Όταν το Λύκειο Αραδίππου Τάσος Μητσόπουλος αγκάλιασε την Μάγδα Φύσσα (φώτο)
Σάββατο πρωί και η πόρτα του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου είναι ανοιχτή, με την κ. Μάγδα Φύσσα να είναι στην κεντρική είσοδο περιστοιχισμένη με μαθητές και δασκάλους από την Κύπρο -το Λύκειο Αραδίππου «Τάσος Μητσόπουλος»- και το Κερατσίνι -το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο/Λύκειο Κερατσινίου-Δραπετσώνας»- που την αγκαλιάζουν και με δάκρυα στα μάτια την ρωτούν «εμείς μπορούμε να σας αποκαλούμε….μάνα;».
Η κ. Μάγδα το κεντρικό πρόσωπο μιας πολύωρης εκδήλωσης που μετατράπηκε σε «Κιβωτό του Νώε την ανθρωπιάς» όπως την αποτύπωσε πολύ ανάγλυφα η στιχουργός Λίνα Νικοκαλοπούλου, που ήταν παρούσα στο αμφιθέατρο του σχολείου. Εκεί και η Φωτεινή Βελεσιώτου, η Αναστασία Μουτσάτσου, οι αδελφές « Σκιαδαρέσες», ο διασώστης Ιάσονας Αποστολόπουλος, ο Δήμαρχος της πόλης και δεκάδες μαθητές και γονείς που έγιναν συνοδοιπόροι σε ένα ταξίδι αλληλεγγύης, που στήνει οδοφράγματα στον φασισμό.
Και η «Κιβωτός του Νώε» μετέφερε την περασμένη βδομάδα από την Κύπρο στο Κερατσίνι, έντεκα μαθητές της Γ’ Λυκείου από το ομώνυμο Λύκειο της Αραδίππου, δύο απόφοιτους με Παλαιστινιακή καταγωγή, τον Φαϊσάλ και τη Σάρα», 4 Κύπριους καθηγητές και την «ψυχή» της πρωτοβουλίας την φιλόλογό τους Στεφανία Πάρπα, οι οποίοι ταξίδεψαν με δικά τους έξοδα από την Κύπρο για να συμπαρασταθούν στον αγώνα της Μάγδας Φύσσα, να γνωρίσουν τη «μάνα» που έγινε σύμβολο γιατί «ορφάνεψε από το ένα της παιδί» και να συνδράμουν οικονομικά στον δικαστικό αγώνα που δίνεται ακόμη στο Εφετείο ενάντια στην εγκληματική οργάνωση της «Χ-Α». «Το ελάχιστο που μπορούσαμε να κάνουμε είναι η οικονομική ενίσχυση ,θα είμαστε δίπλα σας πάντα από δω και πέρα» η ομόθυμη υπόσχεση των παιδιών αυτών που -στην πλειοψηφία τους- μέχρι πριν ένα χρόνο δεν ήξεραν τίποτε για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα.
Η απόφαση των μαθητών ήταν να στηρίξουν οικονομικά τον δικαστικό αγώνα αυτών των δύο γυναικών. «Για να μην υπάρξει άλλη μάνα να θρηνήσει το παιδί της. Η υπόθεση της κ. Μάγδας είναι πιο πολιτικοποιημένη, της κ. Ανδριάνας είναι κυβερνητική συγκάλυψη. Θέλαμε να ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες, να μάθουν όσοι δεν γνωρίζουν, όσοι είναι αδιάφοροι. Οι περισσότεροι, δυστυχώς, έχουν άγνοια» μάς λέει η Κύπρια μαθήτρια Μαρία Ανδρέου. «Σήμερα υποστηρίζουμε τη μάνα που έχασε το παιδί της. Αυτός ο σκοπός θέλει αφοσίωση αλλά αξίζει τον κόπο. Αξίζει το «όλοι μαζί». Μόνο έτσι μπορεί να γυρίσει ο κόσμος, να αλλάξει πορεία, να αρχίσει να αχνοφαίνεται το φως που εμείς αναζητάμε.. Ο δεσμός μεταξύ μας είναι τόσο ισχυρός, που χθες προετοιμάζοντας την εκδήλωση αρχίσαμε όλοι να κλαίμε. Ισχυρός δεσμός ανάμεσα σε καθαρές ψυχές, που αρνούνται να βάλουν την ανθρωπιά τους υποθήκη και προτιμούν να αναζητούν αυτά που τους ενώνουν και όχι αυτά που τους χωρίζουν. ´Ετσι και εμείς, ένα τσούρμο μαθητές, βαδίζουμε χέρι –χέρι, με διαφορετικές ιστορίες αλλά με κοινό προορισμό: μια κοινωνία που έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο» τα συγκλονιστικά λόγια της Σάρας Ελ Αλουάνι, που δηλώνει Κύπρια –Παλαιστίνια- Λιβανέζα.
