Έντονη η συζήτηση για τα σκούτερ
Σοβαρό προβληματισμό και μελέτη για τις ρυθμίσεις που θα επιβληθούν μέσω νομοσχεδίου για τα ηλεκτρικά σκούτερ και πατίνια, ζήτησαν από το Υπουργείο Μεταφορών ενδιαφερόμενοι που συμμετείχαν ενεργά στη δημόσια διαβούλευση για το σχετικό νομοσχέδιο που ολοκληρώθηκε προ ημερών.
Συγκεκριμένα, ζητούν όπως οι ρυθμίσεις για τα ηλεκτρικά σκούτερ και πατίνια, να μην είναι οι ίδιες, αφού διαφέρουν σημαντικά τα δύο μέσα μεταξύ τους. Επίσης, προτείνεται ότι αντί τα ηλεκτρικά πατίνια αντιμετωπιστούν ως μέσω προσωπικής κινητικότητας που αφορά κυρίως τουρίστες, διασκέδαση κ.λπ. να αντιμετωπιστούν μέσα από τις νομοθετικές ρυθμίσεις ως το μέσο που ήδη έχει ευρύτερο ρόλο – της διακίνησης ιδιαίτερα των νέων για το «τελευταίο μίλι», δηλαδή από το σημείο που θα τον αφήσει το λεωφορείο ή το αυτοκίνητο μέχρι το σημείο που θα πάει και το αντίθετο.
Αυτό ήδη εξελίσσεται ραγδαία στο εξωτερικό, αλλά και στην Κύπρο, ιδιαίτερα σε περιοχές με ψηλή πυκνότητα νέων, όπως τα πανεπιστήμια, με πολλά οφέλη ως προς την ευκολία διακίνησης (ιδιαίτερα με λεωφορεία), τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης κ.λπ.
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Μεταφορών στις αρχές του καλοκαιριού, έβγαλε από το συρτάρι το νομοσχέδιο που ρυθμίζει τη διακίνηση με ηλεκτρικά σκούτερ και από χθες το έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, ώστε να πάρει την τελική του διαμόρφωση και να προωθηθεί στο Υπουργικό για έγκριση και στη Βουλή για ψήφιση.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου για τις «συσκευές προσωπικής κινητικότητας», που καλύπτει ταυτόχρονα όλων των μορφών -ηλεκτρικά κυρίως- μέσα διακίνησης που εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια, τα ηλεκτρικά σκούτερ, τα ηλεκτρικά ποδήλατα κ.ο.κ. καθορίζεται ο ελάχιστος εξοπλισμός τέτοιων «συσκευών», όπως τα φώτα, τα φρένα, τα λάστιχα κ.λπ. οι διαδικασίες αδειοδότησης εταιρειών ενοικίασης, όπως και προβλέψεις για παραβάτες.
Βασική προϋπόθεση, όπως και για όλων των μορφών μηχανοκίνητα οχήματα, θα είναι ότι κάθε ηλεκτρικό σκούτερ, πατίνι κ.ο.κ. αν και δεν χρειάζεται εγγραφή, θα πρέπει απαραίτητα, να διαθέτει πλέον και ασφαλιστική κάλυψη έναντι τρίτου. Όσοι οδηγούν τέτοια ηλεκτρικά σκούτερ, θα πρέπει να φέρουν και κατάλληλο κράνος.
Η χρήση «συσκευής προσωπικής κινητικότητας» προβλέπεται ότι θα επιτρέπεται μόνο «σε οποιοδήποτε ποδηλατόδρομο ή σε χώρο που αποτελεί προέκταση ποδηλατοδρόμου και ο οποίος προορίζεται για να παρέχει τη δυνατότητα κοινής χρήσης του από ποδηλάτες και πεζούς και ο οποίος φέρει ειδική σήμανση. Επίσης, σε πλατείες και πεζοδρόμια που θα ορίσει κάθε τοπική Αρχή».
Ιδιαίτερη προσοχή, μεταξύ των απόψεων που εκφράστηκαν για την τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου, προσελκύουν αυτές μιας τεχνολογικής εταιρείας με βάση την Εσθονία που αναπτύσσει σημαντική δραστηριότητα μέσω τεχνολογικών εφαρμογών στη μεταφορά επιβατών με ταξί, διανομής φαγητών και ασχολείται με υπηρεσίες διάθεσης ηλεκτρικών πατινιών και σκούτερ σε πάνω από 45 πόλεις στον κόσμο μέσω της ίδιας ψηφιακής πλατφόρμας.
