Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Υποστελεχωμένες και αφύλακτες 24 παραλίες – Σε απεργία κατέρχονται οι ναυαγοσώστες
Υποστελεχωμένες και αφύλακτες 24 παραλίες – Σε απεργία κατέρχονται οι ναυαγοσώστες

Υποστελεχωμένες και αφύλακτες 24 παραλίες – Σε απεργία κατέρχονται οι ναυαγοσώστες

Οι λουόμενοι μένουν εκτεθειμένοι τις πρωινές και τις βραδινές ώρες. Σε 24ωρη προειδοποιητική απεργία κατέρχονται στις 25 Ιουλίου οι ναυαγοσώστες, θέτοντας στην προμετωπίδα των αιτημάτων τους τη στελέχωση, τη σύσταση και τη λειτουργία Αρχής Ασφάλειας Παραλιών
Αφύλακτες παραμένουν 24 παραλίες παγκύπρια, ενώ στα συρτάρια του Υπουργείου Εσωτερικών βρίσκεται εδώ και έξι χρόνια το Εθνικό Σχέδιο Ασφάλειας Παραλιών «Σαλαμίς».

Την ίδια ώρα, οι ναυαγοσώστες θέτουν ζητήματα υποστελέχωσής τους και ασφάλειας των λουόμενων. Οι ναυαγοσώστες καταγγέλλουν ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για επίλυση των προβλημάτων και προχωρούν στη λήψη απεργιακών μέτρων, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τους λουόμενους, κυρίως τις πρωινές και τις βραδινές ώρες.

Θέματα ασφάλειας

 

 

Σε 24ωρη προειδοποιητική απεργία προχωρούν στις 25 Ιουλίου οι ναυαγοσώστες, θέτοντας στην προμετωπίδα των αιτημάτων τους τη στελέχωση, τη σύσταση και τη λειτουργία Αρχής Ασφάλειας Παραλιών. Η διασπορά των αρμοδιοτήτων, όπου άλλος είναι υπεύθυνος να αποφασίζει για τις διάφορες υπηρεσίες, άλλος για τα ωράρια και άλλος για τους μισθούς, δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα, καθώς και σύγχυση. Την ίδια ώρα, σημειώνουν πως πολλές από τις παραλίες είναι υποστελεχωμένες ή καθόλου στελεχωμένες με ναυαγοσώστες, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των λουόμενων.

Διάσπαρτες οι αρμοδιότητες

Μεγάλο ζήτημα έχει δημιουργηθεί με τις αρμοδιότητες των ναυαγοσωστών όσον αφορά την ασφάλεια των παραλιών, τα ωράρια και τους μισθούς. Το εποπτικό προσωπικό για τα πιο πάνω ζητήματα είναι διάσπαρτο, δηλαδή, δεν υπάρχει μια ενιαία αρχή που να λαμβάνει όλες τις αποφάσεις για τα ζητήματα που περικλείουν τους ναυαγοσώστες. Με βάση το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, κάποια θέματα εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των Τοπικών Αρχών, άλλα στις Επαρχιακές Διοικήσεις κι άλλα στο Υπουργείο Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων. Δηλαδή, άλλος είναι υπεύθυνος για τον πύργο ελέγχου, άλλος για τον εξοπλισμό, κι άλλοι για το πρόγραμμα εργασίας, για τους μισθούς, για το πώς θα στελεχώνονται οι παραλίες και άλλα συναφή.

Αυτό που χρειάζεται, όπως δήλωσε στον «Π» ο γενικός γραμματέας της ΟΕΚΔΥ ΣΕΚ Γιώργος Κωνσταντίνου, είναι η τοποθέτηση ενός εποπτικού προσωπικού, το οποίο να γνωρίζει το αντικείμενο, τις ανάγκες και τις δυσκολίες ώστε να μπορεί να λάβει τις σωστές αποφάσεις. «Αυτή τη στιγμή έχουν την εποπτεία άτομα που δεν έχουν καμία γνώση ναυαγοσωστικής», κατήγγειλε. «Για να μπορούν να λυθούν τα προβλήματα και να λειτουργεί σωστά το τμήμα, πρέπει να δημιουργηθεί μια ενιαία υπηρεσία, η οποία θα είναι στελεχωμένη με το κατάλληλο προσωπικό», σημείωσε.

Στα συρτάρια το σχέδιο «Σαλαμίς»

Το θέμα της διασποράς των αρμοδιοτήτων συζήτησαν πολλές φορές οι εκπρόσωποι των ναυαγοσωστών με το Υπουργείο Εσωτερικών. Στο πλαίσιο των συζητήσεων είχε συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών η δημιουργία του Εθνικού Σχεδίου Ασφάλειας Παραλιών «Σαλαμίς». Σκοπός του σχεδίου είναι να λύσει τα πιο πάνω προβλήματα αναθέτοντας την ολική εποπτεία για τα ζητήματα των ναυαγοσωστών στην υπηρεσία ασφάλειας παραλιών. Σχέδιο, το οποίο αραχνιάζει στα συρτάρια του Υπουργείου Εσωτερικών εδώ και έξι χρόνια. «Δεν υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω καθυστέρηση, οι ανάγκες είναι εδώ όπως και τα προβλήματα και χρίζουν άμεσης λύσης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντίνου, επισημαίνοντας την κύρια αιτία η οποία οδήγησε τους ναυαγοσώστες να κατέλθουν σε 24ωρη απεργία. Εξήγησε δε πως το θέμα κωλυσιεργεί, κυρίως λόγω έλλειψης βούλησης για τη λήψη πολιτικής απόφασης, ενώ η πρόταση δεν έχει τεθεί ακόμη ενώπιον της Βουλής. «Για να συσταθεί η υπηρεσία, υπήρξαν διαβουλεύσεις με την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, είχε ετοιμαστεί ένα νομοσχέδιο, στάλθηκε στη Νομική Υπηρεσία, έγινε νομοτεχνικός έλεγχος, αλλά δεν προχώρησε η σύσταση και το νομοσχέδιο βρίσκεται στο Υπουργείο Εσωτερικών παγοποιημένο».

