Home ΕΞΟΔΟΣ «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή – Το σχόλιο μας για την παράσταση
«Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή – Το σχόλιο μας για την παράσταση

«Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή – Το σχόλιο μας για την παράσταση

Θεόδωρος Μωυσέως* – Théâtrophile

Ο Φιλοκτήτης του Σοφοκλή, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του «Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος».

Παρακολουθήσαμε την παράσταση στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου, το Σάββατο 19 Ιουλίου 2025.

Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή είναι μια από τις κορυφαίες τραγωδίες της αρχαιότητας, όπου τίθεται με δραματική ένταση το δίλημμα ανάμεσα στο ατομικό δίκαιο και τη συλλογική ανάγκη.

Στην παράσταση της εταιρείας «Μέθεξις», σε μετάφραση και σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, το έργο ζωντανεύει με μια σύγχρονη, ουσιαστική ματιά, αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητα των ηθικών συγκρούσεων.

Ο Γιώργος Κιμούλης ερμηνεύει τον τραγικό ήρωα με ένταση και βάθος, πλαισιωμένος από τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο ως Νεοπτόλεμο και τον Θοδωρή Κατσαφάδο ως Οδυσσέα.

Στον Φιλοκτήτη, ο Σοφοκλής αφηγείται την τραγική ιστορία ενός ήρωα που προδόθηκε και εγκαταλείφθηκε. Ο Οδυσσέας και ο νεαρός Νεοπτόλεμος, γιος του Αχιλλέα, φτάνουν στη Λήμνο, εκεί όπου οι Αχαιοί είχαν αφήσει τον Φιλοκτήτη μόνο και αβοήθητο για δέκα ολόκληρα χρόνια, πληγωμένο από μια ανίατη πληγή.

Στόχος τους είναι να αποσπάσουν το περίφημο τόξο του, καθώς χωρίς αυτό, σύμφωνα με τον χρησμό, η κατάκτηση της Τροίας είναι αδύνατη.

Το δράμα κορυφώνεται γύρω από το κρίσιμο ερώτημα: πώς μπορεί να πεισθεί ένας άνθρωπος που προδόθηκε και περιφρονήθηκε να προσφέρει ξανά τη βοήθειά του στους πρώην εχθρούς του;

Στο επίκεντρο βρίσκονται η προδοσία, το δίλημμα του καθήκοντος, αλλά και η ηθική αφύπνιση.

Ο Σοφοκλής μέσα από τον μύθο καταγράφει την αναμέτρηση ανάμεσα σε δύο διαφορετικές κοσμοθεωρίες, τον ρεαλισμό, το «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» του Οδυσσέα και την ηθική σταθερότητα, την «αξιοπρέπεια» του Φιλοκτήτη, με τον νεαρό Νεοπτόλεμο να παλεύει ανάμεσα σε δύο κόσμους.

Ο Γιώργος Κιμούλης επιλέγει μια ανθρωποκεντρική και πολιτικά φορτισμένη ανάγνωση του έργου. Στόχος της παράστασης δεν είναι ο εντυπωσιασμός αλλά η ουσία και το λιτό σκηνικό, οι φωτισμοί και η μουσική υπηρετούν αυτό τον σκοπό χωρίς υπερβολές.

Η σκηνοθεσία, αφήνοντας τον λόγο του Σοφοκλή να κυριαρχήσει, αποκαλύπτει τον πυρήνα της τραγωδίας. Το τραύμα της εγκατάλειψης, τη σκληρότητα της εξουσίας, την ηθική σύγκρουση και τη δύναμη της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Ο Κιμούλης στον ομώνυμο ρόλο αποδεικνύει την υποκριτική του δεινότητα, αποδίδοντας έναν Φιλοκτήτη βαθιά τραυματισμένο, σωματικά και ηθικά, αλλά ανθρώπινο.

Μια συγκροτημένη, ουσιαστική και λιτή παράσταση, απαλλαγμένη από περιττούς εντυπωσιασμούς, κάτι που μας είχε λείψει.

Μια βαθιά πολιτική παράσταση, που υπενθυμίζει τη βαρύτητα των ηθικών επιλογών σε έναν κόσμο που ολοένα γίνεται πιο κυνικός και εγωιστικός.

«…γιατί οι πολλοί πείθονται περισσότερο από τα λόγια παρά από τα έργα».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης

Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου

Κοστούμια: Σοφία Νικολαΐδη, Ίλια Στριγγάρη

Μουσική σύνθεση: Ανδρέας Κατσιγιάννης

Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου

Κινησιολογία: Κυριάκος Κοσμίδης

Creative agency: GridFox

ΔΙΑΝΟΜΗ ΡΟΛΩΝ

Φιλοκτήτης: Γιώργος Κιμούλης

Νεοπτόλεμος: Δημήτρης Γκοτσόπουλος

Οδυσσέας/ Έμπορος/ Φωνή Ηρακλή: Θοδωρής Κατσαφάδος

Ηρακλής: Θεοφίλης Πασχάλης

ΧΟΡΟΣ

Παναγιώτης Κατσίκης,

Μανώλης Κλωνάρης,

Κώστας Κοράκης,

Βασίλης Πoυλάκος,

Μάριος Τζόγκανος,

Γιώργος Τσουρουνάκης

Ο Θεόδωρος Μωυσέως γράφει για τη μαγεία που προσφέρει το θέατρο. Προσεγγίζει, παρουσιάζει και εισηγείται θεατρικές παραστάσεις προσφέροντας έναν διάλογο γύρω από την τέχνη και τον πολιτισμό.

Facebook

Instagram

 

Send this to a friend