
Η πρωινή ενημέρωση της ημέρας από τη Σκαλιώτισσα
Λίγους μήνες μετά την σχετική εξαγγελία του ΠτΔ, υπεγράφη την Τετάρτη (28/5) στην Αθήνα, η συμφωνία συνεργασίας του ελληνικού Υπερταμείου (πρώην Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) με το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με στόχο την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και δεδομένων για την ανάπτυξη και διαχείριση των λιμενικών υποδομών στις δύο χώρες.
Όπως ανακοινώθηκε, τη συμφωνία υπέγραψαν η γενική διευθύντρια του Υπουργείου Μεταφορών Δρ. Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη, ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Ιωάννης Παπαχρήστου και ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Παναγιώτης Σταμπουλίδης, στην παρουσία του πρέσβη της Κύπρου στην Ελλάδα Σταύρου Αυγουστίδη.
Μέσω αυτής της συμφωνίας, το ελληνικό Υπερταμείο, με την τεχνογνωσία, που διαθέτει και με την ιδιότητά του ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα συνδράμει στην προσπάθεια του Υπουργείου Μεταφορώ,ν για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση παρεμβάσεων με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη λιμένων στην Κύπρο, αρχής γενομένης από το λιμάνι και τη μαρίνα της Λάρνακας.
«Στο πλαίσιο της συμφωνίας, το Υπερταμείο και το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων της Κυπριακής Δημοκρατίας θα συνεργαστούν στενά κατά το προσεχές διάστημα με απώτερο στόχο την ανάπτυξη, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των κυπριακών λιμένων. Το Υπερταμείο θα αναλάβει πιλοτικά τη μελέτη για την μελλοντική ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, υποβάλλοντας προτάσεις για τη βέλτιστη ανάπτυξη αυτής της υποδομής στρατηγικής σημασίας», τονίζεται στην ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου.
Η μελέτη αναμένεται να είναι έτοιμη σε περίπου εννέα μήνες και ακολούθως θα παρουσιαστεί ενώπιον της Επιτροπής Ανάπτυξης Λάρνακας. Μετά την υπογραφή της συμφωνίας, η γενική διευθύντρια του Υπουργείου Μεταφορών Δρ. Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη ανέφερε ότι η συμφωνία με το Υπερταμείο αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα για τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης και ολοκληρωμένης προσέγγισης στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της Κύπρου. «Μέσα από αυτή τη συνεργασία, αξιοποιούμε την τεχνογνωσία ενός έμπειρου φορέα, με στόχο τον βέλτιστο σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων με αναπτυξιακή προοπτική.
Η Λάρνακα, που έχει λιμάνι στρατηγικής σημασίας, θα καταστεί πρότυπο σύγχρονης, λειτουργικής και βιώσιμης λιμενικής ανάπτυξης, με ουσιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και την οικονομία», σημείωσε. Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Παναγιώτης Σταμπουλίδης δήλωσε ότι η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί την έναρξη μιας στρατηγικής συνεργασίας, με στόχο την ανταλλαγή τεχνογνωσίας για τη βέλτιστη αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Όπως αναφέρθηκε, το Υπερταμείο έχει την αρμοδιότητα για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών λιμένων που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιό του. Στο πλαίσιο αυτό, είναι υπεύθυνο για την εκπόνηση αναπτυξιακών προγραμμάτων (Master Plans) και τον συντονισμό των απαιτούμενων διαδικασιών αδειοδότησης των λιμενικών υποδομών.
Παράλληλα, όμως, έχει αναλάβει την προώθηση αντίστοιχων διαδικασιών και σε λιμένες εκτός του χαρτοφυλακίου του, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση μιας ενιαίας και ολοκληρωμένης στρατηγικής για την ανάπτυξη του ελληνικού λιμενικού συστήματος.
Ποσό γύρω στα 15 εκατομμύρια ευρώ ζητά ν’ ανακτήσει από το κράτος ο Επαρχιακός Οργανισμός Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ) Λάρνακας για το επιπρόσθετο κόστος και τα διοικητικά έξοδα που προέκυψαν εξαιτίας των τεράστιων καθυστερήσεων στην υλοποίηση συγκεκριμένων συμβολαίων της Β΄ φάσης του Αποχετευτικού Συστήματος Λάρνακας.
Την περασμένη εβδομάδα, η διεύθυνση του ΕΟΑ Λάρνακας απέστειλε επιστολή στην Υπουργό Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, στην οποία συνοψίζεται το επιπρόσθετο κόστος για τα έργα του αποχετευτικού στα 12 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα διοικητικά έξοδα υπολογίζονται στα 3 εκατομμύρια.
