Ο Αλί και η Μαρία μαθαίνουν για μνημεία και χώρους της Κύπρου: Η διαδραστική πλατφόρμα για γνωριμία των μαθητών με πολιτιστική κληρονομιά
Η πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου είναι ένας ανεκτίμητος θησαυρός που ενώνει και γεφυρώνει τις κοινότητες του νησιού. Με στόχο την ενίσχυση της κοινής πολιτιστικής ταυτότητας, η Τεχνική Επιτροπή για την Πολιτιστική Κληρονομιά εγκαινίασε μια νέα καινοτόμα εκπαιδευτική πρωτοβουλία που στοχεύει στην προώθηση της κοινής κληρονομιάς και στη σύνδεση των νέων γενεών με την ιστορία του τόπου. Πρόκειται για το νέο έργο διαδραστικής εκπαίδευσης, το οποίο παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου, στο Σπίτι για τη Συνεργασία στη Λευκωσία, το οποίο εστιάζει στην κοινή κληρονομιά του νησιού, προσφέροντας διαδραστικές δραστηριότητες και ευκαιρίες μάθησης.
Μάθηση μέσα από το παιχνίδι
Σκοπός του προγράμματος, το οποίο απευθύνεται σε μαθητώς 12-15 ετών, είναι να παρουσιάσει με ψηφιακά μέσα την πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου, να ευαισθητοποιήσει, να υπογραμμίσει κοινά πολιτιστικά στοιχεία και να υπογραμμίσει τη σημασία της προστασίας τους. Το υλικό βρίσκεται σε μία διαδραστική πλατφόρμα στο https://iep.cyprusdigitalheritage.com και παρουσιάζεται μέσα από περιηγήσεις δύο χαρακτήρων εικονικής πραγματικότητας, του Αλί και της Μαρίας, οι οποίοι περιοδεύουν σε πολιτιστικά μνημεία και χώρους της Κύπρου με ένα παραδοσιακού τύπου λεωφορείο. Η εκπαιδευτική αυτή πλατφόρμα ενσωματώνει διαδραστικούς χαρακτήρες, όπως ο Αλί και η Μαρία, που καθοδηγούν τους μαθητές σε ιστορικά σημεία της Κύπρου. Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μάθουν για επαγγέλματα και καθημερινές συνήθειες του παρελθόντος, ενώ ταυτόχρονα κατανοούν την αξία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών και υλοποιείται από το πρόγραμμα ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNDP). Μέσα από αυτή την καινοτόμο διαδικτυακή εκπαιδευτική πλατφόρμα, το έργο αποτυπώνει τις προσπάθειες της Τεχνικής Επιτροπής, εισάγοντας την πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου, ευαισθητοποιώντας το κοινό και αναδεικνύοντας τα κοινά πολιτιστικά στοιχεία των κοινοτήτων.
Στρατηγικοί στόχοι
Οι συντονιστές του προγράμματος, δρ Μάριος Αντωνίου και δρ Uğur Dağlı, παρουσίασαν το πρόγραμμα και τους στόχους της δημιουργίας τεσσάρων διαδικτυακών διαδραστικών εκπαιδευτικών ενοτήτων που επικεντρώνονται στην προστασία, προώθηση και εκτίμηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Κύπρο:
Εκπαιδευτική δράση: Ανάπτυξη διαδραστικών εκπαιδευτικών ενοτήτων για την εκπαίδευση των μαθητών σχετικά με την πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου.
Προώθηση κοινής κληρονομιάς: Ανάδειξη των κοινών πολιτιστικών στοιχείων και προώθηση της εκτίμησης μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων.
Ευαισθητοποίηση για την προστασία: Έμφαση στη σημασία της προστασίας των πολιτιστικών κληρονομιών και παραδόσεων.
