Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Θλιβερός για άλλη μία χρονιά ο απολογισμός των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων μέσα στο 2024
Θλιβερός για άλλη μία χρονιά ο απολογισμός των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων μέσα στο 2024

Θλιβερός για άλλη μία χρονιά ο απολογισμός των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων μέσα στο 2024

Θλιβερός είναι για άλλη μία χρονιά ο απολογισμός των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, αφού μέσα στο 2024, 41 συνάνθρωποί μας έχασαν μέχρι σήμερα τη ζωή τους στην άσφαλτο.

Συνολικά, σύμφωνα με τα επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία που έχει ενώπιον της η Αστυνομία, το 2024 είχαμε 36 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 41 νεκρούς.

Το ότι το αίμα ρέει ασταμάτητα στην άσφαλτο είναι κάτι που ανησυχεί ιδιαίτερα τις Αρχές, με τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα να παρουσιάζουν αύξηση συγκριτικά με το 2023. Αύξηση η οποία αγγίζει το 42%, ενώ στην περίπτωση των νεκρών, αυτό το ποσοστό έχει ήδη ξεπεραστεί.

Το νέο έτος ξεκίνησε με το τετραπλό θανατηφόρο στη Λεμεσό που συγκλόνισε ολόκληρη την Κύπρο, με παππού, γιαγιά και τα δύο εγγόνια τους – μόλις 27 και 17 ετών – να χάνουν τη ζωή τους.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε στο AlphaNews.Live ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασιήκκης, oι πιο επικίνδυνες ώρες φαίνεται να είναι οι μεταμεσονύκτιες, μέχρι και το πρωί, καθώς τους περισσότερους νεκρούς φέτος, τους είχαμε μεταξύ των ωρών 12 τα μεσάνυκτα και 8 το πρωί.

Σχετικά με τις συνθήκες και αιτίες θανάτου των νεκρών μας, τα μέχρι στιγμής δεδομένα δείχνουν πως τα περισσότερα θανατηφόρα οφείλονται σε απρόσεκτη οδήγηση/απόσπαση της προσοχής, κάτι που φαίνεται να είναι και η πρώτη αιτία των οδικών θανάτων στην Κύπρο. Εξάλλου το θέμα της χρήσης κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, είναι κάτι το οποίο έχει έρθει αρκετές φορές στο προσκήνιο, προβληματίζοντας τους αρμόδιους.

Αερόσακοι Takata

Ο θάνατος της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή από το Αυγόρου, επανάφερε το τεράστιο ζήτημα των ελαττωματικών αερόσακων Takata. Η συζήτηση είχε ανοίξει το 2023, μετά τον αδόκητο θάνατο του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, ο οποίος έχασε τη ζωή του σ’ ένα συγκλονιστικό αυτοκινητιστικό δυστύχημα στην Έγκωμη. Όπως αποδείχθηκε, το σώμα του άτυχου Κυριάκου επλήγη θανάσιμα από θραύσματα σφαιριδίων και ο οργανισμός του, δηλητηριάστηκε από νιτρική αμμωνία. Λόγος, ο ελαττωματικός αερόσακος μάρκας Takata, που ήταν εγκατεστημένος στο μοιραίο όχημα που οδηγούσε. Στην περίπτωση της 19χρονης Στυλιανής, φάνηκε μέσω της νενομισμένης νεκροτομής πως ο θάνατός της, επήλθε από αιμορραγικό σοκ, συνέπεια ρήξης ανιούσας αορτής και πνεύμονα από μεταλλικό αντικείμενο.

 

Η επαναφορά των ελαττωματικών αερόσακων έφερε πανικό, με το ζήτημα να οδηγείται ενώπιον της Ολομέλειας. Από τις 3 Φεβρουαρίου 2024, οι ανακλήσεις οχημάτων σε περίπτωση ακαταλληλότητας θα ρυθμίζονται πλέον με νόμο που θα αποτελεί τη βάση για θωράκιση των οδηγών. Νομοθεσία που έρχεται αφενός να εφαρμόσει τον σχετικό ευρωπαϊκό κανονισμό, αλλά και να ρυθμίσει ένα ζήτημα που είναι πλέον ζωής και θανάτου. Ο νόμος ψηφίστηκε με 51 ψήφους υπέρ, μία εναντίον και με μία αποχή. Ο Υπουργός Μεταφορών, θα έχει την εξουσία να εκδίδει διάταγμα για καθορισμό της διαδικασίας ανάκλησης.