Το επιπρόσθετο κόστος και τα διοικητικά έξοδα ζητούνται για τα συμβόλαια C12, C12A, C12B και S9 (το μεγάλο αντλιοστάσιο), συμβόλαια που εκτός των καθυστερήσεων και του μεγάλου κόστους, επέφεραν και αλλαγές στη μεθολογία κατασκευής πέραν των προβλέψεων των αρχικών συμβολαίων.
Ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους για το θέμα, ο πρόεδρος του ΕΟΑ Λάρνακας Άγγελος Χατζηχαραλάμπους, ανέφερε ότι επί της ουσίας είναι οι φορολογούμενοι πολίτες της Λάρνακας που ζητούν από το κεντρικό κράτος ανάκτηση όλου του επιπρόσθετου κόστους που έχει απαιτηθεί για την εκτέλεση του αποχετευτικού, προσθέτοντας ότι η βασικότερη αιτία των καθυστερήσεων αποτέλεσαν τα αρχαιολογικά ευρήματα κατά τη διάρκεια των εργασιών.
Την δεδομένη στιγμή, υπάρχει μόνο ένα κατασκευαστικό συμβόλαιο που είναι ακόμα σ’ εξέλιξη στο πλαίσιο της Β΄ φάσης του Αποχετευτικού Λάρνακας, το περιβόητο C12B, για το οποίο υπάρχουν ανοιχτά εργοτάξια στην περιοχή πλησίον της πρώην Διανέλλειου Τεχνικής Σχολής. Πρόκειται για το συμβόλαιο που έχει καταταλαιπωρήσει τους δημότες της Λάρνακας όσο κανένα άλλο συμβόλαιο του αποχετευτικού.
Ο κ.Χατζηχαραλάμπους δήλωσε ότι μέχρι το τέλος ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες για το αποχετευτικό σύστημα και θα ξεκινήσουν οι ασφαλτοστρώσεις των επηρεαζόμενων δρόμων. Ήδη κάποιες ασφαλτοστρώσεις σε δρόμους όπου ολοκληρώθηκαν τα έργα έχουν γίνει. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η υλοποίηση του κατασκευαστικού συμβολαίου C12B, το οποίο καλύπτει τις ενορίες Χρυσοπολίτισσας, Σωτήρος (Μητρόπολη) και Αη Γιάννη, είχε αρχικά ξεκινήσει το 2013 ως C12 τότε.
Στην πορεία, όμως, προέκυψαν πάμπολλες καθυστερήσεις εξαιτίας, κυρίως, των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν στο υπέδαφος των δρόμων, γεγονός που πήρε τις εργασίες πολλά χρόνια πίσω, εξού και χρειάστηκε η επαναπροκήρυξη του έργου. «Μέχρι στιγμής δεν έχουμε καμία απάντηση από την κυβέρνηση για τα χρήματα που ζητάμε σε σχέση με το επιπρόσθετο κόστος και τα διοικητικά έξοδα», σημείωσε ο κ.Χατζηχαραλάμπους, επισημαίνοντας ότι τα χρηματικά ποσά που αναγράφονται στην επιστολή προς την Υπουργό Γεωργίας είναι με βάσει την ολοκληρωμένη εικόνα που υπάρχει πλέον (όχι εκτιμήσεις) γύρω από τις εργασίες του αποχετευτικού.
Αναφορικά με την Γ΄ φάση του Αποχετευτικού Συστήματος Λάρνακας, που καλύπτει τις περιοχές Δρομολαξιάς – Μενεού, Κιτίου, Περβολιών και Τερσεφάνου, ο πρόεδρος του τοπικού ΕΟΑ δήλωσε ότι οι κατασκευαστικές εργασίες και για τα πέντε συμβόλαια που περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη φάση είναι σ’ εξέλιξη και βρίσκονται εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν συμφωνηθεί.
Το κόστος της Γ΄ φάσης θα φτάσει τα 108 εκατομμύρια ευρώ και υπολογίζεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026. Όσον αφορά την Δ΄ φάση του αποχετευτικού, που θα επεκταθεί στο Δήμο Αραδίππου, στα δημοτικά διαμερίσματα Λιβαδιών και Ορόκλινης και στην κοινότητα Πύλας, ο Άγγελος Χατζηχαραλάμπους είπε ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου ο ΕΟΑ θα είναι σε θέση να προκηρύξει διαγωνισμό για την πρόσληψη μελετητή.
