Άρχισαν οι εκπτώσεις- Πώς να ξεχωρίσετε τις παγίδες, τι ισχύει για διαδίκτυο
Εντατικοποιεί τους ελέγχους του στην αγορά το Υπουργείου Εμπορίου, λόγω των εκπτώσεων Ιανουαρίου, κυρίως σε καταστήματα ένδυσης και υπόδηση. Παράλληλα καλούνται οι καταναλωτές να ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για περιπτώσεις παραπλανητικών διαφημίσεων.
Αν και δεν υπάρχει πλέον θεσμοθετημένη περίοδος εκπτώσεων, αναμένεται ότι εντός Ιανουαρίου τα περισσότερα καταστήματα θα προσφέρουν ως συνήθως το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπτώσεών τους στη χειμερινή συλλογή τους, με τις προσφορές να έχουν ήδη ξεκινήσει σε ορισμένα καταστήματα.
Όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Λειτουργός Εμπορίου και Βιομηχανίας Σάββας Σάββα, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται αναφορικά με την πολιτική του καταστήματος για επιστροφές και αλλαγές, αφού μπορεί να υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις λόγω των εκπτώσεων, κάτι που επαφίεται στην πολιτική που ακολουθεί κάθε κατάστημα. Διευκρίνισε ότι για κάτι τέτοιο δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο και τα καταστήματα είναι ελεύθερα να καθορίζουν την πολιτική επιστροφών, ωστόσο θα πρέπει να ενημερώσουν τους πελάτες τους εκ των προτέρων για την πολιτική τους. Κάλεσε επίσης τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί και να ζητούν να ενημερώνονται για την πολιτική επιστροφών.
Ο κ. Σάββα διευκρίνισε ότι στο πλαίσιο την ευχέρειας που έχει κάθε κατάστημα να καθορίζει την πολιτική επιστροφών, μπορεί ένα κατάστημα να επιστρέψει τα χρήματα, να δεχτεί επιστροφή για ολόκληρο το ποσό στο οποίο αγοράστηκε ένα προϊόν, να αλλάξει το προϊόν που αγοράστηκε πριν από τις εκπτώσεις με την μειωμένη τιμή των εκπτώσεων, ή και μπορεί να μη το δεχθεί καθόλου για επιστροφή.
Αναγραφή των εκπτώσεων: Τι αποτελεί παράβαση
—————————————————————————
Όσον αφορά την αναγραφή των εκπτώσεων σημείωσε ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να αναγράφεται η προηγούμενη τιμή πώλησης του προϊόντος. Ακολούθως θα πρέπει να αναγράφεται η νέα τιμή ή το ποσοστό της έκπτωσης.
Επίσης σε περιπτώσεις που υπάρχει παραπλανητικός ισχυρισμός και ο καταναλωτής διαπιστώσει ότι μια τιμή διαφημίζεται ως μειωμένη ενώ παραμένει η ίδια σε σχέση με την προ εκπτώσεων περίοδο, ανέφερε ότι υπάρχει παράβαση και ο καταναλωτής μπορεί να το καταγγείλει.
Πρόσθεσε ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να αναφέρουν επίσης τυχόν παραπλανητικές ενδείξεις στη βιτρίνα αναφορικά με εκπτώσεις.
«Αν για παράδειγμα σε μια βιτρίνα αναγράφεται ότι υπάρχουν εκπτώσεις μέχρι 60% και διαπιστώσει ο καταναλωτής εντός του καταστήματος ότι οι εκπτώσεις αυτές αφορούν λίγα προϊόντα σε διάσπαρτα νούμερα που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον καταναλωτή, τότε και πάλι υπάρχει παραπλανητικός ισχυρισμός», είπε.
Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, οι καταναλωτές θα πρέπει να επικοινωνούν με την Γραμμή του Καταναλωτή στο 1429 για να τους αναφέρουν αυτές τις περιπτώσεις. Οι καταναλωτές παραπέμπονται συνήθως στην ηλεκτρονική υποβολή της καταγγελίας ώστε να επισυνάπτονται τυχόν στοιχεία που έχουν. Μπορεί επίσης, η καταγγελία να είναι ανώνυμη μέσω της γραμμής και να παραπέμπεται σε επιθεωρητές τους Υπουργείου για τους σχετικούς ελέγχους.
Τι πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτής για τις αγορές στο διαδίκτυο
—————————-
Όσον αφορά τις διαδικτυακές αγορές και εκπτώσεις, ο κ. Σάββα ανέφερε ότι και εκεί υπάρχει δυνατότητα ελέγχου, με τη νομοθεσία εκεί να ευνοεί περισσότερο τον καταναλωτή, αφού του δίνει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την αγορά που έκανε, λαμβάνονται πίσω τα χρήματα που έχει δώσει. Αυτό πρέπει να ισχύει σε όλα τα διαδικτυακά καταστήματα, σε αντίθεση με τα καταστήματα στα οποία υπάρχει φυσική παρουσία, που μπορούν να καθορίζουν τα ίδια την πολιτική επιστροφών τους.
Πρόσθεσε ότι η νομοθεσία που καλύπτει τις διαδικτυακές αγορές είναι κοινή για όλα τα καταστήματα που βρίσκονται εντός της ΕΕ. Σημείωσε επίσης ότι και το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζει να διατηρεί το ευρωπαϊκό του Κέντρο Καταναλωτή.
Ωστόσο οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί από που αγοράζουν, αφού οι πλείστες καταγγελίες που λαμβάνει η Γραμμή του Καταναλωτή είναι για αγορές από άγνωστες ιστοσελίδες κυρίως από κάποιους που διαφημίζουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι οποίοι δεν μπορούν να εντοπιστούν. Οι αρμόδιες υπηρεσίες, πρόσθεσε, είναι δύσκολο να παρέμβουν σε περίπτωση που δεν μπορούν να εντοπίσουν την ιστοσελίδα.
Σε περιπτώσεις γνωστών ιστοσελίδων, αναλαμβάνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή το οποίο στεγάζεται στο Υπουργείο Εμπορίου και θα γίνουν ενέργειες μέσω της χώρας στην οποία εδρεύει το κατάστημα. Ο καταναλωτής μπορεί να απευθύνεται στο 1429, το οποίο θα τον παραπέμψει στους αρμόδιους λειτουργούς του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή.
Ο κ. Σάββα κάλεσε επίσης τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά τις διαδικτυακές αγορές επώνυμων προϊόντων που διαφημίζονται σε εξωφρενικά χαμηλές τιμές και κυρίως γίνονται από άγνωστες ιστοσελίδες που δεν δίνουν στοιχεία επικοινωνίας.
Το Υπουργείο Εμπορίου, κατέληξε, θα ξεκινήσει μια οργανωμένη εκστρατεία από εβδομάδας με πιο εντατικούς ελέγχους, για να προληφθούν και να διορθωθούν καταστάσεις.