Φοιτητές κατασκεύασαν αυτοκίνητο φόρμουλας από το μηδέν – Τρέχουν με χίλια σε διεθνή διαγωνισμό
Σε διεθνή διαγωνισμό στον οποίο θα παρουσιάσουν αγωνιστικό μονοθέσιο αυτοκίνητο τύπου formula, το οποίο κατασκεύασαν οι φοιτητές της FUF Racing Team, θα συμμετάσχει το Πανεπιστήμιο Frederick.
Η πρώτη ομάδα φοιτητών που έλαβε μέρος σε τέτοιο διαγωνισμό ήταν το 2017. Αυτή είναι η τρίτη φορά που το πανεπιστήμιο λαμβάνει μέρος, ενώ φέτος ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί στην Ιταλία από τις 11 μέχρι τις 16 Ιουλίου.
Η πρόεδρος του συμβουλίου του πανεπιστημίου Νατάσσα Φρειδερίκου, ο επικεφαλής της ομάδας FUF Racing Team Δημήτρης Κουτσούκης και ο επιβλέπων καθηγητής Αντώνης Λόντος μίλησαν στον «Π» για τις εμπειρίες, τη διαδικασία και την ανάγκη των φοιτητών να είναι δημιουργικοί.
Από το μηδέν
Ένας παγκόσμιος διαγωνισμός δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές και πανεπιστήμια από όλο τον κόσμο να δημιουργήσουν το δικό τους αγωνιστικό αυτοκίνητο φόρμουλας από το μηδέν. Η Νατάσσα Φρειδερίκου, πρόεδρος συμβουλίου του πανεπιστημίου, ανέφερε πως η δράση βοηθά τους φοιτητές στο να αναπτύξουν δεξιότητες και γνώσεις καθώς μεταφέρονται από το θεωρητικό κομμάτι των σπουδών τους στο πρακτικό. Σύμφωνα με την κ. Φρειδερίκου, κύριοι στόχοι του πανεπιστημίου είναι να προωθούνται δράσεις που σχετίζονται με τα προγράμματα σπουδών των φοιτητών. Επεσήμανε ότι η δράση δεν περιλαμβάνεται μέσα στα μαθήματα των φοιτητών και το κονδύλι παραχωρείται από το πανεπιστήμιο και καλύπτει όλα τα έξοδα, από τα υλικά μέχρι και το ταξίδι. Υπάρχουν και χορηγοί αλλά δεν δίνουν μεγάλα ποσά ή μπορεί η βοήθειά τους να είναι στο πρακτικό κομμάτι, «μπορεί να βοηθήσουν με το βάψιμο του αυτοκινήτου ή γενικότερα σε ένα μέρος της διαδικασίας», ανέφερε η κ. Φρειδερίκου. «Βλέπουμε τους φοιτητές ότι ασχολούνται με κάτι που τους ενδιαφέρει και εργάζονται με ζήλο, με αυτόν τον τρόπο έχουν ενεργή συμμετοχή στις σπουδές τους, ειδικά οι φοιτητές που σπουδάζουν κάτι σχετικό όπως automotive engineering», παρατηρεί η κ. Φρειδερίκου.
Με όραμα
Ο Δημήτρης Κουτσούκης, φοιτητής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του πανεπιστημίου, είναι επικεφαλής της ομάδας FUF Racing Team.
Όπως εξήγησε, μπήκε στην ομάδα μετά από παρότρυνση ενός φίλου και επειδή θεωρεί ότι είναι κάτι το οποίο θα εμπλουτίσει το βιογραφικό του. «Θεωρώ πως θα λειτουργήσει θετικά σε μελλοντικούς εργοδότες μου που θα δουν ότι κατάφερα να φτιάξω από το μηδέν ένα αυτοκίνητο».
Εξήγησε πως η ομάδα έπρεπε να δημιουργηθεί από την αρχή, να βρουν νέα μέλη καθώς οι προηγούμενοι φοιτητές που λάμβαναν μέρος έχουν αποφοιτήσει. Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια της διαδικασίας. «Έπρεπε να πείσουμε φοιτητές άλλων τμημάτων ότι αυτή η δράση δεν αφορούσε μόνο τους ηλεκτρολόγους μηχανικούς αλλά όλους, ότι χρειαζόμασταν λογιστές, δικηγόρους, γραφίστες».
«Έπρεπε να κατανοηθεί ότι χρειαζόμασταν κάποιον να κάνει business plan μέσω του οποίου θα προωθούσαμε το συγκεκριμένο αυτοκίνητο», πρόσθεσε. Τελικά κατάφεραν να βρουν άτομα αφού, όπως λέει, υπάρχουν ακόμα και δύο φοιτητές λογιστικής στην ομάδα. Στην αρχή, ανέφερε, είχαν να αποφασίσουν σε ποιον διαγωνισμό από όλους θα λάβουν μέρος. «Είχαμε την επιλογή να πάμε Ολλανδία, Τσεχία, Αυστρία, Γερμανία, Αγγλία και Ιταλία. Επιλέξαμε την Ιταλία γιατί είναι η πιο κοντινή χώρα».