Η μελέτη του έργου υπολογίζεται να διαρκέσει δύο χρόνια. Μέσα από την μελέτη θα διαπιστωθεί και το ακριβές κόστος των κατασκευαστικών έργων.
Πέραν των 2.100 υποθέσεων που αφορούν διάφορες πολεοδομικές παρανομίες έτυχαν χειρισμού τους τελευταίους 10 μήνες από τον Επαρχιακό Οργανισμό Αυτοδιοίκησης Λάρνακας. Ήδη το 50% αυτών των υποθέσεων έχουν διεκπεραιωθεί, ενώ δεκάδες είναι οι υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον δικαστηρίου.
Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΟΑ Λάρνακας Άγγελος Χατζηχαραλάμπους, οι κάθε λογής παρανομίες, είτε αυτές αφορούν υποστατικά χωρίς άδεια, είτε παρανομίες στο στάδιο υλοποίησης μιας πολεοδομικής άδειας, αλλά και οι αυθαιρεσίες που παρατηρούνται σε κατοικίες, πολυκατοικίες ή σ’ επιχειρήσεις, αποτελούν ένα από τους βασικούς τομείς επιβολής του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης, με απώτερο στόχο την εφαρμογή της νομοθεσίας.
Σημείωσε, ακόμα, ότι πολλές απ’ αυτές τις υποθέσεις παρουσιάζουν υψηλό βαθμό πολυπλοκότητας και απαιτούν εξειδικευμένο χειρισμό, καθότι, όπως εξήγησε, σχετίζονται με άδειες οικοδομής, πολεοδομικές πρόνοιες ή άλλες τεχνικές ρυθμίσεις που πρέπει να συνδυαστούν με την νομοθεσία που εφαρμόζει ο τοπικός ΕΟΑ. «Με την ολοκλήρωση της στελέχωσής μας μπαίνουμε σε μια νέα εποχή και θα γίνουμε σαφώς πιο αποτελεσματικοί στο χειρισμό τέτοιων υποθέσεων», επισήμανε ο κ.Χατζηχαραλάμπους.
Ο πρόεδρος του ΕΟΑ Λάρνακας παρουσίασε τα αποτελέσματα του Οργανισμού από την 1η Ιουλίου 2024, οπόταν ξεκίνησε τη λειτουργία του, μέχρι και την 30η Απριλίου 2025, σε σχέση με τον χειρισμό υποθέσεων που αφορούν πολεοδομικές παρανομίες.
Όπως ανακοίνωσε, 33 νέες δικαστηριακές υποθέσεις καταχωρίσθηκαν, 18 υποθέσεις έχουν περατωθεί, ενώ τέσσερις αποσύρθηκαν λόγω συμμόρφωσης. Επιπλέον, 190 υποθέσεις βρίσκονται σ’ εξέλιξη ενώπιον δικαστηρίου, ενώ 2112 καταγγελίες, παρανομίες και παράπονα πολιτών έχουν υποβληθεί στον Τομέα Επιβολής.
Απ’ αυτές, 1061 υποθέσεις έχουν ήδη διεκπεραιωθεί (δηλαδή ποσοστό 50%). Ο Άγγελος Χατζηχαραλάμπους ανέφερε ότι η διαχείριση κάθε υπόθεσης, είτε πρόκειται για προσφυγή ενώπιον δικαστηρίου, είτε για διοικητική διερεύνηση, ακολουθεί συγκεκριμένα στάδια, όπως είναι η καταγραφή της υπόθεσης, η συλλογή και τεκμηρίωση στοιχείων, η μελέτη συναφών φακέλων και εγγράφων και η νομική αξιολόγηση με βάση τις ισχύουσες διατάξεις.
«Η συστηματική δράση του Τομέα Επιβολής αναδεικνύει τον καθοριστικό του ρόλο στη διασφάλιση της νομιμότητας, της διαφάνειας και της τάξης, ενισχύοντας ταυτόχρονα την αποτελεσματικότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης και την εμπιστοσύνη των πολιτών», συμπλήρωσε.
Ο κ.Χατζηχαραλάμπους είπε ότι το επόμενο βήμα του τοπικού Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης θα αφορά τον χειρισμό των ετοιμόρροπων κτηρίων, ένα πρόβλημα επίσης οξύ. Για τον σκοπό αυτό, ήδη ο Οργανισμός ξεκίνησε την συλλογή στοιχείων για ετοιμόρροπα κτήρια από διάφορους δήμους και κοινότητες.