Καταστρέφεται και η προβλήτα στο Βασιλικό – Προειδοποιήσεις από τον Owner’s Engineer
Την ίδια ώρα που το Υπουργείο Ενέργειας και η ΔΕΦΑ-ΕΤΥΦΑ, καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες να καταλήξουν σε οικονομική συμφωνία με την κινεζική CPP, για την παράδοση του FSRU Προμηθέας στην Κυπριακή Δημοκρατία, ο Σύμβουλος Μηχανικός της ΕΤΥΦΑ, για το συνολικό έργο του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό (Owner’s Enginneer), προειδοποιεί σε δραματικό τόνο ότι επείγει η έναρξη εργασιών αποκατάστασης ζημιών, συντήρησης και προστασίας του εξοπλισμού της προβλήτας.
Πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι με δύο πρόσφατες γραπτές παρεμβάσεις της, η Hill International, που λειτουργεί τα τελευταία 4 χρόνια ως σύμβουλος μηχανικός του ιδιοκτήτη του έργου (ΕΤΥΦΑ), έχει προειδοποιήσει πως αν αφεθεί και άλλος χρόνος να διαρρεύσει χωρίς εργασίες συμπλήρωσης, συντήρησης και προστασίας του εξοπλισμού που είναι βυθισμένος στη θάλασσα του Βασιλικού, θα προκληθούν πρόσθετες σοβαρές ζημιές από τη διάβρωση, η αποκατάσταση των οποίων θα απαιτήσει πολύ χρόνο και άφθονο χρήμα.
Οι παρεμβάσεις της Hill International προς το διοικητικό συμβούλιο και τη διεύθυνση της ΕΤΥΦΑ έγιναν στις 15 και 27 Σεπτεμβρίου 2024.
Έληξε το συμβόλαιο, αλλά…
Πρέπει να σημειωθεί ότι το συμβόλαιο εργοδότησης της Hill International από την ΕΤΥΦΑ έληξε τυπικά στις 30 Αυγούστου, ωστόσο η εταιρεία συνεχίζει να παρέχει υπηρεσίες στην κρατική εταιρεία. Η Hill διεκδικεί την ανανέωση της σύμβασης και την επίσπευση της επανέναρξης των εργασιών για τη συμπλήρωση της προβλήτας και των άλλων χερσαίων υποδομών, χωρίς χρονικά παρατεταμένες διαδικασίες προσφορών.
Μέσα από εκτενείς αναλύσεις και παρουσιάσεις που έκανε η Hill International προς την ΕΤΥΦΑ τους τελευταίους τρεις μήνες είναι διακριτή η θέση της ότι το έργο του Βασιλικού θα ολοκληρωθεί ταχύτερα και φθηνότερα αν το αναλάβουν οι υπεργολάβοι που είχε αξιοποιήσει μέχρι τον Γενάρη του 2024 η κινεζική CPP, δηλαδή η κοινοπραξία VPSM (50% η κυπριακή Multimarine και 50% η ελληνική Spanopoulos), καθώς διαθέτουν ήδη τον απαιτούμενο χερσαίο και πλωτό εξοπλισμό και έχουν κατασκευάσει σημαντικό μέρος των υποδομών από σκυρόδεμα και σίδηρο.
Ωστόσο, η ΕΤΥΦΑ έχει βγει σε προσφορές για πρόσληψη διαχειριστή του ημιτελούς έργου (project manager) και οι όποιες αποφάσεις για τον Owner’s Enginneer ή για την επανέναρξη των κατασκευών και την επιλογή νέου εργολάβου θα ληφθούν σε συνεργασία μαζί του.
Σε επιστολή της προς τον γενικό διευθυντή της ΕΤΥΦΑ Μάριο Μενελάου στις 27/9/24, η Hill International ενημερώνει για την κατάθεση από μέρους της τεχνικών μελετών και εκτιμήσεων για την υφιστάμενη κατάσταση των τμημάτων του έργου που κατασκευάστηκαν αλλά και για «τους κινδύνους που διατρέχουν να φθαρούν (π.χ. τοποθετημένοι πάσαλοι, βάνες, λοιπός μηχανολογικός εξοπλισμός)».
Αναφέρεται ειδικότερα ότι «οι πάσαλοι (σ.σ. της προβλήτας) είναι εγκατεστημένοι κατά 50% (τοποθετήθηκαν 378 πάσαλοι) και εκτίθενται ήδη σε θαλάσσιο περιβάλλον για σχεδόν δύο χρόνια, χωρίς την κατάλληλη επιφανειακή αντιδιαβρωτική προστασία και την προβλεπόμενη από τη μελέτη καθοδική προστασία».
Στην ίδια επιστολή, η Hill International προειδοποιεί τον γ.δ. της ΕΤΥΦΑ ότι 130 από τους 378 ήδη τοποθετημένους υπεράκτια πασάλους είναι χωρίς κεφαλόδεσμο, με υψηλό κίνδυνο μετακινήσεων, χωρίς δυνατότητα επισκευής, παρά μόνο αντικατάστασής τους».
Και προστίθεται το εξής: «Οι τοποθετημένες ράβδοι σιδηρού οπλισμού των κεφαλόδεσμων εκτίθενται σε θαλάσσιο περιβάλλον, με υψηλό κίνδυνο υπέρβασης του επιτρεπόμενου ορίου διάβρωσης, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί αντικατάστασή τους».
