Κυκλοφοριακό – Από Νοέμβριο πάμε για νέα ωράρια στο Δημόσιο
Η κατάσταση στους δρόμους είναι κάτι περισσότερο από ανυπόφορη πλέον, ειδικά τις ώρες αιχμής: Το πρωί, τις ώρες προσέλευσης στους χώρους εργασίας και στους σχολικούς χώρους, το μεσημέρι που ολοκληρώνονται τα μαθήματα στο σχολείο, καθώς και το απόγευμα, τις ώρες που σχολνάνε οι εργαζόμενοι και οι γονείς τρέχουν τα παιδιά από φροντιστήριο σε φροντιστήριο, είναι σκέτο βασανιστήριο να είναι κανείς στον δρόμο.
Χάνονται άπειρες εργατοώρες, ώρες ξεκούρασης, δοκιμάζονται οι ψυχικές αντοχές των ανθρώπων, που έτσι κι αλλιώς είναι διαλυμένοι τα τελευταία χρόνια από τις αλλεπάλληλες κρίσεις – οικονομικές, υγειονομική κ.λπ.
Ώρα αποφάσεων
Ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννης Καρούσος, τονίζει ότι ήρθε η ώρα των αποφάσεων για το κυκλοφοριακό πρόβλημα, η ώρα που ο καθένας θα κληθεί να αποδείξει εάν τον νοιάζει το δημόσιο συμφέρον ή προτεραιότητά του είναι ο εαυτός του. Αρχή στις κρίσιμες δράσεις για απάβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος θα γίνει με τη συζήτηση για αλλαγή των ωραρίων, ώστε να μειωθεί η κίνηση στους δρόμους.
Μιλώντας στην «Πρωινή Επιθεώρηση» του Πολίτη 107.6 & 97.6, ο κ. Καρούσος είπε ότι η μελέτη για τα ωράρια παραδίδεται μέσα Οκτωβρίου.
Αμέσως μετά, θα αρχίσει η διαβούλευση με εμπλεκόμενα υπουργεία και υπηρεσίες, αλλά και κοινωνικούς εταίρους, με αντικείμενο τις αλλαγές στα ωράρια.
«Για μένα, μέσα σε έναν μήνα, από την ημέρα που θα παραδοθεί η μελέτη, θα πρέπει να έχουμε απόφαση για το εάν θα αλλάξουν τα ωράρια εργασίας, ποια ωράρια θα αλλάξουν και σε ποιους οργανισμούς» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «εκεί είναι που θα αποδείξει ο καθένας πόσο διατεθειμένος είναι να επιλυθεί το κυκλοφοριακό έναντι της προσωπικής του ευκολίας. Εκεί περιμένω να δω τι θα γίνει. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν διάφορες απόψεις, γνωρίζουμε ότι κάποιοι αντιδρούν στο να αλλάξουν τα ωράρια» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι η μελέτη δεν θα πρέπει να μπει στο συρτάρι αλλά να αξιοποιηθεί αμέσως, ώστε το συντομότερο δυνατόν να μειωθεί το κυκλοφοριακό με κάποιες αλλαγές στα ωράρια. «Εάν υπάρχει βούληση απ’ όλους, στόχος μου είναι από την ημέρα που θα παραλάβω τη μελέτη σε έναν μήνα να συμφωνηθούν οι αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν» είπε ο υπουργός.
