Δεν θα αξιολογεί μόνο ο επιθεωρητής τους εκπαιδευτικούς – Τι αναμένεται κατά το πρώτο δεκαήμερο Ιανουαρίου
Η αντίστροφη μέτρηση για την κατάθεση της τελικής πρότασης του Υπουργείου Παιδείας, σχετικά με το νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών έχει αρχίσει, καθώς αυτό αναμένεται κατά το πρώτο δεκαήμερο Ιανουαρίου.
Το Υπουργείο θα δώσει την πρότασή του, όπως αυτή θα έχει προκύψει από το διάλογο με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη από τον περασμένο Σεπτέμβρη και η επόμενη φάση αναμένεται να παιχτεί στη Βουλή, όπου θα προωθηθεί το κείμενο. Εάν στην πορεία προκύψουν διαφωνίες από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και εάν η ΟΕΛΜΕΚ ειδικά, η οποία έχει συγκρουστεί για το θέμα και έχει εξαγγείλει την πρόθεσή της για μέτρα, θα το πράξει, θα διαφανεί σύντομα και θα προκύψει τόσο από το περιεχόμενο της τελικής πρότασης του υπουργείου Παιδείας, όσο και από το κατά πόσο θα προωθηθεί στη Βουλή χωρίς άλλη διαβούλευση και συμφωνία.
Πέραν όμως από τα διαδικαστικά του διαλόγου και τα σημεία τριβής που έχουν δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες εβδομάδες, η ουσία έγκειται στο περιεχόμενο των όσων θα περιληφθούν τελικά στην πρόταση.
Αρμόδια πηγή του υπουργείου Παιδείας αποκάλυψε στον «Φ», μερικά από τα σημεία που αναμένεται να περιλαμβάνει η τελική πρόταση:
> Η βαθμολογία στη διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα είναι με βάση το 100 αντί το 40 που ισχύει μέχρι σήμερα (πρόκειται για ένα σημείο που συζητήθηκε και σε προηγούμενο διάλογο του υπουργείου Παιδείας με τους εκπαιδευτικούς φορείς και το οποίο διατηρείται και στη σημερινή πρόταση).
> Θα τεθούν συγκεκριμένα κριτήρια στη διαδικασία αξιολόγησης και δεν θα αξιολογεί ένα άτομο, δηλαδή ο επιθεωρητής όπως ισχύει σήμερα. Το ποια είναι τα άτομα που θα αξιολογούν αναμένεται να ξεκαθαρίσει σύντομα.
> Δημιουργία δευτεροβάθμιου οργάνου για εξέταση των ενστάσεων των εκπαιδευτικών σχετικά με τη βαθμολογία της αξιολόγησής τους.
> Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί νωρίτερα στην καριέρα του να διεκδικεί διευθυντική θέση.
> Δημιουργία περισσότερων θέσεων προαγωγής.
> Συνεχής επαγγελματική επιμόρφωση εκπαιδευτικών με διαδικασία που θα αρχίζει από την πρώτη μέρα τους στη δημόσια Εκπαίδευση μέχρι και την αφυπηρέτηση τους.
> Εισάγεται το δικαίωμα της επιλογής στην καριέρα, για όσους εκπαιδευτικούς δεν επιθυμούν να γίνουν διευθυντές σχολικών μονάδων και να παραμείνουν στην τάξη με την αντίστοιχη αναβάθμισή τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο αξιολόγησης που βρίσκεται στο τραπέζι επί της ουσίας είναι ένα, δηλαδή αφορά έναν ενιαίο κορμό, ωστόσο θα γίνουν οι αναγκαίες διαφοροποιήσεις αναλόγως των χαρακτηριστικών και των δεδομένων της κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας (Δημοτικής και Μέσης) καθώς και των διαφόρων ειδικοτήτων.
Όσον αφορά στις βασικές αρχές, πάνω στις οποίες στηρίζεται η πρόταση που συζητείται, όπως μας έχει λεχθεί, μεταξύ άλλων είναι οι ακόλουθες:
> Χρήση πολλαπλών και σύγχρονων πηγών αξιολόγησης.
> Συλλογική αξιολόγηση και διασύνδεση με το εκπαιδευτικό έργο.
> Διαδικασίες που στηρίζονται στη διαφάνεια και στο διάλογο μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών, ώστε να ενισχύεται η αξιοκρατία.
> Υιοθέτηση ξεκάθαρων και μετρήσιμων κριτήριων αξιολόγησης.
> Αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών και εφαρμογή της αρχής «όποιος αξιολογεί αξιολογείται».
> Δημιουργία θέσης ανώτερου εκπαιδευτικού, με στόχο να παρέχονται ευκαιρίες παραμονής των έμπειρων εκπαιδευτικών στην τάξη.
> Συμμετοχή των διευθυντών των σχολικών μονάδων στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
> Διαχωρισμός και μετεξέλιξη του ρόλου του επιθεωρητή σε επιθεωρητή-αξιολογητή και επιθεωρητή-σύμβουλο.
