Home ΛΑΡΝΑΚΑ Επένδυση μαμούθ €1,2 δισ. για λιμάνι και μαρίνα Λάρνακας
Επένδυση μαμούθ €1,2 δισ. για λιμάνι και μαρίνα Λάρνακας

Επένδυση μαμούθ €1,2 δισ. για λιμάνι και μαρίνα Λάρνακας

Η μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας με εκτιμώμενη αξία τα €1,2 δισεκατομμύρια, η εμπορικοποίηση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, μπαίνει στο στάδιο της υλοποίησης από την 1η Απριλίου 2022, όπου και επίσημα η κοινοπραξία Kition Ocean Holdings Ltd αναλαμβάνει και πλέον επίσημα τη διαχείριση του έργου. Η από κοινού ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας αναμένεται να ολοκληρωθεί σε τέσσερις φάσεις, σε βάθος δωδεκαετίας, αλλάζοντας ριζικά την εικόνα της Λάρνακας.

Η Μελέτη Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ) για την ανάπλαση του λιμανιού και της μαρίνας στην Λάρνακα υποβλήθηκε στην Περιβαλλοντική Αρχή και βρίσκεται ανοικτή για διαβούλευση μέχρι τις 21/4/2022. Με την αδειοδότηση του έργου θα μπορούν να εισέλθουν μπουλντόζες στο χώρο για την επίσημη έναρξη των εργασιών. Η περιοχή θα συνδεθεί με τον υφιστάμενο αστικό ιστό και τις αντίστοιχες υπηρεσίες, και περιλαμβάνει ακόμα και την ιστορική διατηρητέα αποβάθρα η οποία θα συντηρηθεί και θα προστατεύεται κατά τη διάρκεια των εργασιών, και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό. Σημειώνεται ότι η Kition κατέληξε σε συμφωνία στις 2/12/2020, με την Κυπριακή Δημοκρατία, για την «Ανάπτυξη του Λιμένα και της μαρίνας της Λάρνακας», αναλαμβάνοντας συνεπώς να υλοποιήσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κυπριακής Δημοκρατίας, προϋπολογισμού περί τα €1,2 δισεκατομμύρια.

Ο αρχικός προκαταρκτικός σχεδιασμός (Concept Design) εκπονήθηκε από την Aecom για την Kition και περιλαμβάνει κτιριακά και λιμενικά έργα, καθώς και έργα που αφορούν τη μαρίνα. Τον Αύγουστο του 2021, για την περιβαλλοντική μελέτη (ΜΕΕΠ), επιλέχθηκε η κοινοπραξία «Rogan Associates S.A. – Atlantis Environment & Innovation» με σκοπό την επιτυχή εκτέλεση της επικαιροποιημένης ανάπτυξης, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πιθανές επιπτώσεις και τα αντίστοιχα μέτρα, ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Ο κύριος στόχος της ανάπτυξης του λιμανιού Λάρνακας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και λειτουργικού εμπορευματικού και επιβατικού λιμενικού σταθμού. Επισημαίνεται ότι με βάση τους προτεινόμενους σχεδιασμούς, οι εμπορευματικές λιμενικές δραστηριότητες διαχωρίζονται από τις επιβατικές δραστηριότητες.

Ο κύριος στόχος της ανάπλασης της μαρίνας Λάρνακας, είναι η εκ νέου ανάπτυξη της θαλάσσιας περιοχής της μαρίνας προκειμένου να επιτευχθεί ελάχιστη χωρητικότητα 600 θέσεων ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής (yachts) μεγέθους έως 115 μέτρα.

Η υλοποίηση του Master Plan, αναμένεται να πραγματοποιηθεί σε τέσσερις φάσεις. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής, η διαταραχή των υφιστάμενων λειτουργιών του λιμανιού και της μαρίνας θα περιοριστεί στο ελάχιστο μέσα από μια σειρά μέτρων τα οποία αφορούν στον περιβαλλοντικά ορθολογικό σχεδιασμό καθώς και σε βέλτιστες τεχνικές κατασκευής. Επισημαίνεται πως το έργο θα συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη των εθνικών στόχων για την ανάπτυξη και ανάδειξη της περιοχής, τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων της Λάρνακας, αλλά και γενικότερα των πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Όσον αφορά την Α’ φάση του έργου, θα ολοκληρωθεί σε περίοδο πέντε ετών. Θα ξεκινήσει με τη συντήρηση και αποκατάσταση της ιστορικής αποβάθρας και θα συνεχίσει με τη δημιουργία των βασικών έργων υποδομής όπως την κατασκευή νέου δρόμου που θα ενώνει τις Φοινικούδες με τον κυκλικό κόμβο λιμανιού, νέα αποβάθρα στο λιμάνι, κτίριο yacht club, νέα αίθουσα passenger terminal, κτίριο διοίκησης, αύξηση της χωρητικότητας της μαρίνας σε 600 σκάφη με τη δημιουργία νέου κυματοθραύστη και δημιουργία ενός πολυτελούς ξενοδοχείου 5 αστέρων, ενώ στη Γ’ φάση προγραμματίζεται και η δημιουργία ακόμη ενός ξενοδοχείου 4 αστέρων.

