Βασικός στόχος η καλλιέργεια των γλωσσικών ικανοτήτων, είπε η ΥΠΑΝ
Προσδίδοντας τη σημασία που αρμόζει στην ελληνική γλώσσα, ως φορέα επικοινωνίας και πολιτισμικών αξιών και ταυτόχρονα ως παιδευτική δύναμη, το Υπουργείο Παιδείας διαχρονικά, προτάσσει ως έναν από τους βασικότερους του στόχους την καλλιέργειά της και την ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων των μαθητών, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, δήλωσε το βράδυ της Πέμπτης η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Αθηνά Μιχαηλίδου.
Σε χαιρετισμό της στην εκδήλωση με θέμα «Μιλώντας “με τη γλώσσα για τη γλώσσα” στην ποίηση: Ελύτης, Δημουλά, Μόντης», η κ. Μιχαηλίδου επισήμανε ότι στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων του Υπουργείου «βρίσκεται η συνεχής, ποιοτική ενίσχυση και αναβάθμιση της γλωσσικής αγωγής των μαθητών και μαθητριών κάθε βαθμίδας».
Πρόσθετε ότι τo αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία του μαθήματος των Ελληνικών στο Δημοτικό έχει ως κύριο σκοπό την κατάκτηση μηχανισμών χρήσης της ελληνικής γλώσσας, όπως πραγματώνεται σε διαφορετικές επικοινωνιακές καταστάσεις και περιβάλλοντα, έτσι ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να τη χρησιμοποιούν αποτελεσματικά και να εμπλέκονται σε αντίστοιχες μορφές γραμματισμού.
Ανέφερε ότι σημαντική θέση στο γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό κατέχει η Λογοτεχνία, με βασικό σκοπό τον λογοτεχνικό γραμματισμό, ως μία μορφή γραμματισμού, η οποία συμβάλλει στην ευρύτερη γλωσσική αγωγή των παιδιών, περιλαμβανομένης και της ικανότητάς τους για κριτική διερεύνηση κειμένων.
Στη συνέχεια η Υπουργός Παιδείας είπε ότι το αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου της Ελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, έχει ως γενικό σκοπό την κατανόηση, κατάκτηση και άριστη χρήση της Γλώσσας, στοχεύοντας ειδικότερα στο να αντιληφθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες ότι η εκμάθηση της Γλώσσας «είναι μία ενεργητική και διαρκής διαδικασία, η οποία δεν περιορίζεται στα όρια του σχολικού περιβάλλοντος».
Παράλληλα, επιδιώκεται να αντιληφθούν τη διαχρονία της Ελληνικής Γλώσσας και τη σημασία της, ως φορέα πολιτισμού και αξιών, πάντοτε σε συνδυασμό με τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας, ανέφερε.
Είπε ακόμα πως το ΥΠΑΝ θέτει ως προτεραιότητα, όπως αναφέρεται και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης, την περαιτέρω ενίσχυση και ενδυνάμωση της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας από τους μαθητές και τις μαθήτριές, προσθέτονττας πως για τον σκοπό αυτό, έχει ήδη εξαγγείλει την επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων της Γλώσσας, σε θέματα ύλης και τρόπου διδασκαλίας και με βάση σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές, προκειμένου να επέλθουν οι απαραίτητες βελτιώσεις.
Αναφορικά με τους μαθητές και τις μαθήτριες με μεταναστευτική βιογραφία, η Υπουργός Παιδείας είπε ότι και κατά τη φετινή σχολική χρονιά θα προσφερθεί πιο στοχευμένα και με περισσότερες ώρες στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση, το Πρόγραμμα για την εκμάθηση της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, για το οποίο έχουν αναπτυχθεί οδηγοί για εκπαιδευτικούς και συγκεκριμένος προγραμματισμός της διδακτέας ύλης.
Επιπρόσθετα, συνέχισε, και με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 23 Ιουνίου 2023, το ΥΠΑΝ θα προχωρήσει στην ενδυνάμωση του Προγράμματος Ενισχυτικής Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία σε σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης, που δεν συμμετέχουν στο Πρόγραμμα ΔΡΑ.ΣΕ.+
Ανακοίνωσε ότι προγραμματίζεται και κατά τη φετινή σχολική χρονιά η διεξαγωγή του «Δεκαπενθημέρου της Ελληνικής Γλώσσας», που έχει καθιερωθεί από το 2017 να πραγματοποιείται εντός Φεβρουαρίου, λόγω του εορτασμού της Ημέρας της Ελληνικής Γλώσσας κάθε 9η Φεβρουαρίου.
Αφού ανέφερε ότι σύμφωνα με τον Νομπελίστα Έλληνα ποιητή, Οδυσσέα Ελύτη, η γλώσσα «αποτελεί εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών», ενώ για εμάς τους Έλληνες είναι η ταυτότητά μας, το σπουδαιότερο χαρακτηριστικό του μακραίωνου πολιτισμού μας, η πατρίδα μας, όπως έχει δηλώσει σε συνέντευξή της η ποιήτρια Κική Δημουλά, είπε πως η ελληνική γλώσσα, σφυρηλατημένη για χιλιάδες χρόνια στην προφορική και γραπτή της έκφανση, ανθεκτική στο πέρασμα των αιώνων, απέκτησε διαχρονικό χαρακτήρα και «από τις αμμουδιές του Ομήρου» μέχρι τη σύγχρονη εποχή, παρέμεινε ζωντανή, μία, ενιαία, αδιαίρετη και αδιάσπαστη γλώσσα.
Η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στον Καθηγητή Γλωσσολογίας, Γεώργιο Μπαμπινιώτη, ο οποίος ήταν ο κύριος ομιλητής της εκδήλωσης, σημειώνοντας ότι η παρουσία του Κύπρο για σειρά διαλέξεων, είναι αποτέλεσμα της αγαστής συνεργασίας που έχει αναπτύξει διαχρονικά με πολιτειακούς, ακαδημαϊκούς και άλλους φορείς και παράγοντες και αποτελεί απόδειξη της ανιδιοτελούς αγάπης που τρέφει για την Κύπρο, ως επίσης της έγνοιας του για την πρόοδο και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος.