Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Αν. Δ/ντης Μεταφοράς: Προσφορές για νέα έργα €45 εκ. ενώπιον ΔΣ ΑΗΚ
Αν. Δ/ντης Μεταφοράς: Προσφορές για νέα έργα €45 εκ. ενώπιον ΔΣ ΑΗΚ

Αν. Δ/ντης Μεταφοράς: Προσφορές για νέα έργα €45 εκ. ενώπιον ΔΣ ΑΗΚ

Ενώπιον του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΗΚ τίθενται σήμερα Τρίτη δύο νέες προσφορές για εγκατάσταση νέων υποσταθμών μεταφοράς, αναβάθμιση υφιστάμενων υποσταθμών και εγκατάσταση μετασχηματιστών, συνολικού ποσού 45 εκατομμυρίων ευρώ, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Αναπληρωτής Διευθυντής Μεταφοράς της ΑΗΚ Κώστας Στασόπουλος, προσθέτοντας ότι σε περίπτωση έγκρισης των δύο αυτών προσφορών, συνολικά φέτος θα έχουν κατακυρωθεί προσφορές για νέα έργα συνολικού ποσού 76 εκ. ευρώ στη Διεύθυνση Μεταφοράς.

Ο κ. Στασόπουλος τόνισε πως «πρώτη προτεραιότητα της ΑΗΚ είναι η σταθερότητα και η ευστάθεια του συστήματος», ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει, μεταξύ άλλων, στη ζήτηση και στις αντίξοες καιρικές συνθήκες, προσθέτοντας ότι «το κυριότερο είναι ο καταναλωτής να μπορεί να λαμβάνει ρεύμα απρόσκοπτα».

Άλλη προτεραιότητα της Αρχής, συνέχισε, είναι να βοηθήσει στην διείσδυση νέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), κάτι που για να γίνει, όπως είπε, χρειάζονται νέες εναέριες γραμμές και υπόγεια καλώδια, νέοι υποσταθμοί μεταφοράς, νέοι μεγάλοι μετασχηματιστές, στους οποίους να ενωθούν οι ΑΠΕ, καθώς και αναβάθμιση υφιστάμενων υποσταθμών, οι οποίοι θα πρέπει πλέον να καταστούν ψηφιακοί.

Σημείωσε ότι αρκετοί από τους 57 υφιστάμενους σταθμούς έχουν ήδη γίνει ψηφιακοί.

Πιο συγκεκριμένα, ο Αναπληρωτής Διευθυντής Μεταφοράς της ΑΗΚ είπε ότι η Αρχή ακολουθεί τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης της (2024 – 2033) το οποίο αφορά, μεταξύ άλλων, την κατασκευή νέων εναέριων γραμμών, υπόγειων καλωδίων, νέων υποσταθμών και αναβάθμιση υφιστάμενων υποσταθμών.

Ανέφερε ότι στο πλαίσιο του 10ετούς προγράμματος που εγκρίθηκε πρόσφατα, εισήλθαν 27 νέα έργα ΑΠΕ, αριθμός που αποτελεί τον μεγαλύτερο που υπύρξε ποτέ, και παράλληλα έχουν αυξηθεί τα ποσά για νέα έργα, ετησίως, από τα 12 με 15 εκατομμύρια ευρώ προηγουμένως, στα 70 – 90 εκ. ευρώ.

Ανέφερε επίσης ότι στη σημερινή συνεδρία του ΔΣ της ΑΗΚ θα τεθεί η κατακύρωση δύο μεγάλων προσφορών, ύψους 25 εκ. ευρώ και 20 εκ. ευρώ έκαστη, και πρόσθεσε πως πρόσφατα, κατακυρώθηκε μία προσφορά, ύψους 20 εκ. ευρώ και δυο άλλες, ύψους 2,3 εκ. ευρώ.

«Κάναμε τεράστια προσπάθεια φέτος για αύξηση των έργων που θα εκτελέσουμε και έρχονται και άλλα έργα για το τρέχον έτος», υπογράμμισε.

Αναφορικά με τις προσπάθειες της ΑΗΚ για μείωση του κόστους του ηλεκτρισμού, ο κ. Στασόπουλος είπε στο ΚΥΠΕ ότι η Αρχή έχει κάνει προτάσεις στο Υπουργείο Οικονομικών και έχουν εγκριθεί μεγάλα έργα για να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης της ΕΕ, προσθέτοντας ότι «το κόστος αυτών των έργων δεν θα κληθεί να το πληρώσει ο καταναλωτής».

