνται, αλλά προκαλούν και κυκλοφοριακό κομφούζιο στην ήδη χαοτική κατάσταση που επικρατεί καθημερινά στις κύριες οδικές αρτηρίες των πόλεων, σε εισόδους και εξόδους στον αυτοκινητόδρομο.
Ξεκάθαρη η νομοθεσία
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ και πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών της Βουλής, Δημήτρης Δημητρίου, δηλώνει στον «Π» ότι ο νόμος, τον οποίο ο ίδιος πρότεινε, είναι ξεκάθαρος. Αφού δεν έχει επέλθει μηχανική ή μόνιμη βλάβη, υποχρεούνται οι οδηγοί να φωτογραφίσουν και μετακινήσουν τα οχήματά τους σε ασφαλή χώρο μέχρι να έρθει η οδική βοήθεια και να διεκπεραιώσουν τα διαδικαστικά με τα έγγραφα των ασφαλειών.
Το πρόβλημα έγκειται, εξηγεί, στο ότι με τροπολογία της τελευταίας στιγμής απαλείφθηκαν οι μικρές επιπτώσεις, όπως εξώδικο 50 ευρώ στον οδηγό, κάτι που προνοούσε η νομοθεσία σε περίπτωση που οι οδηγοί δεν συμμορφώνονται, δεν μετακινούν δηλαδή τα οχήματά τους, παρά το ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις. Η τροπολογία, αναφέρει, προνοεί ότι, για να μετακινηθούν τα οχήματα πρέπει να συμφωνούν και οι δύο οδηγοί.
Αυξάνονται τα μικροατυχήματα
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στον «Π» ο διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού και Εκπαίδευσης της ΟΔ.Υ.ΚΥ ASSISTANCE, Πάμπος Καρής, μίας εταιρείας του εκπροσωπεί 16 ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες αντιστοιχούν σε ποσοστό του 60% της κυπριακής αγοράς παροχής υπηρεσιών οδικής βοήθειας και φροντίδας ατυχημάτων, τα μικροατυχήματα αυξάνονται συν τω χρόνω.
– 34.379 μικροατυχήματα έχουν καταγραφεί την περίοδο Ιανουαρίου 2025 – Οκτωβρίου 2025.
– 28.718 μικροατυχήματα την αντίστοιχη περσινή περίοδο Ιανουαρίου 2024 – Οκτωβρίου 2024.
«Η πραγματική διαφορά μεταξύ 2024 με 2025, σε σύγκριση με τον όγκο πελατολογίου που εξυπηρετούσαμε τα δύο αυτά έτη, ανέρχεται σε περίπου 500 περιστατικά περισσότερα το 2025. Αυτή ήταν η πραγματική αύξηση των μικροατυχημάτων τα δύο αυτά έτη», αναφέρει ο κ. Καρής.
Στις πλείστες των περιπτώσεων οι οδηγοί δεν μετακινούν τα οχήματά τους, τονίζει, εξηγώντας ότι κυκλοφοριακό κομφούζιο δημιουργείται συνήθως στους αυτοκινητόδρομους και δη στις εισόδους και εξόδους των πόλεων.
Όπως εξηγεί, οι πολίτες ακόμα δεν φαίνεται να προσαρμόζονται στις διατάξεις της νέας νομοθεσίας. Πιστεύει ότι θα χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος για να επιτευχθεί ο στόχος της άμεσης απομάκρυνσης των οχημάτων από το σημείο σύγκρουσης.
Όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες που συνεργαζόμαστε, διαβεβαιώνει, κάνουν προσπάθειες ενημέρωσης των πελατών τους με διάφορους τρόπους για εφαρμογή της νέας νομοθεσίας. Οι οδηγίες οι οποίες έχουν δοθεί, διαβεβαιώνει, είναι οι ίδιες από όλες τις ασφαλιστικές σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία.