Την ίδια ώρα, πάνω από 22 χιλιάδες οχήματα αποδείχθηκε πως κυκλοφορούν στους δρόμους με ελαττωματικούς αερόσακους – αριθμός που δεν αποκλείεται να αυξηθεί – με τις εταιρείες Mazda Demio και Honda, να προχωρούν σε τεράστιο αριθμό ανακλήσεων και με τα συνεργεία να έχουν πάρει «φωτιά».

 

Κάμερες ή έλλειψη οδικής συνείδησης;

Το θανατηφόρο με κλοπιμαίο όχημα, ανήλικο οδηγό και θύμα τη 18χρονη Ιουλία

Σε δρόμο που βρισκόταν σύστημα φωτοεπισήμανσης συνέβη το φρικτό δυστύχημα με θύμα τη 18χρονη Ιουλία Μιχαέλλα Βασίλε από τη Ρουμανία. Ο οδηγός του μοιραίου οχήματος ήταν ανήλικος – 16 ετών – και συνοδηγός ένας 17χρονος. Το μοιραίο όχημα ήταν κλοπιμαίο και μετά τη σφοδρή σύγκρουση, τόσο ο 16χρονος όσο και ο 17χρονος – οι οποίοι εντοπίστηκαν αργότερα – εγκατέλειψαν τη σκηνή. Όπως φάνηκε τόσο από τις κάμερες όσο και από τα κλειστά κυκλώματα παρακολούθησης στην περιοχή, το μοιραίο όχημα είχε αναπτύξει ιδιαίτερα υψηλή ταχύτητα.

 

 

Τριπλό θανατηφόρο στο Φρέναρος

Συγκλονισμό προκάλεσε στην επαρχία Αμμοχώστου το τριπλό θανατηφόρο που σημειώθηκε στις 17 Νοεμβρίου – λίγο μετά τα μεσάνυκτα – και που είχε ως αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο τριών νεαρών από το Φρέναρος. Πρόκειται για δύο 20χρονος – τον Μαρτίνο Μαρτή, συνοδηγό στο μοιραίο όχημα – τον 20χρονο Ειρηναίο Αδάμου, που ήταν επιβάτης στο πίσω κάθισμα και τον 18χρονο Νικόλα Κουτσού, που ήταν επίσης επιβάτης στο πίσω κάθισμα. Άλλα δύο άτομα που επέβαιναν στο μοιραίο όχημα – με τον έναν να είναι αδελφός ενός εκ των 20χρονων που απεβίωσαν – κλήθηκαν να παλέψουν για τη ζωή τους.

 

Για τα αίτια του φοβερού τριπλού θανατηφόρου έγινε αναπαράσταση, με τον φάκελο της τραγωδίας να οδηγείται ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας, για να διαπιστωθούν τα αδικήματα που προκύπτουν. Ένα από τα πράγματα που προσπάθησαν να διαπιστώσουν οι Αρχές, ήταν μεταξύ άλλων η ταχύτητα που είχε αναπτύξει το μοιραίο όχημα στο οποίο επέβαιναν οι τρεις νεαροί. Υπενθυμίζεται πως το όχημα που επέβαιναν οι τρεις αδικοχαμένοι νεαροί, συγκρούστηκε με όχημα που οδηγούσε 44χρονος με συνεπιβάτη τον 15χρονο γιο του. Το όχημα τυλίχθηκε στις φλόγες και καταστράφηκε ολοσχερώς, ωστόσο ο 44χρονος και ο 15χρονος, πρόλαβαν να εξέλθουν έγκαιρα. Ο 44χρονος αρχικά συνελήφθη, ωστόσο στη συνέχεια ανακρίθηκε και αφέθηκε ελεύθερος.

 

 

Οι αλλαγές που έφερε ο θάνατος της Ειρήνης στο car sharing

Τα ξημερώματα της 17ης Νοεμβρίου, κόπηκε το νήμα της ζωής της 20χρονης Ειρήνης Κοντογεώργου, μιας φοιτήτριας από την Ελλάδα. Η άτυχη Ειρήνη επέβαινε σε ενοικιαζόμενο όχημα τύπου car sharing, όχημα το οποίο ανατράπηκε σε κυκλικό κόμβο με αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό της 20χρονης. Στο όχημα επέβαιναν επτά συνολικά άτομα. Ο οδηγός του μοιραίου οχήματος ήταν μεθυσμένος, με τις μαρτυρίες να κάνουν λόγο για άτομο – ένα εκ των επτά – να βρίσκεται στο καπό.

 

Μετά το θανατηφόρο δυστύχημα, η εταιρεία αποφάσισε να εφαρμόσει μέτρα, έτσι ώστε να μην επιτρέπεται η οδήγηση σε άτομα υπό την επήρεια αλκοόλης. Από τις 21:00 και μετά, τα οχήματα θα μπορούν να τα ενοικιάζουν άτομα άνω των 25 ετών, αντί 21 ετών. Οι αρμόδιοι, είχαν αναφέρει πως γίνεται επίσης προσπάθεια να εντοπιστεί εφαρμογή μέσω της οποίας θα μπορεί να διαπιστωθεί αν ο οδηγός έχει καταναλώσει ή όχι αλκοόλ.