Ατελείωτες ώρες
Οι φοιτητές χρειάστηκε να αναλώσουν αμέτρητες ώρες εργασίας ακόμα και για τα πιο «απλά» όπως για παράδειγμα για την επιλογή του χρώματος. «Υπήρχαν μέρες που έπρεπε να μείνουμε μέχρι τις 11 το βράδυ για να είμαστε σίγουροι ότι τελειώσαμε αυτό που φτιάχναμε», λέει ο Δημήτρης, προσθέτοντας πως υπήρχε μεν το δημιουργικό κομμάτι, ωστόσο δεν ήταν και ό,τι πιο εύκολο, καθώς έπρεπε να εργάζονται αποκλειστικά στους χώρους του πανεπιστημίου.
Επιπλέον, έπρεπε να παρουσιάσουν αναλυτικά το κόστος των υλικών και τις ώρες που χρειάστηκαν. Για όλα αυτά υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα που έπρεπε να ακολουθήσουν. Ο Δημήτρης ανέφερε πως η μεγαλύτερη δυσκολία με την οποία ήρθαν αντιμέτωποι ήταν η αναζήτηση χορηγών.
«Στην Κύπρο δεν είναι τόσο διαδεδομένη αυτή η δράση, ως αποτέλεσμα δεν είχαμε την ανταπόκριση που αναζητούσαμε». «Θα έπρεπε να προσεγγίσουμε ανθρώπους που ασχολούνται με τον χώρο, αφού δεν εκπροσωπούμε μόνο το πανεπιστήμιο αλλά ολόκληρη την Κύπρο», πρόσθεσε.
Κύπελλο και αναγνώριση
Όπως εξήγησε, υπάρχουν στάδια στον διαγωνισμό που πρέπει να περάσει η ομάδα. Συνολικά τα στάδια είναι τρία. Από τα 35 πανεπιστήμια που λαμβάνουν μέρος, ήδη έχουν προκριθεί στην επόμενη φάση τα 20. Ένα από αυτά είναι και το Πανεπιστήμιο Frederick. Στο πρώτο στάδιο περάσανε από έλεγχο για να εξεταστεί εάν το αυτοκίνητό τους πληροί τις προδιαγραφές βάσει των κανόνων που τους δόθηκαν. Στη δεύτερη φάση, δοκιμάστηκε το αυτοκίνητο ότι μπορεί να… κυκλοφορήσει, ενώ στην τρίτη θα ταξιδέψουν στην Ιταλία για τον διαγωνισμό.
Ο ρόλος του καθηγητή
Ο Αντώνης Λόντος είναι ο επιβλέπων καθηγητής της δράσης. Εξήγησε πως το αυτοκίνητο πρέπει να το κατασκευάσουν οι φοιτητές σε συνεργασία με τους καθηγητές, με τον ίδιο να έχει καθοδηγητικό ρόλο. «Όταν κρίνω ότι κάτι δεν πρόκειται να δουλέψει ή ότι κάτι μπορεί να είναι επικίνδυνο θα τους το εξηγήσω στο πλαίσιο συζήτησης και θα περιμένω να το διορθώσουν και να φέρουν κάτι καινούργιο».
Οι φοιτητές και ο επιβλέπων καθηγητής από την αρχή ορίζουν ένα χρονοδιάγραμμα εργασίας. Μέσα στα καθήκοντα των φοιτητών είναι η δημιουργία βίντεο, το οποίο θα ανεβάσουν στα ΜΚΔ, διαφημίσεων και μικρών παρουσιάσεων ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να δείξουν σε ποιο στάδιο βρίσκονται κάθε φορά.
Σύμφωνα με τον κ. Λόντο, οι μαθητές μέσα από αυτήν τη διαδικασία αποκτούν επαγγελματική αντίληψη, «εάν ήταν σε μια εταιρεία πώς θα πωλούσαν το αυτοκίνητο στην αγορά, πώς θα προσέλκυαν πελάτες». Ενώ ένας από τους βασικούς στόχους του προγράμματος είναι οι φοιτητές να αποκομίσουν εμπειρίες. Τέλος, όπως επισήμανε ο κ. Λόντος, προωθείται και το θέμα της οδικής ασφάλειας. Στην ομάδα που θα κερδίσει δίνεται κύπελλο, αλλά τα μέλη κερδίζουν και διεθνή αναγνώριση και υπάρχει η δυνατότητα πρόσληψής τους σε εταιρείες του εξωτερικού.
Πηγή: Politis