Ξανά στη Βουλή
Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα προσκληθούν ξανά ενώπιον της Βουλής και συγκεκριμένα στην Επιτροπή Μεταφορών, σύμφωνα με τον βουλευτή Δημήτρη Δημητρίου, προκειμένου να τους υποδειχθεί να τηρούν τις υποχρεώσεις τους έναντι της νομοθεσίας. Υπάρχουν καταγγελίες, ανέφερε, ότι κάποιες ασφαλιστικές μετά από μικροατύχημα, προτρέπουν τους οδηγούς να μην μετακινούν τα οχήματα.
Οφείλουν να ενημερώσουν τους πελάτες τους για την ισχύ της νομοθεσίας, εξηγεί, με κάποιες εταιρείες να αρνούνται να συμμορφωθούν. Θα τις υποχρεώσουμε στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής, τονίζει, να προχωρήσουν σε εκστρατεία ενημέρωσης. Υπάρχει τρόπος, λέει, να υποχρεωθούν προς ενημέρωση των πελατών τους για τη φροντίδα των οχημάτων τους.
Τι προνοεί ο νόμος
Σύμφωνα με τις πρόνοιες του νέου νόμου, οι οδηγοί που εμπλέκονται σε ένα μικροατύχημα, αφού φωτογραφίσουν τη σκηνή και από κοινού συμφωνήσουν, μπορούν να μετακινήσουν τα οχήματά τους στην άκρη του οδοστρώματος αναμένοντας την οδική βοήθεια, χωρίς να παρεμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή της τροχαίας κίνησης. Την ίδια ώρα, οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να δεχθούν το οπτικό υλικό, αλλά και τις σχετικές μαρτυρίες, σαν να μην είχαν μετακινηθεί τα εμπλεκόμενα αυτοκίνητα.
Η πολύωρη ταλαιπωρία των χρηστών του οδικού δικτύου, πάντως, δεν έχει αμβλυνθεί και οι καταγγελίες πληθαίνουν, εξαιτίας της διαφορετικής ερμηνείας από ασφαλιστές, καθώς και της αντίθετης στάσης με τον νόμο κάποιων οδηγών, οι οποίοι φοβούμενοι τη μη αποζημίωση ακινητοποιούν τα οχήματά του στον δρόμο και ακινητοποιούν για πολλή ώρα εκατοντάδες οδηγούς.
Τι λένε οι ασφαλιστικές
Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου, Αντρέας Αθανασιάδης, δηλώνει στον «Π» ότι η κάθε ασφαλιστική εταιρεία ενημερώνει τους πελάτες της ξεχωριστά για το πώς να διαχειρίζονται τις περιπτώσεις μικροατυχήματος.
Συγκεκριμένα, σημειώνει πως δεν αρνούνται να πληρώσουν επειδή μετακινήθηκαν τα οχήματα, αλλά παραδέχεται ότι συμβαίνει να αμφισβητηθούν στοιχεία τα οποία παρουσιάζονται ως προς τις συνθήκες που έγιναν τα μικροατυχήματα. Υπάρχουν προϋποθέσεις, αναφέρει, για να μη μετακινηθούν τα οχήματα και αυτές είναι, όταν υπάρχει τραυματίας και όταν οι οδηγοί δεν συμφωνούν μεταξύ τους.
«Σε κάθε περίπτωση οι οδηγοί πρέπει να καλούν πρώτα την οδική βοήθεια, η οποία θα δώσει συγκεκριμένες οδηγίες για το αν πρέπει ή όχι να μετακινηθούν τα οχήματα», επισημαίνει ο κ. Αθανασιάδης.
Δυστυχώς, συμπληρώνει, υπάρχουν και οι ασφαλιστικές απάτες, για τις οποίες η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε κάποιες δικλίδες ασφάλειας. Όπως τα εικονικά ατυχήματα στα οποία δηλώνονται και μικροτραυματισμοί. Η Αστυνομία, καταλήγει ο κ. Αθανασιάδης, απαλλάχθηκε από την υποχρέωση να μεταβαίνει στα μικροατυχήματα και επιφορτίστηκαν με το χειρισμό τους οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες όμως πρέπει να είναι σίγουρες για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγιναν.
Πηγή: Πολίτης










