Βασιλικό: Συνεχίζουμε να πληρώνουμε τους Κινέζους χωρίς αντίκρισμα
Στον αέρα εξακολουθεί να βρίσκεται το μέλλον του έργου για κατασκευή τερματικού εισαγωγής φυσικού αερίου. Πριν από μια βδομάδα, η κινεζική εταιρεία που ανέλαβε το έργο, τερμάτισε τις εργασίες της στον χώρο, ωστόσο για την ώρα ο αρμόδιος Υπουργός σε αντίθεση με την ΕΤΥΦΑ και τους νομικούς της συμβούλους, διατηρεί σύμφωνα με έγκυρες πηγές την άποψη πως η σύμβαση δεν πρέπει να τερματιστεί.
Αξίζει να σημειωθεί πως εδώ και τέσσερις μέρες, η κινεζική κοινοπραξία έχει διακόψει την πρόσβαση στο σύστημα επικοινωνίας και αρχείων προς την ΕΤΥΦΑ και ως εκ τούτου οι άνθρωποι επί κυπριακού εδάφους δεν έχουν πρόσβαση στα σχετικά αρχεία, τις αλληλογραφίες και άλλα σημαντικά ντοκουμέντα. Το γεγονός αυτό είχε θορυβήσει την ΕΤΥΦΑ η οποία έφερε στην Κύπρο τους νομικούς της συμβούλους από το Λονδίνο για να εξετάσουν τις επιλογές της.
Σύμφωνα με πληροφορίες του AlphaNews.live, σε κλειστή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στο Υπουργείο Ενέργειας, παρουσία του Υπουργού Γιώργου Παπαναστασίου, ανθρώπων της ΕΤΥΦΑ αλλά και των δικηγόρων της, συζητήθηκαν εκτενώς οι εξελίξεις. Άποψη τόσο της ΕΤΥΦΑ, όσο και των δικηγόρων της, είναι πως θα έπρεπε να τερματιστεί άμεσα η σχετική σύμβαση. Παρ’ όλα αυτά, ο Γιώργος Παπαναστασίου ανέφερε πως θέση της κυβέρνησης είναι πως δεν θα πρέπει να ληφθούν μέτρα αυτή τη στιγμή, αλλά να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια διαπραγμάτευσης.
Αυτό συνεπάγεται πως οι πληρωμές προς την κοινοπραξία θα συνεχιστούν τη στιγμή που οι εργασίες διακόπηκαν ενώ παράλληλα υπάρχουν σοβαρά ζητήματα ως προς την πορεία υλοποίησης του έργου. Επιπλέον οι Κινέζοι αξιώνουν επιπρόσθετη αποζημίωση 200 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο διαιτησίας που είναι σε εξέλιξη στο Λονδίνο.
“Αφοσιωμένοι” οι Κινέζοι
Σημειώνεται πως το απόγευμα της Δευτέρας, η κινεζική κοινοπραξία CMC εξέδωσε ανακοίνωση επιρρίπτοντας ευθύνες στην ΕΤΥΦΑ, απαριθμόντας παράλληλα προβλήματα που προκύπτουν.
«Η κοινοπραξία εργολάβων (CMC) έχει εργαστεί σκληρά για να παραδώσει το έργο έγκαιρα και εντός προϋπολογισμού. Από τότε που κέρδισε τον διαγωνισμό για την κατασκευή του τερματικού σταθμού εισαγωγής στο CMC, αντιμετώπισε μεγάλες προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας και της καθυστέρησης και της διακοπής που προκάλεσε η ΕΤΥΦΑ, η οποία –όπως καταγράφει η Ειδική Έκθεση του Ελεγκτή– απέτυχε να εκδώσει ειδοποίηση συνέχειας μέχρι τον Μάιο του 2020 και καθυστέρησε τον διορισμό του επιβλέποντος μηχανικού της μέχρι τον Αύγουστο του 2020.»
Παρ ‘όλα αυτά, συνεχίζει η ανακοίνωση, η CMC έχει αναλάβει το βάρος της χρηματοδότησης του έργου και της φιλοξενίας της ΕΤΥΦΑ, ενώ παράλληλα αναγνωρίζεται η καθυστέρηση του έργου.
«Πράγματι, για σχεδόν 4 χρόνια, η CMC και η ομάδα κορυφαίων παγκοσμίως ειδικών της συνέχισαν να εκτελούν και τα δύο έργα στην Κίνα για τη μετατροπή του σκάφους σε FSRU…Το έκαναν σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας και συνέχισαν να εργάζονται παρά τις επανειλημμένες παραλείψεις της ΕΤΥΦΑ να τηρήσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις και να πραγματοποιήσει ορθές ή έγκαιρες πληρωμές.»
Στη συνέχεια, επισημαίνει ότι η CMC θα σεβαστεί την εμπιστευτικότητα της διαδικασίας, χωρίς αυτό να ερμηνεύεται ως αποδοχή των όσων έχουν ειπωθεί ή ως αδιαφορία.
«Η CMC παραμένει, όπως πάντα, αφοσιωμένη στο έργο. Η CMC πιστεύει ότι είναι είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα, και έχει ήδη σημειώσει σημαντική πρόοδο προς αυτόν τον στόχο» καταλήγει η ανακοίνωση.