Για να λυθεί το πρόβλημα της διασποράς αρμοδιοτήτων, τόνισε ο κ. Κωνσταντίνου, πρέπει να υπάρχει μόνο μια υπηρεσία η οποία θα έχει υπό τον έλεγχό της όλες τις αρμοδιότητες που αφορούν την εργασία του ναυαγοσώστη. Με αυτόν τον τρόπο, είπε, θα υπάρξει μια ομοιομορφία σε παγκύπρια βάση και «η υπηρεσία στην ολότητά της θα λειτουργεί πολύ πιο αποτελεσματικά».

4896710641003938 Navagosostes 1
Η υποστελέχωση

Ο γενικός γραμματέας της ΟΕΚΔΥ ΣΕΚ αναφέρθηκε επίσης και στο πρόβλημα της υποστελέχωσης, κάνοντας λόγο για παραλίες που λειτουργούν χωρίς ναυαγοσώστες, ενώ κανονικά θα έπρεπε να υπήρχαν το λιγότερο δύο. Εξήγησε πως κατά τη διάσωση ενός λουόμενου είναι απαραίτητοι δύο ναυαγοσώστες, ο ένας να βγάλει έξω τον λουόμενο από τη θάλασσα κι ο άλλος να του παρέχει τις πρώτες βοήθειες.

Τα προβληματικά ωράρια

Ένα άλλο εξίσου σοβαρό ζήτημα που ταλανίζει τους ναυαγοσώστες και τον κλάδο τους είναι τα ωράρια. Οι ναυαγοσώστες εκτελούν ωράρια 10:00-17:00 ή 10:00-18:00 (ανάλογα με την παραλία), με αποτέλεσμα οι λουόμενοι να μένουν εκτεθειμένοι τις πρωινές και τις βραδινές ώρες. «Θεωρώ ότι ασφαλές θα ήταν το ωράριο να ξεκινούσε με την ανατολή του ήλιου και να τέλειωνε με τη δύση του», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντίνου, επισημαίνοντας την ανάγκη για περισσότερες ώρες φύλαξης.

Αναφορά έκανε και στις παραλίες οι οποίες λειτουργούν ολόχρονα, δηλαδή είναι προσβάσιμες και τον χειμώνα για κολύμπι, και στο σύνολό τους δεν έχουν καθόλου ναυαγοσώστες ή έχουν μόνο έναν.

Δύσκολο να γίνεις ναυαγοσώστης

«Δύσκολη» χαρακτήρισε ο κ. Κωνσταντίνου τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος για να περάσει τις απαιτούμενες εξετάσεις, ώστε να μπορεί να ασκεί το επάγγελμα του ναυαγοσώστη. Επιπλέον, πρέπει να περάσει από ιατρικές εξετάσεις, οι οποίες θα επιβεβαιώνουν ότι είναι υγιής, και προπάντων ότι δεν έχει μεταδοτικές ασθένειες. Άλλος ανασταλτικός παράγοντας είναι η εποχική απασχόληση, δηλαδή ο ναυαγοσώστης εργάζεται μόνο κάποιους μήνες τον χρόνο. Θα πρέπει, επίσης, να έχει καλή φυσική κατάσταση.

Αφύλακτες παραλίες

Επαρχία Αμμοχώστου: Γλυκύ νερό, Αρμηροπήγαδο, Σειρήνα, Λομπαρδή, Νισσιά, Νισσιά Garden, Παγίδα Σωτήρας, Dome και Λούκκος του Μάντη.

Επαρχία Πάφου: Φιλιώτης, Alexander, Αργάκα και Γιαλιά. Οι παραλίες Ήλιος και Λαουρού ήταν στελεχωμένες με δύο βάρδιες πέρσι αλλά φέτος θα στελεχώνονται μόνο με μία βάρδια ναυαγοσωστών.

Επαρχία Λάρνακας:Αλαμινός, Μενεού, Λόρδος και Ορμήδεια.

Επαρχία Λεμεσού: Ladies Mile (δυο πύργοι χωρίς στελέχωση από τους τρεις), Κούριο (ένας πύργος χωρίς στελέχωση από τους δύο), Αυδήμου, Πισσούρι (ένας πύργος χωρίς στελέχωση από τους δύο), Ακτή του κυβερνήτη, Saint Rafael και Santa Barbara.

 

4896710641003938 Navagosostes 1

 

 

Send this to a friend