Τεράστια κινητικότητα από εξωτερικό για υπηρεσίες διάσωσης, λέει ο Βαφεάδης
Υπάρχει «τεράστια κινητικότητα» προς την Κύπρο, από στρατιωτικές πηγές στην Ευρώπη, οι οποίες στοχεύουν να παρέχουν υπηρεσίες διάσωσης, είπε την Τετάρτη ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, στο 19ο ετήσιο συνέδριο του Economist, στη Λευκωσία, σημειώνοντας ότι αυτό είναι κάτι πρωτόγνωρο.
Ο Υπουργός, ο οποίος παρουσίασε τις προτεραιότητες της κυπριακής κυβέρνησης σε ό,τι αφορά την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας μέσω μεγάλων έργων υποδομής, σημείωσε τη σύνδεση μεταξύ της γεωγραφικής θέσης της Κύπρου και της σημασίας βελτίωσης των υποδομών και των υπηρεσιών της για εμπορικούς, ενεργειακούς και ανθρωπιστικούς σκοπούς.
Αναφέρθηκε στο περιβάλλον μέσα στο οποίο λειτουργεί η Κύπρος, κάνοντας ειδική μνεία στο πολιτικό περιβάλλον, με την Κύπρο να είναι κράτος μέλος της ΕΕ, καθώς και στη γεωγραφία, σημειώνοντας ότι είναι ένα νησί στην περιφέρεια της Ευρώπης, στην ανατολική Μεσόγειο, και στο κέντρο της περιοχής και επεκτείνεται μέχρι τη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ.
Αναφέρθηκε επίσης στη σημασία που αποδίδει η ΕΕ στο περιβάλλον και στην Πράσινη Συμφωνία. Είπε ότι η γεωπολιτική ήταν ένας άλλος παράγοντας και πώς ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρέασε τις αλυσίδες εφοδιασμού, ενώ αναφέρθηκε και στην κρίση στο Ισραήλ και την ανάγκη για ανθρωπιστική βοήθεια.
Η Πράσινη Συμφωνία ήταν «μείζον ζήτημα», είπε, προσθέτοντας ότι αναμένουν ότι θα επηρεάσει οτιδήποτε έχει να κάνει με την παράδοση αγαθών, καθώς η απόσταση θα είναι ίση με ενέργεια και θα συνδέεται άμεσα με έναν ενεργειακό προϋπολογισμό.
Είπε επίσης ότι, λόγω της γεωπολιτικής, «είδαμε πόσο σημαντική είναι η στρατιωτική κινητικότητα και πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τις υποδομές για να επιτρέψουμε στη στρατιωτική κινητικότητα να λειτουργεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά».
Σε ό,τι αφορά τις εναλλακτικές διαδρομές μεταφοράς, είπε ότι η Κύπρος γνωρίζει πώς η ΕΕ τονίζει την ανάγκη για νέες χερσαίες διαδρομές και πώς η Κεντρική Ασία πρέπει να ενταχθεί στην ηπειρωτική Ευρώπη, αλλά ότι πρέπει επίσης να αναγνωριστεί ότι, όσες διαδρομές και να υπάρχουν για να ικανοποιήσουν την παράδοση του εμπορίου και την προμήθεια αγαθών, δεν θα αντικαταστήσει ποτέ τις θαλάσσιες διαδρομές. Είπε ότι η Κύπρος βρίσκεται σε μια σημαντική διαδρομή από την Κεντρική Ασία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στην Ευρώπη, «έτσι στοχεύουμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο επιχειρησιακό σύστημα, που θα επιτρέψει τη ροή του εμπορίου με φθηνότερο κόστος σε όλη την Ευρώπη».
Ο Υπουργός είπε ότι η Κυβέρνηση εργάζεται για την αναβάθμιση του λιμανιού στο Βασιλικό, σημειώνοντας ότι πρόκειται για το δεύτερο τερματικό σταθμό του λιμανιού Λεμεσού και ότι προορίζεται να αποτελέσει βιομηχανικό λιμάνι που θα λειτουργεί και ως ενεργειακός κόμβος και πρόκειται να αποτελέσει μια προσθήκη στα άλλα δύο λιμάνια της Δημοκρατίας. «Θα επενδύσουμε ένα σημαντικό χρηματικό ποσό για να βελτιώσουμε το λιμάνι στο Βασιλικό, να το μετατρέψουμε σε βιομηχανικό κόμβο, βιομηχανικό λιμάνι και να προσπαθήσουμε να αναβαθμίσουμε το επίπεδο εξυπηρέτησης στην περιοχή», είπε.