Κατά την διάρκεια αυτής της αρχικής περιόδου ανάπτυξης, δρόμοι, δίκτυα και πεζόδρομοι θα κατασκευαστούν προκειμένου να συμμορφωθούν με τις ελάχιστες απαιτήσεις, ώστε να συνδεθεί η περιοχή ανάπτυξης με την πόλη. Ενδεικτικά, ο νέος πεζόδρομος της μαρίνας, το Yacht Club και ο Τερματικός Σταθμός της Κρουαζιέρας θα συνδεθούν με τον παραλιακό δρόμο και τη λεωφόρο των Φοινικούδων. Ο παραλιακός δρόμος θα έχει πλάτος τουλάχιστον 25,5 μέτρων επεκτείνοντας το σημερινό μονοπάτι κατά 1 χιλιόμετρο.

Επίσης, το μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού πάρκου θα αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης, θα ολοκληρωθεί όμως κατά τη δεύτερη φάση.

Η επέκταση της λεωφόρου Φοινικούδων θα κατασκευαστεί κατά την αρχική περίοδο ανάπτυξης, θα εκτείνεται από την πλατεία Ευρώπης έως τη Νικολαΐδη, και θα συνδέεται με την υπόλοιπη πόλη. Από αυτή την οδό θα κατασκευαστεί νέος δρόμος που θα καταλήγει στο νέο τερματικό σταθμό της κρουαζιέρας, κατά μήκος του λιμένα μέχρι την πρόσβαση στον τερματικό σταθμό.

Σε αυτή τη φάση θα αναπτυχθούν και όλοι οι χώροι στάθμευσης που βρίσκονται στα δυτικά της λεωφόρου Φοινικούδων.

Στην περιοχή της μαρίνας θα αποξηλωθούν και οι δύο υφιστάμενοι κυματοθραύστες, και θα κατασκευαστούν δύο νέοι κυματοθραύστες οι οποίοι θα διευρύνουν τη λιμενολεκάνη δημιουργώντας συνολικά 600 θέσεις ελλιμενισμού. Στον προσήνεμο κυματοθραύστη κατασκευάζεται πλωτός προβλήτας στην εσωτερική πλευρά προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως διάδρομος κίνησης για τους πεζούς. Παρέχονται επίσης 300 θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων.

Στην περιοχή του λιμανιού, η πρόσβαση στην περιοχή της κρουαζιέρας θα γίνεται είτε μέσω του χώρου στάθμευσης οχημάτων, είτε μέσω του χώρου στάθμευσης/ αναμονής λεωφορείων και ταξί που συνδέονται απευθείας με τον κεντρικό δρόμο της μαρίνας. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση στην περιοχή της κρουαζιέρας επιτυγχάνεται με τη χρήση του κεντρικού εσωτερικού δρόμου της μαρίνας. Το οδικό δίκτυο του τμήματος Κρουαζιέρας δεν θα περιλαμβάνει καμία κεντρική εσωτερική οδό, ενώ θα περιλαμβάνει μόνο τα οδικά τμήματα που απαιτούνται για την αποτελεσματική ενοποίηση του χώρου στάθμευσης οχημάτων και του χώρου στάθμευσης/αναμονής λεωφορείων και ταξί.

Τα κρουαζιερόπλοια θα ελλιμενίζονται στη νότια αποβάθρα του λιμανιού, όπου αυτή τη στιγμή βρίσκονται οι γερανογέφυρες και διακινούνται κατά βάση σιτηρά. Στη Α’ Φάση προτεραιότητα θα έχουν τα κρουαζιερόπλοια. Τα φορτηγά πλοία θα εξυπηρετούνται στη βόρεια και νότια αποβάθρα. Τα εμπορεύματα στα φορτηγά πλοία θα διακινούνται με κινητούς γερανούς. Αυτός ο εξοπλισμός παρέχει ευελιξία έτσι ώστε τα φορτηγά πλοία να μπορούν να εξυπηρετούνται και στις δύο αποβάθρες στη Α’ Φάση.

Τα αλιευτικά σκάφη θα φιλοξενηθούν εντός της περιοχής της ανάπτυξης. Επιπρόσθετα, θα καθαιρεθεί ο πλωτός προβλήτας που υπάρχει σε αποβάθρα, για να επεκταθεί η υπάρχουσα αποβάθρα κατά περίπου 80 μέτρα προς τα ανατολικά.