Οδική Αγωγή στα σχολεία

Μετά τη ραγδαία αύξηση των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων – με πολλά από τα θύματα να είναι νεαρής ηλικίας – άνοιξε στη Βουλή η συζήτηση για ένταξη της «Οδικής Ασφάλειας» ως εξειδικευμένο μάθημα στη δημόσια εκπαίδευση. Με τους καθηγητές να ζητούν ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και Αστυνομίας, το Τμήμα Τροχαίας του Αρχηγείου της Αστυνομίας, τονίζει την ανάγκη για αύξηση του διδακτέου χρόνου – ιδιαίτερα στην Μέση Εκπαίδευση – καθώς το μάθημα της Κυκλοφοριακής Αγωγής, θα πρέπει να ενταχθεί πιο οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων.

Σχολή Παραβατών Οδηγών

Χρειάστηκε να περάσουν 6μιση χρόνια από την ψήφιση της νομοθεσίας το 2018, για να προκηρυχθεί η προσφορά για την ίδρυση και λειτουργία της Σχολής Επιμόρφωσης Παραβατών Οδηγών. Στόχος η μείωση των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων και η εμπέδωση της οδικής συνείδησης.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, στη σχολή θα παραπέμπονται οι οδηγοί που έχουν στερηθεί την άδεια οδήγησής ή διατάσσονται από το Δικαστήριο μετά από μια τροχαία παράβαση ως εναλλακτική ποινή. Οι παραβάτες οδηγοί θα έχουν υποχρέωση να παρακολουθούν τα μαθήματα της σχολής και να συμμετέχουν σε ανάλογες εξετάσεις ή πρακτικές εφαρμογές, προκειμένου να αποκτούν το δικαίωμα διαγραφής βαθμών ποινής που θα τους επιτρέψει και πάλι να οδηγούν.

Προωθούν αύξηση των ποινών

Αύξηση των ποινών για χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης ή ναρκωτικών, μη χρήση της ζώνης ασφαλείας και μη χρήση του κράνους προκρίνει ομόφωνα το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Στόχος, να υπάρξει τροποποίηση της νομοθεσίας για αυστηροποίηση των εν λόγω αδικημάτων, έτσι ώστε ο κόσμος να μάθει να συμμορφώνεται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Σε ερώτηση για το εάν η αυστηροποίηση των ποινών συνεπάγεται με αύξηση των προστίμων, ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Μάριος Χαρτσιώτης, απάντησε ότι «ναι, πρόκειται για αύξηση των προστίμων που προβλέπονται για αυτά τα ειδικότερα συγκεκριμένα αδικήματα». Ερωτηθείς για το εάν αυτό θα είναι εξοντωτικό για μερίδα του πληθυσμού που θα δυσκολεύεται να αποπληρώσει τα πρόστιμα ο Υπουργός Δικαιοσύνης απάντησε ότι «το έχουμε πει πάρα πολλές φορές, ότι σαν κοινωνία πρέπει να βρούμε το μέτρο και τη μέση λύση».

Στους δρόμους η Αστυνομία

Η παρουσία της Αστυνομίας είναι κάθε χρόνο ιδιαίτερα έντονη στους δρόμους κατά την εορταστική περίοδο, σε μια προσπάθεια να προστατευθεί το κοινό που κινείται στο οδικό δίκτυο και να αποτραπούν θανατηφόρες και άλλες σοβαρές οδικές συγκρούσεις. Η παρουσία της Αστυνομίας στους δρόμους θα συνεχίσει να είναι εξίσου έντονη με την έλευση του νέου χρόνου, όπως και κατά την ημέρα των Θεοφανείων. Κατά τους ελέγχους των μελών της Τροχαίας, θα επιδεικνύεται μηδενική ανοχή ιδιαίτερα σε τροχαίες παραβάσεις που συνιστούν τις κυριότερες αιτίες πρόκλησης σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων, όπως είναι η χρήση κινητού, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης και ναρκωτικών ουσιών, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και προστατευτικού κράνους.

Η Αστυνομία απευθύνει έκκληση για ακόμη μια φορά στους οδηγούς να είναι πολύ προσεκτικοί κατά την οδήγηση και να συμμορφώνονται με τα σήματα τροχαίας και με τις υποδείξεις των επί καθήκοντι Αστυνομικών.

Send this to a friend