Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Αστυνομικές “ενέδρες” για έλεγχο ορίου ταχύτητας: Τι κάνει και τι θα έπρεπε να κάνει η κυπριακή Αστυνομία
Αστυνομικές “ενέδρες” για έλεγχο ορίου ταχύτητας: Τι κάνει και τι θα έπρεπε να κάνει η κυπριακή Αστυνομία

Αστυνομικές “ενέδρες” για έλεγχο ορίου ταχύτητας: Τι κάνει και τι θα έπρεπε να κάνει η κυπριακή Αστυνομία

Οι οδηγίες της Αστυνομίας είναι ότι οι αστυνομικοί που διενεργούν τους ελέγχους ταχύτητας δεν πρέπει να κρύβονται, καθώς σκοπός είναι η πρόληψη και όχι οι καταγγελίες, ανέφερε στο ΚΥΠΕ ο Εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνομίας, Χρίστος Ανδρέου.

Κληθείς να σχολιάσει καταγγελίες που έλαβε το ΚΥΠΕ για περιστατικά αστυνομικών που διενεργούσαν ελέγχους ταχύτητας χωρίς να είναι διακριτοί, ο κ. Ανδρέου είπε ότι «οι οδηγίες είναι ξεκάθαρες. Δεν πρέπει να κρύβονται και ο λόγος είναι ξεκάθαρος: σκοπός μας δεν είναι η καταγγελία, αλλά η πρόληψη».

Ο κ. Ανδρέου σημείωσε ότι οι οδηγοί πρέπει να ανακόπτονται την ώρα που εντοπίζονται και να καταγγέλλονται, καθώς πρέπει να ενημερώνεται ο οδηγός τη δεδομένη στιγμή για το αδίκημα το οποίο διαπράττει. Ανέφερε, ωστόσο, ότι οι οδηγίες είναι ότι αν κινδυνεύει οποιοδήποτε μέλος της αστυνομίας ή αν η ανακοπή του οχήματος ενδεχομένως να επηρεάσει ή να προκαλέσει τροχαίο ή σύγκρουση, οι αστυνομικοί παίρνουν τους αριθμούς εγγραφής του οχήματος και γίνεται καταγγελία. Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι αυτό γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

 

 

Η αστυνόμευση μπορεί να γίνει ανά πάσα στιγμή σε οποιαδήποτε τοποθεσία, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, αλλά πρέπει να τηρούνται κάποιες βασικές προϋποθέσεις για την ασφάλεια και των αστυνομικών και των οδηγών, είπε στο ΚΥΠΕ ο Ιάσονας Σενέκκης, ερευνητικός συνεργάτης για θέματα οδικής ασφάλειας στο CERIDES, του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου.

Ενδεικτικά, ανέφερε ότι στο εξωτερικό γίνονται έλεγχοι από αέρος, με ελικόπτερα, με drones, τα οποία λαμβάνουν φωτογραφίες και είτε γίνεται καταγγελία με βάση τις φωτογραφίες και τα βίντεο ή σταματούν τους οδηγούς σε μπλόκα που στήνει η αστυνομία σε σημεία πιο κάτω από τον έλεγχο.

«Μια πιο σωστή πρακτική, που δυστυχώς δεν την εφαρμόζει η αστυνομία, είναι να γίνεται ο έλεγχος και μετά να σταματά με ασφάλεια το όχημα σε απόσταση πιο πέρα από τον έλεγχο, έτσι ώστε να μην υπάρχει το ξαφνικό», σημείωσε ο κ. Σενέκκης.

Συζητώντας με αστυνομικούς, ανέφερε, τα ραντάρ, επειδή δεν είναι όλα τελευταίας τεχνολογίας, μπορούν να ελέγξουν απόσταση μέχρι ενός σημείου, με αποτέλεσμα να μην έχει πάντα χρόνο ο αστυνομικός να σταματήσει τον οδηγό εγκαίρως. Ο ίδιος πρότεινε να γίνεται ο έλεγχος ταχύτητας από γέφυρες ή σημεία δεξιά ή αριστερά του αυτοκινητόδρομου και η καταγγελία να γίνεται από μπλόκα πιο κάτω.

Πάντως, σημείωσε ότι είναι σημαντικό το να μπορεί η αστυνομία να εντοπίσει κάποιον που υπερβαίνει πολύ το όριο ταχύτητας χωρίς να γίνουν αντιληπτοί οι αστυνομικοί. «Το να πηγαίνει κάποιος με 150-160 χλμ/ώρα, να βλέπει από μακριά τους φάρους και να κόβει ταχύτητα και μετά να συνεχίζει ξανά δεν προσφέρει κάτι», ανέφερε, σημειώνοντας ότι το επιχείρημα ότι επιτυγχάνεται τοπική μείωση της ταχύτητας με την προειδοποίηση για ύπαρξη κάμερας ελέγχου ταχύτητας, δεν είναι αρκετό.

«Στο εξωτερικό η πρακτική είναι ότι ανακοινώνεται πού μπαίνουν κάμερες, αλλά η αστυνομία ανακοινώνει ότι θα υπάρξουν κάμερες και σε σημεία που θα κριθούν αναγκαία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας, δεν ανακοινώνουν όλα τα σημεία», σημείωσε.

Έρευνα εφαρμοσμένης ψυχολογίας, δημοσιευμένη στη σελίδα Science Direct, που ασχολήθηκε μεταξύ άλλων με το ζήτημα του πώς επηρεάζει την οδηγική συμπεριφορά η ορατότητα της τροχαίας αστυνόμευσης, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η τροχαία θα πρέπει να καταβάλει προσπάθειες ώστε να παραμένει όσο το δυνατόν πιο ορατή και να μην κρύβεται στην προσπάθεια εντοπισμού των υπερβάσεων.

Σημειώνει ότι περιπολίες της αστυνομίας θα ήταν πιθανώς πιο αποτελεσματικές από τα κρυφά ραντάρ, ειδικά εκτός κατοικημένων περιοχών, ενώ προτείνει ότι μια πιθανή λύση για την αντιμετώπιση της ταχύτητας θα μπορούσε να είναι η χρήση ορατών αστυνομικών αυτοκινήτων που κινούνται συνεχώς και ρυθμίζουν τη ροή της κυκλοφορίας.

Από την άλλη, έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον έλεγχο των ορίων ταχύτητας, αναφέρει ότι η επιβολή των ορίων ταχύτητας είναι πιο αποτελεσματική όταν είναι μη προβλέψιμη και δύσκολο να αποφευχθεί, όταν υπάρχει συνδυασμός ορατών και λιγότερο ορατών δράσεων και όταν συνεχίζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ προτείνει η επιβολή των ορίων να επικεντρώνεται σε δρόμους και ώρες που η αυξημένη ταχύτητα θεωρείται ότι μπορεί να επηρεάσει την οδική ασφάλεια σε μεγαλύτερο βαθμό.

Πάντως, σε τηλεοπτική του παρέμβαση την Τετάρτη για το ενδεχόμενο ποινικοποίησης της προειδοποίησης για κάμερες ελέγχου ταχύτητας, ο Υπουργός Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης ανέφερε ότι «δεν βάζουμε ενέδρες, ελέγχουμε τον δρόμο. Δεν πρέπει να παίρνουμε το πράγμα στα άκρα».

Send this to a friend