ΥΠΑΝ: Η Τεχνική Εκπαίδευση κλειδί για την οικονομική ευημερία της Κύπρου
Η Τεχνική Εκπαίδευση δεν είναι μόνο μια εναλλακτική λύση, αλλά μια ισότιμη επιλογή που μπορεί να ανοίξει πόρτες σε μια επιτυχημένη καριέρα, αποτελώντας κλειδί για την οικονομική ευημερία της Κύπρου, είπε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σε χαιρετισμό της στην Ημερίδα με τίτλο «Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, διασύνδεση με την αγορά εργασίας, ένα μέλλον με προοπτικές επιτυχίας», η οποία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο.
«Το όραμά μας είναι να εξελίξουμε μια Τεχνική Εκπαίδευση που να είναι σύγχρονη, δυναμική και άμεσα συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας και να εφοδιάζει τους νέους και τις νέες μας με τις δεξιότητες που απαιτούνται. Θέλουμε οι μαθητές και οι μαθήτριες μας να είναι έτοιμοι/ες να εισέλθουν στην αγορά εργασίας με αυτοπεποίθηση, γνωρίζοντας ότι έχουν όλα τα εφόδια για να επιτύχουν. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι νέοι και οι νέες μας θα έχουν όλες τις ευκαιρίες να επιτύχουν σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας και να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας», υπογράμμισε.
Ανέφερε, παράλληλα, ότι η Εθνική Έρευνα Παρακολούθησης Αποφοίτων Ανώτερης Εκπαίδευσης κατέδειξε ότι το 46% των απόφοιτων Ανώτερης Εκπαίδευσης απασχολείται σε θέσεις εργασίας που δεν αντιστοιχούν στο επίπεδο των προσόντων του και το 20% σε θέσεις εργασίας που δεν ανταποκρίνονται καν στο πεδίο σπουδών του.
Είπε, επίσης, ότι οι απόφοιτοι των Τεχνικών Σχολών και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης εξασφαλίζουν περισσότερες, σε σχέση με το παρελθόν, θέσεις εργασίας σε τομείς της οικονομίας που είναι συναφείς με το πρόγραμμα σπουδών τους.
«Όπως έχω πολλές φορές επισημάνει, προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η συνεχής πρόοδος και εξέλιξη της παρεχόμενης εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων στον τόπο μας. Απώτερος σκοπός των σχεδιασμών μας είναι το κάθε παιδί, η κάθε νέα και ο κάθε νέος μας να έχει την ευκαιρία να καλλιεργεί τα ταλέντα και τις ικανότητές του στον μέγιστο βαθμό. Εξίσου, επιδιώκουμε ο κάθε παιδαγωγός να έχει τη δυνατότητα να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να εφαρμόζει σύγχρονες πρακτικές και να επιτυγχάνει τα καλύτερα δυνατά μαθησιακά αποτελέσματα. Και αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε», πρόσθεσε.
Η Υπουργός Παιδείας είπε ότι η Ημερίδα αυτή αναμένεται να συμβάλει στην ενίσχυση της προσπάθειας τους για ένα σύγχρονο και αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα.
«Άλλωστε, η διαρκώς μεταβαλλόμενη, γεμάτη προκλήσεις και απαιτήσεις εποχή που διανύουμε, επιβάλλει οι νέοι και οι νέες μας να κατέχουν τις απαραίτητες επιστημονικές, τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις, ως ισχυρά εχέγγυα για τη συνέχιση των σπουδών τους, την ένταξή τους στην αγορά εργασίας και την επαγγελματική τους καταξίωση. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς στόχους των πολιτικών που υλοποιούμε ως Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, στο πλαίσιο του σύγχρονου, δημοκρατικού και συμπεριληπτικού σχολείου που επιδιώκουμε», συμπλήρωσε.
Ιδιαίτερα σε σχέση με την προαγωγή και αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η κα. Μιχαηλίδου είπε ότι στόχος τους είναι να εξελίξουν στον μέγιστο βαθμό τις ικανότητες των παιδιών και να τα εφοδιάσουν με τις απαραίτητες δεξιότητες που θα συμβάλουν στην πρόοδο και στην επιτυχία τους.
«Προς την κατεύθυνση αυτή, σημαντική προτεραιότητα της συνεκτικής πολιτικής μας αποτελεί η αποτελεσματική διασύνδεση της παρεχόμενης εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, και, κατ’ επέκταση, με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας. Μετατρέποντας τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, επιδιώκουμε τη συνεχή προσαρμογή της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και των προγραμμάτων που προσφέρει με τα δεδομένα της σύγχρονης εποχής, με στόχο την κάλυψη των αναγκών και των προοπτικών της κυπριακής οικονομίας και κοινωνίας, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από το συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπικό και διεθνές περιβάλλον», σημείωσε.
Όπως είπε η Υπουργός Παιδείας, στόχος τους είναι, μέσα από τους κλάδους και τις ειδικότητες που προσφέρουν οι Τεχνικές Σχολές, να αναπτύσσεται κατάλληλα καταρτισμένο και ευέλικτο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο, σε συνδυασμό με την πρακτική άσκηση στον χώρο εργασίας, να μπορεί να λειτουργήσει στην αγορά εργασίας.
