Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Με αργούς ρυθμούς οι ανακλήσεις για τους TAKATA – Πάνω από 50 χιλιάδες στο περίμενε
Με αργούς ρυθμούς οι ανακλήσεις για τους TAKATA – Πάνω από 50 χιλιάδες στο περίμενε

Με αργούς ρυθμούς οι ανακλήσεις για τους TAKATA – Πάνω από 50 χιλιάδες στο περίμενε

Τα συνεργεία των εισαγωγέων αυτοκινήτων έχουν ανεβάσει ρυθμούς. Ο λόγος είναι ότι προσπαθούν να φέρουν εις πέρας τον μεγάλο φόρτο εργασίας που έχει δημιουργηθεί από τις ανακλήσεις χιλιάδων οχημάτων.

Το προηγούμενο διάστημα έχει γίνει σειρά προσλήψεων προσωπικού ώστε να εξυπηρετήσουν τις μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν. Παράλληλα, ορισμένες εταιρείες έχουν προνοήσει ώστε να εξασφαλίσουν νέους χώρους για τις ανάγκες των εργασιών τους. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η παραχώρηση χώρου της Κρατικής Έκθεσης για να αξιοποιηθεί από εταιρεία στη διαδικασία αντικατάστασης των TAKATA.

Θυμίζουμε πως το βασικό πρόβλημα με τους αερόσακους TAKATA ήταν ότι το σύστημα ενεργοποίησής τους είχε κατασκευαστικό ελάττωμα. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιούσαν νιτρικό αμμώνιο ως εκρηκτική ύλη για να φουσκώνουν σε περίπτωση σύγκρουσης. Όμως, με την έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες και υγρασία για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτή η χημική ουσία έχανε τη σταθερότητά της και μπορούσε να εκραγεί με υπερβολική δύναμη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εκτοξεύονται μεταλλικά κομμάτια μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου, προκαλώντας σοβαρούς τραυματισμούς ή και θανάτους στους επιβάτες.

Πώς προχωρά

Η διαδικασία είναι αυτήν τη στιγμή σε εξέλιξη και οι αριθμοί των οχημάτων, κάθε διαφορετικής επωνυμίας (συνολικά 26) που τη φέρνουν εις πέρας, αυξάνονται καθημερινά.

Τον Φεβρουάριο του 2025 είχαν εντοπιστεί συνολικά 81.000 οχήματα που περιείχαν τους φονικούς αερόσακους TAKATA και τέθηκαν προς ανάκληση. Μέχρι και τις 9 Απριλίου η διαδικασία της αντικατάστασης των αερόσακων έχει πραγματοποιηθεί σε περίπου 20.000 οχήματα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π». Τα συνολικά οχήματα που εκκρεμούν να περάσουν τη διαδικασία της ανάκλησης είναι 60.790. Από αυτά συνολικά 8.080 δεν εκτιμάται ότι θα προσέλθουν προς ανάκληση, καθότι 2.500 είναι διαγραμμένα και ακόμα 5.580 είναι διαλυμένα ή ακινητοποιημένα. Ουσιαστικά θα πρέπει συνολικά 52.000 οχήματα να περάσουν από τη διαδικασία της ανάκλησης. Παράλληλα, αναμένεται μέσα στον μήνα Μάιο να υπάρξει νέα ενημέρωση από πλευράς του Υπουργείου Μεταφορών σχετικά με το πώς προχωράει η διαδικασία.

Η διαδικασία 

Υπενθυμίζεται πως στο ΤΟΜ λειτουργεί τηλεφωνικό κέντρο το οποίο και είναι επιφορτισμένο με την ευθύνη της εξυπηρέτησης των πολιτών σχετικά με τα θέματα και πληροφορίες που αφορούν την ανάκληση οχημάτων, λόγω των ελαττωματικών αερόσακων. Πιο συγκεκριμένα το τηλέφωνο επικοινωνίας είναι το 22600500 (με ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή, 08.30-15.00).

