ΓΡΑΦΕΙ ο ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ
Το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει γίνει ποτέ στην Κύπρο θεωρείται η ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας, εφόσον βέβαια υλοποιηθούν όλες οι φάσεις που περιλαμβάνονται στα σχέδια των επενδυτών. Ένα έργο που θα μεταλλάξει τη Λάρνακα και κυρίως το παραλιακό της μέτωπο, θα εκτοξεύσει την οικονομία της και παράλληλα θα εμπλουτίσει σε τεράστιο βαθμό το τουριστικό της προϊόν. Η ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας συζητιέται από το 2005 κι έκτοτε πέρασε από χίλια μύρια προβλήματα. Παρά τα πολλαπλά εμπόδια και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν κατά καιρούς, επιτέλους το έργο έχει τροχιοδρομηθεί προς όφελος της Λάρνακας και της Κύπρου γενικότερα.
Ο Παναγιώτης Αλεξάνδρου, εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας Kition Ocean Holdings Ltd, δήλωσε κατά την τελετή υπογραφής της τελικής συμφωνίας (της σύμβασης παραχώρησης) στο Προεδρικό Μέγαρο ότι με το έργο αυτό η Λάρνακα γυρίζει οριστικά σελίδα. Η μεταβατική περίοδος θα ξεκινήσει αρχές του 2021 και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε διάστημα περίπου 12 μηνών. «Είμαστε πεπεισμένοι πως με καλή συνεργασία με τις τοπικές αρχές και τους κατοίκους της Λάρνακας, το έργο αυτό όχι μόνο θ’ αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν της πόλης, αλλά ταυτόχρονα θα επιφέρει μεγάλη ευημερία στη Λάρνακα και κατ’ επέκταση σ’ όλο το νησί», σημείωσε ο κ. Αλεξάνδρου, ο οποίος τόνισε τον σημαντικό ρόλο που θα έχει η στήριξη των δημοτών της Λάρνακας στην υλοποίηση ενός τέτοιου έργου.
Όσον αφορά το λιμάνι, το οποίο βρίσκεται σε μια εξέχουσα τοποθεσία εντός της πόλης, ο κ.Αλεξάνδρου είπε πως πρόκειται ν’ αναβαθμιστεί και να επεκταθεί, ώστε να εδραιωθεί ως ένα σημαντικό σημείο έλξης επιχειρήσεων, εμπόρων, ναυτιλιακών εταιρειών κ.α. «Θα είναι ένα πράσινο λιμάνι, το οποίο θα διαθέτει σύγχρονο τερματικό σταθμό επιβατών και θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί μεγάλα κρουαζιερόπλοια καθώς και άλλα μεγάλα πλοία που θα μεταφέρουν φορτία και άλλα αγαθά που απαιτούνται για τις τοπικές και διεθνείς επιχειρήσεις.
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα εξαιρετικά λειτουργικό λιμάνι που θα σέβεται το περιβάλλον και την περιοχή. Ένα λιμάνι που θα καταστεί παράγοντας – κλειδί όσον αφορά την ενίσχυση της οικονομικής ευημερίας, θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας και θ’ αναδείξει την εικόνα της Λάρνακας και γενικότερα της Κύπρου», συμπλήρωσε. Παράλληλα, οι επενδυτές θα συμπεριλάβουν πρόνοιες ώστε το λιμάνι να εξυπηρετεί και την ενεργειακή βιομηχανία. Η κοινοπραξία διαβεβαιώνει πως θα υιοθετηθούν οι κόκκινες γραμμές του Δήμου Λάρνακας και ως εκ τούτου έχουν αποκλειστεί οι εγκαταστάσεις χημικής λάσπης, ραδιενεργών κι εκρηκτικών υλικών.
Σε σχέση με τη μαρίνα, ο Π. Αλεξάνδρου δήλωσε ότι θ’ αναβαθμιστεί και θα επεκταθεί με στόχο να καταστεί μια από τις ομορφότερες μαρίνες στην ανατολική Μεσόγειο. «Η νέα μαρίνα θα μπορεί να φιλοξενεί περισσότερα από 700 σκάφη αναψυχής όλων των μεγεθών και θα είναι σε θέση να προσφέρει όλες τις υπηρεσίες που απαιτούνται για την συντήρηση κι επισκευή των σκαφών. Μια μαρίνα που αναμφίβολα θα πρωτοπορήσει, θα ενισχύσει και θα βοηθήσει τις προσπάθειες του Υφυπουργείου Τουρισμού για να καθιερωθεί η Κύπρος ως σημαντικός προορισμός ναυσιπλοΐας και ιστιοπλοΐας», επισήμανε.
Επιπρόσθετα, ο Παναγιώτης Αλεξάνδρου μίλησε για το μεγαλύτερο παραθαλάσσιο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει ποτέ στην Κύπρο σε σχέση με την ανάπτυξη των χερσαίων χώρων του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας. «Πρόκειται για ένα όμορφο μέρος, πέραν των 510 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, στο οποίο εκτιμούμε ότι θα δημιουργηθούν πέραν των τεσσάρων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, αλλά κι ευκαιρίες για πολλούς Κύπριους και ξένους επιχειρηματίες που θέλουν να μεταφέρουν και ν’ αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους σ’ ένα σύγχρονο διαμορφωμένο περιβάλλον.
