Αστρονομικά λανθασμένη η ημερομηνία του Πάσχα, είπε στο ΚΥΠΕ ο Ι. Φάκας
Αστρονομικά λανθασμένη είναι η ημερομηνία που εορτάζουμε το Πάσχα, είπε ο Μαθηματικός και Αστρονόμος Ιωάννης Φάκας. Σε δήλωσή του στο ΚΥΠΕ ο κ. Φάκας ανέφερε ότι η ορθή ημερομηνία για φέτος θα ήταν η 9η Απριλίου και εξήγησε τους λόγους.
Είπε ότι σύμφωνα με την Α’ Οικουμενική Σύνοδο για να υπολογίσουμε την ημερομηνία του Πάσχα πρέπει να λάβουμε υπόψη τρεις παραμέτρους. Πρώτον, να υπολογίσουμε την ημερομηνία της Εαρινής Ισημερίας, δεύτερον να ακολουθήσει η Εαρινή Πανσέληνος (που είναι το Πάσχα των Εβραίων) και μετά, η Κυριακή που ακολουθεί την πανσέληνο εκείνη, είναι η ημερομηνία του Πάσχα των Χριστιανών.
Φέτος, η Εαρινή Ισημερία συνέβη στις 20 του Μάρτη, ακολούθησε η Πανσέληνος στις 6 Απριλίου, ημέρα Πέμπτη, “συνεπώς οι Ισραηλίτες ορθά εόρτασαν το Πάσχα τους την 6ην Απριλίου”, και η Κυριακή που ακολούθησε το Πάσχα των Εβραίων ήταν η 9η Απριλίου (που εορτάστηκε ορθώς το Καθολικό Πάσχα). Αυτή θα έπρεπε, είπε ο κ. Φάκας, να ήταν η ορθή ημερομηνία.
Φέτος, συνέχισε, όπως και άλλες χρονιές, αστρονομικά ο υπολογισμός είναι λανθασμένος, όχι διότι οι αστρονόμοι δεν μπορούν να υπολογίσουν σωστά, αλλά διότι ακολουθείται το Παλαιό Ημερολόγιο προκειμένου να γιορτάζουν όλοι οι Ορθόδοξοι το Πάσχα την ίδια ημέρα.
Λάθη κάνουν και οι Καθολικοί και οι Εβραίοι αλλά φέτος υπολόγισαν ορθά το Πάσχα.
“Γιατί γίνεται αυτό το λάθος; Τις περισσότερες φορές σε εμάς τους Ορθόδοξους είναι διότι υπαναχωρήσαμε και γιορτάζαμε το Πάσχα μας με τους Παλαιοημερολογίτες με αποτέλεσμα να γίνονται αυτά τα λάθη, όχι διότι δεν ξέρουμε να το υπολογίσουμε, αλλά υποχωρούμε και πάμε πίσω στο Παλαιό Ημερολόγιο για να υπάρχει ένα Πάσχα για όλους τους Ορθόδοξους” είπε.
Είπε ότι οι Καθολικοί γιόρτασαν το Πάσχα τους την 9η Απριλίου που είναι η Κυριακή μετά το Πάσχα των Εβραίων, που είναι η ορθή ημερομηνία από πλευράς αστρονομίας. “Εμείς οι Ορθόδοξοι θα εορτάσουμε το Πάσχα μας την Κυριακή 16 Απριλίου που είναι αστρονομικά λανθασμένη” είπε.
Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή, ανέφερε ότι στα Ιερά Ευαγγέλια αναφέρεται ότι το Πασχα των Εβραίων κατά το έτος της Σταύρωσης του Κυρίου ήταν ημέρα Σάββατο και την επόμενη ημέρα, η οποία ονομαζόταν “Πρώτη”, (σήμερα Κυριακή), έγινε η Ανάσταση του Κυρίου.
Οι Εβραίοι, είπε, βάσει των κανόνων της Παλαιάς Διαθήκης γιόρταζαν το Πάσχα τους με την έξοδο των Εβραίων από την Αίγυπτο που έπρεπε να είναι η πρώτη πανσέληνος μετά την Εαρινή Ισημερία.
“Το έτος που έγινε η Σταύρωση του Κυρίου, το Πάσχα των Εβραίων ήταν ημέρα Σάββατο και η Ανάσταση έγινε την επομένη ημέρα, που ονομαζόταν τότε Πρώτη, (έτσι ονομαζόταν τότε η Κυριακή, εξού και έχουμε μετά την Δευτέρα, την Τρίτη, την Τετάρτη κτλ.) και ονομάστηκε μετά Κυριακή- δηλαδή Ημέρα Κυρίου. Ο κανόνας του Πάσχα των Εβραίων είναι γραμμένος στην Παλαιά Διαθήκη. Μετά, οι Αγίοι Πατέρες της Α’ Οικουμενικής Συνόδου, μελετώντας την Καινή Διαθήκη αποφάσισαν αυτούς τους τρεις σταθμούς (Εαρινή Ισημερία, Πανσέληνος (Πάσχα Εβραίων) Κυριακή που ακολουθεί είναι το Πάσχα των Χριστιανών).
Είπε ότι η Εαρινή Ισημερία με την εξέλιξη της τεχνολογίας μπορεί να υπολογιστεί επακριβώς και μπορεί να είναι μια ολόκληρη ημέρα ενωρίτερα από την 21 του Μάρτη. Φέτος, είπε, ήταν στις 20 του Μάρτη.
Σημείωσε ότι παρόλο που οι Ορθόδοξοι αστρονομικά βγάζουν την ημερομηνία του Πάσχα κατά λανθασμένο τρόπο, εν τούτοις το Άγιο Φως ακολουθεί πάντοτε το Πάσχα των Ορθοδόξων και συγκεκριμένα παρουσιάζεται πάντοτε το Μεγάλο Σάββατο των Ορθοδόξων στον Ναό της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα.