Συναντίληψη επί της αρχής διαπιστώθηκε στη σημερινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών σε σχέση με την πρόταση νόμου για ποινικοποίηση της εκδικητικής πορνογραφίας. Όπως ανέφερε σε δηλώσεις του μετά από τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Νίκος Τορναρίτης, πρόκειται για ένα ποινικό αδίκημα που λαμβάνει διαστάσεις, για το οποίο έχουν νομοθετήσει οι πλείστες χώρες της ΕΕ και επεσήμανε ότι στην Κύπρο υπάρχει νομικό κενό, ιδίως όσον αφορά την προστασία αντρών θυμάτων τέτοιων πρακτικών.
Η πρόταση νόμου για την ποινικοποίηση της μη συναινετικής χρήσης προσωπικών εικόνων ερωτικού ή/και σεξουαλικού περιεχομένου, υποβλήθηκε με πρωτοβουλία του Βουλευτή Γιώργου Κουκουμά, εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ. Κατά την έναρξη της συζήτησης σήμερα, στην παρουσία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δηλώθηκε η πρόθεση να υπάρξει συνεργασία για την απαραίτητη επεξεργασία της νομοθεσίας, ώστε να καλύπτει όλα τα θύματα.
Ο κ. Κουκουμάς επεσήμανε ότι το φαινόμενο έχει αυξητικές διαστάσεις διεθνώς αλλά και στην Κύπρο. «Από το 2017 μέχρι 2022, η Αστυνομία δέχθηκε 65 καταγγελίες, ενώ το Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου έλαβε 400 περίπου καταγγελίες για περιστατικά όπου άτομα έστειλαν προσωπικές φωτογραφίες και μετά δέχονταν απειλές κυρίως οικονομικής φύσεως, ότι θα δημοσιεύονταν οι φωτογραφίες», ανέφερε.
Σε γραπτή του δήλωση, ο κ. Κουκουμάς αναφέρει ότι συνέπεια του φαινομένου είναι η κοινωνική και ψυχολογική εξόντωση του θύματος, η απομόνωση από την οικογένεια και τον κοινωνικό περίγυρο, με συνέπειες στην επαγγελματική ζωή, ενώ μπορεί να οδηγήσει σε αυτοκτονίες και απόπειρες αυτοκτονίας. «Όχι τυχαία αυτό το έγκλημα χαρακτηρίζεται ως διαδικτυακός βιασμός», πρόσθεσε.
Κατά τη συνεδρίαση, ο εκπρόσωπος του Γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού εισηγήθηκε όπως οι περιπτώσεις που αφορούν παιδιά να ρυθμίζονται στο πλαίσιο του νόμου του 2014 για την πρόληψη και καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας, ο οποίος επιφέρει αυστηρές ποινές, ακριβώς λόγω της ηλικίας των θυμάτων. Εξάλλου, λειτουργοί της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Υπουργείου Υγείας, ανέφεραν ενώπιον της Επιτροπής ότι προωθούνται και επιμορφώσεις σχετικά με τη διαχείριση και αντιμετώπιση του sexting, που μπορεί να θυματοποιήσει εξίσου αγόρια και κορίτσια.
«Οφείλουμε να προστατεύσουμε να θύματα τέτοιου είδους επιθέσεων», υπογράμμισε στις δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Τορναρίτης. Σημείωσε, δε, ως θετική εξέλιξη το γεγονός ότι αναφέρθηκε στη συνεδρίαση από εκπρόσωπο της Αστυνομίας, πως οι διαδικτυακοί πάροχοι συζητούν σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο το ενδεχόμενο να προχωρήσουν πολύ σύντομα σε απόφαση για άμεση διαγραφή τέτοιου υλικού, αμέσως μόλις αναρτάται στο διαδίκτυο.
«Στην Κύπρο είχαμε τα τελευταία χρόνια είχαμε 65 καταγεγραμμένες καταγγελίες, αντιλαμβάνεστε, όμως, ότι πολλά θύματα δεν καταγγέλλουν την υπόθεση, για να μην πάρει περισσότερες διαστάσεις», σημείωσε ο κ. Τορναρίτης. Κατέληξε ότι σκοπός είναι με τη συμβολή όλων των εμπλεκόμενων φορέων «να δούμε πώς, χωρίς να επικαλύπτουμε νομοθεσίες, θα καταλήξουμε στο καλύτερο συμπέρασμα και θα οδηγήσουμε σε ψήφιση ένα νομοθέτημα που θα ισχυροποιεί ακόμα περισσότερο το θεσμικό πλαίσιο της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Σε γραπτή του δήλωση, ο εισηγητής της πρότασης και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Κουκουμάς, αναφέρει ότι η πρόταση «θεσπίζει νομική υποχρέωση για τους παρόχους διαδικτύου, ηλεκτρονικών και ψηφιακών υπηρεσιών να διαγράφουν ακαριαία τέτοιο υλικό» και «αλλάζει το πλαίσιο ώστε να μην απαιτείται να αποδειχθεί πρόθεση του δράση να εκφοβίσει/εξευτελίσει, να προκαλέσει βλάβη ή να αποκομίσει οικονομικό όφελος σε βάρος του θύματος».
Εξηγεί ότι η συνήθης δικαιολογία των δραστών που διαδίδουν τέτοιο υλικό χωρίς τη συγκατάθεση του προσώπου είναι «το έκανα για πλάκα», «το έκανα γιατί ήμουν πληγωμένος που με εγκατέλειψε» κ.λπ. Προσθέτει, ακολούθως, ότι η πρόταση σκοπό έχει να προστατεύεται κάθε θύμα ανεξαρτήτως φύλου.
Ο κ. Κουκουμάς προσθέσει ότι η πρόταση θέτει ως επιβαρυντικούς παράγοντες στην επιβολή ποινής τη διάπραξη του αδικήματος από πρώην ή νυν σύζυγο/σύντροφο, τη διάπραξη στην παρουσία παιδιού, αν είχε αποτέλεσμα αυτοκτονία ή θάνατο του θύματος και άλλα. Ακόμα, καλύπτει και τις περιπτώσεις που το υλικό που διακινείται δεν είναι πραγματικό αλλά πρόκειται για υλικό που έχει τύχει επεξεργασίας ώστε να παραπέμπει σε συγκεκριμένο πρόσωπο.
«Μας ικανοποιεί το γεγονός ότι εκφράστηκε σήμερα μια γενική συναντίληψη επί της αρχής, επί της φιλοσοφίας της πρότασης του ΑΚΕΛ για μια ξεχωριστή και πιο δραστική νομοθεσία για το φαινόμενο αυτό», ανέφερε ο κ. Κουκουμάς, καταλήγοντας ότι «το επόμενο διάστημα θα εργαστούμε επισταμένα πάνω σε αυτές ώστε να βελτιώσουμε όπου χρειάζεται νομοτεχνικά τις διατυπώσεις και να οριστικοποιήσουμε το κείμενο».