Σε άλλο σημείο, ο Owner’s Engineer επισημαίνει στην ΕΤΥΦΑ ότι «το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού που παραδόθηκε (σ.σ. από τον εργολάβο) είναι τώρα εκτεθειμένο στο εργοτάξιο, περισσότερο από έναν χρόνο. Η παρατεταμένη περίοδος αποθήκευσης με ληξιπρόθεσμες εγγυήσεις συνεπάγεται την ανάγκη επαναπιστοποίησής τους πριν την εγκατάσταση του εξοπλισμού, μία χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία».
Η ενημέρωση για την πρόοδο
Σε άλλη γραπτή παρέμβαση της προς την ΕΤΥΦΑ (15/9/24), η Hill International είχε προειδοποιήσει ότι οι πάσαλοι της προβλήτας εκτίθενται ήδη σε θαλάσσιο περιβάλλον για σχεδόν δύο χρόνια, ενώ οι μισοί από αυτούς βρίσκονται εντός της θάλασσας, χωρίς επιφανειακή αντιδιαβρωτική προστασία και φυσικά χωρίς την προβλεπόμενη από τη μελέτη καθοδική προστασία».
Ο Σύμβουλος Μηχανικός επισημαίνει πως ήδη έχει πληρωθεί στον εργολάβο ποσό 17 εκατ. ευρώ για τους πασάλους και τονίζει στην ΕΤΥΦΑ ότι «οι πάσαλοι πρέπει να προστατευθούν αμέσως και ανάλογα, καθώς και να εκτελεσθεί σχετική μέτρηση διάβρωσης, για να επαληθευθεί ότι το πάχος τοιχώματος όλων των πασάλων εξακολουθεί να είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων διάβρωσης σχεδιασμού».
Επισημαίνεται κίνδυνος και σε ό,τι αφορά την στερέωση των πασάλων. Σύμφωνα με τη Hill, «δέκα τρία βάθρα (περίπου 130 πάσαλοι) δεν έχουν κεφαλόδεσμους (…). Υπάρχει υψηλός κίνδυνος οι ελεύθεροι πάσαλοι να μετακινηθούν ανεπανόρθωτα. Η διορθωτική ενέργεια σε μια τέτοια περίπτωση θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή και χρονοβόρα και περιλαμβάνει ακόμα και την αφαίρεση (ή αποκοπή υποβρυχίως) του πασάλου που έχει αστοχήσει».
Η Hill International εντάσσει τις προειδοποιήσεις της για διάβρωση ή καταστροφή μέρους του εξοπλισμού που έχει ήδη εγκατασταθεί στο Βασιλικό στη γενικότερη προσπάθειά της να της ανανεωθεί το συμβόλαιο παροχής υπηρεσιών Μηχανικού Συμβούλου για τον ιδιοκτήτη του έργου. Υποστηρίζει δε ότι είναι «επιτακτική ανάγκη να επανεκκινήσουν άμεσα και να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό. Ο κίνδυνος ανεπανόρθωτων βλαβών», προσθέτει, «σε όλα τα προηγουμένως εκτελεσθένα/παραδοθέτα τμήματα του έργου είναι προφανής».
Τι έδειξε τεχνική μελέτη από την ASD
Πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι για λογαριασμό της κοινοπραξίας των υπεργολάβων της CPP για την προβλήτα στο Βασιλικό (VPSM) διεξήχθη πρόσφατα τεχνική μελέτη, από την εταιρία ASD Hyperstatic Engineering Design LLC. Για την πραγματοποίηση της μελέτης και τα πορίσματά της ενημερώθηκαν η ΔΕΦΑ, η ΕΤΥΦΑ και μέλη της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας.
Πηγές με γνώση του περιεχομένου της τεχνικής έκθεσης ανέφεραν στον Φιλελεύθερο ότι στη μελέτη περιλαμβάνεται και πλήθος φωτογραφιών από τους πασάλους και τον άλλο εξοπλισμό της ημιτελούς πλατφόρμας, οι οποίες εμφανίζουν διαβρωμένα και οξειδωμένα σημεία.
Όπως μας αναφέρθηκε, από τις φωτογραφίες αλλά και από την περιγραφή των επιστημόνων της εταιρείας που διενήργησε την επισκόπηση είναι σαφές ότι υπάρχει ήδη σοβαρό πρόβλημα οξείδωσης των πασάλων και αλλοίωση των κολλήσεων σε αυτούς.
Βουλευτές μέλη της Επιτροπής Ενέργειας έχουν ενημερωθεί ότι από την οξείδωση των πασάλων υπάρχει κίνδυνος να πληγεί η στατική και αντισεισμική ικανότητα της μεταλλικής κατασκευής.
Έχει επίσης επισημανθεί ότι οι προκατασκευασμένοι κεφαλόδεσμοι που έχουν τοποθετηθεί στην προβλήτα δεν έχουν γεμίσει με σκυρόδεμα, κάτι που απειλεί με αποκόλληση των δοκών επί των πασάλων, με κίνδυνο παραμόρφωσης ή και μετακίνησης τους.
Σημαντικός αριθμός υλικών και κατασκευών (από σκυρόδεμα και σίδηρο) στις οποίες προέβη η κοινοπραξία υπεργολάβων πριν η CPP τερματίσει μονομερώς τη συνεργασία μαζί της είναι τοποθετημένα σε μεγάλο τμήμα των εγκαταστάσεων της Αρχής Λιμένων, στο λιμάνι Λεμεσού, με ενοίκιο δεκάδων χιλιάδων ευρώ μηνιαίως.
Πηγή: Φilenews