Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Άριστοι μόνο όσοι εκπαιδευτικοί το αξίζουν (πίνακας)
Άριστοι μόνο όσοι εκπαιδευτικοί το αξίζουν (πίνακας)

Άριστοι μόνο όσοι εκπαιδευτικοί το αξίζουν (πίνακας)

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται αυτή τη βδομάδα η έναρξη του διαλόγου για αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Αλλαγές, οι οποίες σύμφωνα με την ίδια την υπουργό, αναμένεται να επιφέρουν βελτιώσεις σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό μας σύστημα και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ποιότητα αλλά και τα αποτελέσματα της διδασκαλίας.

Όπως έχει υπογραμμιστεί όλο αυτό το διάστημα, το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο εφαρμόζεται εδώ και τουλάχιστον τρεις δεκαετίες, παρουσιάζει πολλές στρεβλώσεις και θεωρείται αναχρονιστικό.

Το σύστημα αυτό αποδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στην αρχαιότητα (χρόνια υπηρεσίας) των εκπαιδευτικών αλλά και στην αξιολόγηση από ένα και μόνο πρόσωπο, δηλαδή τον εκάστοτε επιθεωρητή. Προκαλούσε, δε, αντιδράσεις το γεγονός ότι οι αξιολογήσεις είναι ολόιδιες για όλους σχεδόν τους εκπαιδευτικούς.

Επιπλέον, καθώς η πλειονότητα των εκπαιδευτικών, σε επίπεδο προσόντων, κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο, αποδεικνύονταν ότι αυτό που μετρά περισσότερο, τελικά, είναι τα χρόνια υπηρεσίας.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που παρουσιάζει αποκλειστικά σήμερα η εφημερίδα μας, όπου σε διαδικασία προαγωγών που έχει ήδη λήξει, και οι 33 υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, από τις 117 συνολικά αξιολογήσεις που είχαν γίνει από το 2014 μέχρι το 2023, πήραν όλοι ανεξαιρέτως βαθμολογία 38 από τα 40. Τώρα, πώς είναι αυτό δυνατόν, κανείς δεν ξέρει.

Ο Φιλελεύθερος κατέχει ολόκληρο τον πίνακα, ο οποίος όμως περιέχει προσωπικά δεδομένα, έτσι παρουσιάζει μόνο τις υπό αναφορά αξιολογήσεις. Το πλέον δυσάρεστο είναι ότι, σύμφωνα με έγκυρες πηγές από τις τάξεις των ίδιων των εκπαιδευτικών, η περίπτωση αυτή δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας, κάτι που επιβεβαιώνεται και από άλλους πίνακες αξιολογήσεων εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων που περιήλθαν σε γνώση μας.

Η πάγια θέση της Αθηνάς Μιχαηλίδου είναι ότι οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά, δικαιούνται και αξίζουν ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα. Για τον σκοπό αυτό, η Υπουργός φαίνεται έτοιμη να «σπάσει» αυγά και να «συγκρουστεί», εάν χρειαστεί, με όσους πιθανόν να αντισταθούν στις επερχόμενες αλλαγές.

Το χαρακτηριστικά του νέου συστήματος

Μια πρώτη παρέμβαση στο υφιστάμενο σύστημα ήταν η θεσμοθέτηση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου σε αυτήν, με την κάθε σχολική μονάδα να έχει πλέον το δικό της σχέδιο δράσης.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες προερχόμενες επίσης από τις τάξεις των εκπαιδευτικών, αυτό που θα επιδιώξει το Υπουργείο Παιδείας με το νέο σύστημα αξιολόγησης είναι, από τη μια να αξιοποιήσει, στο μέτρο του δυνατού, όλες τις προηγούμενες προτάσεις για αλλαγές και, από την άλλη, να εισαγάγει και νέες αλλαγές, έτσι ώστε:

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών να γίνεται με ξεκάθαρα και μετρήσιμα κριτήρια, μέσα από πολλαπλές και σύγχρονες πηγές αξιολόγησης.
Να υπάρξει πραγματική διασύνδεση του εκπαιδευτικού έργου με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Να διακρίνονται και να επιβραβεύονται οι καλοί/ικανοί εκπαιδευτικοί αλλά, παράλληλα, να δίνεται στήριξη και ευκαιρίες βελτίωσης στους αδύνατους εκπαιδευτικούς, πριν αυτοί απομακρυνθούν από το εκπαιδευτικό σύστημα.
Να δίνονται ίσες ευκαιρίες συνεχούς επιμόρφωσης σε όλους τους εκπαιδευτικούς, σε όλα τα στάδια της επαγγελματικής τους πορείας.
Να εκσυγχρονιστεί ο θεσμός του επιθεωρητή, με έμφαση στον παιδαγωγικό του ρόλο και όχι σε αυτόν του αξιολογητή-βαθμολογητή.
Να διορθωθούν όλες οι υφιστάμενες στρεβλώσεις, με διαφοροποίηση π.χ. της κλίμακας και των κριτηρίων αξιολόγησης (βλ. σημερινό παράδειγμα Φιλελευθέρου).
Να δίνονται κίνητρα και επιλογές ώστε οι ικανοί/αποτελεσματικοί εκπαιδευτικοί να παραμένουν στην τάξη (αντί π.χ. να «αναλώνονται» σε διοικητικά ή άλλα καθήκοντα).
Να υπάρχει η λεγόμενη «λογοδοσία», με διορθωτικές παρεμβάσεις όπου χρειάζεται.
Να σταματήσει η Κύπρος να είναι μια από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση με αναχρονιστικό σύστημα αξιολόγησης.

Πηγή: Φilenews

Send this to a friend