Οι μαθητές της Κύπρου φέτος διακίνησαν με επιμονή το ημερολόγιό τους στο Φεστιβάλ Βιβλίου της Λευκωσίας, της Λεμεσού και στο εμπορικό κέντρο της Λάρνακας». «Τρέχαμε με το λεωφορείο, με δικά μας έξοδα, να πάμε στο Φεστιβάλ βιβλίου, για το δικό μας ημερολόγιο. ´Ηταν το μήνυμα που θέλαμε να διαδώσουμε και έτσι δεν λογαριάζαμε ούτε χρόνο ούτε έξοδα» λέει ο Κύπριος Χρίστος Μάρκου (Γ’ Λυκείου).
Όμως δεν έβρισκαν πάντα «ανοιχτά αυτιά» όταν τους ενημέρωναν για τον σκοπό. ´Αγνοια, αδιαφορία, καχυποψία, άρνηση; «Στη Λάρνακα υπήρχε αδιαφορία, μας αγνοούσαν, όμως εμείς επιμείναμε και πετύχαμε τη διάδοση του βιβλίου μας», μάς λέει η Μύρια Γρηγορίου (Γ’Λυκείου).
Οι περισσότεροι μαθητές δεν ήξεραν τη δράση της ναζιστικής οργάνωσης στην Ελλάδα, όμως πείσμωσαν όταν τη γνώρισαν. Ο μαθητής Δημήτρης Μελάς είναι ειλικρινής. «Δεν ήξερα την ιστορία του Παύλου, την έμαθα με αφορμή το ημερολόγιό μας. ´Οσο μάθαινα λεπτομέρειες για τη συμπεριφορά των δολοφόνων του Φύσσα, πείσμωνα περισσότερο. Να πουλήσω περισσότερα βιβλία, να ´ρθούμε στην Ελλάδα, να δώσω συγχαρητήρια στην κ. Φύσσα για τη δύναμη που έχει να συνεχίζει να αγωνίζεται. Θέλω να μου πει για τη ζωή του Παύλου από τότε που ήταν παιδί, ποια ήταν η ζωή του». «Και ´γώ. Τώρα έμαθα την ιστορία του Παύλου Φύσσα.. Πεισμώσαμε, θέλαμε να γνωρίσουμε αυτήν την μάνα, να μας πει πώς είναι μια μάνα που χάνει το παιδί της, λυπητερό, ανατριχιαστικό, υπάρχει πολλή δύναμη σε αυτήν την γυναίκα. Την θαυμάζω..» η εξομολόγηση της Μύριας Γρηγορίου.
Ο Νικόλας Κάππελος (Γ’Λυκείου) δηλώνει τυχερός που βρέθηκε στην Αθήνα. «Δεν ήξερα για τη δολοφονία του Παύλου, όσο περισσότερο μαθαίνω θέλω δικαίωση και τιμωρία των ενόχων. Εγώ τώρα αρχίζω να κατανοώ προβλήματα που έχει ο κόσμος και τι σημαίνει φασισμός». Άλλη μια απόδειξη ότι η γνώση θέλει κάποιον για τη «σπορά». Και εδώ ο ρόλος αυτός ανήκει επάξια στην καθηγήτριά τους, τη Στεφανία Πάρπα, που πίστεψε στην ιδέα και τη συνεχίζει εδώ και τρία χρόνια.
Μόνο δύο Κύπριοι μαθητές γνώριζαν την ιστορία της δολοφονίας του Παύλου. Ο ένας είναι ο Σωτήρης Ξενοφώντος, που ως μέλος της ΕΔΟΝ (νεολαία του ΑΚΕΛ) και της Παγκύπριας Μαθητικής ´Ενωσης ήξερε από την πρώτη μέρα τι είχε συμβεί, είχε κάνει έρευνα για την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, στην Κύπρο και στη δράση της «Χρυσής Αυγής» στην Ελλάδα, τις επιθέσεις σε μετανάστες και την δολοφονική επίθεση εδώ στο Κερατσίνι που βρισκόμαστε. «Ακροδεξιά υπάρχει και στην Κύπρο και μάλιστα αυξάνεται η δράση της τα τελευταία χρόνια ραγδαία. Βίαιη συμπεριφορά απέναντι σε όσους διαφωνούν με την ιδεολογία τους, σε αλλοεθνείς και αλλόθρησκους. Στο Λύκειο Αραδίππου έχει «χτιστεί» μια κοινωνία που αγκαλιάζει τους ελάχιστους αλλοδαπούς συμμαθητές μας και περιορίζει τις ρατσιστικές συμπεριφορές ώστε να μην εκφράζονται. Μπορεί να υπάρχει λεκτικός εκφοβισμός, όμως μακριά από τα δικά μας μάτια. Και σίγουρα όχι βία. Το κατακτήσαμε. Θα ήθελα να μιλήσω ώρες με την κ. Φύσσα και να της πω «Μπορεί να έχετε χάσει τον γιο σας κ. Μάγδα, αλλά με αυτόν τον αγώνα σας είμαστε όλοι μας παιδιά σας (δάκρυσε ο μαθητής). Αυτό το ταξίδι στην Αθήνα είναι πνευματικός φάρος για τη ζωή μας. ´Ολοι οι άνθρωποι που γνωρίσαμε εδώ είναι για μας κληρονομιά» τα ώριμα λόγια του τελειόφοιτου μαθητή Σωτήρη Ξενοφώντος.
