Οι πεπαλαιωμένες πολυκατοικίες, τα εγκαταλελειμμένα κτήρια καθώς και η αναρχία που επικρατεί στη Μακαρίου, στη Λάρνακα, συνθέτουν ένα αποκαρδιωτικό σκηνικό στην άλλοτε γεμάτη αίγλη λεωφόρο του κέντρου της πόλης.
Η πρώτη εικόνα που αντικρύζουν όσοι εισέλθουν στη Λάρνακα από τον κυκλικό κόμβο του λιμανιού, παραπέμπει σε εγκατάλειψη που έχει τη σφραγίδα του περασμένου αιώνα. Οι πιο άσχημες εικόνες είναι στην περιοχή των πρώην καμπαρέ, όπου υπάρχουν τα περισσότερα ετοιμόρροπα και λεηλατημένα κτήρια.
Το πιο ανησυχητικό και είναι κάτι που προκαλεί τεράστιο πονοκέφαλο στον Δήμο Λάρνακας, είναι το γεγονός πως μεγάλο μπλοκ με τρεις πολυκατοικίες και ακόμα μία πολυκατοικία που κατοικούνται, έχουν κριθεί επικίνδυνες.
Πρόκειται για κτήρια τα οποία ανεγέρθηκαν λίγο μετά το 1974, στα οποία επικρατούν και πολύ κακές υγειονομικές συνθήκες. «Εμείς προχωρούμε με ό,τι προβλέπει η νομοθεσία για να εξασφαλιστούν διατάγματα έξωσης, όμως θα προκύψουν κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα», ανέφερε στον «Φ» ο δήμαρχος Λάρνακας, Ανδρέας Βύρας, υποδεικνύοντας πως είναι αδύνατο να επωμιστεί ο Δήμος το κόστος κατεδάφισης των επικίνδυνων οικοδομών, αφού θα χρειαστούν εκατομμύρια ευρώ.
«Έχουμε τεράστια προβλήματα, επειδή κατοικούνται από ξένους τα διαμερίσματα και προκύπτουν ζητήματα με τις επιδόσεις στους ιδιοκτήτες. Επιπλέον, δεν ξέρουμε πού θα πάνε αυτοί οι άνθρωποι. Αυτό είναι ένα θέμα που θέτω συνεχώς όταν γίνεται συζήτηση για τα επικίνδυνα κτήρια».
Μια άλλη μεγάλη ανοικτή πληγή για την περιοχή είναι τα εγκαταλελειμμένα κτήρια, αλλά και η άθλια κατάσταση κάποιων καταστημάτων και χώρων εστίασης που έχουν κλείσει. Τα χέρια του Δήμου Λάρνακας, γι’ αυτά τα κτήρια είναι στην ουσία δεμένα, αφού η κατεδάφισή τους είναι ευθύνη των ιδιοκτητών. «Εμείς μπορούμε να κινηθούμε νομικά εάν υπάρχουν υγειονομικά θέματα ή εάν είναι επικίνδυνα», σημείωσε ο δήμαρχος.
Σ’ ολόκληρη τη λεωφόρο εν τω μεταξύ, επικρατεί μεγάλη αναρχία αφού λόγω της έλλειψης χώρων στάθμευσης, κάποιοι παρκάρουν τα οχήματά τους στα πεζοδρόμια ή στη μία λωρίδα κυκλοφορίας. Επιπρόσθετα σε κάποια σημεία, βρίσκονται σε κακή κατάσταση και τα πεζοδρόμια, με τους καταστηματάρχες να ζητούν την επιδιόρθωσή τους. «Είμαι εδώ από το 1999 και τίποτα δεν άλλαξε στην Μακαρίου, εκτός από τον κυκλικό κόμβο. Βλέπετε τις πολυκατοικίες και τα πεζοδρόμια. Είναι αυτή εικόνα για μια λεωφόρο που είναι η πρώτη εικόνα που βλέπουν όσοι έρχονται από την Αγία Νάπα για να μπουν στο κέντρο της πόλης;», διερωτήθηκε η Γκάγκα Παντελή, ιδιοκτήτρια καταστήματος.
Στο πλάνο η αναζωογόνηση της περιοχής
Το ενδιαφέρον για ανέγερση νέων πολυκατοικιών στην περιοχή, λόγω της μεγάλης επένδυσης στη μαρίνα και το λιμάνι, καθώς και τα έργα που θα γίνουν σύντομα στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), θα αναζωογονήσουν, σύμφωνα με το δήμαρχο Λάρνακας, την περιοχή. «Θεωρούμε πως με την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας θ’ αναγεννηθεί η περιοχή και άρχισαν ήδη να πουλιούνται αρκετά κτήρια και ν’ ανεγείρονται πολυκατοικίες. Υπάρχει ένας οικοδομικός “οργασμός” στην περιοχή».