Στις θέσεις της, εξηγεί ότι στην Κύπρο, με βάση τα πραγματικά δεδομένα της δραστηριότητάς της, το 15% των διαδρομών μας με ταξί και 40% των διαδρομών για παράδοση φαγητού στην Κύπρο είναι μικρότερες από 2 χιλιόμετρα. Αυτό αποδεικνύει την ανυπαρξία υπηρεσιών τελευταίου σκέλους (last mile) στην Κύπρο. Αυτό το ποσοστό αυξάνεται κάθετα αν υπολογίσουμε και τις προσωπικές διακινήσεις, με αυτοκίνητα κυρίως, αλλά και λεωφορεία. Ένα μέρος των διακινήσεων αυτών, θα εξυπηρετείτο με ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι συσκευές προσωπικής κινητικότητας, εκ κατασκευής θα αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα 15 χιλιομέτρων την ώρα. Η διεθνής εμπειρία, δείχνει ότι η ενδεδειγμένη μέγιστη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ. την ώρα, ώστε να διευκολύνεται και ο χρήστης και η κυκλοφορία. Όμως, υπάρχει δυνατότητα και μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε σε πλατείες, τουριστικά σημεία κ.λπ. μέσω εφαρμογής που θα αναγνωρίζει αυτόματα την τοποθεσία, η ίδια συσκευή να μην αναπτύσσει περισσότερο από 15 χλμ. την ώρα, αναφέρεται επίσης σε εισήγηση κατά τη δημόσια διαβούλευση.
Λύση κινητικότητας και όχι πρόβλημα προς περιορισμό
Προτείνεται όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και σκούτερ, αντιμετωπιστούν όχι ως πρόβλημα προς περιορισμό, αλλά «ως ένα σημαντικό κλειδί προς τη βιώσιμη κινητικότητα των αστικών μας κέντρων».
Επίσης, σημειώνουν ότι ηλεκτρικά σκούτερ και πατίνια, είναι μεν μέσα «μικρο-κινητικότητας» αλλά με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Άλλο τα «όρθιας στάσης ηλεκτρικά πατίνια» τα οποία μπορεί ο χρήστης να εντοπίσει και να ενοικιάσει μέσω εφαρμογής στο κινητό και βρίσκονται διάσπαρτα σε μια πόλη αναλόγως της ζήτησης και άλλο τα τρίκυκλα πατίνια και σκούτερ τα οποία ενοικιάζονται μέσω επανδρωμένων σταθμών στο χρήστη και ο χρήστης οφείλει να τα επιστρέψει στο ίδιο σημείο. Επίσης, υπάρχουν και τα ιδιωτικής χρήσης ηλεκτρικά οχήματα όπως ποδήλατα/ σκούτερ/ πατίνια.
Για τα ηλεκτρικά πατίνια, που βρίσκονται διάσπαρτα στην πόλη, χρησιμοποιούνται για τη μετάβαση από το Α στο Β χωρίς να πρέπει να τα επιστρέψεις πίσω στη βάση τους, καλύπτουν τις ανάγκες πολύ περισσότερων ατόμων όταν τα χρειάζονται άμεσα «κατά ζήτηση». Αυτό δεν προωθείται μέσω του νομοσχεδίου, αλλά περιορίζεται. Για παράδειγμα, η αναγκαστική χρήση κράνους, δεν επιτρέπει σε ένα οδηγό αυτοκινήτου ή επιβάτη λεωφορείου, να παρκάρει ή να κατέβει και να πάρει ένα ηλεκτρικό πατίνι να πάει μέχρι το κέντρο της πόλης και να επιστρέψει, αφού δεν είναι δυνατό να κυκλοφορά πάντα με ένα κράνος στο χέρι.
Επίσης, όπως σημειώνεται στις ίδιες απόψεις, λόγω έλλειψης ποδηλατοδρόμων, να επιτρέπεται η χρήση των πατινιών στους δρόμους – όπως τα ποδήλατα, ώστε να μην περιορίζεται η αξιοποίηση και οι διευκολύνσεις κινητικότητας που προσφέρουν. Αντίθετα, προσφέρεται το κράνος όταν ο ενοικιαστής θα πάρει το μέσο προσωπικής κινητικότητας από ένα επανδρωμένο σημείο, στο οποίο και θα το επιστρέψει – π.χ. τουριστικές περιοχές.
Πηγή: Philenews