Έρχεται μια πολύ ιδιαίτερη χορευτική παράσταση… με άρωμα Κρήτης!
Στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κύπρια έρχεται μια πολύ ιδιαίτερη χορευτική παράσταση, εκεί όπου η κρητική χορευτική παράδοση συναντά τον σύγχρονο χορό και δημιουργούν ένα μοναδικό αποτέλεσμα που πρέπει οπωσδήποτε να δεις!
Σάλεμα*, μια πάλη με το χρόνο, την ακινησία και τη στιγμή. Εκεί όπου η παράδοση συναντά το μοντερνισμό, η πληθωρικότητα την αφαίρεση και το φως το σκοτάδι, χορευτές και μουσικοί σμίγουν σε ένα αλλόκοτο παιχνίδι, ξεσηκώνοντας μνήμες και συναισθήματα. Η χορογραφία οδηγεί μουσικούς και θεατές σε ένα ταξίδι με αφετηρία την Κρήτη. Η μουσική απαρνείται τον εαυτό της προκειμένου να υπογραμμίσει την κίνηση, συνδράμοντας στην αφομοίωση και την ερμηνεία της χορευτικής εικόνας.
Με τη νέα του δημιουργία, Salema Revisited, ο διεθνής Έλληνας χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης ουσιαστικά θέλει να τιμήσει τη μουσική και τους χορούς της Κρήτης, που είναι και ο τόπος καταγωγής του. Καθώς οι κρητικοί χοροί αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής του νησιού –και υπάρχουν πολλές παραλλαγές από τόπο σε τόπο, αλλά και από άνθρωπο σε άνθρωπο– ο Φωνιαδάκης αισθάνεται την ανάγκη να προσφέρει τη δική του οπτική γωνία για το πώς η παράδοση μπορεί να υπάρχει και να συνομιλεί με άλλες μορφές έκφρασης, όπως ο σύγχρονος χορός, χωρίς να απειλείται ή να προσβάλλεται, αλλά να εμπλουτίζεται και να προωθείται σε ένα ευρύτερο κοινό με σεβασμό και περηφάνια.
Στη χορευτική κληρονομιά της Κρήτης καταγράφονται εικοσιπέντε είδη χορών, οι οποίοι δεν ήταν γνωστοί σε ολόκληρο το νησί, αλλά ανθούσαν ο κάθε ένας σε κάποια περιοχή του νησιού, όπως η γιτσικιά σούστα, η γλυκομηλίτσα, το ρόδο, ο φτερωτός συρτός, ο κουτσαμπαδιανός, ο τριζάλης ο απανωμερίτης, το μικρό μικράκι, ο μπριμιανός ή πρινιώτης, ο αγκαλιαστός, ο ξενομπασάρης, ο ζερβόδεξος, καθώς και πολλά είδη σιγανών και πηδηχτών χορών. Με το Salema Revisited ο δημιουργός δεν επιχειρεί να αποτυπώσει τον κάθε ένα από αυτούς τους χορούς, μια και δεν είναι αυτή η πρόθεσή του. Επιθυμεί να ερμηνεύσει με το προσωπικό του στυλ τη λεβεντιά, την ομορφιά, το λυρισμό την αντρειά, αλλά και τον πόνο της κρητικής ψυχής. Μα πάνω από όλα τη δύναμη των Κρητικών που χορεύουν τον πεντοζάλη (που έχει δέκα βήματα) και που θυμίζουν την απόφαση των Σφακιανών να ξεκινήσει η επανάσταση, που πάρθηκε στις 10 Οκτωβρίου του 1769, και η μουσική του αποτελείται από δώδεκα πάρτες (μουσικές φράσεις, γυρίσματα) προς τιμήν των δώδεκα πρωτεργατών της εξέγερσης.