Το Υπουργείο Μεταφορών έχει εκδώσει ακριβή κατάλογο (τον οποίο οι πολίτες μπορούν να βρουν στον ηλεκτρονικό ιστότοπο: https://www.gov.cy/mtcw/airbag-recalls/) με τα οχήματα που περιέχουν τους ελαττωματικούς αερόσακους TAKATA και που τέθηκαν σε ανάκληση ώστε να αντικατασταθούν ή να επιδιορθωθούν. Τα οχήματα που εμπεριέχονται σε αυτόν τον κατάλογο είχαν ενεργή άδεια κυκλοφορίας ή είχαν δηλωθεί ως ακινητοποιημένα έως τις 14 Νοεμβρίου 2024, και επιλέχθηκαν από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών με στοιχεία έως τις 31 Ιανουαρίου 2025.

Το υπουργείο έχει, επίσης, εκδώσει από τον Δεκέμβριο του 2024 ισχυρή σύσταση για τη μη χρήση όσων οχημάτων περιέχουν τους αερόσακους TAKATA, καλώντας παράλληλα τους οδηγούς αυτών των οχημάτων να επιλέξουν άλλους τρόπους μετακίνησης. Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης εντοπίσει το όχημά του στις σχετικές λίστες του υπουργείου θα πρέπει να φροντίσει για την άμεση λήψη των αναγκαίων διορθωτικών μέτρων, τουτέστιν να επικοινωνήσει με τον διανομέα της μάρκας του για την επιβεβαίωση της ανάκλησης.

Η διαδικασία της ανάκλησης ξεκίνησε με σχετικά εκδοθέντα διατάγματα, από τον υπουργό Μεταφορών, τον Φεβρουάριο του 2025 και θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός 8μήνου, δηλαδή έως τον Σεπτέμβριο του 2025. Σύμφωνα με τα διατάγματα, ο υπουργός δύναται να παρατείνει την προβλεπόμενη χρονική περίοδο για συμμόρφωση του ιδιοκτήτη του οχήματος, εφόσον κρίνει αυτό σκόπιμο. Αν ο ιδιοκτήτης δεν συμμορφωθεί, η ισχύς του πιστοποιητικού καταλληλότητας του οχήματός του αναστέλλεται.

Ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή ή ο εισαγωγέας ενημερώνουν την αρμόδια Αρχή, μέσω του μηχανογραφικού συστήματος, για κάθε αντικατάσταση που έγινε ελαττωματικού ή ακατάλληλου εξαρτήματος σύμφωνα με τις υποδείξεις του κατασκευαστή. Παράλληλα κάθε διανομέας ή αντιπρόσωπος του κατασκευαστή αποστέλλει στην αρμόδια αρχή σε εξαμηνιαία βάση ενημέρωση για τις ανακλήσεις.

Συνεχίζει η επιτροπή 

Όσον αφορά τη θεσμική πορεία της υπόθεσης αυτής, την Τετάρτη 30 Απριλίου θα συνεχιστεί η διαδικασία ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής που έχει συσταθεί για τη διερεύνηση της διάθεσης στην κυπριακή αγορά οχημάτων από την ΕΕ, την εισαγωγή οχημάτων από τρίτες χώρες, και την ανάκλησή τους, στην οποία θα καταθέσουν συγγενείς θυμάτων και αστυνομικοί της Τροχαίας.

Οι αστυνομικοί της Τροχαίας θα κληθούν να δώσουν στοιχεία σχετικά με δυστυχήματα που έχουν συμβεί ως αφορμή ελαττωματικούς αερόσακους ή άλλα ελαττωματικά εξαρτήματα. Στην επόμενη δε συνεδρίαση της επιτροπής θα κληθούν να καταθέσουν άτομα που διετέλεσαν διευθυντές του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ωστόσο η ημερομηνία δεν έχει καθοριστεί ακόμη.

Υπενθυμίζεται ότι η Παγκύπρια Συντεχνία Εμπορίας Αυτοκινήτων (ΠΑΣΕΑ) είχε θέσει ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής στις 18 Απριλίου κάποια κρίσιμα σημεία σχετικά με το καθεστώς των ανακλήσεων στην Κύπρο μέχρι σήμερα. Μεταξύ άλλων την έλλειψη του θεσμοθετημένου ελέγχου ανακλήσεων προ του 2020, ανύπαρκτη επικοινωνία με τους κατασκευαστές για τις ανακλήσεις, την παραδοχή των εισαγωγέων για 40.000 μη επισκευασμένα οχήματα αλλά έθεσε και την απαίτηση για ποινική διερεύνηση των ευθυνών.

Send this to a friend