Θετική η ΠΑΣΥΔΥ
Κληθείς από τον «Π» να τοποθετηθεί επί του θέματος των ωραρίων, ο γ.γ. της Παγκύπριας Συντεχνίας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΑΣΥΔΥ), Στράτης Ματθαίου, ανέφερε ότι σύντομα αναμένονται θετικές εξελίξεις και καλά νέα. «Η ΠΑΣΥΔΥ είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο διαβουλεύσεων με το Υπουργείο Οικονομικών (σ.σ. το αρμόδιο υπουργείο για τον δημόσιο τομέα) για αλλαγή του ευέλικτου ωραρίου. Έχουμε μιλήσει και με τον κ. Καρούσο. Από 7:30-8:30 το περιθώριο προσέλευσης στην εργασία το πρωί, να γίνει 7:00-8:30 και η αποχώρηση 2:30-4:00 αντί 3:00-4:00 το απόγευμα. Πιστεύουμε ότι ανάμεσα σε άλλα θα συμβάλει σε κάποιο βαθμό -χωρίς να λέμε ότι θα επιλυθεί το κυκλοφοριακό με αυτή την αλλαγή- αλλά μπορεί αυτή η αλλαγή να συμβάλει σε κάποιο βαθμό στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος» ανέφερε ο κ. Ματθαίου, εκτιμώντας παράλληλα ότι θα μπορούσαν -με καλή θέληση και μεγάλη προσπάθεια- να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου. Ακολούθως θα πάει τροποποιητικός κανονισμός στη Βουλή. Πηγή από την κυβέρνηση που ζήτησε να μην κατονομαστεί, ανέφερε στον «Π» ότι «εάν όλα πάνε καλά, θα μπορούσε ακόμη και από την 1η Νοεμβρίου να τεθεί σε εφαρμογή το νέο ευέλικτο ωράριο της δημόσιας υπηρεσίας». Σημειώνεται ότι ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, ανέφερε στον «Π» ότι έχει την άποψη ότι «το ευέλικτο ωράριο θα πρέπει να επεκταθεί από τις 7:00 μέχρι τις 9:30 το πρωί και επίσης να εφαρμοστεί η τηλεργασία στο Δημόσιο, αναλόγως βέβαια, και τι θα καταδείξει η σχετική μελέτη». Θέσαμε υπόψη του γ.γ. της ΠΑΣΥΔΥ τη θέση του κ. Καρούσου για το ωράριο, και ο Στράτης Ματθαίου σχολίασε ότι «η ΠΑΣΥΔΥ είναι ανοικτή σε συζήτηση για οποιοδήποτε θέμα θα μπορούσε να βελτιώσει την καθημερινότητα των ανθρώπων».
Κάποιοι γκρινιάζουν όπως συνήθως…
Ερωτηθείς σχετικά με τα ωράρια, ο πρόεδρος της οργάνωσης των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης (ΟΕΛΜΕΚ), Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, μας παρέπεμψε στις δηλώσεις που έγιναν πρόσφατα, όταν είχε ανοίξει ο διάλογος για το εν λόγω θέμα. Υπενθυμίζουμε ότι την περασμένη άνοιξη, με αφορμή πρόταση του βουλευτή του ΔΗΚΟ, Παύλου Μυλωνά, για αλλαγές στα ωράρια των σχολείων, τοποθετήθηκαν δημοσίως οι κοινωνικοί εταίροι. Οι εκπαιδευτικοί όπως πάντα συντηρητικοί και επιφυλακτικοί στις αλλαγές… Παρουσιάστηκαν μεν έτοιμοι να συζητήσουν μια τεκμηριωμένη εισήγηση, προσθέτοντας δε τη γνωστή ουρά του «ναι μεν αλλά». Απέρριψαν τοποθετήσεις σε σχέση με το ότι οι μαθητές πλέον έχουν αλλάξει συνήθειες σε σύγκριση με τους μαθητές του προηγούμενου αιώνα, πάνω στους οποίους κτίστηκε το εκπαιδευτικό σύστημα, όπως για παράδειγμα ότι σήμερα αργούν να κοιμηθούν τα παιδιά και άρα το πρωί, όπως είναι σήμερα το σχολικό ωράριο, δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Επιπλέον έθεσαν θέμα κλιματικών συνθηκών της Κύπρου κ.λπ. Και οι οργανωμένοι γονείς δήλωσαν ανοικτοί στον διάλογο, υπό την προϋπόθεση να μην διαταραχθεί η σημερινή ισορροπία ωραρίου εργασίας και σχολικού ωραρίου, ώστε να βολεύονται οι γονείς με παιδιά στο σχολείο. Θετική στην πρόταση για αλλαγές στα ωράρια δείχνει να είναι και η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ), που βλέπει ότι μια τέτοια αλλαγή μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και δηλώνει έτοιμη για παραγωγική συζήτησης πάνω σε μια τεκμηριωμένη πρόταση.
Οι εν εξελίξει δράσεις
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Γιάννη Καρούσο, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη πολλαπλές και πολυεπίπεδες δράσεις προς τέσσερις μεγάλες κατευθύνσεις που στοχεύουν, μεταξύ άλλων, και στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος:
Α. Προτάσεις για κλιμακωτά ωράρια εργασίας με στόχο την καθιέρωση εναλλακτικών ρυθμίσεων για τις μετακινήσεις κατά τις ώρες αιχμής, με απώτερο σκοπό την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος (ωράρια προσέλευσης/αποχώρησης στους/από χώρους εργασίας και στο σχολείο). Μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη και θα κληθούν κυβέρνηση και κοινωνικοί εταίροι να συζητήσουν σοβαρά και εντατικά το θέμα, και να λάβουν αποφάσεις.
