Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ «Όταν μιλά η Ιστορία» – Υπόδυση ρόλων στο Μουσικό Γυμνάσιο Λάρνακας
«Όταν μιλά η Ιστορία» – Υπόδυση ρόλων στο Μουσικό Γυμνάσιο Λάρνακας

«Όταν μιλά η Ιστορία» – Υπόδυση ρόλων στο Μουσικό Γυμνάσιο Λάρνακας

Οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Λάρνακας «Μίκης Θεοδωράκης» είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν στη δράση «Όταν μιλά η Ιστορία» που έλαβε χώρα στη βιβλιοθήκη του σχολείου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες επέλεξαν να υποδυθούν προσωπικότητες που διαδραμάτισαν σημαντικότατο ρόλο στην ευρωπαϊκή Ιστορία, από την εποχή των Ανακαλύψεων έως την Ελληνική επανάσταση του 1821.

 

Μιλώντας σε α΄ ενικό πρόσωπο, τα παιδιά αφηγήθηκαν τη ζωή των ατόμων που διαμόρφωσαν τα χρόνια μετά τον Διαφωτισμό, ενώ δεν παρέλειψαν να αναφέρουν άγνωστες πτυχές από τον βίο τους, οι οποίες αναδεικνύουν τα κίνητρα πίσω από τις συμπεριφορές και τη  στάση των προσώπων. Την εκδήλωση παρακολούθησαν η Επιθεωρήτρια Ιστορίας του ΥΠΑΝ, Αντωνία Λοΐζου, ο Διευθυντής του σχολείου, Κυριάκος Κωστέας, δύο τμήματα του Λυκείου Αγίου Γεωργίου και πλήθος καθηγητών του σχολείου.

Μέσα από την υπόδυση των ρόλων, αντλήθηκαν πολύτιμες πληροφορίες αναδεικνύοντας τη σημασία των γεγονότων που συντάραξαν τον κόσμο (και αποτελούν μέρος της διδαχθείσας ύλης του μαθήματος της Ιστορίας στο α΄ τετράμηνο). Ως εκ τούτου, ο θαλασσοπόρος Χριστόφορος Κολόμβος, διάσημος για την ανακάλυψη της Αμερικής, άνοιξε τον δρόμο για την ευρωπαϊκή αποικιοκρατία που ταλάνισε τους λαούς της Αφρικής. Ο Μιχαήλ Άγγελος και ο Λεονάρντο ντα Βίντσι άνοιξαν νέους δρόμους στην Τέχνη, με τον πρώτο να χαράσσει την υπογραφή του στο περίφημο γλυπτό του, την Αποκαθήλωση (Pietà), για να πιστοποιήσει την πατρότητά του, καθώς ήταν πάρα πολύ νέος όταν το δημιούργησε (και δεν θα τον πίστευαν). Ο Γουτεμβέργιος έφερε επανάσταση με την εφεύρεση της τυπογραφίας, εγκαινιάζοντας την εποχή που επρόκειτο να ακολουθήσει. Πράγματι, οι Διαφωτιστές Λοκ, Μοντεσκιέ και Ρουσό αναφέρθηκαν στις πολιτικές θεωρίες τους που διαμόρφωσαν το πνεύμα του Διαφωτισμού. Ο μαθηματικός, φυσικός και φιλόσοφος Ισαάκ Νεύτων, πατέρας της κλασικής φυσικής, διέψευσε τον θρύλο με το μήλο και την ανακάλυψη της βαρύτητας, μία ιστορία που απαντάται χρόνια αργότερα στον Βολταίρο, με τον οποίο ο Νεύτωνας ουδέποτε συναντήθηκε. Ο Ντεκάρτ δίδαξε την αμφιβολία και τον τρόπο με τον οποίο πιστοποίησε την ύπαρξη του κόσμου, του Θεού και τη δική του.

Οι συντάκτες της Αμερικανικής διακήρυξης της ανεξαρτησίας, Βενιαμίν Φραγκλίνος και Τόμας Τζέφερσον τόνισαν το τρίτο άρθρο (και τις επιρροές από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, ειδικά του Επίκουρου) που θέτει την «επιδίωξη της ευτυχίας» για πρώτη φορά ανάμεσα στα δικαιώματα. Ο πρώτος πρόεδρος Τζορτζ Ουάσιγκτον έριξε φως στο πρόβλημα της οδοντοστοιχίας του, που τον κατάτρυχε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Επιστρέφοντας στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, φτάνουμε στη Γαλλική επανάσταση, και στον Λουδοβίκο ΙΣΤ’ ο οποίος ερμήνευσε τη στάση του λαού, ενώ η Μαρία Αντουανέτα αφηγήθηκε τις τελευταίες της στιγμές με τη γνωστή φράση που είπε σε εκείνον στον οποίο σκόνταψε πριν να ανέβει στη γκιλοτίνα: «Με συγχωρείτε, κύριε. Δεν το έκανα επίτηδες» («Pardonnez-moi, monsieur. Je ne l’ai pas fait exprès»). Η περίοδος της γαλλικής επανάστασης περιλάμβανε και την προσωπικότητα της  Ολυμπία ντε Γκουζ, συντάκτρια της «Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Γυναικών και της Γυναίκας Πολίτη», η οποία απαίτησε οι γυναίκες να έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες, με αποτέλεσμα τον απαγχονισμό της ως επαναστάτριας.

Η δράση συνεχίστηκε με την Ελληνική Ιστορία: Ο Αδαμάντιος Κοραής, Έλληνας διαφωτιστής, αφηγήθηκε τη ζωή του και τους αγώνες για τη «φώτιση» των Ελλήνων που θα έρθει με τη φιλοσοφία και τις επιστήμες. Ο Ιωάννης Καποδίστριας, πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας, πέρα από το έργο του, διηγήθηκε την ιστορία με την εισαγωγή της πατάτας στην Ελλάδα ως αυθεντική. Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Κυπριανός παρέμεινε στην Ιστορία ως μάρτυρας καθώς απαγχονίστηκε για τη συμμετοχή του στον αγώνα. Η εκδήλωση τελείωσε με την απαγγελία του ποιήματος «η 9η Ιουλίου του 1821 εν Λευκωσία Κύπρου» του Βασίλη Μιχαηλίδη από τον μαθητή που ιστορούσε την προσωπικότητά του.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ γυμνασίου βρήκαν πολύ ενδιαφέρουσα τη δράση κατά την οποία οι ίδιοι πήραν τον ρόλο των προσωπικοτήτων, μαθαίνοντας νέες πτυχές της ζωής τους που ερμηνεύουν πιο ολοκληρωμένα τα κίνητρα πίσω από τις πράξεις τους. Η δράση «Όταν μιλά η Ιστορία» έγινε με πρωτοβουλία της καθηγήτριάς τους, Έλσας Νικολαΐδου υπό την εποπτεία της ΒΔ Συντονίστριας των φιλολογικών μαθημάτων, Μαρίας Ευαγγελίδου. Πολλοί καθηγητές εξέφρασαν το ενδιαφέρον να πραγματοποιήσουν ανάλογες δράσεις που κινητοποιούν τη σκέψη των μαθητών και διαμορφώνουν την ιστορική συνείδηση.

Send this to a friend