Το μεγαλύτερο μέρος του εμπορικού στοιχείου του έργου έχει σχεδιαστεί και θ’ αναπτυχθεί έχοντας κατά νου τις παραδόσεις και τον χαρακτήρα της Λάρνακας και κατ’ επέκταση του νησιού μας. Στόχος μας είναι φθάνοντας κάποιος στη Λάρνακα με πλοίο ή με σκάφος, ν’ αντιλαμβάνεται άμεσα ότι έχει φθάσει σ’ ένα ελληνικό νησί με τη δική του ταυτότητα, παράδοση και ήθη κι έθιμα. Οι κατοικίες, τα γραφεία, το εκπαιδευτικό στοιχείο και τα υπόλοιπα εμπορικά κτήρια που θ’ ανεγερθούν, όπως ξενοδοχεία, παραδοσιακή αγορά, καταστήματα, λέσχη σκαφών αναψυχής, ο Ναυτικός Όμιλος Λάρνακας, ακόμα και ο χώρος του 23ου Συστήματος Ναυτοπροσκόπων Λάρνακας, θα τοποθετηθούν προσεκτικά, σε συγκεκριμένες τοποθεσίες, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία και η ροή επισκεπτών καθόλη τη διάρκεια της ημέρας σ’ αυτό το συναρπαστικό έργο», παρατήρησε ο κ. Αλεξάνδρου.
Η κοινοπραξία στοχεύει όπως αμέσως μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου ή ακόμα και κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, εάν αυτό επιτραπεί, να ξεκινήσει τα πρώτα κατασκευαστικά έργα, αρχίζοντας με την αναβάθμιση της υφιστάμενης αποβάθρας της μαρίνας. Οι κατασκευαστικές εργασίες θα εκτελεστούν σε ορίζοντα δεκαετίας και η συμφωνία προβλέπει παραχώρηση του έργου για περίοδο 40 χρόνων. Μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, πλέον αναμένεται να υποβληθούν οι αιτήσεις για τις απαιτούμενες άδειες.
Οι τέσσερις φάσεις του έργου, όπως έχουν ανακοινωθεί επίσημα από την κοινοπραξία, έχουν ως ακολούθως:
1η φάση
————-
Η πρώτη φάση έχει ορίζοντα πέντε χρόνων και προβλέπει όλη την απαιτούμενη υποδομή, συμπεριλαμβανομένου την κατασκευή ενός νέου δρόμου, που θα συνδέσει την παραλιακή λεωφόρο Αθηνών (Φοινικούδες), με την πρώτη φάση του δρόμου Λάρνακας – Δεκέλειας. Προβλέπεται, επίσης, επέκταση της μαρίνας ώστε η χωρητικότητά της να φθάσει στα 700 σκάφη, μήκους μέχρι 150 μέτρων καθώς και όλη την υποδομή για την επέκταση του λιμανιού, συμπεριλαμβανομένου της ανέγερσης νέας αίθουσας επιβατών.
Επίσης στην πρώτη φάση περιλαμβάνεται το Yaght Club, με τα γραφεία της μαρίνας, εστιατόρια, χώρο εκδηλώσεων, σχολές ιστιοπλοΐας, σχολές καταδύσεων και καταστήματα με είδη σκαφών αναψυχής.
2η φάση
—————
Κατά τη δεύτερη φάση θα κατασκευαστούν οι χερσαίες τουριστικές και οικιστικές αναπτύξεις στο χώρο της μαρίνας και μια παραδοσιακή αγορά τοπικών προϊόντων. Επίσης θα κατασκευαστούν εκπαιδευτικοί χώροι, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν πανεπιστημιακά αμφιθέατρα διαλέξεων κι έρευνας, ιατρική σχολή και ιατρικό κέντρο, ξενοδοχείο, τουριστικό κολέγιο και πανεπιστήμιο περιβάλλοντος κι ενέργειας. Στο χώρο του λιμανιού θα επεκταθούν οι αποθηκευτικοί χώροι και θα δημιουργηθεί χώρος επιδιόρθωσης σκαφών αναψυχής.
3η φάση
————–
Προγραμματίζεται η κατασκευή περίπου 45 επαύλεων σε καινούργιο κυματοθραύστη με ιδιωτικούς χώρους ελλιμενισμού σκαφών καθώς κι ένας οικιστικός φάρος με πολυτελή διαμερίσματα με θέα 360 μοιρών. Στο βόρειο μέρος της μαρίνας θα κατασκευαστεί οικιστικό συγκρότημα και ξενοδοχείο κλάσης business πέντε αστέρων, εμπορικό κέντρο και δύο επιπρόσθετα οικιστικά συγκροτήματα εξυπηρετούμενα από το ξενοδοχείο. Σύμφωνα με τους επενδυτές, θα πρόκειται για το πρώτο ιδιωτικό νησί στην Κύπρο!
4η φάση
————-
Στην τέταρτη φάση είναι προγραμματισμένο να κατασκευαστεί το δυτικό μέρος του έργου, που θα περιλαμβάνει κτήρια γραφείων, χώρους στάθμευσης και διαμερίσματα μικρού μεγέθους για φοιτητές. Η συνολική επένδυση, με την κατασκευή όλων των φάσεων, υπολογίζεται να φθάσει το 1,2 δισεκατομμύριο ευρώ. Η κοινοπραξία εκτιμά ότι η επένδυση θα αποδώσει σημαντικά κέρδη, εκατομμυρίων ευρώ, ετησίως.