Η Κύπρος κατατάσσεται 22η από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ στην ισότητα των φύλων, σύμφωνα και με τους Δείκτες του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων, είπε η Επίτροπος Ισότητας των Φύλων, Τζόζη Χριστοδούλου, η οποία αναφέρθηκε και στην θεσμοθέτηση Γραφείου Επιτρόπου Ισότητας.
Σε ομιλία της την Τετάρτη, στην επιμορφωτική συνάντηση για θέματα Ισότητας των Φύλων για το Δίκτυο Υποστήριξης της Εφαρμογής της Αντιρατσιστικής Πολιτικής στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, η Επίτροπος ανέφερε πως στόχος της κυβέρνησης είναι η εκκίνηση μιας διαφορετικής προσέγγισης στην καταπολέμηση των διακρίσεων και στην προώθηση της ισότητας των φύλων, μακριά από αποσπασματικές δράσεις αλλά μέσα από ολιστικές.
Πιο συγκεκριμένα και προς αυτή την κατεύθυνση, σημείωσε, ο πρώτος στόχος είναι η θεσμοθέτηση του Γραφείου Επιτρόπου Ισότητας, ώστε να κατευθύνει την παραγωγή πολιτικής, να έχει συντονιστικό ρόλο και να παρακολουθεί την οριζόντια εφαρμογή των πολιτικών ισότητας σε όλα τα Υπουργεία και Υφυπουργεία.
Ανέφερε ότι έχει ήδη αποφασιστεί από το Υπουργικό Συμβούλιο όπως όλα τα Υπουργεία και Υφυπουργεία ορίσουν άτομο, το οποίο θα εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση σε συντονισμό με το Γραφείο Επιτρόπου.
«Για να γίνω πιο σαφής, θα καταρτιστεί ο Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός για την Ισότητα των Φύλων, ο οποίος θα εκπονηθεί σε συνεργασία με όλα τα Υπουργεία/ Υφυπουργεία, μετά από διαβουλεύσεις με τον Εθνικό Μηχανισμό για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και την κοινωνία των πολιτών. Ακολούθως τα Υπουργεία/Υφυπουργεία θα εκπονήσουν το δικό τους, εσωτερικό πλάνο δράσης, ώστε να υλοποιηθεί η Εθνική Στρατηγική για την Ισότητα. Προς αυτή την κατεύθυνση κάθε Υπουργείο ορίζει λειτουργό ισότητας των φύλων. Το άτομο αυτό θα είναι σε συνεχή επαφή και συνεννόηση με το γραφείο Επίτροπου Ισότητας και το οποίο πάντα σε συνεννόηση βέβαια με το Υπουργείο του θα δημιουργήσει πλάνο δράσης, το οποίο θα υλοποιεί τους στόχους της στρατηγικής», πρόσθεσε.
Όσον αφορά τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης στο τομέα της ισότητας των φύλων που αφορούν στην εκπαίδευση, είπε η Επίτροπος, αυτές περιλαμβάνουν τον εμπλουτισμό του περιεχόμενου των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με δράσεις που προάγουν την ενσυναίσθηση, την ισότητα των φύλων, την πρόληψη της βίας κατά των γυναικών, τη συναίνεση και τον σεβασμό ώστε τα σχολεία να ανταποκρίνονται στις πραγματικότητες του σύγχρονου κόσμου και να προωθούνται οι υγιείς σχέσεις.
Επεκτείνουμε, ανέφερε, τον θεσμό των σχολείων STEAM σε όλες τις πόλεις και προωθούμε τη συγκεκριμένη προσέγγιση στο γενικό αναλυτικό πρόγραμμα, ενώ παράλληλα καταπολεμούμε τα έμφυλα στερεότυπα.
«Μέσα από την ουσιαστική ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού κατευθύνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες στη βάση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους. Στόχος είναι να ενθαρρυνθούν και τα κορίτσια να ακολουθήσουν τα επαγγέλματα του μέλλοντος και παραδοσιακά «αντρικά επαγγέλματα» αλλά και να επιτρέψουμε στα αγόρια εφόσον το επιθυμούν και έχουν τις ικανότητες, να ακολουθήσουν παραδοσιακά «γυναικεία επαγγέλματα», πρόσθεσε.
Για να είναι βέβαια αυτό εφικτό, συνέχισε, οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι σύμβουλοι επαγγελματικής κατεύθυνσης θα πρέπει να εκπαιδεύονται συστηματικά για θέματα που αφορούν στην αποδόμηση των έμφυλων στερεοτύπων και να λειτουργούν συνειδητά χωρίς αποκλεισμούς.
Στην ομιλία της, η Επίτροπος ανέφερε πως παρατηρείται μεγάλο χάσμα στον προσωπικό χρόνο αφού η συμμετοχή γυναικών και ανδρών στη φροντίδα και την εκπαίδευση των παιδιών ή των εγγονιών τους, των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία, καθώς και στην οικιακή εργασία, αυτό δηλαδή που ονομάζουμε οικονομία της φροντίδας, είναι σαφώς πολύ μεγαλύτερη για τις γυναίκες.
Ως αποτέλεσμα, σημείωσε, οι γυναίκες συμμετέχουν λιγότερο, λόγω έλλειψης χρόνου, σε κοινωνικές, πολιτιστικές, αθλητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Εξίσου σημαντικό, συνέχισε, είναι πως το αποτέλεσμα των πιο πάνω έχει αρνητικές επιπτώσεις και στον τομέα «εξουσία» όπου οι άντρες υπερ-εκπροσωπούνται σε όλους τους τομείς: της πολιτικής, της οικονομίας, όπως και στα διοικητικά συμβούλια ερευνητικών οργανισμών και των ΜΜΕ.
Παράλληλα, είπε πως το χάσμα έμφυλων αμοιβών στην Κύπρο φτάνει στο 9,9% το οποίο έχει και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στις συντάξεις αφού το χάσμα εκεί, φτάνει στο 37,2%, με τις γυναίκες να βρίσκονται κοντά στο όριο της φτώχειας.
Θετικό όμως είναι το γεγονός, επεσήμανε, ότι οι γυναίκες και τα κορίτσια της Κύπρου βρίσκονται πολύ ψηλά στις επιδόσεις τους όσο αφορά τη μόρφωση και τα ακαδημαϊκά προσόντα. Σύμφωνα με τα στοιχεία προκύπτουν από την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού, η οποία, διεξάγεται από τη Στατιστική Υπηρεσία σε ετήσια βάση, το 2014 το ποσοστό αποφοίτων γυναικών και ανδρών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βρισκόταν στο 35,1% και στο 30,1% αντίστοιχα και το 2022 το ποσοστό απόφοιτων γυναικών είναι στο 41,1% και των ανδρών 36,7%.
Παρατηρούμε, σημείωσε, τις ανισότητες σε αριθμούς και συγκρίνοντας τις με τις επιδόσεις των κοριτσιών στο χώρο της ακαδημίας θα έλεγε κανείς ότι ξαφνικά οι γυναίκες εξαφανίζονται από την κοινωνική και πολιτική σφαίρα αφού τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις σε συνδυασμό με την έλλειψη δομών φροντίδας κλείνουν τις γυναίκες στο σπίτι, ή τις σπρώχνουν στη μερική απασχόληση ή τις αμείβουν λιγότερο από τους άντρες, αφού συνειδητά ή υποσυνείδητα, θεωρούνται υποδεέστερες.