> Παροχή στήριξης και ευκαιριών επαγγελματικής βελτίωσης σε εκπαιδευτικούς, εκεί και όπου χρειάζεται.
> Προσφορά προγραμμάτων νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών, παιδαγωγικής κατάρτισης, παιδαγωγικής και διδακτικής στήριξης και συνεχούς επαγγελματικής μάθησης.
> Προσφορά προγραμμάτων προετοιμασίας των στελεχών, ώστε να αποκτούν τα κατάλληλα εφόδια για αποτελεσματική επιτέλεση των ρόλων τους.
> Δυνατότητα λήψης διορθωτικών παρεμβάσεων και μεταξιολόγηση, με στόχο τη λογοδοσία και τη συγκέντρωση πληροφοριών για συνεχή βελτίωση
> Διασύνδεση αυτοαξιολόγησης με το Ενιαίο Σχέδιο Βελτίωσης της Σχολικής Μονάδας.
> Υιοθέτηση μεταβατικών διατάξεων, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προετοιμασίας των διαδικασιών και των εργαλείων μέτρησης, καθώς και της απαιτούμενης επιμόρφωσης των εμπλεκομένων.
Υπενθυμίζεται ότι η συζήτηση όπως είχε αρχικά οριστεί, διαχωρίζεται σε τρία στάδια – φάσεις: Το πρώτο στάδιο αφορά την περίοδο πριν τη μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών, το δεύτερο στάδιο την περίοδο μετά τη μονιμοποίηση και το τρίτο στάδιο καταπιάνεται με την περίοδο μετά την προαγωγή εκπαιδευτικών.
Βασικός πυλώνας του εκπαιδευτικού συστήματος
Πέραν από τις όποιες συζητήσεις, διαφωνίες και προβληματισμούς που διατυπώνονται στο πλαίσιο του εν λόγω διαλόγου, και ανεξάρτητα από το πώς το βλέπει η κάθε πλευρά, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς συμφωνούν ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πυλώνες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Συμφωνούν επίσης και στο ότι πρόκειται για ένα σύστημα, το οποίο χρήζει αλλαγών και εκσυγχρονισμού καθώς αυτόεφαρμόζεται εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, χωρίς να έχει γίνει μέχρι σήμερα καμία ουσιαστική αλλαγή σε αυτό, παρουσιάζει αρκετές στρεβλώσεις και δικαιολογημένα θα’ λέγε κάποιος ότι θεωρείται πλέον αναχρονιστικό και ξεπερασμένο.
Επιπρόσθετα, όλοι φαίνεται στο να συμφωνούν πως το υφιστάμενο σύστημα χαρακτηρίζεται από ισοπεδωτικές προσεγγίσεις, έλλειψη άμεσης διασύνδεσης με την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, αποδίδει υπέρμετρη βαρύτητα στην αρχαιότητα για την προαγωγή των εκπαιδευτικών, είναι μονοδιάστατο, παραβλέπει την ουσία της διδασκαλίας και μάθησης, χωρίς να παρέχει οποιαδήποτε πληροφόρηση για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου είτε κατά σχολική μονάδα είτε σε εθνικό επίπεδο, δεν παρέχει επαρκείς ευκαιρίες ανατροφοδότησης και υποστήριξης, καθώς αδικεί και τους πολύ καλούς εκπαιδευτικούς.
«Για όλους τους πιο πάνω λόγους, o εκσυγχρονισμός του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, με στόχο τη βελτίωση του σχολικού έργου και των μαθησιακών αποτελεσμάτων, επιβάλλεται άμεσα», μας έχει αναφέρει η ίδια πηγή.
Επισημαίνεται ακόμη πως η αλλαγή αυτή περιλαμβάνεται ως ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου, καθώς και στον Στρατηγικό Σχεδιασμό 2025-2027 του υπουργείου Παιδείας και το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2025, ως μία από τις εμβληματικές δράσεις του Υπουργείου.
Αυτό που επιδιώκει το υπουργείο Παιδείας με την εισαγωγή ενός νέου συστήματος αξιολόγησης, όπως μας έχει αναφερθεί, είναι πρωτίστως να ανατραπούν οι αδυναμίες του υφιστάμενου, προτείνοντας ένα σύστημα που θα είναι ευέλικτο, πρακτικό, δίκαιο και σχεδιασμένο για να ενδυναμώνει τους εκπαιδευτικούς και να υπηρετεί τις σημερινές ανάγκες των μαθητών. Με το νέο σχέδιο αναμένεται πως θα αξιολογηθούν όλες οι προηγούμενες προτάσεις για αλλαγές και ταυτόχρονα όμως θα εισαχθούν νέες αλλαγές, ώστε να επιτευχθεί πραγματική διασύνδεση του εκπαιδευτικού έργου με την αξιολόγηση.
Πηγή: Φilenews