Σημείωσε ότι μαζί με τη διανομή τα κονδύλια για αυτά τα έργα ανέρχονται συνολικά γύρω στα 140 – 150 εκ. ευρώ, για διάστημα τριών ετών.

Κληθείς να σχολιάσει αναφορές ότι οι αστοχίες και οι αδυναμίες του δικτύου μεταφοράς είναι υπεύθυνες για τις περικοπές ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά συστήματα, ο Αναπληρωτής Διευθυντής Μεταφοράς της ΑΗΚ είπε ότι «οι περικοπές που παρατηρούνται κατά καιρούς σε μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά και πρόσφατα σε μικρότερα συστήματα καμία σχέση δεν έχουν με την υποδομή του δικτύου μεταφοράς αφού είναι ήδη ενωμένα και στις περισσότερες περιπτώσεις τροφοδοτούν το δίκτυο».

«Οι αποκοπές γίνονται λόγω του ότι η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας είναι μικρότερη από την παραγωγή των φωτοβολταϊκών συστημάτων», με αποτέλεσμα να απορρίπτεται η επιπλέον παραγωγή, πρόσθεσε.

Επιπλέον, ανέφερε ότι «πρέπει να υπάρχει μια σταθερή παραγωγή από συμβατικές πηγές ενέργειας για σκοπούς σταθερότητας του συστήματος».

Ερωτηθείς κατά πόσον ο ιδιοκτήτης του συστήματος μεταφοράς έχει προνοήσει να αναπτύξει δίκτυο μεταφοράς που να επιτρέπει τη σύνδεση ή τη διείσδυση ΑΠΕ από οπουδήποτε και για οποιονδήποτε στην Κύπρο, ο κ. Στασόπουλος είπε ότι αυτό είναι ανέφικτο γιατί αυτό συνεπάγεται να κατασκευάσεις ένα τεράστιο δίκτυο το οποίο θα στοιχίσει  εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Πρόσθεσε πως «το υφιστάμενο δίκτυο ήταν σχεδιασμένο, μέχρι πρόσφατα, να ξεκινά από τους ηλεκτροπαραγωγούς σταθμούς (Βασιλικού και Δεκέλειας) με δυνατές εναέριες γραμμές και καλώδια και να προχωρεί προς τις πόλεις και στη συνέχεια στην ύπαιθρο με πιο μικρές γραμμές, λόγω της μικρότερης ζήτησης στην ύπαιθρο.

Ανέφερε ότι σήμερα τα μεγάλα φωτοβολταϊκά, τα οποία θέλουν να εγκατασταθούν στις απομακρυσμένες γεωργικές περιοχές, όπου η γη είναι πιο φθηνή, θα μεταφέρουν το ηλεκτρικό ρεύμα ανάποδα (από την ύπαιθρο στις πόλεις), προσθέτοντας ότι «για να μεταφερθεί ανάποδα το ρεύμα πρέπει να ενδυναμωθούν οι γραμμές και τα καλώδια».

«Η ενδυνάμωση των γραμμών απαιτεί πολύ μεγάλες επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ», τα οποία θα κληθεί να πληρώσει ο καταναλωτής – πελάτης, ενώ θα χρειαστεί και μεγάλος χρόνος για να γίνει αυτή η ενίσχυση των γραμμών, πρόσθεσε.

Ο κ. Στασόπουλος εξήγησε ότι χρειάζονται πολλά χρόνια για να γίνει μια νέα εναέρια γραμμή καθώς χρειάζονται αρκετές κρατικές εγκρίσεις και πρόσθεσε πως πρόσφατα δόθηκε πολεοδομική άδεια για μια γραμμή για την οποία η αίτηση έγινε από την ΑΗΚ πριν από έξι χρόνια.

Ανέφερε επίσης ότι δεν μπορεί προκαταβολικά να προχωρήσει η ΑΗΚ σε ενδυνάμωση του δικτύου αναμένοντας πότε και αν θα γίνει η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στην ύπαιθρο και πρόσθεσε πως από την άλλη, προς το παρόν, λόγω της μη δυνατότητας αποθήκευσης της ενέργειας, μεγάλο μέρος της παραγωγής από ΑΠΕ στο τέλος της ημέρας θα πρέπει να βγαίνει εκτός συστήματος για σκοπούς σταθερότητας του συστήματος.

ΚΥΠΕ

Send this to a friend