Η πρωινή ενημέρωση της ημέρας από τη Σκαλιώτισσα
Καθυστέρηση 14 μηνών μετρά η ολοκλήρωση και λειτουργία του πολυτελέστατου ξενοδοχείου Radisson Larnaca Beach Resort, που ανεγείρεται στην τουριστική περιοχή Ορόκλινης (πρώην ξενοδοχείο Princess).
Η πανδημία δεν άφησε ανεπηρέαστη ούτε την μεγαλύτερη ξενοδοχειακή μονάδα της ευρύτερης Λάρνακας που ανεγείρεται στο δρόμο Λάρνακας – Δεκέλειας, αφού έχει παρατηρηθεί σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων, καθότι κάποια εργοστάσια από το εξωτερικό καθυστέρησαν την παράδοση υλικών που απαιτούνται για το κτίσιμο του ξενοδοχείου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Sunnyseekers που θα διαχειρίζεται την εν λόγω μονάδα, Μάριος Πολυβίου, δήλωσε στην εφημερίδα μας ότι με τα νέα δεδομένα που έχει προκαλέσει η πανδημία, υπολογίζεται ότι το ξενοδοχείο θα είναι ολοκληρωμένο κτηριακά μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο και θ’ ανοίξει τις πύλες του τον Νοέμβριο, ανεξάρτητα από τις κρατήσεις που θα υπάρχουν εκείνο το διάστημα. Ήδη το πεντάστερο ξενοδοχείο παρουσιάζει καθυστέρηση πέραν του ενός χρόνου, αφού τα αρχικά σχέδια προέβλεπαν έναρξη λειτουργίας του τον Ιούλιο του 2020…
Ο Μ. Πολυβίου είπε ότι το Radisson Larnaca Beach Resort θα είναι ξενοδοχείο που θα παραμένει ανοικτό καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και δεν θα προσφέρει υπηρεσίες «All Inclusive». Ως εκ τούτου, οι ένοικοι του ξενοδοχείου θα διακινούνται και θα ξοδεύουν στην πόλη.
Η νέα 8όροφη ξενοδοχειακή μονάδα, που θεωρείται από τις πιο πολυτελείς σε ολόκληρη την Κύπρο, θα διαθέτει 202 δωμάτια, συμπεριλαμβανομένου σουίτες καθώς και δωμάτια με ιδιωτικές πισίνες. Θα διαθέτει, επίσης, συνολικά 56 δωμάτια κήπου, που θα βρίσκονται γύρω από την πισίνα και πλησίον της θάλασσας.
«Το ξενοδοχείο μας θα φέρει ποιοτικό τουρισμό στη Λάρνακα, κάτι που δεν υπάρχει αυτή την εποχή στην πόλη κι επαρχία μας.
Όλες οι μέχρι σήμερα ενδείξεις για το 2021 συνηγορούν ότι φέτος θα έχουμε καλύτερη τουριστική σεζόν απ’ ότι πέρσι, αλλά και πάλι θα είμαστε πίσω όσον αφορά κρατήσεις σε σχέση με το 2019. Έχει δρόμο ακόμα η ξενοδοχειακή μας βιομηχανία μέχρι να φθάσει στα επίπεδα των προηγούμενων χρόνων προ πανδημίας», κατέληξε ο κ. Πολυβίου.
Αν δεν μπει κάποιος στη θέση του άλλου, έστω και πειραματικά, δεν μπορεί ν’ αντιληφθεί την κατάσταση στην οποία αυτός βρίσκεται. Έπρεπε λοιπόν, στα πλαίσια βιωματικού εργαστηρίου, να μας κλείσουν τα μάτια για να «δούμε» ξεκάθαρα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας τυφλός τουρίστας στη χώρα μας και να μας βουλώσουν τ’ αυτιά για να «ακούσουμε» τις δυσκολίες προσβασιμότητας των κωφών. Και μόνο τότε πραγματικά συνειδητοποιεί κανείς ότι η χώρα μας υστερεί σοβαρά τόσο σε σχετική υποδομή όσο και στη σωστή κατάρτιση του προσωπικού της τουριστικής βιομηχανίας σε αυτό τον τομέα.
Το πειραματικό εργαστήρι πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στα πλαίσια διήμερης συνάντησης των εταίρων του προγράμματος Erasmus+ με θέμα «Τουρισμός για άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες» στο οποίο συμμετέχει η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Λάρνακας. Στη συνάντηση συμμετείχαν και εξειδικευμένα άτομα στο αντικείμενο που πραγματεύεται το έργο ώστε να ληφθεί εμπειρογνωμοσύνη για να γίνουν οι ανάλογες συστάσεις και επισημάνσεις.
Ανύπαρκτη η προσβασιμότητα για κωφούς
Για τα σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας των ατόμων με απώλεια ακοής σε τουριστικά σημεία μίλησε η Δέσποινα Ιωάννου, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κωφών Κύπρου. Ενώ η Κυπριακή Νοηματική Γλώσσα αναγνωρίστηκε από το Κυπριακό Κοινοβούλιο ως η επίσημη γλώσσα της Κοινότητας Κωφών το 2006, εντούτοις, μετά από τόσα χρόνια τίποτα δεν έχει αλλάξει. Στα αεροπλάνα, για παράδειγμα, οι περισσότερες πληροφορίες εξακολουθούν να είναι προφορικές, τα ξενοδοχεία δεν έχουν στα δωμάτια ειδικά φωτιζόμενα κουδούνια ή κάμερες ή άλλα μέσα ειδικής επικοινωνίας, στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους δεν υπάρχει επαρκής γραπτή πληροφόρηση ή οθόνες με υποτίτλους ενώ στις παραλίες είναι ανύπαρκτος ο τρόπος επικοινωνίας σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης. Αυτό δυσχεραίνει τη δυνατότητα ξέγνοιαστων διακοπών των υπό αναφορά ατόμων.
