Τέλη σκυβάλων: Πόσα θα πληρώσουμε φέτος μετά τη μεταρρύθμιση των Δήμων
Πόσα τέλη σκυβάλων θα πληρώσουμε φέτος και ειδικά τώρα με τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης; Τι λογαριασμούς θα βρουν στα γραμματοκιβώτια τους όταν επιστρέψουν όσοι βρίσκονται σε διακοπές;
Ήδη κάποιοι λογαριασμοί έχουν ήδη σταλεί και παραληφθεί και αυτό που θα διαπιστώσουν οι δημότες, είναι ότι σχεδόν δεν έχει αλλάξει τίποτε. Πάνε και οι «οικονομίες κλίμακας», πάνε και τα ωραία λόγια, πάνε και οι ελπίδες. Αυτό τουλάχιστον για φέτος, διότι μέχρι την επόμενη χρονιά πολλά μπορούν να συμβούν.
Βεβαίως, για φέτος υπάρχει απάντηση σχετικά με το γεγονός ότι εν πολλοίς τα τέλη παραμένουν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, αφού οι οδηγίες που είχαν δοθεί ήταν όπως τα τέλη για το έτος 2024 αποσταλούν στους δημότες μέχρι τον Ιούνιο, δηλαδή πριν τις εκλογές της 1ης Ιουλίου.
Η συνένωση Δήμων και των υπηρεσιών τους, θεωρητικά θα επιφέρει εξοικονομήσεις αλλά αυτό θα ίσχυε αν εξελίσσονταν όλα ομαλά και όπως τα προγραμμάτιζαν οι Δήμοι, οι οποίοι, όπως είναι γνωστό, είχαν αποταθεί κατ’ επανάληψη στη Βουλή θέτοντας θέμα αύξησης των τελών. Ωστόσο η Βουλή, για δικούς της λόγους δεν ενέκρινε τις αυξήσεις, παρόλον ότι οι Δήμοι υπεδείκνυαν πως το αίτημα δεν ήταν αυθαίρετο αλλά σχετιζόταν με την ΑΤΑ, την αύξηση των καυσίμων, των υλικών, των εργατικών κοκ.
Βεβαίως οι Δήμοι θα ανασάνουν οικονομικά από το γεγονός ότι οι υπάλληλοι τους που ασχολούνταν με την έκδοση των πολεοδομικών αδειών αποσπάστηκαν στους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης (ΕΟΑ) αλλά την ίδια ώρα παραμείνει θολό το τοπίο ως προς το «ποιος θα εισπράττει τι» από τα τέλη έκδοσης των πολεοδομικών και οικοδομικών αδειών, με τους Δήμους να απαιτούν να πάρουν μέρος της πίτας την οποία προς το παρόν φαίνεται να μοιράζονται οι ΕΟΑ και η κυβέρνηση, μέσω των αδειών που θα εκδίδει η Πολεοδομία.
Πέραν των πιο πάνω, στους Δήμους φορτώθηκε η διαχείριση των επικίνδυνων οικοδομών οι οποίες μόνο ζημιά αποφέρουν, υπό την έννοια ότι πληρώνουν οι ίδιοι (μέσω των δημοτών τους) τη στήριξη των επικίνδυνων οικοδομών και πολλές φορές δεν μπορούν να εισπράξουν το κόστος από τους ιδιοκτήτες. Την ίδια ώρα οι Δήμοι φορτώθηκαν και τη συντήρηση των δρόμων, ακόμη και των δρόμων πρωταρχικής σημασίας και για το έργο αυτό θα τους παραχωρηθεί κονδύλι €3 εκατ. (για ένα χρόνο).
Όπως είχε υποδείξει και ενώπιον της Βουλής ο πρόεδρος της Ένωσης Δήμων κ. Ανδρέας Βύρας, το κονδύλι των €3 εκατ., κονδύλι που διαθέτει η κυβέρνηση, αρκεί μόνο για τους δρόμους της Λευκωσίας.
Υπενθυμίζεται, ότι ενώπιον της Βουλής τέθηκε και θέμα αλλαγής του στόλου των σκυβαλοφόρων και όπως είχε λεχθεί από τον τότε Δήμαρχο Έγκωμης κ. Ζαχαρία Κυριάκου, το κόστος κυμαίνεται στα €15 εκατ. τα οποία βεβαίως θα επωμιστούν οι δημότες.
Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι υπόλοιποι Δήμοι και στην πορεία αναμένεται να διαφανεί κατά πόσον η μεταρρύθμιση θα λειτουργήσει υπέρ των δημοτών ή αν οι αλλαγές που έγιναν με την αύξηση του αριθμού των Δήμων από 17 που προτείνονταν σε 20, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην επιβίωση τους.
Όσον αφορά τους Δημότες όλων των Δήμων, στην παρούσα φάση πρέπει να ξέρουν ότι φέτος θα πληρώσουν όσα τέλη πλήρωσαν και πέρυσι, οπόταν μπορούν να κάνουν τον προγραμματισμό τους.
Πηγή: Philenews.com