Αλλαγές για διανομείς: Τι θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να φορούν
Με νομοσχέδιο που ψήφισε το απόγευμα η Ολομέλεια τροποποιείται ο περί Άδειας Οδήγησης Νόμος ώστε να ρυθμιστεί το δικαίωμα οδήγησης στο οδικό δίκτυο από κατόχους μαθητικής άδειας οδήγησης και να καθοριστεί ως υποχρεωτική η χρήση προστατευτικού εξοπλισμού από εκπαιδευόμενους οδηγούς μοτοσικλέτας και οδηγούς μοτοσικλέτας για επαγγελματική χρήση. Το νoμοσχέδιο ψηφίστηκε ομόφωνα.
Mε βάση το νομοσχέδιο παραχωρείται ευχέρεια στους οδηγούς μοτοσικλέτας που εργάζονται στους τομείς της παράδοσης προϊόντων, περιλαμβανομένου έτοιμου φαγητού, ροφημάτων και άλλων βρώσιμων προϊόντων ή αντικειμένων, των ταχυμεταφορών και των υπηρεσιών ταχυδρομείου, να τηρούν δύο από τις τρεις υποχρεώσεις που προβλέπονται σε ό,τι αφορά στο σύνολο του προστατευτικού εξοπλισμού.
Ειδικότερα, θα είναι υποχρεωμένοι να φέρουν κράνος και να είναι ενδεδυμένοι με τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα: Σακάκι ή γιλέκο που φέρει φωσφορούχες λωρίδες εξωτερικά της ενδυμασίας τους, άνω της μέσης του σώματός τους, μακρύ παντελόνι, μπότες ή κλειστά παπούτσια και γάντια, αερόσακο, ειδικά κατασκευασμένο για χρήση για όχημα των κατηγοριών ΑΜ, Α1, Α2 και Α.
Έχει επίσης εισαχθεί πρόνοια σύμφωνα με την οποία οι διατάξεις για επιβολή ποινών σε κατόχους μαθητικής άδειας οδήγησης οι οποίοι απασχολούνται στους τομείς της παράδοσης προϊόντων, περιλαμβανομένου έτοιμου φαγητού, ροφημάτων και άλλων βρώσιμων προϊόντων ή αντικειμένων, των ταχυμεταφορών και των υπηρεσιών ταχυδρομείου, λόγω μη εξασφάλισης κανονικής άδειας οδήγησης, θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2026 και εντεύθεν.
Με βάση το νομοσχέδιο, το οποίο είχε κατατεθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, απαγορεύεται η πρόσληψη προσώπου ή σύναψη σύμβασης εργασίας ή παροχής οποιασδήποτε μορφής παροχής υπηρεσιών από οποιοδήποτε πρόσωπο, για να οδηγεί μηχανοκίνητο όχημα χωρίς να κατέχει άδεια οδήγησης για τη συγκεκριμένη κατηγορία οχήματος και επιβάλλεται υποχρέωση χρήσης συγκεκριμένου προστατευτικού εξοπλισμού σε πρόσωπο που εργάζεται στους τομείς της παράδοσης προϊόντων, περιλαμβανομένου έτοιμου φαγητού, ροφημάτων και άλλων βρώσιμων προϊόντων ή αντικειμένων, των ταχυμεταφορών και των υπηρεσιών ταχυδρομείου.
Ο εξοπλισμός θα παρέχεται από τον εργοδότη σε τακτά χρονικά διαστήματα και εντός των χρονικών πλαισίων που θα καθορίζονται από τον Υπουργό Μεταφορών.
Παρατείνεται η διάρκεια ισχύος της άδειας οδήγησης μαθητευομένου από ένα σε δύο έτη και ανανέωση της εν λόγω άδειας, εφόσον πληρούνται οι διατάξεις της υφιστάμενης νομοθεσίας και ποινικοποιείται η οδήγηση μηχανοκίνητου οχήματος από πρόσωπο το οποίο εργάζεται στον τομέα παράδοσης προϊόντων χωρίς να κατέχει ισχύουσα άδεια οδήγησης στην κατηγορία του οχήματος που οδηγεί.
Ποινικοποιείται και η οδήγηση μοτοσικλέτας από επαγγελματίες οδηγούς και από μαθητευομένους χωρίς να φέρουν την κατάλληλη προστατευτική ενδυμασία και εξοπλισμό ενώ εισάγεται μεταβατική διάταξη, βάσει της οποίας ο προτεινόμενος νόμος τίθεται σε ισχύ σε ημερομηνία η οποία καθορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Μαρίνος Μουσιούττας είπε ότι το νομοθέτημα προσπαθεί να αυξήσει τα μέτρα ασφάλειας για οδηγούς μοτοσυκλέτας για επαγγελματικούς σκοπούς και έχει πρόνοιες ώστε να υπάρχει η χρυσή τομή και για την ασφάλεια αλλά και για να μην τεθεί η βιομηχανία του delivery σε αχρησία, καθώς μεγάλος αριθμός των οδηγών είναι αιτητές ασύλου.
Εξήγησε ότι καθορίζονται οι επαγγελματικοί σκοποί και τι πρέπει να φέρει ο επαγγελματίας οδηγός καθώς και καθορίζεται η κατάλληλη σήμανση.
Επίσης η Ολομέλεια ενέκρινε ομόφωνα πρόταση νόμου επτά Βουλευτών ώστε η παραγραφή των επιβαλλόμενων βαθμών ποινής να επέρχεται ύστερα από την παρέλευση δύο αντί τριών ετών, ως η ισχύουσα ρύθμιση.
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης, εκ των εισηγητών της πρότασης , είπε ότι με την εφαρμογή του συστήματος φωτοεπισήμανσης η κατάσταση σε σχέση με τους βαθμούς ποινής που αποστέλλονται, είναι σε οριακό σημείο. Ανέφερε ότι ο ίδιος ο Υπουργός Μεταφορών του δήλωσε πως 60.000 κλήσεις δεν παραλήφθηκαν.
Ανέφερε ότι γνώμονας της πρότασης είναι να ενισχύσουμε την οδική συνείδηση και ασφάλεια αλλά όχι τοποθετώντας παγίδες και στέλνοντας κόσμο στα δικαστήρια. Ο κ. Τορναρίτης είπε ότι δαπανάται χρήμα, εργατοώρες και ταλαιπωρείται κόσμος στα δικαστήρια και ότι η πρόταση έρχεται στο επίπεδο «πρώτων βοηθειών» κατά την έκφρασή του, με στόχο να επέλθουν καλύτερες ρυθμίσεις στο μέλλον.