Η δεύτερη μαθήτρια που δεν ήταν ανυποψίαστη, είναι η Μύρια Ξιούρουππα, η οποία μάς είπε πως ο δρόμος που την έφερε στη δράση αυτή ήταν η οικογενειακή της ιστορία: «Έχουμε στην οικογένειά μας αγνοούμενο πολέμου από την περιοχή της Αγιάς Βαρβάρας της Λευκωσίας, όπου σήμερα δίπλα υπάρχει παλιό ναρκοπέδιο και υψωμένη τουρκική σημαία. ´Εχω ακούσει ιστορίες της προσφυγιάς από τη γιαγιά μου και βλέπω τώρα παιδιά πρόσφυγες να έρχονται στην Κύπρο. Αυτό θα έπρεπε να τους συγκινεί όλους, για λόγους ανθρωπιάς. Είναι η ίδια εικόνα της προσφυγιάς, των παππούδων μας και των σημερινών προσφύγων. Χωρίς πατρίδα, χωρίς σπίτι, χωρίς οικογένεια. Πώς να νοιώθει κάποιος όταν ξέρει ότι δεν θα επιστρέψει στην πατρίδα του και στο σπίτι του; Στη φετινή δράση συμμετείχα πιο συνειδητά γιατί προέρχομαι από πολιτικοποιημένη οικογένεια. Είχα ακούσει από πολύ νωρίς για τον Παύλο και τη Μάγδα. Σκέφτομαι πώς μπορεί ένα κράτος να μην δώσει δικαιοσύνη σε αυτήν την μάνα; Το ίδιο σκέφτομαι και για τη μάνα του Θανάση. Τα ίδια παντού. Φοβάμαι ότι μπορεί και ´μείς να βρεθούμε στην ίδια θέση όταν είμαστε σε πορείες και συγκεντρώσεις. Χρειάζεται ενότητα και το «μαζί». Μεγάλη μου τιμή να γνωρίσω την κ. Φύσσα, που είναι ηρωίδα. Πώς μπορούν να της μιλούν τόσο άσχημα, να την λοιδωρούν μέσα στο δικαστήριο, όταν έχει τόσο πόνο. Τα χρήματα που δώσαμε είναι το ελάχιστο, ό,τι άλλο μπορούμε να το κάνουμε από δω και πέρα θα το κάνουμε. Η ακροδεξιά στην Κύπρο αυξάνεται και εκδηλώνεται με βία. Θυμόσαστε τα γεγονότα στην Πάφο, την επίθεση στο μαγαζί της προσφύγισσας από τη Συρία. Θα είμαστε πάντα δίπλα σε αυτούς που διεκδικούν το δίκιο τους. Το μήνυμα είναι ενωμένοι να διεκδικούμε αυτά που μας αξίζουν, πιο δίκαιη κοινωνία που να αποδέχεται όλους με την άποψή τους». Αυτά είναι τα λόγια μιας 17χρονης μαθήτριας από την Κύπρο.
Ο Παλαιστίνιος φοιτητής Φαϊσάλ Αλαϊντί, απόφοιτος του Λυκείου Αραδίππου, έγραψε ένα ποίημα για τα παιδιά της Γάζας και το αφιέρωσε στην κ. Φύσσα, λέγοντας πως αυτά που ένοιωσε εκείνη την ημέρα συζητώντας με τη μητέρα του Φύσσα ήταν ό,τι σπουδαιότερο έχει ζήσει μέχρι σήμερα. «Θα επιστρέψουμε. Θα επιστρέψουμε, μου είπε η μαμά. Και σήμερα, μετά από πάνω από 100 μέρες γενοκτονίας στη λωρίδα της Γάζας, με μια μεγάλη λύπη στην καρδιά αναρωτιέμαι πού και με ποιους . Ποτέ…. Αναγνώστη σιωπούμε όταν τα παιδιά κοιμούνται, όχι όταν σκοτώνονται.» Χειροκροτήματα και αγκαλιές με την κ. Φύσσα.
