
Λιμάνι – Μαρίνα Λάρνακας: Παρελθόν χωρίς να εξεταστεί η αναβίωση της σύμβασης
Η Prosperity Group Ltd, μέσω επιστολής της τον Αύγουστο του 2024, αιτήθηκε στην Κυβέρνηση την επαναφορά της Συμφωνίας Παραχώρησης για την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, όχι προς την αρχική ανάδοχο εταιρεία, Kition Ocean Holdings Ltd, αλλά προς την ίδια, η οποία είναι μέτοχος μειοψηφίας στην εταιρεία.
Σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξη Βαφεάδη, το αίτημα της Prosperity πρέπει να εξεταστεί με βάση το νομικό πλαίσιο και δεν θα υπάρξει απόφαση πριν αξιολογηθούν οι νομικές προεκτάσεις του ενδεχόμενου αναβίωσης της σύμβασης.
Το ερώτημα που προκύπτει αφορά τη νομιμότητα της επανεκχώρησης μιας σύμβασης που έχει τερματιστεί, σε μία νέα εταιρεία, η οποία, παρόλο που είναι μέτοχος της αρχικής εταιρείας, δεν έχει νομική συμμετοχή στο έργο. Συνεπώς το αίτημα, κατά τον Υπουργό δεν μπορεί να εξεταστεί περαιτέρω.
Επιπλέον, προκύπτει το θέμα της ανάγκης υπογραφής νέας συμφωνίας, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για ενδεχόμενη απευθείας ανάθεση του έργου με τους όρους της αρχικής συμφωνίας σε άλλη εταιρεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», ο Υπουργός Μεταφορών δεν προτίθεται να εξετάσει το θέμα χωρίς προηγουμένως να τηρηθούν οι διαδικασίες που προβλέπονται στην νομοθεσία.
Όταν αυτό ξεκαθαρίσει, τότε θα ακολουθήσει, όπως έχει δηλώσει αμέσως μετά τον τερματισμό της προηγούμενης σύμβασης, διαβούλευση με την τοπική κοινωνία που συμμετέχει στη διαδικασία καθορισμού του σχεδιασμού για το λιμάνι και τη μαρίνα.
Ο Υπουργός αναγνωρίζει τη νομική διάσταση του ζητήματος, σημασία όμως δίνεται στην επιτυχία του έργου. Ενδεχόμενη νέα σύμβαση ενιαίας ανάπτυξης πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις αρνητικές επιπτώσεις μια νέας ύφεσης στις διεθνείς αγορές, που, αναπόφευκτα, θα καθιστούν το έργο λιγότερο ελκυστικό και θα εντείνουν την ανησυχία για την πιθανότητα αποτυχίας του έργου και την περαιτέρω καθυστέρηση στην ανάπτυξη μιας κρίσιμης υποδομής για την Λάρνακα.
Η πρόταση για ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας, η οποία δεν είχε επιλεγεί από την Κυβέρνηση και τους εκπροσώπους της Λάρνακας στο παρελθόν λόγω της εξάρτησης από τη διεθνή οικονομία, επανέρχεται με το αίτημα της Prosperity και αυτό είναι θέμα που απασχολεί τον Υπουργό. Ερωτήματα ανακύπτουν επίσης για την ανάπτυξη του χερσαίου χώρου, καθώς οι οργανωμένοι φορείς της Λάρνακας εκφράζουν ανησυχίες για την κλίμακα της οικιστικής ανάπτυξης, με πολυώροφα κτίρια που ενδέχεται να αλλοιώσουν ανεπανόρθωτα τον χαρακτήρα της πόλης.
Η απόφαση για την επαναφορά της συμφωνίας δεν αφορά μόνο νομικά ζητήματα, αλλά και την ουσία της υλοποίησης του έργου με τρόπο που θα ωφελήσει τη Λάρνακα και τους κατοίκους της, χωρίς να αλλοιώνει την ταυτότητα και τον χαρακτήρα της πόλης.
Με τον τερματισμό του έργου η Κυβέρνηση και η τοπική κοινωνία είχαν μια κοινή διαπίστωση, πως η ενιαία ανάπτυξη δημιουργούσε υπερβολική εξάρτηση από τη διεθνή οικονομία και ότι για να αποφευχθεί μια νέα αποτυχία, θα έπρεπε να υλοποιηθεί η ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας σαν ξεχωριστά έργα. Έτσι εξασφαλίζεται και η συμμετοχή έμπειρων αναδόχων χωρίς μεταξύ τους να υπάρχει οικονομική εξάρτηση που μπορεί να καταλήξει σε υποβάθμιση της μαρίνας ή του λιμανιού.
Το Υπουργείο, συνεχίζει, σε συνεργασία με την Νομική Υπηρεσία, την ετοιμασία των εγγράφων για την ανάθεσης της μελέτης για το έργο του λιμανιού-μαρίνας Λάρνακας στο Ταμείο Ανάπτυξης Ιδιωτικής Δημόσιας Περιουσίας της Ελλάδας. Την ίδια ώρα, η Κυβέρνηση προχωρά, σε συνεργασία με τον Δήμο Λάρνακα, σε έργα εξωτερικής διαμόρφωσης τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στις προηγούμενες διαδικασίες.
Πηγή: Φilenews