Β. Μέσα μαζικής μεταφοράς/λεωφορεία. Συνεχείς βελτιώσεις στα δρομολόγια και τις διαδρομές των λεωφορείων, σχολικό πρόγραμμα μεταφοράς μαθητών «Door to Door» (βρίσκεται σε πιλοτική φάση), τον Οκτώβριο θα παραδοθεί η μελέτη για λεωφορειολωρίδες. Σε ό,τι αφορά τις λεωφορειολωρίδες, θα γίνει σχεδιασμός του άξονα, ο οποίος θα περιλαμβάνει αποκλειστικές λωρίδες κίνησης λεωφορείων, συμπεριλαμβανομένης της οριζόντιας και κάθετης οδικής σήμανσης και της βελτιστοποίησης της φωτεινής σηματοδότησης/bus priority στις διασταυρώσεις. Στόχος είναι η δημιουργία δικτύου λεωφορειολωρίδων που θα καταστήσει το ίδιο το λεωφορείο πιο ανταγωνιστικό από το αυτοκίνητο. Επιπλέον, το Υπουργείο Μεταφορών έχει συμφωνήσει με τον Οργανισμό Νεολαίας Κύπρου (ΟΝΕΚ), να αναλάβει ο οργανισμός τον συντονισμό μιας ψηφιακής πύλης, μέσω της οποίας οι φοιτητές θα εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για χρήση λεωφορείου για μετακίνησή τους από την επαρχία όπου διαμένουν στην επαρχία που είναι το εκπαιδευτικό ίδρυμα όπου φοιτούν, ώστε να προγραμματιστούν βολικά δρομολόγια λεωφορείων (ταυτόχρονα θα δοθούν λύσεις και στο στεγαστικό των φοιτητών, γιατί δεν θα χρειάζονται οι φοιτητές να μετακομίζουν στην πόλη όπου φοιτούν).
Γ. Μεγάλα οδικά έργα που είναι στη διαδικασία των προσφορών ή υπό κατασκευή. Όπως για παράδειγμα, ο περιμετρικός της Λευκωσίας που είναι υπό κατασκευή και θα είναι έτοιμος σε 14 μήνες. Υπολογίζεται ότι θα μειώσει τα αυτοκίνητα στην είσοδο της Λευκωσίας κατά 25% τουλάχιστον. Επιπλέον, θα βοηθήσει στην προσπάθεια για μείωση του κυκλοφοριακού στη Λευκωσία το μεγάλο έργο στην περιοχή ΓΣΠ (Ιπποκράτους – Αργυροπόλεως που θα ενωθεί με τη Λακατάμια) και βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης των προσφορών – αναμένεται ότι τις επόμενες ημέρες θα κατακυρωθεί η προσφορά για το έργο.
Δ. Χρήση της τεχνολογίας. Σε 40-45 ημέρες θα προκηρυχθεί η προσφορά για τα έξυπνα φώτα, ώστε να γίνεται διαχείριση της τροχαίας κίνησης. Το σύστημα περιφερειακού ελέγχου και διαχείρισης της αστικής κυκλοφορίας (Urban Traffic Control – UTC), είναι ένα κεντρικό σύστημα το οποίο συλλέγει κυκλοφοριακά δεδομένα από αισθητήρες που είναι τοποθετημένοι σε καίρια σημεία του οδικού δικτύου σε αστικές περιοχές, τα επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο και δίνει οδηγίες για τον τρόπο λειτουργίας των φώτων τροχαίας: (α) Προσαρμόζει τον χρόνο του πρασίνου ανάλογα με την κυκλοφορία για μείωση των καθυστερήσεων, (β) Συντονίζει γειτονικές φωτοελεγχόμενες συμβολές σε κύριους οδικούς διαδρόμους ώστε να μειώνεται το φαινόμενο «ξεκινώ-σταματώ», (γ) Μπορεί να δίνει προτεραιότητα στα λεωφορεία και σε οχήματα εκτάκτου ανάγκης, (δ) Ενημερώνει άμεσα για βλάβες σε φώτα τροχαίας (άμεση επέμβαση, πρόληψη οδικών συγκρούσεων), (ε) Επιτρέπει την εφαρμογή στρατηγικών (π.χ. περιορισμός πρόσβασης σε συγκεκριμένες περιοχές και ώρες), (στ) Παρακολούθηση και δυνατότητα επέμβασης από το κέντρο ελέγχου (π.χ. παράκαμψη οδικών έργων, οδικών συγκρούσεων, κ.λπ). Το εν λόγω σύστημα έχει, μεταξύ άλλων, τα εξής πλεονεκτήματα: μείωση χρόνου ταξιδίου κατά 10-25%, μείωση καθυστερήσεων κατά 15-35%, μείωση χρόνου ταξιδίου δημοσίων μεταφορών κατά 28%.
Πηγή: Politis