
Οκτώβριο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, η παράδοση του δρ. Δερύνειας – Σωτήρας
ΓΡΑΦΕΙ o ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ
Μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου μετατίθεται, εκτός απροόπτου, η αποπεράτωση των εργασιών ανακατασκευής του δρόμου Δερύνειας – Σωτήρας, που θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα οδικά έργα στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου τα τελευταία χρόνια.
Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η απεργία στον τομέα του έτοιμου σκυροδέματος, τον περασμένο Νοέμβριο, η οποία παρέλυσε τον κατασκευαστικό κλάδο, πήρε αρκετά πίσω και την ανάπλαση του δρόμου Δερύνειας – Σωτήρας, καθότι μετά τη λήξη της απεργίας, αρχές Δεκεμβρίου 2024, χρειάστηκε να περάσουν ορισμένες εβδομάδες προκειμένου η κατάσταση να επανέλθει στην ομαλότητα.
Ως εκ τούτου, μετά τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν, η εκτίμηση του εργολάβου είναι πως ολόκληρο το έργο θα παραδοθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, περί τα τέλη Σεπτεμβρίου ή το αργότερο αρχές Οκτωβρίου 2025.
Οι κατασκευαστικές εργασίες ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2022 και το χρονοδιάγραμμα του συμβολαίου ήταν διάρκειας 30 μηνών. Δηλαδή, υπό κανονικές συνθήκες ολόκληρος ο δρόμος θα έπρεπε να ήταν έτοιμος για να δοθεί στην κυκλοφορία περί τα τέλη Απριλίου με αρχές Μαΐου 2025. Με βάση, όμως, την παράταση χρόνου που εξασφάλισε ο εργολάβος από το Τμήμα Δημοσίων Έργων εξαιτίας των διαφόρων απρόοπτων προβλημάτων που προέκυψαν κατά τη διάρκεια των εργασιών, οι συνολικές καθυστερήσεις πλησιάζουν τους εφτά μήνες.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η κατασκευάστρια εταιρεία υπέβαλε αίτημα στην Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων για παράταση αποπεράτωσης των εργασιών κατά δύο μήνες, στηρίζοντας το αίτημά της σε ζητήματα που προέκυψαν κατά τις εκσκαφές για κατασκευή των τριών λιμνών κατακράτησης, οι οποίες σχεδιάστηκαν με σκοπό την προστασία της λίμνης Παραλιμνίου.
Πάντως, παρά το γεγονός ότι το εργοτάξιο είναι σε πλήρη εξέλιξη, κάποια τμήματα του δρόμου που έχουν ολοκληρωθεί, ήδη δόθηκαν στην κυκλοφορία προς εξυπηρέτηση του κοινού. Η ανάπλαση του δρόμου Δερύνειας – Σωτήρας (έργο που καθυστέρησε πολύ μέχρι να ξεκινήσει) αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των επηρεαζόμενων δημοτικών διαμερισμάτων και της ευρύτερης επαρχίας Αμμοχώστου, διότι ο παλιός δρόμος είχε την μορφή των δεκαετιών 1970-1980, χωρίς καθόλου υποδομές και με το οδόστρωμα σε κάκιστη κατάσταση.
Τι προνοεί το συμβόλαιο
———————————–
Με βάση το συμβόλαιο που υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2022, το έργο προβλέπει βελτίωση του δρόμου που συνδέει τα δύο δημοτικά διαμερίσματα της ελεύθερης Αμμοχώστου, συνολικού μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων, και την ταυτόχρονη κατασκευή συνδετήριων δρόμων μήκους δυόμιση χιλιομέτρων, συμπεριλαμβανομένων της αναβάθμισης των υποδομών και της διαχείρισης των όμβριων υδάτων, μ’ επέκταση του οχετού όμβριων μήκους 1,4 χλμ. διά μέσου του πυρήνα της Δερύνειας.
Παράλληλα, για σκοπούς προστασίας της λίμνης Παραλιμνίου, η οποία είναι ενταγμένη στο δίκτυο Natura 2000, προνοείται η διασφάλιση της ποιότητας των υδάτων που καταλήγουν σε αυτήν, μέσω της κατασκευής τριών λιμνών κατακράτησης. Ο σχεδιασμός του νέου δρόμου περιλαμβάνει, επίσης, δύο λωρίδες κυκλοφορίας και τρίτη λωρίδα για δεξιόστροφες κινήσεις όπου απαιτείται.
Προνοεί, ακόμα, κλειστό σύστημα αποχέτευσης όμβριων υδάτων, εγκαταστάσεις νέων υπηρεσιών, πλακόστρωτα πεζοδρόμια, χώρους πρασίνου, ποδηλατόδρομο, χώρο στάθμευσης επί του οδοστρώματος, διαβάσεις πεζών, στάσεις λεωφορείων, σύγχρονο οδικό φωτισμό και δύο ισόπεδους κυκλικούς κόμβους.
Το κόστος του έργου, το οποίο είναι πολεοδομικό και συγχρηματοδοτείται από το κράτος, θα ξεπεράσει τα 13,5 εκατομμύρια ευρώ.