Στη Β’ φάση το κτήριο συντήρησης και επισκευής σκαφών

Τα έργα που προγραμματίζονται στη Β Φάση περιλαμβάνουν την πλειονότητα των προβλεπόμενων κτηρίων, την ολοκλήρωση του δημόσιου χώρου, καθώς και αρκετές παρεμβάσεις στους χώρους της μαρίνας και του λιμένα.

Στην περιοχή Real Estate προγραμματίζεται η κατασκευή όλων των κτηρίων χαμηλού ύψους, τέσσερις πολυκατοικίες μεσαίου ύψους, πολυώροφο κτήριο στη δυτική πλευρά της νέας λεωφόρου και των ακαδημαϊκών κτηρίων και των κτηρίων γραφείων που θα βρίσκονται στο βόρειο άκρο της περιοχής.

Στην περιοχή μαρίνας το Υπόστεγο Συντήρησης και Επισκευής σκαφών αναψυχής θα κατασκευαστεί στο βόρειο τμήμα, καθώς η προηγούμενη εγκατάσταση για την επισκευή yacht θα κατεδαφιστεί σε αυτή τη φάση. Κατά τη Β Φάση στο βόρειο τμήμα του λιμένα θα κατασκευαστεί επίσης ένας νέος χώρος χερσαίας απόθεσης για τη μαρίνα τουλάχιστον 20.000 m2.

Το οδικό δίκτυο περιλαμβάνει μία κεντρική εσωτερική οδό και δύο συμπληρωματικές οδούς. Η κεντρική εσωτερική οδός ξεκινά από την κύρια πύλη της περιοχής του λιμένα και περιλαμβάνει 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση πλάτους 3,5 μέτρων η καθεμία. Στο τέλος της οδού των 2 λωρίδων, έχει σχεδιαστεί μια περιοχή όπου διενεργούνται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι, ειδικά για τα οχήματα που χρησιμοποιούν την περιοχή φόρτωσης/εκφόρτωσης.

Πολυτελές ξενοδοχείο εντός της μαρίνας

Τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για τη Γ’ Φάση αφορούν αρκετές επεκτάσεις στις περιοχές της μαρίνας και του λιμένα και ορισμένα κτήρια ακινήτων.

Κατά τη Γ’ Φάση στην περιοχή Real Estate θα κατασκευαστεί το τελευταίο μεσαίου ύψους συγκρότημα κατοικιών, το πολυτελές ξενοδοχείο και δύο πολυώροφα γραμμικά κτήρια στην αποβάθρα του λιμένα. Κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, θα ολοκληρωθεί ο προσήνεμος κυματοθραύστης της μαρίνας, προσφέροντας νέα έκταση γης για την κατασκευή περίπου των μισών ανεξάρτητων κατοικιών κατά μήκος της αποβάθρας και ένα εμβληματικό κτήριο κατοικιών (Lighthouse Residential Tower) στο ακρομώλιο.

Στην περιοχή της μαρίνας, κατά τη Γ’ Φάση, ο προσήνεμος κυματοθραύστης ολοκληρώνεται με την κατασκευή προκατασκευασμένων τεχνητών ογκολίθων και δαπέδων. Επιπλέον, κατασκευάζεται πλωτός προβλήτας (floating pontoon) στην εσωτερική πλευρά για να χρησιμοποιηθεί ως διάδρομος για τους πεζούς.

Στα σκαριά το πρώτο ιδιωτικό νησί

Κατά τη Δ’ φάση θα καθαιρεθεί τμήμα του προσήνεμου κυματοθραύστη, ώστε να επιτραπεί η πρόσβαση σκαφών στο ιδιωτικό νησί.

Στην περιοχή Real Estate θα κατασκευαστούν οι υπόλοιπες κατοικίες επί του προσήνεμου μώλου και ένα ιδιωτικό νησί στη νοτιοανατολική γωνία του νέου κυματοθραύστη, που θα φιλοξενεί μια αποκλειστική κατοικία, προσβάσιμη με σκάφος ή αυτοκίνητο (μέσω μιας στηριζόμενης γέφυρας) από την προσήνεμη πλευρά του κυματοθραύστη. Επίσης κατασκευάζεται το τελευταίο πολυώροφο κτήριο στα δυτικά της λεωφόρου μαζί με το παρακείμενο οικόπεδο το οποίο παρέχει χώρο στάθμευσης.

Στην περιοχή λιμένα, το κτήριο του Σταθμού Κρουαζιέρας θα ολοκληρωθεί φθάνοντας περίπου τα 2.350 m2 και θα υποστηρίζει τη λειτουργία του σταθμού ως home porting. Θα κατασκευαστούν επίσης οι υπόλοιποι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης/αναμονής για το κτήριο της κρουαζιέρας.

Στην περιοχή της μαρίνας, κατά την τελική φάση κατασκευής, θα κατασκευαστεί το Ιδιωτικό Νησί έκτασης 2.400 m2, στον προσήνεμο κυματοθραύστη της μαρίνας.

Πηγή: Philenews

Send this to a friend