
Συντήρηση δρόμων: Το μεγάλο στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν οι δήμοι
H κυβέρνηση άναψε το πράσινο φως για την καταβολή ποσού ύψους €15 εκατ. στους δήμους με σκοπό την κάλυψη των δαπανών για τη συντήρηση των δρόμων.
Σήμερα, αναμένεται να αποσταλούν από το Υπουργείο Εσωτερικών στους δήμους όλες οι σχετικές διευκρινίσεις για τον τρόπο χρηματοδότησης. Η πρώτη εκταμίευση κονδυλίων τοποθετείται χρονικά προς τα τέλη Ιουλίου
Μετά από μήνες διαμαρτυριών, επιστολών και συνεχών διαβουλεύσεων, η κυβέρνηση αποφάσισε, τελικά, να παραχωρεί κονδύλι ύψους €15 εκατ. ετησίως για σκοπούς συντήρησης του οδικού δικτύου από τους δήμους. Δήμοι και ΕΟΑ, που το προηγούμενο διάστημα είχαν τονίσει πως η έλλειψη χρηματοδότησης αποτελούσε το βασικό εμπόδιο για την ανάληψη της νέας αρμοδιότητας, έχουν πλέον στα χέρια τους τα απαιτούμενα μέσα και καλούνται να συντηρήσουν το οδικό δίκτυο — αρμοδιότητα που μέχρι πρόσφατα ανήκε στα Δημόσια Έργα — διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την καθημερινότητα των πολιτών. Πρόκειται για το νέο μεγάλο στοίχημα που καλούνται να κερδίσουν.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», η απόφαση της κυβέρνησης για άμεση εκταμίευση του ποσού ελήφθη μετά την ολοκλήρωση αναλυτικής μελέτης κοστολόγησης από την εταιρεία Grand Thornton για το οδικό δίκτυο της επόμενης οκταετίας, η οποία κατέδειξε ότι απαιτούνται €17 εκατ. ετησίως για να διατηρείται το οδικό δίκτυο σε λειτουργική κατάσταση.
Επίσημη ανακοίνωση δεν υπήρξε, όμως, η παρέμβαση του Προέδρου Χριστοδουλίδη, ο οποίος επικοινώνησε προσωπικά με τον πρόεδρο της Ένωσης Δήμων, Ανδρέα Βύρα, την περασμένη Πέμπτη έγινε σε μια χρονική συγκυρία όπου οι δήμοι είχαν ανεβάσει τους τόνους κατηγορώντας την κυβέρνηση για αθέτηση δεσμεύσεων, ενώ παράλληλα βρίσκονταν σε εξέλιξη οι διαβουλεύσεις μεταξύ Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών για την εξεύρεση κονδυλίων από τα κρατικά αποθεματικά.
Η μελέτη
Όπως ανέφερε στον «Π» πηγή από το Υπουργείο Εσωτερικών, η μελέτη βασίστηκε σε τρέχουσες τιμές αγοράς και σύμφωνα με προσφορές που έχει, ήδη, εξασφαλίσει το Τμήμα Δημοσίων Έργων για αντίστοιχα έργα. Το υπολογιζόμενο ποσό κρίνεται απαραίτητο για να καλύψει τις ανάγκες των επόμενων ετών, λαμβάνοντας υπόψη τους κύκλους συντήρησης και τη φυσιολογική φθορά του οδικού δικτύου. Η δαπάνη, όπως μας διευκρινίστηκε, θα είναι επαναλαμβανόμενη καθώς οι ανάγκες συντήρησης είναι συνεχείς, με ορίζοντα ανανέωσης περίπου οκτώ ετών.
Στο χέρι τα λεφτά, με αυστηρούς όρους
Η χρηματοδότηση θα δοθεί με τη μορφή ειδικής χορηγίας σκοπού και θα συνοδεύεται από αυστηρούς ελέγχους και διαφανείς διαδικασίες. Για κάθε έργο απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας προσφορών, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, η εκταμίευση των κονδυλίων θα πραγματοποιείται μόνο μετά την κατακύρωση της προσφοράς και την επιβεβαίωση της υλοποίησης. Προτεραιότητα θα δίνεται στο πρωταρχικό οδικό δίκτυο, δηλαδή στους κύριους οδικούς άξονες με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο που θεωρούνται κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια των πολιτών.
