Ανοχή τέλος, τέρμα η σύμβαση με την Lois Builders για ανάπλαση του Ποταμού Λιοπετρίου
ΓΡΑΦΕΙ ο ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ
Αναμενόμενη εξέλιξη ήταν η λύση της σύμβασης με την εταιρεία Lois Builders και τον μηχανικό Βασίλη Ιερείδη, σε σχέση με το καταταλαιπωρημένο έργο ανάπλασης του Ποταμού Λιοπετρίου, στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου.
Έπειτα, λοιπόν, από τον δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, πήρε σειρά ο Ποταμός Λιοπετρίου, με το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, μετά από οδηγίες του Υπουργού Εσωτερικών, να προχωρεί σε λύση της σύμβασης – εργοδότησης με τον εργολάβο και τον μηχανικό του έργου, εξαιτίας των πολλών καθυστερήσεων που προέκυψαν στην πορεία των κατασκευαστικών εργασιών.
Οι σχετικές επιστολές προς τον εργολάβο και τον μηχανικό στάλθηκαν τις προηγούμενες μέρες. Η εκπρόσωπος τύπου του Υπουργείου Εσωτερικών Μαργαρίτα Κυριάκου έκανε λόγο για συνολικές παρατάσεις 22 μηνών από τον αρχικό συμβατικό χρόνο, προσθέτοντας ότι το αρμόδιο υπουργείο και το Τμήμα Πολεοδομίας έχουν εξαντλήσει κάθε περιθώριο ανοχής προς την κατασκευάστρια εταιρεία.
Παράλληλα, η κ.Κυριάκου ανέφερε ότι λόγω των συνεχών καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν στην ολοκλήρωση του έργου, το κράτος απώλεσε τις συγχρηματοδοτήσεις από τα ευρωπαϊκά ταμεία (το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε.).
Επιπλέον, μετά την αρνητική εξέλιξη της λύσης του συμβολαίου με την Lois Builders, το κόστος αποπεράτωσης του έργου αναπόφευκτα θ’ αυξηθεί συγκριτικά με το αρχικό κόστος των περίπου οκτώ εκατομμυρίων ευρώ.
Η εκπρόσωπος τύπου του ΥΠΕΣ δήλωσε ότι αιτία για λύση της σύμβασης εργοδότησης αποτέλεσαν οι συνεχείς καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα το έργο να προχωρεί με πολύ αργούς ρυθμούς, ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία δεν συμμορφωνόταν με τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Να σημειωθεί, ότι τα έργα διαμόρφωσης του Ποταμού Λιοπετρίου και του αλιευτικού καταφυγίου της περιοχής ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2020 και σύμφωνα με την σύμβαση που τότε είχε υπογραφεί, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2023. Η τελευταία παράταση που ζήτησε και πήρε ο εργολάβος ήταν μέχρι τις 14 Ιανουαρίου 2025.
Ωστόσο, με βάσει τους τελευταίους ελέγχους που διενεργήθηκαν στο εργοτάξιο, διαφάνηκε ότι είναι ανέφικτο ν’ απορροφηθούν οι καθυστερήσεις και το έργο να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιανουάριο.
Οι πιθανές «θεραπείες»
———————————–
Μετά την λύση της σύμβασης με την Lois Builders, το Υπουργείο Εσωτερικών και το Τμήμα Πολεοδομίας «πονοκεφαλιάζουν» για τον τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσουν τα έργα.
Η εκπρόσωπος τύπου του ΥΠΕΣ είπε ότι ήδη εξετάζονται πιθανές λύσεις, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί το συντομότερο, υπό τις περιστάσεις. Ένα πιθανό σενάριο θεωρείται η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, κάτι όμως που θα επιφέρει νέες καθυστερήσεις. Ένα άλλο σενάριο που εξετάζεται, αν και φαντάζει πιο απομακρυσμένο, είναι το έργο να ολοκληρωθεί από το ίδιο το κράτος.
Εξετάζεται, επίσης, η περίπτωση το κράτος να προχωρήσει σε συμφωνία με τους υφιστάμενους υπεργολάβους του έργου, εφόσον βέβαια νομιμοποιείται να πράξει κάτι τέτοιο. «Το γεγονός είναι ότι ψάχνουμε πιθανές θεραπείες για να απεγκλωβιστούμε επιτέλους από το αδιέξοδο που μας έχουν οδηγήσει. Το βέβαιο είναι ότι ο Ποταμός Λιοπετρίου δεν πρόκειται να τελειώσει ούτε μέσα στο 2025», σημείωσε η κ. Κυριάκου.
Σε ανακοίνωση του το Υπ. Εσωτερικών αναφέρει ότι πριν από ένα χρόνο το έργο βρισκόταν στο 50% του βαθμού υλοποίησης και σήμερα βρίσκεται μόλις στο 55%. Επίσης, κάνει αναφορά για σοβαρά ζητήματα συνεργασίας του εργολάβου με τους υπεργολάβους, την ίδια ώρα που έχει επηρεαστεί σημαντικά η δραστηριότητα των επαγγελματιών της περιοχής (ψαράδες, εστιάτορες), ενώ υπάρχουν και αλυσιδωτές συνέπειες στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Γενικός Ελεγκτής – Βουλή
————————————-
Στο μεταξύ, χθες το θέμα του Ποταμού Λιοπετρίου συζητήθηκε ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Γεωργίας. Ο Γενικός Ελεγκτής ανέφερε ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία είχε ζητήσει λύση εργοδότησης με τον συγκεκριμένο εργολάβο από τον Απρίλιο του 2022, λέγοντας ότι το έργο κινείτο με ρυθμούς χελώνας από την πρώτη ημέρα που ξεκίνησε.
Διερωτήθηκε, δε, ποιες θα είναι οι συνέπειες για τον εργολάβο σε σχέση με το έργο του Ποταμού Λιοπετρίου, αλλά και για την συμμετοχή του σε άλλες προσφορές του δημοσίου. Σύμφωνα με τον Ανδρέα Παπακωνσταντίνου, το έργο παρουσιάζει σοβαρές καθυστερήσεις με μόλις το 38,3% των εργασιών να έχουν ολοκληρωθεί.
Πρόσθεσε, ακόμα, ότι διαχρονικά το προσωπικό της αναδόχου εταιρείας που απασχολείτο στο εργοτάξιο ήταν ελάχιστο και ανεπαρκές με βάση το πρόγραμμα εργασιών. Έκανε, επίσης, λόγο για συνεχιζόμενα προβλήματα με τις διαδικασίες πληρωμής, σημειώνοντας ότι οι συνεχείς καθυστερήσεις και η ανεπαρκής διαχείριση του έργου έχουν οδηγήσει σε υποβάθμιση της ποιότητας και αύξησης του κόστους.
Μέλη της επιτροπής Γεωργίας ζήτησαν όπως αποζημιωθούν οι επηρεαζόμενοι ψαράδες για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην ολοκλήρωση του έργου.