Οι αλλαγές που θ’ αλλάξουν την εμφάνιση της ευρύτερης περιοχής θ’ αρχίσουν το 2024. O σχεδιασμός για το ΣΒΑΚ προνοεί τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων, ποδηλατόδρομων, αξόνων με δέντρα και διαμόρφωση των πεζοδρομίων. Πέραν από τη λεωφόρο Μακαρίου θα γίνουν έργα τόσο στην οδό Σεφέρη, που είναι ο παράλληλος δρόμος, όσο και στις κάθετες συνδέσεις. Σε αυτά θα έρθει να προστεθεί και ο νέος «πράσινος» δρόμος που θα δημιουργήσει ο επενδυτής του «μαρίνα-λιμάνι», που θα ενώσει τις Φοινικούδες με τον κυκλικό κόμβο του λιμανιού.
Φοβούνται να κυκλοφορήσουν τα βράδια
Τα τελευταία χρόνια λόγω των φθηνότερων ενοικίων στις πεπαλαιωμένες πολυκατοικίες, κάποιες εκ των οποίων είναι τρώγλες, η περιοχή επιλέγεται από πολλούς μετανάστες με τους περιοίκους ν’ αναφέρουν πως τείνει να γκετοποιηθεί.
Η συνταξιούχος Χριστίνα Τρίκου, διαμένει σε διαμέρισμα στη Μακαρίου εδώ και 38 χρόνια. Όπως αναφέρει πλέον έχει σταματήσει να κυκλοφορεί τα βράδια. «Στην πολυκατοικία μου πλέον οι περισσότεροι είναι Αφρικανοί, αλλά δεν με ενόχλησαν ποτέ, είναι καλοί γείτονες. Τη νύκτα, όμως, φοβάμαι να βγω έξω. Κάποτε ακούω φωνές έξω, γίνονται καυγάδες, αλλά δεν κοιτάζω επειδή φοβούμαι».
Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες καταστημάτων, πολλοί αλλοδαποί μαζεύονται σε ανοικτούς χώρους τα βράδια και καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοολούχων ποτών. «Εγώ είμαι εδώ 36 χρόνια. Υπάρχουν πλέον πολλοί Αφρικανοί στην περιοχή. Κάποιοι είναι συνεχώς με μια μπουκάλα στο χέρι και φοβάσαι να βγεις έξω το βράδυ. Πιστεύω πως πρέπει να δουν τι συμβαίνει τα βράδια εδώ», ανέφερε η Σάντρα Μεγαλοοικονόμου, ιδιοκτήτρια κομμωτηρίου.
Άλλος καταστηματάρχης σημείωσε πως καταγράφονται αρκετά περιστατικά παραβατικότητας στην περιοχή το τελευταίο διάστημα. «Κάποια βράδια φοβάσαι να κυκλοφορήσεις. Είχε περίπτωση πρόσφατα που κάποιοι έκαναν κομπίνες και έπεφταν μπροστά από αυτοκίνητα και μετά τα έκλεβαν».
Από την πλευρά της ο Ρίτσα Κίλλη, εργαζόμενη στην περιοχή, έκανε λόγο για μια παραμελημένη λεωφόρο. «Υπάρχει έντονη δυσοσμία από τους λάκκους και τα δέντρα εσηκώσαν πάνω τα πεζοδρόμια. Πρέπει να τα φτιάξουν επειδή είναι επικίνδυνο. Θεωρούμε πως θα βοηθήσει την περιοχή η επένδυση στο λιμάνι, ωστόσο πρέπει να γίνουν έργα και χώροι στάθμευσης».
Σημειώνεται πως σ’ ό,τι αφορά στην κατάσταση κάποιων πεζοδρομίων έχουν δοθεί οδηγίες από το δήμαρχο Λάρνακας, για άμεση επιδιόρθωσή τους.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Θα την σώσει η μεγάλη επένδυση;
Η λεωφόρος Μακαρίου, έζησε μεγάλες δόξες μετά τη δεκαετία του 1980, αφού είχε συγκεντρώσει μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας της Λάρνακας. Η υποβάθμισή της ξεκίνησε σταδιακά και σε αυτό συνέβαλε και η παρουσία των καμπαρέ στην περιοχή του λιμανιού, που για πολλά χρόνια αποτελούσε την πιο κακόφημη περιοχή της πόλης. Αυτό που προκάλεσε την ελεύθερη πτώση της περιοχής, ωστόσο, ήταν η οικονομική κρίση του 2013. Έκτοτε πολλά καταστήματα έκλεισαν και πολλά κτήρια εγκαταλείφθηκαν.
Κάποια ώθηση στην περιοχή έδωσε η ανέγερση του πολυτελούς Radisson Blu. Οι μεγάλες ελπίδες για ανάκαμψη της, όμως, εναποτίθενται στην επένδυση των 1,2 δις στο λιμάνι και τη μαρίνα. Απομένει πλέον να φανεί στην πράξη εάν το μεγάλο έργο θα σώσει τη Μακαρίου.
Πηγή: Philenews