«Μακάρι», ευχήθηκε η Ευγενία Περδικομάτη, μαθήτρια της Α’ Λυκείου του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου, «να βρεθούν μιμητές και από άλλα σχολεία της Ελλάδας για ανάλογες συνέργειες και δράσεις, γιατί «μόνο αν χτίζουμε τέτοιες γέφυρες υπάρχει μέλλον και για μας, μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο».
Οι μαθητές της Κύπρου διάβασαν αποσπάσματα από τις δηλώσεις των Ελλήνων καλλιτεχνών που συμπεριλαμβάνονται στο ημερολόγιό τους, τραγούδησαν κυπριακά και ελληνικά τραγούδια, απηύθυναν λόγια συμπαράστασης στη Μάγδα Φύσσα.
Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου με χορογραφίες, θεατρικά δρώμενα και τραγούδια έστειλαν το δικό τους μήνυμα αλληλεγγύης. Το δικό τους ημερολόγιο με ζωγραφιές των ίδιων των μαθητών, είναι αφιερωμένο στο «Χαμόγελο του Παιδιού»
«Αυτονόητη η συμμετοχή μου σε μια εκδήλωση για τα παιδιά, που είναι το μέλλον», είπε η Αναστασία Μουτσάτσου. ´Ομως η κοινωνία μας, ως καπιταλιστική που είναι, ασχολείται μόνο με το κέρδος, τις αγορές και την εκμετάλλευση, όχι με το μέλλον των παιδιών, απαξιώνει τον άνθρωπο στο σύνολό του. Οι άνθρωποι στην Κύπρο, επειδή έχουν βιώσει τον πόλεμο και την προσφυγιά, ίσως μάς δείχνουν τον δρόμο της αλληλεγγύης και της ενσυναίσθησης. Εύχομαι να μην χρειαστεί στην Ελλάδα να έχουμε αντίστοιχη εμπειρία για να ευαισθητοποιηθούμε». Η Φωτεινή Βελεσιώτου ένοιωσε χαρά συμμετέχοντας στην εκδήλωση γιατί, όπως μας είπε «ήμουν δασκάλα 24 χρόνια, οπότε η ευαισθησία μου είναι ακόμη μεγαλύτερη. Στο ημερολόγιο των παιδιών της Κύπρου έγραψα και εγώ ένα κείμενο. Η εκδήλωση ορθώνει τοίχο ενάντια στον φασισμό, τον οποίο τον νοιώθουμε καθημερινά στο πετσί μας».
Η Νίκη και η ´Ολγα Σκιαδαρέση, που τραγούδησαν στην εκδήλωση, δήλωσαν μαχήτριες «γι’ αυτό ενισχύουμε τη μάχη που δίνουν από τόσο μικρά και τόσο νωρίς αυτά τα παιδιά. Αυτή η αντίληψη δεν υπάρχει σε όλα τα σχολεία και έχει την αξία του, γιατί είναι παιδιά ενός Καλλιτεχνικού σχολείου. Η ιστορία έχει δείξει ότι το μαχητικό πνεύμα αλλοτριώνεται με τα χρόνια, εμείς προσπαθούμε να πάμε κόντρα σε αυτό, να πείσουμε ότι μπορούμε να διατηρήσουμε το παιδί μέσα μας, που είναι μαχητικό, που πάει ενάντια στην κακία, που δεν αποδέχεται την αδικία, που δεν λέει να κοιτάξω τον εαυτό μου, γιατί έτσι επιβιώνω καλύτερα. Αυτό το μήνυμα θέλουμε να στείλουμε, ότι υπάρχουν και αυτοί που όταν μεγαλώσουν διατηρούν το παιδί μέσα τους και δεν αλλοτριώνονται, αντιστέκονται σε κάθε αντιδραστικό, δεν ασχολούνται μόνο με τον εαυτό τους. Και εμείς μέσα από τη μουσική μας, προσπαθούμε να περάσουμε τέτοια μηνύματα. Συγκινητικό όταν βλέπεις ότι υπάρχουν θεσμοί που κάνουν αντίστοιχες δράσεις που στηρίζουν και τις δικές μας αξίες. Το ελάχιστο που μπορείς να κάνεις είναι η συμμετοχή σε τέτοια δράση. Οριακά είναι υποχρέωσή μας».
«Το μήνυμα που θέλαμε να διαδώσουμε δεν είναι μόνο η στήριξη αυτών των δύο μανάδων, αλλά να μην υπάρχει άδικο στην κοινωνία. ´Ενοχο για την αδικία είναι το κράτος. Δεν υπάρχει ανθρωπιά. Όμως υπάρχουν έστω και λίγοι που μπορούν να προωθήσουν αυτό το μήνυμα,» είπε ο Κύπριος μαθητής Χρίστος Μάρκου κι εμείς προσυπογράφουμε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε να γίνουμε πλειοψηφία για να αντιδράσουμε.
Πηγή: Philenews