Στο σημείο αυτό, η κα. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε σε δράσεις που προωθούν/υλοποιούν, αποσκοπώντας στην αποτελεσματική εφαρμογή των σχεδιασμών τους, όπως η ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ώστε να ανταποκρίνονται στις τρέχουσες τάσεις στην αγορά εργασίας, η λειτουργία Τεχνικού Γυμνασίου, η αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής και τον εξοπλισμό των Τεχνικών Σχολών, η δημιουργία απαραίτητων δομών που επιτρέπουν τη συνεχή συνεργασία μεταξύ των Τεχνικών Σχολών και των εργοδοτών, η πρόσβαση των μαθητών και των μαθητριών σε έγκυρες πληροφορίες σχετικά με τις επαγγελματικές ευκαιρίες που προσφέρει η αγορά εργασίας, η ενίσχυση των υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία, η επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Τεχνικών Σχολών, η ενίσχυση και επέκταση περαιτέρω της λειτουργία των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αναβαθμίζοντας τα προγράμματά τους και προωθώντας τη θεσμοθέτησή τους κάτω από την ομπρέλα της Διεύθυνσης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Παράλληλα, είπε, σε ένα άλλο επίπεδο, και έχοντας ως δεδομένη την αναντιστοιχία που καταγράφεται σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανάμεσα στην προσφορά δεξιοτήτων από το εκπαιδευτικό σύστημα και τη ζήτηση δεξιοτήτων από την αγορά εργασίας, το Υπουργείο υλοποιεί το έργο «Ανάπτυξη Εθνικού Μηχανισμού Παρακολούθησης Αποφοίτων και Σχεδιασμός και Υλοποίηση Εθνικής Έρευνας Εργοδοτών», στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
«Η αντιμετώπιση των αναντιστοιχιών δεξιοτήτων αποτελεί πρόκληση τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αναγνωρίζοντας την ανάγκη αυτή, το έργο αυτό έχει στόχο να παρέχει δεδομένα, σε διαχρονική βάση, για την είσοδο των απόφοιτων Ανώτερης Εκπαίδευσης στην αγορά εργασίας, καθώς και για τη διασύνδεση των προσφερόμενων Προγραμμάτων Σπουδών των Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας», πρόσθεσε.
Επιπρόσθετα, είπε η Υπουργός, χρηματοδοτείται η συμμετοχή της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Έρευνα Παρακολούθησης Αποφοίτων «Eurograduate», με σκοπό τη συλλογή συγκρίσιμων δεδομένων ανάμεσα σε ευρωπαϊκές χώρες, ενώ, στο πλαίσιο του έργου, διενεργείται και η Εθνική Έρευνα Εργοδοτών, για τη συλλογή δεδομένων σε σχέση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε δεξιότητες και προσόντα.
«Σημειώνεται ότι ο πρώτος κύκλος της Εθνικής Έρευνας Παρακολούθησης Αποφοίτων Ανώτερης Εκπαίδευσης έχει ολοκληρωθεί. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι η έρευνα κατέδειξε ότι το 46% των απόφοιτων Ανώτερης Εκπαίδευσης απασχολείται σε θέσεις εργασίας που δεν αντιστοιχούν στο επίπεδο των προσόντων του και το 20% σε θέσεις εργασίας που δεν ανταποκρίνονται καν στο πεδίο σπουδών του. Βέβαια, με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώνω ότι, ως αποτέλεσμα των προαναφερθείσων αλλά και πρόσθετων πολιτικών και δράσεων, τα τελευταία χρόνια, οι απόφοιτοι των Τεχνικών Σχολών και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης εξασφαλίζουν περισσότερες, σε σχέση με το παρελθόν, θέσεις εργασίας σε τομείς της οικονομίας που είναι συναφείς με το πρόγραμμα σπουδών τους», συμπλήρωσε.
Σημείωσε ότι εκείνο που επιδιώκουν είναι να μεγιστοποιήσουν την επαγγελματική επάρκεια των αποφοίτων καθώς και τη δυναμική τους σταδιοδρομία.
«Στο πλαίσιο αυτό, επενδύουμε στην περαιτέρω ενίσχυση της ήδη αγαστής συνεργασίας που αναπτύσσουμε με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς», ανέφερε.
Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ
Ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, είπε ότι διαρκώς εμφανίζονται νέα επαγγέλματα που ποτέ και κανένας δεν τα πρόβλεψε, ενώ παράλληλα, κάποια άλλα που κάποτε μεσουρανούσαν χάνονται ξαφνικά λόγω ακριβώς κάποιας τεχνολογικής εξέλιξης.
«Οι ρυθμοί αυτοί είναι λογικό να δημιουργούν αβεβαιότητα και ανησυχία στον καθένα για την επαγγελματική του πορεία. Η απόκτηση , όμως, από νωρίς γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά και η προσφορά δυνατότητας για δια βίου μάθηση είναι στοιχεία που μπορούν να εγγυηθούν τη διαρκή ανέλιξη ή και ακόμα την επανένταξη στην αγορά εργασίας. Μια δυνατή και ποιοτική τεχνική εκπαίδευση, η οποία να διασυνδέεται στενά με την αγορά εργασίας αλλά και σε άλλες δομές του κράτους, αποτελεί αναγκαία συνθήκη για κοινωνική και οικονομική πρόοδο», συμπλήρωσε.
Απευθυνόμενος προς τους Υπουργούς Παιδείας και Εργασίας, ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ είπε ότι περιμένουν τη συνδρομή τους για ενίσχυση, καταξίωση και αναγνώριση του έργου που προσφέρει η τεχνική εκπαίδευση στην κοινωνία, αφού σύμφωνα με τις δηλώσεις του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας αυτός είναι ο στόχος της Κυβέρνησης.
Πηγή: ΚΥΠΕ