Home ΛΑΡΝΑΚΑ Εγκαταλείπεται η κοινή ανάπτυξη στη Λάρνακα – Έργα €30 εκ. για αναβάθμιση μαρίνας-περιβάλλοντα χώρου
Εγκαταλείπεται η κοινή ανάπτυξη στη Λάρνακα – Έργα €30 εκ. για αναβάθμιση μαρίνας-περιβάλλοντα χώρου

Εγκαταλείπεται η κοινή ανάπτυξη στη Λάρνακα – Έργα €30 εκ. για αναβάθμιση μαρίνας-περιβάλλοντα χώρου

Στο διαχωρισμό των δύο έργων της ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας, προχωρεί και επίσημα η Κυβέρνηση, η οποία βάζει πλώρη για έργα αναβάθμισης της μαρίνας και του περιβάλλοντα χώρου και ανέγερση κτηρίου του Ναυτικού Ομίλου, εκτιμώμενης αξίας μέχρι €30 εκατ. πλέον ΦΠΑ, εισακούοντας έτσι και τις εισηγήσεις των παραγόντων της πόλης.

Παράλληλα, όπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου, στη Λευκωσία, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξης Βαφεάδης, σε κοινή προσέγγιση του Υπουργείου με τις εισηγήσεις της ad hoc επιτροπής της Λάρνακας, οι αποφάσεις για την επέκταση της μαρίνας και του Λιμένα της πόλης θα ληφθούν σε μεταγενέστερο στάδιο μετά από σχετική μελέτη εμπειρογνωμόνων.

Υπενθυμίζεται ότι οι αποφάσεις αυτές λήφθηκαν μετά τον τερματισμό της σύμβασης της κοινής ανάπτυξης αξίας €1,2 δισ. από την κοινοπραξία Kition Ocean Holdings στις 27 Μαΐου, σηματοδοτώντας την τρίτη αποτυχία της όλης προσπάθειας μετά το 2010 και το 2015.

 

 

«Ο τερματισμός της σύμβασης δεν πρέπει να στερήσει τα έργα από την πόλη της Λάρνακας και οι αποφάσεις μας για τα επόμενα βήματα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση των έργων», τόνισε ο Αλέξης Βαφεάδης.

Ειδικότερα, όσον αφορά τη συντήρηση και αναβάθμιση της μαρίνας, θα γίνουν έργα για εκβάθυνση της θαλάσσιας έκτασης περί τα 25.000 τ.μ. στο στόμιο της μαρίνας, καθώς και εργασίες συντήρησης εντός της θαλάσσιας ζώνης, για την αποπεράτωση εργασιών συντήρησης διατηρητέας αποβάθρας, για τη δημιουργία νέου χώρου ανέλκυσης και συντήρησης σκαφών, καθώς και μετακίνηση περίφραξης λόγω ανέγερσης του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας (Yacht club).

Παράλληλα, το κτίριο του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας που θα ανεγερθεί, θα περιλαμβάνει γραφεία για χρήση από τη Διεύθυνση της μαρίνας και κρατικές υπηρεσίες, χώρους ψυχαγωγίας του κοινού και θα αναμένεται ότι «θα εξελιχθεί σε κοινωνικό χώρο ψυχαγωγίας για τους πολίτες και παροχής υπηρεσιών για τους χρήστες της μαρίνας».

«Δυνητικά θα αποτελέσει εμβληματικό κτίριο για τη Λάρνακα και για τον σχεδιασμό του θα προκηρυχθεί ταχείας διαδικασίας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει χρονικά το έργο. Πρέπει να είναι κτίριο ορόσημο, καθώς θα σηματοδοτεί μια κύρια πύλη εισόδου στην Κυπριακή Δημοκρατία», τόνισε.

Τέλος, θα γίνουν έργα για την διαμόρφωση πάρκου και χώρων πρασίνων, τοπιοτέχνηση με ελεύθερη χρήση από το κοινό για σκοπούς ψυχαγωγίας και αναψυχής, παρέχοντας ελεύθερη πρόσβαση στους επισκέπτες στη θαλάσσια περιοχή της μαρίνας και στις δραστηριότητες του Ναυτικού Ομίλου.

