ΥΠΑΝ: Εφαρμόζουμε στοχευμένες πολιτικές κατά του σχολικού εκφοβισμού
Εφαρμόζονται στοχευμένες πολιτικές κατά του σχολικού εκφοβισμού, ανέφερε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), δρ Αθηνά Μιχαηλίδου, απευθύνοντας χαιρετισμό στην ημερίδα με θέμα «Ο σχολικός εκφοβισμός μέσα από τα μάτια των παιδιών», η οποία πραγματοποιήθηκε το πρωί της Παρασκευής, στη Δημοσιογραφική Εστία, στη Λευκωσία.
Η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι δυστυχώς, ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί στις μέρες μας μια θλιβερή πραγματικότητα, προσθέτοντας ότι «η όποιας μορφής εκφοβιστική συμπεριφορά καθίσταται απειλή για τη συναισθηματική ευημερία, τη μάθηση και την εκπαίδευση και λειτουργεί ως εμπόδιο στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων, αλλά και ως μεταβλητή, η οποία επηρεάζει τη γενικότερη λειτουργία και την ποιότητα του σχολικού περιβάλλοντος».
Αναφέρθηκε σε συνάντηση που είχα τον περασμένο Ιούνιο με την Ομάδα Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, κατά την οποία κατέληξαν, όπως είπε, στο συμπέρασμα ότι «το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να αντιμετωπιστεί πιο αποτελεσματικά αν μπορέσουμε να το δούμε μέσα από τα μάτια των ίδιων των παιδιών».
Συνεχίζοντας, η Υπουργός Παιδείας είπε ότι στη βάση του Προγράμματος Διακυβέρνησης, «εφαρμόζουμε στοχευμένες πολιτικές, υλοποιούμε συγκεκριμένες δράσεις και ακολουθούμε καλές πρακτικές, με πρωταρχικούς στόχους την πρόληψη, τη διαχείριση και τη μείωση του φαινομένου της βίας και παραβατικότητας εντός και εκτός του σχολικού χώρου».
Ανέφερε περαιτέρω ότι «οι πολιτικές και οι δράσεις μας αυτές προωθούνται σε αγαστή συνεργασία με τις υπηρεσίες και τις δομές που ασχολούνται με το φαινόμενο, όπως η Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο, η Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, η Επιτροπή Πρόληψης και Καταπολέμησης Σεξουαλικής Κακοποίησης και Εκμετάλλευσης Παιδιών, η Επιτροπή Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας και η Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης».
Η κ. Μιχαηλίδου επεσήμανε στη συνέχεια ότι «εξίσου σημαντικές είναι και οι συνέργειες που αναπτύσσουμε με εταίρους, φορείς και οργανισμούς από την Ευρώπη», αναφέροντας ως παράδειγμα την Κοινοπραξία για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα SAFER, που προωθεί μια καινοτόμο μέθοδο πρόληψης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, με στόχο τη μετάβαση στο συμπεριληπτικό σχολείο.
Επεσήμανε περαιτέρω ότι τον Νοέμβριο του 2023 εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο συγκεκριμένα μέτρα ενδυνάμωσης των σχολείων για πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας, της παραβατικότητας και του σχολικού εκφοβισμού, τα οποία επικεντρώνονται στη στήριξη του σχολείου και στην ενδυνάμωση της διευθυντικής ομάδας και των επιτροπών πρόληψης της βίας και παραβατικότητας, που συνιστώνται σε κάθε σχολείο στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Ορισμένα από τα μέτρα, ανέφερε, έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή, ενώ τα περισσότερα θα εισαχθούν με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, περιλαμβανομένης και της Προδημοτικής.
Επιπρόσθετα, ανέφερε η Υπουργός Παιδείας, έχοντας ως στόχο την ολιστική προσέγγιση στην πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών, το Υπουργείο έχει προχωρήσει, μέσω αναδόχου, στην αξιολόγηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και Διαχείριση της Βίας στο Σχολείο, η οποία ολοκληρώνεται τον Αύγουστο του 2024. Με βάση τα αποτελέσματα της εν λόγω αξιολόγησης, σημείωσε, θα προχωρήσει η διαδικασία σχεδιασμού νέας Εθνικής Στρατηγικής και του συναφούς Σχεδίου Δράσης της, αξιοποιώντας τις απόψεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων και κυρίως των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών μας.
