TAKATA: Τι προνοεί ο νόμος που ψήφισε η Βουλή
Ο κύβος ερρίφθη. Οι ανακλήσεις οχημάτων σε περίπτωση ακαταλληλότητας ρυθμίζονται πλέον με νόμο, που θα αποτελεί τη βάση για θωράκιση των οδηγών. Νομοθεσία που έρχεται αφενός να εφαρμόσει τον σχετκό ευρωπαϊκό κανονισμό, αλλά και να ρυθμίσει ένα ζήτημα ζωής και θανάτου με τίτλο «αερόσακοι ΤΑΚΑΤΑ».
Ο νόμος ψηφίστηκε με 51 ψήφους υπέρ και μια εναντίον, αυτή του Ανδρέα Θεμιστοκλέους για τον οποίο η νομοθεσία θεωρείται αχρείαστη αφού το θέμα ρυθμίζεται από τον κανονισμό που έχει άμεση και καθολική ισχύ. Στην ίδια γραμμή κινήθηκε και η Αλεξάνδρα Ατταλίδου η οποία επέλεξε να μη συμμετέχει στη ψηφοφορία.
Ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ στις 3 Φεβρουαρίου 2024 και δίνει εξουσία στον Υπουργό Μεταφορών να εκδίδει διάταγμα για καθορισμό της διαδικασίας ανάκλησης.
Ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή στην Κύπρο υποχρεούται να ενημερώνει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών σε σχέση με τα επικίνδυνα οχήματα δίνοντας όλα τα στοιχεία που αφορούν την ανάκληση. Εταιρεία ή πρόσωπο που εισάγουν από τρίτη χώρα αυτοκίνητα θα πρέπει να εξασφαλίζουν πιστοποιητικό καταλληλότητας από την αντιπροσωπεία ή τον διανομέα το οποίο θα ισχύει μόνο για 30 ημέρες.
Η βεβαίωση θα πρέπει να εκδίδεται εντός 5 ημερών από την ημερομηνία της αίτησης και θα χρησιμοποιείται ως αποδεικτικό για εγγραφή του οχήματος.
Μια σημαντική διαφορά με τον Ευρωπαϊκό κανονισμό είναι ότι η νομοθεσία επιβάλει ποινές στους παραβάτες. Προνοείται ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, πρόστιμο που δεν ξεπερνά τις δέκα χιλιάδες ευρώ €10.000 ή και τις δύο αυτές ποινές.
Δικαιωμένη αποχώρησε από την ολομέλεια η Μαρία Λούη, μητέρα του Κυριάκου Όξινου, ενός εκ των θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους λόγω της ελαττωματικότητας των ΤΑΚΑΤΑ.
Η μπάλα βρίσκεται τώρα στα “πόδια” της εκτελεστικής εξουσίας με το Υπουργείο Μεταφορών να χαρτογραφεί ήδη σε πρώτη φάση τις προθεσμίες για αλλαγή των αερόσακων. Η προθεσμία υπολογίζεται από 6 μήνες μέχρι 1 χρόνο. Υπουργείο και εταιρείες ρίχνονται τώρα στη μάχη της αναζήτησης εξαρτημάτων.
Πρώτο βήμα είναι η ενημέρωση του κοινού και η συγκέντρωση όλων των απαιτούμενων στοιχείων, καθώς κι η εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων μεταφοράς για όσους οδηγούς θα αναγκαστούν να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους.