35% των εξωδίκων από κάμερες δεν έχουν παραληφθεί από τους παραβάτες
Μεγάλος αριθμός εξωδίκων που προκύπτουν από παραβάσεις που καταγράφονται από το σύστημα φωτοεπισήμανσης μένει απλήρωτος για μεγάλο διάστημα, ανέφερε ο εκπρόσωπος της ΕΥ, παρουσιάζοντας στοιχεία της Έκθεσης ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, προσθέτοντας ότι στο μεταξύ δεν προωθείται η ετοιμασία υπόθεσης στο δικαστήριο για τα πρόστιμα αυτά.
Ανέφερε ότι 35% των εξωδίκων αυτών, δεν έχουν παραληφθεί από τους παραβάτες, ενώ περισσότερα από τα μισά είχαν εκδοθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022. Σημείωσε, δε, ως ανησυχητικό το γεγονός ότι για ορισμένους παραβάτες εκκρεμεί μεγάλος αριθμός εξωδίκων, επισημαίνοντας ότι αν τα παραλάμβαναν και συνυπολογίζονταν οι ποινές, θα τους επιβαλλόταν αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Κατ’ επέκταση, σημείωσε, άτομα που θα έπρεπε να θεωρούνται επικίνδυνα και να μην κυκλοφορούν στους δρόμους, συνεχίζουν να οδηγούν επειδή δεν έχουν παραλάβει τα εξώδικα.
Όσον αφορά παραβάσεις που διαπιστώθηκαν από το σύστημα φωτοεπισήμανσης για αστυνομικά οχήματα, ανέφερε ότι το 93% από αυτές κρίθηκαν ως δικαιολογημένες περιπτώσεις, για τις οποίες όμως δε δόθηκε συγκεκριμένη τεκμηρίωση, όπως είπε.
Αργότερα, ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, κατά την παρουσία του στη Βουλή, ρωτήθηκε από δημοσιογράφους σχετικά με πρόταση που διατύπωσε σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Ζαχαρίας Κουλίας, για να διαγραφούν όλα τα πρόστιμα που έχουν προκύψει από το σύστημα φωτοεπισήμανσης και να τεθεί το όλο σύστημα σε νέα βάση.
Ο Υπουργός απάντησε ότι για το θέμα έχει συγκληθεί η δεύτερη συνάντηση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, παρουσία και της Υπουργού Δικαιοσύνης και της ηγεσίας της Αστυνομίας, κατά την οποία θα συζητηθούν ξανά όλα τα θέματα των προστίμων.
«Πρέπει να σας θυμίσω ότι την προηγούμενη φορά που αναφερθήκαμε στο ίδιο θέμα είχαμε πει ότι στην πρώτη συνεδρία ασχοληθήκαμε με τα θέματα που μπορούσαμε εύκολα και γρήγορα να απαντήσουμε και να πάρουμε κάποια μέτρα και στη δεύτερη συνεδρία θα καλούσαμε και τους ειδικούς που είχαν συμβουλεύσει τους αρμοδίους τότε για να καταλήξουν στο νομοσχέδιο στο οποίο κατέληξαν», σημείωσε και πρόσθεσε ότι «αυτή η εμπειρογνωμοσύνη θα υπάρξει σε αυτήν τη συνεδρία για να μπορέσουμε να συζητήσουμε και να αξιολογήσουμε όλη την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από την ημέρα που ξεκίνησαν να λειτουργούν τα συστήματα φωτοεπισήμανσης».
Ερωτηθείς κατά πόσον θα βοηθήσει οι βαθμοί ποινής για στέρηση της άδειας οδήγησης να αυξηθούν στους 22 βαθμούς, από 12, ο Υπουργός είπε ότι ο ίδιος δεν είναι εμπειρογνώμονας και «για αυτό υπάρχει το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και για αυτό συμμετέχουν οι εμπειρογνώμονες και η Αστυνομία που έχουν την πρώτη ευθύνη για αυτά τα θέματα». «Θα πρέπει να γίνει μια συζήτηση γενικά και να καταλήξουμε σε ποια θα είναι τα μέτρα», κατέληξε.
Κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Ελέγχου, βέβαια, έγιναν επισημάνσεις από την ΕΥ και για εξώδικα που εκδίδονται από μηχανήματα που χειρίζονται τα μέλη της δύναμης. Η ΕΥ διαπίστωσε ότι πολλά είναι λανθασμένα λόγω τεχνικών προβλημάτων του εξοπλισμού και χρειάζεται μετά ανάκληση. Επισημάνθηκε ότι χρειάζεται να λυθούν τα προβλήματα, για να μειωθεί ο αριθμός των ακυρωμένων εξωδίκων. Παίρνοντας τον λόγο για το θέμα αυτό, ο Διευθυντής Τροχαίας ανέφερε ότι υπάρχουν περίπου 700 ακυρωμένα εξώδικα κάθε χρόνο, σε σύνολο 192.000, λόγω λανθασμένων στοιχείων στην καταχώρηση από τον αστυνομικό.
Κατά τον έλεγχο της ΕΥ, επίσης, διαπιστώθηκε ότι σημειώθηκαν 455 συγκρούσεις στις οποίες ενεπλάκησαν αστυνομικά οχήματα, εκ των οποίων οι 231 έγιναν με ευθύνη μελών της αστυνομίας, αλλά δεν προχώρησε διαδικασία για να καταλογιστούν ευθύνες. Σημείωσε, βέβαια, ότι για δύο από αυτές τις περιπτώσεις είναι σε εξέλιξη ποινική ανάκριση.
Ο εκπρόσωπος της ΕΥ αναφέρθηκε, ακόμα, στο γεγονός ότι η επιδιόρθωση οχημάτων γίνεται αποσπασματικά, σημειώνοντας ότι οι συνολικές ετήσιες δαπάνες για επιδιορθώσεις ανέρχονται σε €130.000 για όλη τη χρονιά, ποσό για το οποίο, όπως εξήγησε, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε διαδικασία προσφορών.
Η Έκθεση της ΕΥ κάνει λόγο, επίσης, για ανισορροπίες μεταξύ αντρών και γυναικών μελών της αστυνομίας, επισημαίνοντας ότι σε κλίμακα 13 και άνω, βρίσκεται μόνο μία γυναίκα.
Ο εκπρόσωπος της ΕΥ ανέφερε, επίσης, ότι διαπιστώθηκε αύξηση στο ύψος υπερωριών και του χρόνου ανάπαυσης που παραχωρείται έναντι υπερωριών. Συγκεκριμένα, είπε ότι οι υπερωρίες αυξήθηκαν σε €16 εκ. από τα €11 εκ. που ήταν προηγουμένως, ενώ ο χρόνος ανάπαυσης έφτασε σε 71.000 ώρες. Επεσήμανε, επίσης, ότι μέλη της φρουράς του προηγούμενου Προέδρου της Δημοκρατίας, δεν τηρούσαν τα ημερολόγια ανάληψης υπηρεσίας, από τα οποία προκύπτουν και οι ώρες υπερωριακή εργασίας, αναφέροντας ότι για το θέμα αυτό διεξάγεται έρευνα από την αστυνομία.