
Στόχος της Λάρνακας είναι να υλοποιηθούν τα όσα προβλέπονται σε περίπου μια δεκαετία για ένα κέντρο χωρίς αυτοκίνητα
Σε βάθος… δεκαετίας τοποθετείται το μεγαλόπνοο όραμα για μετατροπή του κέντρου της Λάρνακας σ’ ένα κέντρο χωρίς αυτοκίνητα, φιλικό προς τους πεζούς και τις εναλλακτικές μορφές διακίνησης.
Αυτό ήταν το αντικείμενο μιας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας διαδικτυακής συζήτησης με τίτλο «Larnaca 2040 Volume IV» – «Κέντρο πόλης χωρίς αυτοκίνητα», που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας από το μη κερδοσκοπικό οργανισμό Oxygono (www.oxygono.org), το Europe Direct Larnaca και το Συμβούλιο Νεολαίας Κύπρου, με την υποστήριξη του Δήμου Λάρνακας.
Τη συζήτηση παρακολούθησαν πέραν των 2000 ατόμων σε ζωντανή μετάδοση, στο πλαίσιο της οποίας οι πολίτες είχαν την ευκαιρία ν’ ακούσουν εμπεριστατωμένες εισηγήσεις από ειδικούς. Κοινή πεποίθηση των ομιλητών ήταν η ανάγκη επανάκτησης του αστικού δημόσιου χώρου και επανατοποθέτησής του στο πλαίσιο που θα παραχωρούνται στον πολίτη οι ανάλογες υποδομές, τόσο σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όσο και σε εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης.
Μιλώντας στην εκδήλωση, ο δήμαρχος Λάρνακας Ανδρέας Βύρας υπογράμμισε ότι το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας αφορά στην ουσία μια «καινούργια» πόλη. «Η Λάρνακα», είπε ο κ. Βύρας «αναγνωρίζει σταδιακά την ανάγκη για μείωση των αυτοκινήτων στην πόλη προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής.
Ωστόσο, μερίδα πολιτών, ιδιαίτερα όσοι δραστηριοποιούνται εμπορικά στο ιστορικό κέντρο, δεν έχουν πειστεί ακόμα ως προς την λειτουργικότητα της μείωσης της διέλευσης των οχημάτων από το κέντρο της πόλης. Η πίεση και η αντίδραση είναι μεγάλη, γι’ αυτό θέλω να πω ότι μια πόλη, με όσο το δυνατόν λιγότερα αυτοκίνητα, είναι ένα καθήκον που έχουμε προς τις μελλοντικές γενιές. Έχουμε ευθύνη να πείσουμε τον κόσμο που δεν έχει καταλάβει αυτή την αναγκαιότητα. Το σημαντικότερο είναι να σχεδιάσουμε μια πόλη με βασικό χαρακτηριστικό τον βιώσιμο τρόπο κινητικότητας», σημείωσε ο Δήμαρχος Λάρνακας.
Περαιτέρω, ο Α. Βύρας ξεκαθάρισε ότι παρά τη βούληση που υπάρχει για την υλοποίηση των έργων προς την κατεύθυνση αυτή, οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται αποκλειστικά από το δημοτικό συμβούλιο του εκάστοτε δήμου, αλλά χρειάζεται και η συμβολή 3-4 διαφορετικών κρατικών.
Όπως ανέφερε, ήδη ο Δήμος Λάρνακας έχει κάνει σημαντικά βήματα προς την υλοποίηση του σχεδιασμού, με πρώτο σημείο την πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης, αλλά και τον περιφερειακό σχεδιασμό χώρων στάθμευσης.
Ο κ.Βύρας είπε ότι η υλοποίηση του συνολικού σχεδιασμού έχει ξεκινήσει στοχευμένα και προγραμματισμένα, με στόχο σε μια δεκαετία να υλοποιηθούν όσα προβλέπονται. Κατά τη συζήτηση αναφέρθηκαν παραδείγματα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων που εφάρμοσαν παρόμοιες πρακτικές, όπως για παράδειγμα η Βαρκελώνη, η Βιέννη και το Παρίσι.
ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