
Ένα χρόνο μετά το φιάσκο με την Kition Ocean Holdings η Λάρνακα περιμένει ακόμα έργα…
ΓΡΑΦΕΙ o ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ
27 Μαΐου 2024 – 27 Μαΐου 2025… Ένας χρόνος πέρασε από την ημέρα που το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, ανακοίνωσε τη λύση της σύμβασης με την κοινοπραξία Kition Ocean Holdings, η οποία από τον Απρίλιο του 2022 είχε αναλάβει επίσημα από την κυβέρνηση το μεγαλεπήβολο έργο της ενιαίας ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας, (συνολικού κόστους 1,2 δις όπως ήταν οι αρχικές εξαγγελίες του επενδυτή).
Και δυστυχώς για τη Λάρνακα, σ΄ όλο αυτό το διάστημα που μεσολάβησε κανένα σημαντικό έργο δεν έχει γίνει ή ξεκινήσει προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης των δύο αυτών νευραλγικών χώρων.
Το Υπουργείο Μεταφορών αποφάσισε την διακοπή του συμβολαίου με την πρώην ανάδοχο εταιρεία έπειτα από γνωμάτευση που έλαβε από την Νομική Υπηρεσία, στη σκιά των απαιτήσεων της κοινοπραξίας για αλλαγές στη σύμβαση, αλλά και υπό το πρίσμα της άρνησής της να καταθέσει την εγγυητική που υποχρεούταν να καταθέσει για το έργο.
Για την διακοπή της σύμβασης η Kition Ocean Holdings ενημερώθηκε το πρωί της 27ης Μαΐου 2024 με σχετική ειδοποίηση τερματισμού της σύμβασης που έλαβε από το αρμόδιο υπουργείο. Την ίδια μέρα, το υπουργείο εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία, μεταξύ άλλων, ανέφερε και τα ακόλουθα: «Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανακοινώνει ότι σήμερα Δευτέρα, 27 Μαΐου 2024, έχει παραδοθεί στην εταιρεία Kition Ocean Holdings Ltd ειδοποίηση τερματισμού της σύμβασης για το έργο της ενιαίας ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας.
Σε αυτό το πλαίσιο γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την ομαλή μετάβαση και απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας του λιμανιού και της μαρίνας, μέσα από την ανάληψη της διαχείρισης από την Αρχή Λιμένων Κύπρου και την Πολιτεία».
Την ίδια περίοδο, ο υπουργός Αλέξης Βαφεάδης είχε κάνει λόγο για Σχέδιο Β΄ εκ μέρους της κυβέρνησης σε σχέση με την επόμενη μέρα του έργου. Ένα χρόνο μετά, όμως, οι Λαρνακείς, εκτός από εξαγγελίες, δεν είδαν κανένα σημαντικό έργο να τροχιοδρομείται σε λιμάνι και μαρίνα.
Σήμερα η διαχείριση του λιμανιού Λάρνακας βρίσκεται στην Αρχή Λιμένων Κύπρου, ενώ το Υπουργείο Μεταφορών διαχειρίζεται τη μαρίνα, με την προοπτική η διαχείρισή της να διαβιβαστεί σε κατοπινό στάδιο, όπως έχει ανακοινωθεί, στο Κυπριακό Ινστιτούτο για τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία (Cyprus Marine and Maritime Institute).
Και όλα αυτά σε προσωρινή βάση, μέχρι ν’ αποφασιστεί τελεσίδικα ποια μορφή θα έχει η μελλοντική ανάπτυξη σε λιμάνι και μαρίνα. Αυτό που εύχονται, πλέον, στη Λάρνακα είναι να μην ισχύσει και σ’ αυτή την περίπτωση η ρήση «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού»…
Στο περίμενε…
———————
Το περασμένο καλοκαίρι, ο Αλ. Βαφεάδης στο πλαίσιο του Σχεδίου Β΄ της κυβέρνησης είχε εξαγγείλει έργα συνολικής αξίας 30 εκατομμυρίων ευρώ στη μαρίνα. Τα έργα αυτά ήταν η ανέγερση του Ναυτικού Ομίλου (Yacht Club), η εκβάθυνση της μαρίνας και ο εξωραϊσμός των εξωτερικών της χώρων. Κανένα απ’ αυτά τα έργα δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.
Όσον αφορά το περιβόητο κτήριο του Ναυτικού Ομίλου, ούτε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός δεν έχει προκηρυχθεί ακόμα, αφού το αρμόδιο υπουργείο ζήτησε να προηγηθεί η εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας.
Περαιτέρω, τον περασμένο Μάρτιο, μετά από σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο, στην παρουσία των τοπικών Αρχών της Λάρνακας, η κυβέρνηση εξήγγειλε τη διενέργεια μελέτης από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Ελλάδας, στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας, μια μελέτη που σκοπεύει να καταδείξει, όπως έχει ανακοινωθεί, την μελλοντική μορφή που θα πρέπει να έχει η ανάπτυξη σε λιμάνι και μαρίνα. Δύο μήνες μετά την εξαγγελία του ΠτΔ, ακόμα δεν έχει υπογραφεί η συμφωνία για τη μελέτη αυτή…
Η πρόταση της Prosperity
————————————-
Θυμίζουμε, ότι πριν από μερικούς μήνες η εταιρεία Prosperity Group, μ’ επικεφαλής τον Πάνο Αλεξάνδρου, ανώτατο στέλεχος της πρώην αναδόχου εταιρείας, είχε υποβάλει πρόταση για ν’ αναλάβει το έργο ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας. Η πρόταση, ωστόσο, δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης από την κυβέρνηση.