Εστιάζοντας στους πέντε πιο διαδεδομένους χορούς – σούστα, σιγανός, μαλεβιζώτης, συρτός ή χανιώτης, πεντοζάλης– και συνάμα προσθέτοντας μία επιλογή ριζίτικων τραγουδιών, ο Φωνιαδάκης δημιουργεί μια πολύχρωμη και πολυμορφική παλέτα ρυθμών και μελωδιών, για να σκηνοθετήσει τη ροή της παράστασης. Συνδυάζοντας τις αρχές και τα μοτίβα των παραδοσιακών χορών με την πολυετή εμπειρία του ως χορευτή σύγχρονου χορού, αλλά και με την προσωπική του χορογραφική ταυτότητα – η οποία σταδιακά και σταθερά απέκτησε μορφή τις δύο τελευταίες δεκαετίες, μέσω των δημιουργιών του, σε ομάδες και φεστιβάλ χορού παγκοσμίως– οι θεατές θα ταξιδέψουν στην ένταση, τη γλύκα, τον παλμό, τη μελωδία, αλλά και το μυστικισμό που πηγάζει από την κρητική μουσική.
* Από το αρχαίο ελληνικό ρήμα σαλεύω, που σημαίνει ταλαντεύομαι, μετακινούμαι ελαφρώς. Μεταφορικά, τρελαίνομαι.
Λίγα λόγια για τον χορογράφο
Ο Αντώνης Φωνιαδάκης, γεννημένος στην Ιεράπετρα της Κρήτης, άρχισε από παιδί να χορεύει στο νησί. Σπούδασε χορό στην Αθήνα, στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, και στο εξωτερικό με υποτροφίες. Από τα πρώτα βήματα της καριέρας του βρέθηκε να χορεύει στην ομάδα του Maurice Béjart και σύντομα να δημιουργεί χορογραφίες κατόπιν ανάθεσης για τα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Ως προσκεκλημένος χορογράφος έχει συνεργαστεί με σημαντικά σχήματα και καλλιτεχνικούς οργανισμούς, όπως το Μπαλέτο της Όπερας της Λυών, την ομάδα χορού της Martha Graham, το Aterballetto στο Μιλάνο, τα Μπαλέτα Τζαζ του Μόντρεαλ και το Μπαλέτο της Γενεύης, ενώ διετέλεσε Διευθυντής στο Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Έχει εργαστεί ως σύμβουλος κίνησης στην ταινία Noah του Darren Aronofsky, πήρε το βραβείο Danza and Danza ως καλύτερος χορογράφος το 2012 στην Ιταλία για το Les Noces, ενώ το 2018 έλαβε το βραβείο καλύτερης χορογραφίας της Ένωσης Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών για το έργο Γαλαξίας, που δημιούργησε κατόπιν κοινής ανάθεσης του Εθνικού Θεάτρου και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Συντελεστές
Χορογραφία: Αντώνης Φωνιαδάκης
Μουσικoί – Ερμηνευτές: Γιώργος Σκορδαλός (κρητική λύρα, κρητικό λαούτο, τραγούδι), Πάρις Περυσινάκης (βιόρα, κρητική λύρα, mandocaster), Ανδρέας Αρβανίτης (κρητικό λαούτο, φλογέρα, ασκομαντούρα), Πέτρος Βαρθακούρης (κοντραμπάσο), Βαγγέλης Καρίπης (κρουστά)
Μουσική επιμέλεια – Ενορχήστρωση: Πάρις Περυσινάκης – Γιώργος Σκορδαλός
Πρωτότυπη μουσική: Πάρις Περισυνάκης. Στην παράσταση ακούγονται παραδοσιακά κομμάτια της Κρήτης σε διασκευή
Βοηθοί χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Pierre Magendie
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Σχεδιαστής κοστουμιών: Αναστάσιος-Τάσος Σωφρονίου
Βοηθός σχεδιαστή κοστουμιών: Ευδοκία Βεροπούλου
Χορεύουν: Νεφέλη Αστερίου, Δέσποινα Λαγουδάκη, Εύη Οικονόμου, Μάρω Σταυρινού, Στεφανία Σωτηροπούλου, Christian Denice, Γεώργιος Κοτσιφάκης, Νίκος Γρηγοριάδης, Jan Labner, Ανέστης (Τάσος) Νίκας
Παραγωγή: Visionary Culture / Βασίλης Γρηγορόπουλος
Φωτογραφία: Αλέξανδρος Λαμπροβασίλης
Παραστάσεις
Λευκωσία: Σάββατο 9 & Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2021, Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, 20:30
Διάρκεια: 60΄
Για αγορά εισιτηρίων – περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.
Πηγή: CheckIn