Πώς προέκυψαν τα €15 εκατ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε η Ένωση Δήμων στο Υπουργείο Εσωτερικών, οι υπολογισμοί βασίζονται σε μήκος οδικού δικτύου περίπου 800 χιλιομέτρων με μέσο πλάτος 12 μέτρων. Με βάση σημερινές τιμές, το κόστος επίστρωσης ανέρχεται από 13 έως 15 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, χωρίς να περιλαμβάνονται δαπάνες για προσωπικό, εξοπλισμό, ελέγχους και πρόσθετες υποδομές. Αυτό σημαίνει συνολική επιφάνεια 9,6 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, που μεταφράζεται σε συνολική δαπάνη €124,8 εκατ. για οκτώ χρόνια, δηλαδή περίπου €15,6 εκατ. το έτος. Το ποσό αυτό υπερβαίνει κατά πολύ τα €3 εκατ. που προέβλεπε αρχικά η εισήγηση του Υπουργείου Εσωτερικών.
Δίκαιη κατανομή κονδυλίων
Η κατανομή των χρημάτων, όπως μας αναφέρθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών, θα γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια, βασισμένα κυρίως στη χιλιομετρική έκταση του οδικού δικτύου κάθε δήμου. Ενδεικτικά, ο Δήμος Λευκωσίας διαχειρίζεται περίπου 75 χιλιόμετρα από το σύνολο των περίπου 800 χιλιομέτρων πρωταρχικού οδικού δικτύου σε όλη την Κύπρο, άρα του αναλογούν περίπου €1,4 εκατ. ετησίως για τη συντήρηση του οδικού του δικτύου. Σήμερα Δευτέρα αναμένεται να αποσταλούν στους δήμους όλες οι σχετικές διευκρινίσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών για τον τρόπο εφαρμογής, ενώ η πρώτη εκταμίευση κονδυλίων τοποθετείται χρονικά προς τα τέλη Ιουλίου.
Τα προβλήματα παραμένουν
Παρά τις θεσμικές ρυθμίσεις και τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, η εικόνα στο οδικό δίκτυο παραμένει προβληματική. Καθημερινά οι πολίτες βρίσκονται αντιμέτωποι με λακκούβες, κακοτεχνίες και κατεστραμμένα πεζοδρόμια. Πιο εκτεθειμένοι σε κινδύνους είναι απ’ ολους οι ποδηλάτες αλλά και οι μοτοσυκλετιστές που συχνά καλούνται να κινούνται σε ακατάλληλες και επικίνδυνες διαδρομές.
Όπως έγραψε ο «Π» παλαιότερα, παρ’ όλο που η εφαρμογή FixCyprus φαίνεται να αποφέρει καρπούς, ο υπουργός Μεταφορών έχει εντοπίσει ότι, από το σύνολο των περιπτώσεων (περίπου 6.000), μόνο οι μισές έχουν επιδιορθωθεί {…} Οι μισές περιπτώσεις ζημιών που έχουν επιδιορθωθεί είναι αυτές που υπάγονται στο Τμήμα Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, ενώ οι άλλες μισές περιπτώσεις που δεν επιδιορθώθηκαν υπάγονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ο Αλέξης Βαφεάδης είχε εκφράσει τότε την ενόχλησή του και συγκάλεσε σύσκεψη για να διερευνηθούν τα αίτια. Στο σήμερα, τα στοιχεία της πλατφόρμας FixCyprus αποτυπώνουν ακόμη το εύρος του προβλήματος. Οι συνολικές αναφορές για το οδικό δίκτυο ανέρχονται σε 11.722, εκ των οποίων μόλις 2.607 έχουν ολοκληρωθεί. Μόλις 616 αναφορές βρίσκονται υπό διαχείριση, ενώ 6.863 έχουν ανατεθεί ή προγραμματιστεί για επιδιόρθωση!