Την ίδια στιγμή, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ανέφερε η κ. Μιχαηλίδου, «στοχεύουμε στην υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων, με την εμπλοκή όχι μόνο των Διευθύνσεων και Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας αλλά και άλλων Υπηρεσιών και θεσμών του Κράτους, αφού η προαγωγή της πρόληψης και της αντιμετώπισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού αποτελεί έναν από τους στόχους του Προγράμματος Διακυβέρνησης, κάτω από τον πυλώνα της ανθρωποκεντρικής εκπαίδευσης».
Η κ. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στη σημασία αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβσιμού και επεσήμανε ότι σημαντική είναι και η συνεισφορά των εκπαιδευτικών στη διαμόρφωση ενός θετικού σχολικού κλίματος, το οποίο σύμφωνα και με την παγκύπρια έρευνα που διεξάγει το Υπουργείο τα τελευταία τρία χρόνια, φαίνεται να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αποτρεπτικούς παράγοντες του φαινομένου της σχολικής βίας.
Επιπρόσθετα, είπε, εκτός από την αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού, είναι επίσης σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να εργάζονται για την προώθηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τον εκφοβισμό σε όλη την κοινότητα του σχολείου, τονίζοντας ότι το Υπουργείο θα βρίσκεται συνεχώς και με όλους τους τρόπους δίπλα τους, να τους στηρίζει στη δύσκολη αυτή προσπάθεια.
Τέλος, η ΥΠΑΝ διαβεβαίωσε ότι ως Υπουργείο, «θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε και να σχεδιάζουμε νέες πολιτικές και δράσεις, με γνώμονα το καλό των παιδιών μας και με σύνθημα τη μηδενική ανοχή στη βία».
Σημειώνεται ότι η ημερίδα διοργανώνηθηκε από το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο (ΠΑ.ΒΙ.Σ.) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Πανελλήνιας Ημέρας κατά της σχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού, που έχει καθιερωθεί να είναι η 6η Μαρτίου και αποσκοπούσε στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και των μαθητών/μαθητριών αναφορικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Παράλληλα, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης ημερίδας, δόθηκε η ευκαιρία στους/στις 130 εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες που συμμετείχαν, να θέσουν τους προβληματισμούς τους.
Κεντρικός εισηγητής ήταν ο Καθηγητής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Δρ Μάριος Κωνσταντίνου. Η εισήγησή του είχε τίτλο «Σχολικός εκφοβισμός: από τη θεωρία στην πράξη». Μετά την κεντρική εισήγηση, ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, όπου δόθηκε η ευκαιρία στο κοινό να υποβάλει τα ερωτήματά του. Στη συζήτηση συμμετείχε η Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Δρ Έλενα Χατζηκακού), η Επιθεωρήτρια της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, ΥΣΕΑ (Ελένη Παπαστεφάνου), Σχολικός Ψυχολόγος από την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, ΥΕΨ (Δρ Χρυσόστομος Λαζάρου), ο κεντρικός εισηγητής (Δρ Μάριος Κωνσταντίνου) καθώς και δύο μέλη της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού (Παναγιώτης Μερκούρης και Ελισάβετ Βασιλείου). Τη συζήτησε συντόνισε λειτουργός του ΠΑ.ΒΙ.Σ. (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου).
Στο πλαίσιο της ημερίδας παρουσιάστηκε επίσης το ευρωπαϊκό έργο SAFER από λειτουργούς του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Γιώτα Παναγιώτου και Χριστιάνα Σταύρου). Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με τη διεξαγωγή τεσσάρων παράλληλων εργαστηρίων, με την ταυτόχρονη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών. Τα εργαστήρια υλοποίησαν το ΠΑ.ΒΙ.Σ., η ΥΣΕΑ, η ΥΕΨ και το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, αναφέρεται.
Προστίθεται ότι στην ημερίδα συμμετείχαν 88 παιδιά και 42 εκπαιδευτικοί από 27 σχολεία από την Επαρχία Λευκωσίας, την Επαρχία Λάρνακας και την Επαρχία Αμμοχώστου. Στην ημερίδα συμμετείχαν μαθητές/μαθήτριες από Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές. Η ημερίδα θα επαναληφθεί στη Λεμεσό στις 6 Μαρτίου 2024 στο ξενοδοχείο Saint Raphael.
ΚΥΠΕ