Διαδραστική μάθηση: Δημιουργία ενός ελκυστικού διαδικτυακού περιβάλλοντος μάθησης με πρόσβαση σε εκπαιδευτικά εργαλεία και εικονικές περιηγήσεις σε πολιτιστικά μνημεία.
Συμμετοχή πρεσβευτών
Στην εκδήλωση, εξέχοντες αξιωματούχοι τόνισαν τη σημασία της διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς ως μέσο κατανόησης του παρελθόντος και θεμέλιο για ένα ειρηνικό μέλλον. Η πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Κύπρο, Τζούλι Φίσερ, εξέφρασε τον ενθουσιασμό της για το έργο, υπογραμμίζοντας την ανάγκη διακρατικής συνεργασίας για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.«Η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς απαιτεί διεθνή συνεργασία και αφοσίωση από όλους μας», δήλωσε η κ. Φίσερ, επισημαίνοντας ότι η εκπαίδευση αποτελεί θεμέλιο για την ειρηνική συνύπαρξη. Ανέδειξε, επίσης, την αναγκαιότητα ενίσχυσης της εμπιστοσύνης μεταξύ των κοινοτήτων του νησιού.
Ο Στέφαν Σιμόσας, επικεφαλής της Υπηρεσίας Στήριξης για τη Συμφωνία της Κύπρου (DG Reform), σημείωσε ότι η πρωτοβουλία αυτή συμπληρώνει τη συνεχιζόμενη στήριξη της ΕΕ προς την αποκατάσταση και διατήρηση της κυπριακής κληρονομιάς, επενδύοντας όχι μόνο στη φυσική διατήρηση των μνημείων αλλά και στην ψηφιακή πρόσβαση και την εκπαίδευση. «Από το 2012, η ΕΕ έχει διαθέσει περισσότερα από 32 εκατομμύρια ευρώ για την πολιτιστική κληρονομιά, και έχουμε ήδη πάνω από 150 μνημεία που έχουν αναστηλωθεί με αυτά τα κονδύλια», ανέφερε. Ο επικεφαλής του γραφείου της UNDP στην Κύπρο, Τζαχόνγκιρ Χαϊντάροφ, τόνισε τον ρόλο της εκπαίδευσης στην προστασία της κληρονομιάς, χαρακτηρίζοντας την πολιτιστική εκπαίδευση ως «εργαλείο ειρήνης» που επιτρέπει στους νέους να γίνουν «φύλακες της πολιτιστικής τους κληρονομιάς».
Μήνυμα ενότητας
Ο Σώτος Κτωρής, ο Ελληνοκύπριος συμπρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής για την Πολιτιστική Κληρονομιά, ευχαρίστησε την κυβέρνηση των ΗΠΑ για τη στήριξη της προσπάθειας αυτής, τονίζοντας πως η αποστολή της επιτροπής επικεντρώνεται στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς για τις επόμενες γενιές. «Οι πολιτιστικοί θησαυροί της Κύπρου ενώνουν τις κοινότητες του νησιού και ενθαρρύνουν τον αμοιβαίο σεβασμό», δήλωσε. «Οι νέοι της Κύπρου έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν ενεργό ρόλο, προστατεύοντας τα μνημεία και εξασφαλίζοντας τη διατήρησή τους για το μέλλον», πρόσθεσε. Ο Αλί Τουντζάι, o Τουρκοκύπριος συμπρόεδρος της επιτροπής, τόνισε τη σημασία της συμμετοχής των νέων στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και κάλεσε την κοινωνία να επενδύσει στην εκπαίδευση και την ευαισθητοποίηση. «Πρέπει να αναγνωρίσουμε τη σημασία των διαφορών μας ως στοιχεία που εμπλουτίζουν το κοινό μας πολιτιστικό μωσαϊκό», δήλωσε, υπογραμμίζοντας πως οι διαφορές αυτές δεν θα πρέπει να αποτελούν εμπόδια αλλά γέφυρες συνεργασίας και αλληλοσεβασμού.