Όπως σημείωσε ο κ. Βαφεάδης, η αξία των έργων εκτιμάται στα €25-30 εκατομμύρια, πλέον ΦΠΑ, με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Μεταφορών κατά αποκλειστικότητα ή σε συνεργασία με τον Δήμο Λάρνακας, ανάλογα με τη δυνατότητα του Δήμου στην εκτέλεση των συγκεκριμένων επιμέρους έργων.

Όσον αφορά τα χρονοδιαγράμματα, ο κ. Βαφεάδης είπε πως οι εργασίες για τη συντήρηση και αναβάθμιση της μαρίνας αναμένεται να ολοκληρωθούν περί τον Σεπτέμβρη του 2026, σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2027, που ήταν το χρονοδιάγραμμα της Kition, η ανέγερση του Yacht Club λόγω θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2027, σε σύγκριση με Φεβρουάριο του 2027, ενώ οι εργασίες για τη διαμόρφωση του πάρκου και των χώρων πρασίνου αναμένονται να ολοκληρωθούν οι εργασίες μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2026, σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2027, που ήταν το ορόσημο της σύμβασης με την Kition.

Ερωτηματικό για τις μελέτες της Kition

Αναφορικά με το θέμα της παράδοσης των μελετών που έχει διενεργήσει η Kition για τα έργα αυτά, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι το θέμα δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει. «Εμείς αναμένουμε ότι αυτό θα ξεκαθαρίσει λίαν συντόμως και ότι θα μας μεταφέρουν – όπως έχουν μεταφέρει τον εξοπλισμό στο κράτος – και τις μελέτες σαν ένα περιουσιακό στοιχείο, το οποίο θα πρέπει βάσει της σύμβασης να μεταφερθεί», είπε συμπληρώνοντας πως αν η εταιρεία δεν συνεργαστεί «εμείς θα το χειριστούμε αναλόγως».

Εξάλλου, ο κ. Βαφεάδης είπε πως Υπουργείο Μεταφορών και η ad hoc επιτροπή έχουν κοινή προσέγγιση ότι οι αποφάσεις για επέκταση της μαρίνας και του λιμανιού μπορούν να ληφθούν μετά από σχετική μελέτη εμπειρογνωμόνων, ενώ οι ανάγκες ανάπτυξης του λιμανιού πρέπει να αξιολογηθούν σε συνάρτηση με την επέκταση του λιμανιού στο Βασιλικό.

Όπως είπε, η ανάπτυξή τους θα πραγματοποιηθεί μέσω διαδικασίας σύμβασης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ενώ πρώτα θα διερευνηθεί το ενδιαφέρον από επενδυτές, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, μέσω σύντομης διαδικασίας διαβουλεύσεων, που δεν αναμένεται να ξεπεράσει τους τρεις μήνες, και στη συνέχεια θα ανατεθεί η εκπόνηση μελέτης σε ειδικούς.

Σημείωσε δε ότι η προσέγγιση για το λιμάνι της Λάρνακας πρέπει να παραμείνει ως επιβατικό λιμάνι για την εξυπηρέτηση της αγοράς τουρισμού κρουαζιέρας.

«Οι ανάγκες του κράτους πρέπει να επαναξιολογηθούν, να δούμε πού βρισκόμαστε μετά από είκοσι και χρόνια, πρέπει να επαναξιολογήσουμε τι χρειάζεται η χώρα σήμερα, τι χρειάζεται το κράτος, τι υπηρεσίες τι υποδομές και στη συνέχεια να ληφθούν αποφάσεις. Για αυτό εμείς λέμε ότι διαχωρίζουμε τα δύο, για να δοθεί χρόνος να μελετηθούν και τα δύο ξεχωριστά να μπορέσουν να υλοποιηθούν ξεχωριστά και να λειτουργήσουν με τέτοιο τρόπο που να εξυπηρετεί όχι μόνο τη Λάρνακα αλλά και τις ανάγκες της χώρας», είπε.

Τέλος, ο κ. Βαφεάδης υπενθύμισε πως έχουν ήδη προκηρυχθεί προσφορές για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με κόστος περίπου €18 εκατ. και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026, ενώ το ΥΠΕΣ θα μελετήσει τη δυνατότητα επίσπευσης της μελέτης και κατασκευής για την επέκταση της Λεωφόρου Παναγούλη που θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάπτυξη του βόρειου τμήματος της Λάρνακας.

ΚΥΠΕ

Send this to a friend