Είπε επίσης ότι η νέα πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) και οι συνδέσεις με το Ισραήλ και την Κρήτη όποτε αναπτυχθούν, είναι επίσης μεγάλα έργα υποδομής που στοχεύουν στη βελτίωση της περιφερειακής συνεργασίας.
Ο κ. Βαφεάδης είπε ότι η Λευκωσία είχε ως προτεραιότητα να ολοκληρώσει το δικό της μέρος του προγράμματος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και εργαζόταν σκληρά για να παραδώσει τον νέο περιμετρικό της Λευκωσίας, για το 2030 και μέχρι το 2050 «θα είμαστε έτοιμοι με τα άλλα οδικά μας δίκτυα, τους αυτοκινητόδρομους Λεμεσού – Σαϊττά, Αστρομερίτη και Πάφου – Πόλης».
Σε ό,τι αφορά την Πράσινη Συμφωνία, είπε ότι η Κύπρος προχωρά με το «cold ironing» που αποτελεί μέρος αυτής της συμφωνίας, και μέρος της αναβάθμισης των υπηρεσιών της Κύπρου. Είπε ότι η Κύπρος θα είναι σε θέση να τροφοδοτεί περισσότερα πλοία στα λιμάνια με ηλεκτρική ενέργεια σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ΕΕ και θα εργαστεί προς μια προσέγγιση προς τους εθνικούς της πόρους, προς τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στα ανοικτά των ακτών της Κύπρου, ως καύσιμο και ως εμπόρευμα. «Θα επενδύσουμε πολλά σε αυτή την υποδομή», είπε.
Ο Υπουργός είπε ότι η Λευκωσία συνεργάζεται και με την ΕΕ σε υποδομές, προσπαθώντας να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για να βελτιώσει τον ρυθμό με τον οποίο τα αγαθά μπορούν να περάσουν από την Κύπρο.
Τεράστια κινητικότητα λόγω κρίσης στο Ισραήλ
—————–
«Το πιο σημαντικό», είπε, «καταλαβαίνουμε ότι η βασική γεωγραφική θέση της Κύπρου είναι σημαντική για την παροχή ενός ασφαλούς καταφυγίου για κάθε είδους γεγονότα που συμβαίνουν στην περιοχή» και αναφέρθηκε στην πρόταση του Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη για τη δημιουργία ενός ανθρωπιστικού συνδέσμου σε περίπτωση που χρειαστεί.
«Αυτό αποδεικνύει ότι πρέπει να βελτιώσουμε τις υποδομές μας, όχι μόνο στα λιμάνια, για να διευκολύνουμε περισσότερα πλοία που θα χρειαστούν για αυτό, αλλά πρέπει επίσης να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες και τις υποδομές στα αεροδρόμια», είπε. Ο κ. Βαφεάδης είπε ότι έχει υπάρξει «τεράστια κινητικότητα» προς την Κύπρο, από στρατιωτικές πηγές στην Ευρώπη, οι οποίες στοχεύουν να παρέχουν υπηρεσίες διάσωσης, σημειώνοντας ότι αυτό ήταν κάτι πρωτόγνωρο.
«Έχουμε γίνει μάρτυρες πώς αυτό επέκτεινε την ικανότητά μας ως χώρα να παρέχουμε καλές υπηρεσίες», είπε, προσθέτοντας ότι η Κυβέρνηση, στο εγγύς μέλλον, θα εργαστεί για αυτό, για να είναι έτοιμη, εάν χρειαστεί, η Κύπρος να είναι πάροχος ακόμη καλύτερων υπηρεσιών στα λιμάνια και τα αεροδρόμιά της για στρατιωτική κινητικότητα και παρουσία για ανθρωπιστική βοήθεια και για σκοπούς έρευνας και διάσωσης.