Αερόσακοι Takata: Ποια οχήματα θα ακινητοποιηθούν, τα ερωτήματα που ακόμα εκκρεμούν
Name and shame για τις εταιρείες στον τομέα των οχημάτων που φέρονται να βάζουν εμπόδια στην ενημέρωση των πολιτών για τους αερόσακους Takata αλλά και τις βεβαιώσεις, ζητούν οι Βουλευτές, την ώρα που αναμένονται τα διατάγματα του Υπουργού Μεταφορών τα οποία θα πρέπει να απαντούν σε μια πλειάδα ερωτημάτων.
Για το θέμα μίλησαν στην εκπομπή Alpha Καλημέρα ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Μαρίνος Μουσιούττας, ο Βουλευτής ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης και ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα. Όπως φαίνεται, η ακινητοποίηση των οχημάτων δεν θα αφορά στο σύνολο των επηρεαζόμενων οχημάτων αλλά με βάση τη σύσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας για τις ανακλήσεις, αν δηλαδή η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία αναφέρει ότι λόγω της ανάκλησης δεν θα πρέπει να οδηγείται το όχημα.
Ο κ. Μουσιούττας προβλέπει ότι τη Δευτέρα θα ενημερωθούμε για τα διατάγματα και θα ακούμε παράπονα από τους πολίτες που θα ταλαιπωρηθούν.
Ερωτηθείς αν απαντήθηκαν τα ερωτήματα και αν η Επιτροπή είναι ευχαριστημένη από το αποτέλεσμα, ο κ. Μουσιούττας σημειώνει ότι το Υπουργείο ανέμενε δύο γνωματεύσεις από τη Νομική Υπηρεσία, θα είναι όμως τα διατάγματα ένας οδικός χάρτης για το τι πρέπει να κάνει κανείς αν το όχημα του φέρει ελαττωματικό αερόσακο.
Αναφέρει ότι δεν γνωρίζει για την ώρα αν θα διευκρινίζεται το θέμα των χρεώσεων για έλεγχο και αντικατάσταση και απευθύνει έκκληση προς όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους να συνεργαστούν ώστε να ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα.
Οι εταιρείες έχουν υποχρέωση με βάση το νόμο πλέον να ενημερώνουν για τις ανακλήσεις. «Γραπτώς με επιστολή έχουν στείλει ότι δεν θεωρούν ότι έχουν μια τέτοια υποχρέωση παρόλο που κάποιες το κάνουν», αναφέρει ο κ. Μουσιούττας και τάσσεται υπέρ του name and shame, με τον κ. Κώστα να θέλει μετά την έκδοση των διαταγμάτων να δοθεί στη δημοσιότητα η επιστολη. Εξηγεί ότι όλα αυτά τα εμπόδια κλήθηκε να περάσει το Υπουργείο και σημειώνει ότι βρέθηκαν μερικοί τρόποι οι οποίοι θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην έκδοση βεβαίωσης.
«Όσο αφορά το ζήτημα της αλλαγής αερόσακων, να μην οδηγηθούμε σε φαινόμενα αισχροκέρδιας, να εκμεταλλευτούν κάποιοι τούτη την ιστορία», επισημαίνει ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα και σημειώνει ότι θα πρέπει η Πολιτεία να θωρακίσει το ενδεχόμενο. Σύμφωνα με πληροφορίες του, μερικές αντιπροσωπείες λένε ότι δεν πρόκειται να αλλάζουν αερόσακους οχημάτων που έχουν εισαχθεί από τρίτες χώρες.
Ο κ. Κώστα εκφράζει ανησυχία σχετικά με τις βεβαιώσεις που θα πρέπει να έχει ένα όχημα κατά την μεταβίβαση ή πριν τον έλεγχο ΜΟΤ, με την οποία θα διασφαλίζεται ότι το όχημα δεν θα υπόκειται σε ανακλήσεις.
«Θα χρεώνεται ή δεν θα χρεώνεται η βεβαίωση; Θα πληρώνουν και για τούτο; Θα πληρώνουν. Ποιοι θα τη δίνουν; Πάλι πληροφορίες λένε ότι μερικές αντιπροσωπείες δεν θα δίνουν βεβαιώσεις για τα αυτοκίνητα που δεν αγοράστηκαν από κοντά τους. Πως θα γίνεται αυτό; Η έγνοια μου εμένα είναι να μην οδηγηθούμε σε μονοπωλιακές καταστάσεις και να μην στρέψουμε τον κόσμο να κάνει πράγματα που δεν θα μπορεί να τα κάνει.»
Περίπου 1,500 οχήματα περνούν από ΜΟΤ ή γίνονται εγγραφή ή μεταβίβαση, όλα αυτά τα οχήματα, θα πρέπει εντός πέντε ημερών να έχουν βεβαίωση, με τον κ. Κώστα να επαναλαμβάνει ότι χρειάζεται η συνεργασία όλων.
Με μια κυπριακή παροιμία τοποθετείται ο Βουλευτής ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, που λέει «απόν ‘θέλει να πάει στον μύλον, 5 μέρες κοσσινίζει» και σχολιάζει αυτό του θυμίζει η εμπειρία του στη Βουλή, εξηγώντας ότι όσοι είναι αποφασισμένοι να μην εφαρμόσουν έναν νόμο, ανάγουν σε πρώτο πλάνο εμπόδια και προβλήματα.
Όπως αναφέρει, υπέβαλε ερώτηση για τις βεβαιώσεις, διερωτώμενος πως είναι δυνατόν εταιρείες που γνωρίζουν ότι ένα όχημα που φέρει ελαττωματικό αερόσακο μπορεί να μην ενημερώνει για την επικινδυνότητα ενός οχήματος και τέσσεται υπέρ του name and shame.
Ο κ. Χατζηγιάννης επισημαίνει ότι θα πρέπει να διοριστεί ποινικός ανακριτής για την υπόθεση των Takata εφόσον για 20 χρόνια δεν έγιναν όσα έπρεπε να γίνουν και είχαμε τουλάχιστον δύο θανάτους λόγω των φονικών αερόσακων.
Άδειες κυκλοφορίας αλλά…ακυκλοφόρητο
Οι Βουλευτές θίγουν το γεγονός ότι στα επηρεαζόμενα οχήματα επιτράπηκε η έκδοση αδειών κυκλοφορίας αλλά μετά τα διατάγματα ίσως χρειαστεί να ακινητοποιηθούν.