Επιτέλους, πρόσβαση των τυφλών σε αρχαία μνημεία
«Η πρόσβαση στον πολιτισμό είναι ανθρώπινο δικαίωμα» υπενθυμίζουν οι εκπαιδευτικοί της Σχολής Τυφλών Μαρία Κυριάκου και Χριστίνα Ηλιάδου, και με αυτό το σκεπτικό η Σχολή τους, σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχαιοτήτων, υιοθέτησε ένα αξιόλογο πρόγραμμα για να καταστούν προσβάσιμοι οι αρχαιολογικοί χώροι της Κύπρου για τα άτομα με οπτική αναπηρία. Μέχρι τώρα το πρόγραμμα εφαρμόσθηκε στην «Οικία του Διόνυσου» και στην «Οικία Ευστολίου» και θα ακολουθήσει ο νεολιθικός οικισμός Χοιροκοιτίας. Η εφαρμογή του προγράμματος περιλαμβάνει τοποθέτηση δίγλωσσων πινακίδων και εκτύπωση πληροφοριακού υλικού στη γραφή Braille, τοποθέτηση ανάγλυφων σχεδιαγραμμάτων, χαρτών και τρισδιάστατων μοντέλων των χώρων και κατασκευή μοντέλου ψηφιδωτού με ανισοϋψείς χρωματικές επιφάνειες. Σημαντική παράμετρος είναι και η ανάλογη εκπαίδευση του προσωπικού των αρχαιολογικών χώρων και των ξεναγών.
Εμπειρίες χωρίς … εμπόδια
Μπορεί η χώρα μας να υστερεί σε υποδομή και υπηρεσίες για άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες, ευτυχώς όμως φροντίζει να καλύπτει το κενό όταν τουρίστες με τέτοιου είδους αναπηρίες επισκέπτονται το νησί μας, το Accessible Cyprus Travel. Πρόκειται για το μοναδικό εξειδικευμένο ταξιδιωτικό γραφείο εισερχόμενου τουρισμού για ΑΜΕΑ, και η ιδιοκτήτρια Στέλλα Γαβριήλ και οι συνεργάτες της έχουν εξειδικευτεί στο να προφέρουν προγράμματα και υπηρεσίες στις εν λόγω ομάδες καθ’ όλη τη διάρκεια της διαμονής τους στη χώρα μας. Το γραφείο αυτό έχει εξυπηρετήσει και αρκετές ομάδες τυφλών από το εξωτερικό οι οποίοι απόλαυσαν ποικίλες δραστηριότητες στο νησί μας, όπως αγγειοπλαστική, γευσιγνωσία κρασιού και άλλων τοπικών εδεσμάτων, περπάτημα σε μονοπάτια της φύσης, ιππασία, ακόμα και καταδύσεις.
Φωτεινό παράδειγμα
Μια από τις ελάχιστες εταιρείες στην Κύπρο που έχουν υιοθετήσει πρακτικές για άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες είναι η διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου Hermes Airports. Η Θέκλα Γεωργίου, PRM & Customer Care Officer, επεξήγησε πώς «καθοδηγούν» τους επιβάτες τους με προσοχή και σεβασμό και παρουσίασε τις προσβάσιμες υπηρεσίες που διαθέτουν για τυφλούς όπως είναι, μεταξύ άλλων, ο οδηγός όδευσης τυφλών και οι ηλεκτρονικές συσκευές Room Mate στις τουαλέτες ΑΜΕΑ. Επίσης, στα ηλεκτρονικά Help Points και στα BorderXpress Kiosks των αεροδρομίων υπάρχουν πλήκτρα στη γραφή Braille ενώ στα αντίστοιχα σημεία παρέχεται και βίντεο για άτομα με κώφωση.
Καινοτόμο portal που απευθύνεται στα άτομα με αναπηρία
Μετά από 96 προσπάθειες να βρει δουλειά χωρίς επιτυχία, ο Ανδρέας Βασιλείου ο οποίος είναι διαγνωσμένος με τετραπληγία, δεν τα έβαλε κάτω και δημιούργησε τη δική του startup. Το νέο εγχείρημα, το οποίο θα λανσαριστεί τον προσεχή Σεπτέμβριο, φέρει την ονομασία Ablebook και καλύπτει τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και όσων ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Το app θα παρέχει πλήρη πληροφόρηση μέσω διαδραστικού χάρτη για τα προσβάσιμα σημεία και επιχειρήσεις στην Κύπρο, με τη δυνατότητα βαθμολογίας των υπηρεσιών που προσφέρουν για ΑΜΕΑ.
Επανέρχεται τον Σεπτέμβριο με φρέσκα φρούτα και λαχανικά η Τοπική Αγορά Παραγωγών Λάρνακας και με πολλές εκπλήξεις. Η Τοπική Αγορά Λάρνακας λειτουργεί υπαίθρια στον Άγιο Θεόδωρο Λάρνακας.